Hva kommer NMJ med av "nyheter" i 2015 ?? |
Post Reply | Page <1234 6> |
Author | ||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis man tenker seg at NMJ kun tenker på penger og inntjening så burde vel EL-14 snart komme, type 30 i Topline er neppe langt unna heller i så måte da jeg tror type 26/31 har for avansert gangtøy, type 30 tror jeg er en het kandidat for et Topline damplok....... men kanskje også en mindre maskin som type 21/27 ? EL-11 og EL-13 ser merkelig nok ut til IKKE og ha vært den store salgs succsessen man kanskje ville trodd at de skulle ha blitt og pga dette så tror jeg en EL-8 i Topline er laaaangt unna.
Vedr Di2....... har jo vært laget en del hundre Di2 allerede, tror neppe den er økonomisk forsvarlig og lage i Topline på mange år enda. Flirt, 92 sett, 68 sett, 86/91 vogner er vel alle kandidater. Ser man på 68 sett så trenger man 4 former = dyrt, men de kan lages i minst 5 design og passer inn over en lang tidesepoke, så de burde NMJ kunne tjene gode penger på = en god kandidat. 86/91 3 former + forskjellige sider = dyrt......men lang driftstid og minst 2 design + stasjonering over hele landet gjør at de burde kunnne selges ganske mange av, 92 sett burde kunne være overkommelig, men hvor mange kan man selge av de ?......... Flirt hmmmmmm, burde det kunne selges mange av fremover. Superline ?........... Hvor i svarte granskauen blir det av 66 settet som ble lovet som jubileums modell år 2000 ??????? 66 settet tor jeg har vesentlig større appell enn hva 88 hadde og titross for en høy pris tror jeg de vil bli revet vekk fort hvis de produseres i vanlig Superline kvantitet.......... men seff hvis de får blå farge ala en blind ku, så......... Di1, neppe........ EL5 i drifts variant derimot tror jeg kan være høyst aktuell i Superline, neppe i Topline......... men faktisk tror jeg at både EL-1 og EL-5 kunne solgt bra i Topline. EL-1b i Superline........ tja hvorfor ikke, jeg hadde allfall kjøpt de.... ha ha. Vogner......... Bf 13/14 og F/Df vogner er sårt etterlengtet, men blir ikke produsert fordi NMJ ikke tjener nok penger på de, kun skummet på fløten ønskes. B2/B9 i Topline hadde sikkert solgt i bøtter og spann, men her blir det nok samme lekse med at hvis man produserer de så blir det kun de vognene man tjener mest penger på og man ender også her opp med en slerke som ikke er komplett. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var heller ikke påstanden, men "på alle de Fremo-treffene jeg har vært har jeg knapt sett en 86/91-vogn". Vi har vel ikke deltatt på de samme treffene. |
||
frankm
Viderekommen Joined: 04 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 82 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
BM70 står øverst på ønskelista mi... et sett det er mulig med flere varianter av fra ICE-utgaven til dagens design...
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når det gjelder EL.13, så hadde den konkurranse fra Hobbytrades utgave. Dessuten finnes det bøtter og spann av Limas utgave i de tusen MJ-hjem, og mange synes kanskje det får holde. Det siste kan være et argument for å vente med El.14. El.11 ligner ganske mye på El.13, så det er nok noen som synes at det holder med én av dem. Dessuten kom NMJs El.11 etter at folk hadde forhåndsbestilt Skala Designs utgave. Sistnevnte var riktignok en relativt liten serie. NMJs utgave har vært på markedet i under to år, og de har ikke dumpet prisene, slik de gjorde med El.13. Det er ikke sikkert salget har gått så mye tregere enn forventet - suksessen med Di.3 er ikke normalen. El.8 er på en annen side en type NSB-lok som ikke tidligere har vært gitt ut som modell til en "fornuftig" pris. Det samme kan sies om El.1 og El.5. |
||
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei ja.
Hmmmm...når vi først skal ,-for morro skyld,-spekulere så kan jeg jo henge meg på bare for å synliggjøre en liten "drøm": BM 66...!..uansett "-line" Ja,- utopisk,- men kanskje NMJ fanger et snev av interesse hvis vi "samler et lag"...?. For min del hadde det vært den optimale "bursdagsgave" til min 50-års dag om tre år...;) J |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er ikke marked for EL13 fra 2 produsenter samtidig. Finn burde ha heller kommer med for eksempel EL14. Tru den kanskje hadde solgt bedre etter som mange har EL13 fra Lima. Ser på Facebook at enkelt bygger om Lima EL13 i stedet for å kjøpe nytt lok.
