MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Selvangivelse 2014
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Selvangivelse 2014

 Post Reply Post Reply
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Selvangivelse 2014
    Posted: 17 januar 2015 at 10:54
Jeg er klar over at vi har kommet et stykke ut i januar 2015 men det er vel aldri forseint å vise frem prosjektene som ble klare i fjor?
Her er mine prosjekter men jeg håper dere andre kan fylle på med deres.

Vi begynner med min Borgward Isabella.


Neste modell ut var en Mercedes-Benz Geländewagen.


Så kom det en Opel Senator b.


Volvo 144 Express


Et av de store prosjektene, Mercedes-Benz 240D Ambulanse

Volvo 144 Politibil
 
Når påska var over smusset jeg en El11 for min far.


Svein Rasmussen og jeg diskuterte om det var enkelt å bygge om SkalaDesigns signaler, og her er en ombygget planovergang med forbilde på Sannesund stasjon i Sarpsborg.


Når Brekina leverte de nye N88 modellene så måtte en av de bygges om til grusbil.


På høsten fikk jeg lagd slippvogn til naustet og båten jeg bygget året før.



I oktober laget jeg to modeller, malte om en Kibri truck og loddet sammen en Oms stakevogn i N-skala.


I november brukte jeg delene som ble til overs når jeg bygget planovergangsignalet til å bygge et avgangsignal.


Før vi skulle dra på klubbtur til Mosjøen mått vi ha med oss en gave.


Årets siste prosjekt ble et ganske omfattende prosjekt, å bygge om en Brekina 144 til en 1974 års modell som jeg ga bort i julegave.


Det ble en ganske ansenlig mengde med modeller i løpet av året.



Edited by Claes Lislerud - 17 januar 2015 at 11:18
Modellhilsen

Claes
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2015 at 14:35
Denne her var morsom. Det finnes noen sånne rundt om. Det er muligens der det tidligere stod den gamle typen planovergangsignal med bare en lampe som viste signal begge veier at man valgte denne løsningen? Da slipper man i alle fall noe graving og annet ekstraarbeid.



Hvis man har en stasjon som passer til det kan man lage en artig variant av denne som faktisk finnes i virkeligheten, den kan man se ved planovergangen for veien Nedre Fretheim i Flåm, like ved stasjonen.
På nordsiden av planovergangen står det en mast med to signalhoder akkurat som det du har bygget her. Det er i midlertid bare det ene signalhodet som gjelder for kjøreretning sydover som er planovergangsignal. Signalhodet for kjøreretning nordover er innkjørsignalet. Planovergangsignalet for kjøring nordover står på sydsiden av planovergangen.
Disse ikke spesielt gode bildene er riktignok fra 1992, men det er sånn der ennå. På Google Streetview ser man signalene tydelig.



Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2015 at 21:30
Du er en fantastisk modellbygger, Claes.  Ikke bare lager du flotte modeller, men du klarer faktisk å gjøre mye i løpet av et år også.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2015 at 11:09
Tusen takk for de ordene Morten. Synes det er godt å ha et fristed der man kan sitte å bygge.
Så er det ganske mye man kan få gjort selv om man har en tv eller data forran seg. :) 
Akkurat nå går Nordlandsbanen minutt for minut på den oppmonterte dataskjermen. 
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2015 at 15:47
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Tusen takk for de ordene Morten. Synes det er godt å ha et fristed der man kan sitte å bygge.
Så er det ganske mye man kan få gjort selv om man har en tv eller data forran seg. :) 
Akkurat nå går Nordlandsbanen minutt for minut på den oppmonterte dataskjermen. 


Mye fint her, likte spesielt gaffeltrucken!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.