Type 92 kan man få i nydesign og agenda design med og uten postavdeling. Nabotoget gikk en stund med reklame for Nabotoget på lagsiden av togsettet. Var 2 av settende som hadde dette. De brukes på Meråkerbanen. Men er nok ikke den motorvogna som har gått mest i Sverige. Lager man type 74 & 75. Er det ikke langt unna å lage MTR flirten som ruller mellom Stockholm og Gøteborg, Disse er av samme som type 74. Men spørs om disse er for fersk til at man har nok dokumentasjon(?) |
||
A matter of life and death
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her var jeg ikke helt med, da mange også har El.14 fra Lima, og enkelte bygger også om denne. Limas El.14 er penere utført (spesielt vinduene) enn deres El.13, selv om begge er beheftet med en del unøyaktigheter og har dårlig drivverk.
|
||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mye er likt mellom MTR Express´Stadler Flirt og NSBs Stadler Flirt. Men eksteriørmessig er det en viktig forskjell i dørarrangementet. Jeg regner med at det har betydning for den som vil lage modeller. MTR Express: NSB Flirt, her type 74. Selve frontparti er likt, og NSBs Flirtfront ble Stadlers "standardfront" etter NSBs bestilling. Ellers er det bare dørarrangementet på type 74 BMa som er lik MTRs BMa. På øvrige vogner har MTRs Flirt én dør per side, type 74 (og alle vogner på 75) har to.
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vet flere har bygget om El14 også, samt EL13. Når Hobbytrade hadde annonsert El13 hadde ikke NMJ trengt å gjøre det samme. NMJ ødelegger en del for seg selv her. Ikke solgte de som forventer og hadde sine kvalitets problemer. Vet om en som var på ferie i sveits. Hadde tenkt å kjøpt med seg en El13 hjem. Butikken hadde 3 EL13 inne fra NMJ. Alle 3 var det feil med. Viker som det er viktigere å knekke en dansk produsent i stedet for å tjene penger selv. EL13 kan ikke være så god butikk som NMJ håpet på. Selv med en dør mindre så er det mye som kan brukes av modellen til MTR. Kan man bruke samme understell og motor har man spart mye her. Noe som gjør det enklere. Så gjenstår det å se om 615 og 621 i nydesign går like fort unna. I såfall kommer det flere varianter, ikke bare i gammel design. Men blir ikke overasket hvis de har en nydesign utgave til på lur. I mellomtiden har togbutikken få Markelins 624. Trix kommer seinere. Edited by Wickerman - 04 januar 2015 at 20:27 |
||
A matter of life and death
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det kan jo hende at NMJ allerede hadde investert så mye i sin egen El.13 da Hobbytrade annonserte sin, at NMJ syntes det var for sent å snu. Om kvalitetsproblemene skyldtes at de "rushet" modellen for å komme før Hobbytrade, eller om den uansett ville fått det samme drivverket og lidd av slapp kinesisk kvalitetskontroll, kan vi bare spekulere i.
|
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Wickerman: Vet du omtrent hvor mye senere Trix kommer emd Di3?
|
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er like spennende og overraskende hvert år. Jeg tolker trenden at Topline stort sett dreier seg om materiell som finnes i mange fargevarianter og som er i nyere epoke. Noterer meg også at flere av fjorårets nyheter ennå ikke har kommet, så de bør vel ikke annonsere med nye formmodeller før de har levert ferdig det de har annonsert?
Skal jeg gjette realistisk utifra min tolkning av trenden, vil jeg utelukke El1, El5, El8, Bm 86/91, men også helt nye formmodeller som type 92 og type 70 i Topline-serien. Vil også tro det er Jeco som kommer med Y1, men helt sikkert også da med norske varianter. Et damplok i Topline bør vel ikke være langt unna siden både Heljan og Hobbytrade tidligere har klart det, og hvis Jeco også har annonsert et. Selv tipper jeg flere Nohab-varianter (av de norske: Di3 mellomdesign, JBV og OBAS?), samt danske privatbane-My'ere. El 14 er sikkert på gang, men de kan nok vente et år til med den siden de fremdeles er i trafikk. Av motorvogner er vel 69b realistisk siden 69c snart er i produksjon. Type 68 er deretter den med flest fargevarianter, men som Topline tror jeg den ikke vil selge i tusenvis. I så fall Superline. Trenden på Superline er vel også å komme med en "sær" modell, så her gjetter man seg lett til et bomskudd? Jeg tipper mer Ofotbanemateriell (tør de å lage El3/El4?), flere eldre godsvogner og kanskje en B3 i skala O. Må innrømme at Flirt-sett står høyt på min egen ønskeliste, siden den utifra egen studie er en vanskelig modell å lage selv. I og med at vognene finnes i flere land kan man lage mange varianter og gjenbruke deler. Men kanskje Liliput er den som har størst potensiale for å gjøre dette? Nesten som å vente på julekvelden, dette. Men harde pakker blir det garantert uansett |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Eneste jeg vet at at Trix kommer seinere. Når vet jeg ikke. De av dere som er på Facebook, har Togbutikken lagt ut bilde av AC modellen. Pelle, NMJ sier at formene ikke er laget for å kunne lage Di3 med topplykter oppe mellom vinduene. Så da kan du utelukke sein 80, 90 og 2000 talls versjoner av Di3, hvis dette stemmer som NMJ sier. Men har du penger er det bare å ta en tlf til B-modells i Belgia. Så lenger de en DI3. Vært stille rundt Nohabene deres, men de er på veg og det med røykgenerator fra Esu.941 til Hector skal vist være bra(den har kommer til vmji) Så er det lov å håpe Nohabene holder samme kvalitet. Edited by Wickerman - 05 januar 2015 at 00:54 |
||
A matter of life and death
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dersom noen husker Lima ICE-T, så hadde den en slett vognkasse og alle detaljer (som dører/vinduer) trykket på vognkassen som var gjennomsiktig i røykfarget plast. Denne trykkeprosess var meget godt utført og omtrent like god som om detaljene skulle være preget inn i plasten.
Hadde NMJ laget Staedler-settene (74/75) på samme måte hadde det også vært mulig å lage en MTR-utgave med samme form. Dette burde kunne gjøres regningssvarende? Ellers ville en El3 (eller El4) være ypperlig i Superline. Da tror jeg mest på El 3 som er tyskprodusert mht. salg utlandet. Malmbanemateriell vil uansett være en "hit" i utlandet! |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er El 3 tyskprodusert? Tenker du på at de elektriske delene (som ingen ser) er fra AEG og Siemens, i motsetning til de for El 4 som er fra NEBB?
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, jeg var kanskje litt uklar der!
Lok der store deler av konstruksjonen kan spores tilbake til Tyskland, har ofte en bedre "kjøpsappell" der nede. |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg mener det er helt uvesentlig at noen tyske komponenter vil øke salget av en Superline El 3 nevneverdig, derimot kan understellet fungere som en felles plattform for SJ Of.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men på en modell vil den delen av konstruksjonen ikke kunne spores i det hele tatt i og med at den ligger innkapslet i alt det som er Hamar og Thunes bidrag til loktypen. Og hvis man først skal se etter tyske bedrifters bidrag til eldre norske el-lok, så er AEG og/eller Siemens også inne i (i dobbel forstand) El 5 - El 8. Men for en modell blir jo slikt ren symbolsk tysk delaktighet. Tror ikke man finner mange som kjøper modeller på det grunnlaget.
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, man finner nok ikke så veldig mange som kjøper modeller på det grunnlaget i Tyskland, men hvor stort tall er "ikke så veldig mange" i et mj-marked som er nesten ufattelig mye større enn i Norge? Markedsføringen vil også ha stor betydning. Hvilke skandinaviske baner er best kjent i Tyskland? Sannsynligvis Malmbanen og Bergensbanen. I et så stort marked finnes det også veldig mange potensielle kjøpere som ikke har detaljkunnskaper om hvilke deler som er konstruert og/eller bygget hvor, og om dette fysisk kan sees eller ikke på modellen. En presentasjon som fremhever tysk slektskap uten å gå i detalj om hva man kan se og ikke se av de "tyske delene" sammen med en generelt interessant utseende modell vil kunne ha relativt stor appell. Selv om det ble et "einzelstûck" vil også Di1 kunne markedsføres med slike attributter. Det var både tyskbygget og et tidlig trinn i utviklingen av store tyske diesellok, og at det gikk på Bergensbanen er heller ikke noe minus i markedsføringssammenheng. Di1 har vært nevnt i flere tyske bøker om tyske diesellok, blant annet har loket fått hele 3 sider med typetegning, motorsnitt og bilde (på Finse) i Arno Bretschneiders bok om V200. Modellen må objektivt sett være fin, og forøvrig ha et eller annet - synlig eller ikke synlig - som kan appellere til kjøperne i det aktuelle markedet. Resten avhenger i stor grad av riktig markedsføring. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og i så måte tror jeg at El 4 vil ha langt større appell enn El 3, både med sin "to-rom-og-kjøkken"-konstruksjon og at El 4 er formmessig mer vellykket enn El 3. Det siste er selvfølgelig en ren subjektiv oppfatning. El 4: El 3: |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Begge lokene hadde utvilsomt vært noe å lage som Superline!
El3 er nok mest forskjellig fra noe som har vært produsert tidligere - og vil derfor skille seg ut. Dette er ofte viktigere enn om loket er pent eller ikke. Man har da også mulighet til å lage treseksjon El3 som gikk etter at Dm/El12 ble innført og togvektene økte. Jeg tror nok NMJ har en målsetning om å lage alle norske ellok? Det bare spørs når tid? Ofotbanen/Malmbanan er modellmessig i fokus på Kontinentet, så det er kanskje gunstig å gjøre det nå? |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg er helt enig i at både El3 og El4 kunne vært morsomme å få som modeller. At El4 er mer vellykket formmessig enn El3 er jeg for så vidt også enig i, men når det gjelder "gamle stattiver" (som sånne lok blir benevnt av enkelte) tror jeg ikke "vellykket form" er så viktig. Slike modeller blir uansett såpass spesielle og kostbare at man må ha litt mer interesse enn bare at de "skal se fine ut" for å kjøpe dem.
Når det gjelder akkurat disse to loktypene og tanken om at de eventuelt også skal kunne markedsføres i Tyskland tror jeg faktisk at El4 har et visst handicap fordi det ligner litt for mye på E91. At El3 eventuelt kan kjøres som treseksjonslok tror jeg er en fordel, om enn relativt liten. |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lokstallen i Narvik har annonsert ac og dc på lager til tilbudspris i enn annen tråd på Forumet. Så da har de vell fått begge på lager. |
||
A matter of life and death
|
||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Synes det virker veldig dødt hos NMJ før messen....... vanlighvis hauser NMJ opp interessen med datoer og klokkeslett og hvilke messedager osv osv på web siden deres....... har ikke sett en eneste settning fra NMJ om Nurnberg messen enda jeg....... kanskje jeg må få meg sterkere lesebriller ?
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror NMJ kommer med en formnyhet og flere lakkeringsvarianter.
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tru om denne dukker opp for levering til Onsdag? Foto NMJ.
|
||
A matter of life and death
|
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kanskje det ikke kommer noen nyheter da . Eller, så kommer det på onsdagen.. Vi får se, hva det blir ... Edited by Tåge - 26 januar 2015 at 20:23 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
Sweden
Viderekommen Joined: 16 september 2011 Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
NMJ 2015
106.408 Flåmsbana litt B3-4 Typ 4 vagnsnummer 25648 Grön "Flåmsbana" Sittvagn 2:a klass. Kommande modell 2015. 106.409 Flåmsbana litt B3-5 Typ 5 vagnsnummer 25637 Grön "Flåmsbana" Sittvagn 2:a klass. Kommande modell 2015. 106.410 Flåmsbana litt B3-4 Typ 4 vagnsnummer 25653 Grön "Flåmsbana" Sittvagn 2:a klass. Kommande modell 2015. Plus att man kallar tidigare gamla nyheter som är flera år gamla för nyheter 2015? Lasse alias Sweden på modelltag.se Edited by Sweden - 27 januar 2015 at 02:47 |
||
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."
|
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var no i alle fall 4, X'er og en med ??? , når jeg så på det nå i natt.
Så det ser no ut som om at det blir noe i år også. At det kommer på fyll av ting som tidligere er annonsert, er nå bare sånn, det er noe litt der også som er etterlengtet. Jeg er nå glad for at ting som er annonsert før, kommer også .. Edited by Tåge - 27 januar 2015 at 04:26 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
frankm
Viderekommen Joined: 04 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 82 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
på NMJs webside har det i et år stått NSB Di2 under kategorien NMJ Topline Tog/Motorvg., men så lang uten innhold... Tørr jeg gjette på at Di2 kommer i år som topline-lok?
Edited by frankm - 27 januar 2015 at 15:47 |
||
Post Reply | Page <1234 6> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |