MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva kommer NMJ med av "nyheter" i 2015 ??
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva kommer NMJ med av "nyheter" i 2015 ??

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>
Author
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2015 at 21:04
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Det er flere som trur at de spørsmålstegnenen skjuler JBV Di3.628. Vi får vel se.





Mener å ha lest / hørt eller noe sånt, at NMJ ikke kommer med Di 3 med de nye lyskasterne mellom vinduene.

JBV - Di 3.628 har jo det.

Men vist den kommer, så er jo det flotte greier, for da kommer det helt sikkert flere utgaver av Di 3 med de lyktene.

Jepp, vi får sjå ka som kjæm ..



Edited by Tåge - 31 januar 2015 at 21:06
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2015 at 15:57

Satsingen på vogner til Ofotbanen gjør at jeg lurer på om det kan gjemme seg en El.15 bak spørsmålstegnene. Her har NMJ allerede hatt en Superline-utgave, som de har solgt ut, så de har allerede underlagene, og vil ikke konkurrere mot sitt eget produkt. Dessuten kan det være greit å ha et annet passende lok til malmvognene når Rocos El.12 blir utsolgt.

Om NMJ skulle komme med et damplok i plast, blir det kanskje av en type som ikke er aktuelt å gi ut som Superline. Jeg har forstått det slik at markedet ikke er villige til å betale så mye det vil koste for små tanklok i Superline, så kanskje vi får se en type 23, 25 eller 7 i Topline i stedet.

Type 7 har enklere gangtøy, og såvidt jeg kan se færre detaljer som f.eks. Knorr-pumpe, så den er kanskje rimeligere å produsere. Til gjengjeld er det ikke noen store tanker over fotbrettene man kan gjemme motoren bak, slik som på 23b og 25a-d. Av Topline-vogner er det vel dessuten bare G4 som tidsmessig passer sammen med type 7, mens type 23 og 25 var i drift helt til 1969 eller 1970, slik at de også passer sammen med G5/His, Gr5/Gbs og muligens Os, og for den saks skyld B3 om man bytter ut vulstene med belger.

Siden det foreløpig bare ser ut til å være én variant for DC og én for AC, kan man spekulere i om det er en modell av noe som kun har gått i én "design". Da er BM72 en mulighet, men jeg tror ikke de slipper det når de har annonsert BM69C, og fortsatt selger BM69A.

En annen mulig motorvogn-kandidat kunne være BM87, som også har vært gitt ut i Superline. Jeg tror egentlig at markedet for disse er for beskjedent, men typen har samme boggihjulstand som BM69 (2400 mm), slik at de kanskje kan bruke samme drivverk, med kortere kardanger.



Edited by TorsteinS - 01 februar 2015 at 17:08
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2015 at 17:02
En videopresentasjon fra NMJ stand i  Nurnberg. Her fremkommer også at Mr Moe erter med spørsmålstegnene som fortsatt ikke er avslørt Thumbs Down
mvh
Arne L

https://www.youtube.com/watch?v=24oSaRHOKCg
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2015 at 17:26
Messa varer helt til den 2. Februar. Kanskje vi får svar i morgen?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2015 at 17:55
Det er mulig at det gjemmer seg en El15 bak "???" ?

Dette skulle være en modell som opprinnelig var lansert av ACME som er en (tidligere?) samarbeidspartner til NMJ.
https://mylocomotives.wordpress.com/2011/12/29/ea-060-locomotive-from-acme/
ACME skulle lage de rumenske utgaver og NMJ El15 og HectorRail.
Det har vært stille om dette prosjektet i årevis. Utviklingsarbeidet er vel gjort for drivverk, så dette burde være en overkommelig modell å lage?

Ellers har vel en BM87 mindre hjuldiameter enn BM69 selv om akselavstand skulle være lik. Det er derfor vanskelig å kombinere drivboggier - i hvert fall for vekselstrømsutgaver?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2015 at 18:33

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ellers har vel en BM87 mindre hjuldiameter enn BM69 selv om akselavstand skulle være lik. Det er derfor vanskelig å kombinere drivboggier - i hvert fall for vekselstrømsutgaver?

Sant nok. Det er for liten klaring mellom boggirammene og skinnene på NMJs BM69 til at man kan redusere hjuldiameteren så mye. Så det må i så fall støpes andre boggirammer. Men det går kanskje an å bruke samme tannhjul, snekkedrev og kontaktfjærer. Bunnplata i boggiene er ganske tykk, og den har ikke hull for tannhjulene på drivakslene, så kanskje det går om en lager åpninger til tannhjulene. Den reduserte hastigheten som følge av mindre hjuldiameter med samme utveksling passer bra, siden maks. hastighet for BM89 var 80 km/t, mot 130 km/t for BM69, mens hjuldiametre var hhv. 600 og 920 mm.

Men jeg tror egentlig at El.15 er en langt mer sannsynlig kandidat.

Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2015 at 21:09
Ja i lys av den kraftige satsing flere av produsentene har gjort og gjør mot malmtransport er vel "timingen" for EL15 optimal. Lokene ferdes jo nå i Norge og Sverige i flere designvarianter i egi av Hector rail. Håper dere gjetter riktigSmile
På den annen side vil heller ikke en EL8, EL14 eller Bm86 skuffe noe særlig LOL

mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2015 at 11:43
A.c.m.e har jo en haug med class 060-søstre til el 15 i sitt sortiment, så jeg tror det markedet er mettet. "Bare" en El 15 tror jeg da er lite sannsynlig.

Det har jo ikke kommet noen dampere i år. Kanskje vi får se noe der?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Halvor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 september 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Halvor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2015 at 13:22
Heisann!

Jeg tror at en skiftetraktor Z71 Ofotbanen kan være en model som gjemmer seg bak spørsmålstegnet
Halvor
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2015 at 13:46
Om du har rett Halvor sier jeg bare:
Måha - bare må ha . . .
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2015 at 14:11
Jeco kommer jo med den allerede.
Back to Top
Halvor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 september 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Halvor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2015 at 14:23
Vet det men den er fjernet fra sidene deres
Halvor
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2015 at 14:31
Siden NMJ fortsatt har en haug med Skd.224 på lager, tror jeg ikke de kommer med enda en skiftetraktor i år.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2015 at 15:34
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Siden NMJ fortsatt har en haug med Skd.224 på lager, tror jeg ikke de kommer med enda en skiftetraktor i år.


Men noen som vet når de skal avduke den mystiske modellen?
Back to Top
E L K View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 januar 2007
Location: NORGE
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote E L K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2015 at 16:31
Wink  Men siden de kommer med en stk DC og en stk AC og om det er norskt 
hva er det som har eller går med et design?

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2015 at 16:37
Kanskje det er nytt tannhjul til Skd 224 - men dette er like feil i AC og DC? - Da blir de kanskje kvitt flere?

Det burde være på tide å bytte til lik utveksling på begge aksler for å rette opp misæren?
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2015 at 20:17
Tror NMJ kommer med noe svensk materiell bak ????.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2015 at 20:36
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Kanskje det er nytt tannhjul til Skd 224 - men dette er like feil i AC og DC? - Da blir de kanskje kvitt flere?

Det burde være på tide å bytte til lik utveksling på begge aksler for å rette opp misæren?

Da tar jeg to stk. takk
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2015 at 21:28
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Jeco kommer jo med den allerede.

Har jo stått til utsilling på Ensjø i lang tid, så det kan vel ikke være noen hemmelig nyhet?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2015 at 22:55
Originally posted by E L K E L K wrote:

Wink  Men siden de kommer med en stk DC og en stk AC og om det er norskt 
hva er det som har eller går med et design?
Alle lok og motorvogner går vel med et "design"? Geek

Derimot er det ikke så mange som bare har gått med bare ett "design", særlig om vi ekskluderer de typene som kun har hatt ett "design" i Norge, men som også har vært brukt av utenlandske selskaper.

Det er mulig det kan gjelde Di.1 og enkelte tidlige elektriske lok som El.1-El.4, men med mulig unntak av El.1, tror jeg de er for ukurante/gamle for Topline. Kanskje gjelder det enkelte damplok også, men generelt har vel de fleste damplokene vært gjennom flere moderniseringer og "design"-faser. (Med/uten stafferinger, grå/blågrå kjel, "indigo i sort", sort, ...).

Av motorvogntypene som aldri kom lenger enn til "gammeldesign", var det gjerne varianter både med og uten den ekstra smale gule stripen nederst, og dessuten endret litrering i 1956 og 1970. Motorvogner som ble utrangert før den smale gule stripen forsvant, tror jeg er lite aktuelle for Topline.

I tillegg til FLIRT (BM74/BM75) og nevnte BM72, tror jeg heller ikke den roterende snøplogen av type DiR1 (nr. 501) har vært igjennom flere "design", men den fikk i alle fall ettermontert ventilasjonsskjermer:

Om det er FLIRT som skjuler seg bak spørsmålstegnene, er det vel naturlig at de lanserer både BM74 og BM75.
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 00:36
Di 4 er vel det nærmeste vi kommer når det gjeller lok som fortsatt går neste uforandret - (rettelse 4.2.2015 - "nesten uforandret )

Var vel røde ploger og håndtak til og begynne med, men gammel design er der fremdeles..

Og vil vel mest sannsynlig være der også, tils de går av med pensjon om noen år eller så...

Fikk vel noen nye (klumper) foran da, til bedre lys, for noen år siden....

Edited by Tåge - 04 februar 2015 at 16:28
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 16:01
Jeg tenkte kanskje spørsmålstegnene kunne skjule BM69c i "agenda-design", men så oppdaget jeg at alle annonserte BM69c er borte fra nettsiden. Nå ser det ut til at det ikke blir noen 3 vogns Bm69.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 16:45
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Jeg tenkte kanskje spørsmålstegnene kunne skjule BM69c i "agenda-design", men så oppdaget jeg at alle annonserte BM69c er borte fra nettsiden. Nå ser det ut til at det ikke blir noen 3 vogns Bm69.


3 vogners ligger da fortsatt under 2015 nyheter den da.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 16:55
Originally posted by Halvor Halvor wrote:

Heisann!

Jeg tror at en skiftetraktor Z71 Ofotbanen kan være en model som gjemmer seg bak spørsmålstegnet


Jeco lager ikke noen Obas versjon.
A matter of life and death
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 16:57
Hvorfor ikke?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 17:04
Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Di 4 er vel det nærmeste vi kommer når det gjeller lok som fortsatt går neste uforandret.

Var vel røde ploger og håndtak til og begynne med, men gammel design er der fremdeles..

Og vil vel mest sannsynlig være der også, tils de går av med pensjon om noen år eller så...

Fikk vel noen nye (klumper) foran da, til bedre lys, for noen år siden....


-Elg beskyttelse mellom buffere mot slanger osv ved påkjørsel av dyr
-Ører på ventilasjonen på taket 1984. Hindre at det kom snø i motorrom
-Guleploger 1989. Gulehåndtak.
-Stigen satt på innsiden av veggen i motorrom ca 1994. Hindrer sikt da snø pakket seg rundt stigen om vinteren.
-Horn trukket inn på taket slik som på Di3, ca 1994. Mindre støy for lokfører.
-Nye lykter og dieselmåler ved tanken ca 2005-08

Edited by Wickerman - 03 februar 2015 at 17:05
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 17:08
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Hvorfor ikke?


Det må du høre med Jeco om. Ble bare fortalt at den ikke kom, og at den var tatt bort fra nettsiden.
A matter of life and death
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 17:09
OK
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
El Loco View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 13 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote El Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 17:49
I og med at det (foreløpig) er annonsert en ukjent nyhet i kun én variant, tyder mye på at det kan dreie seg om en ny designvariant av en allerede eksisterende modell. Selv om jeg ønsker meg El 14, regner jeg med at den evt ville presenteres i et vell av loknummer og i de fleste designvarianter. Det samme gjelder vel for de fleste lok og motorvogner, om det da ikke endelig kommer et damplok i Topline. Selv om jeg tror at markedet for dette ville være noe begrenset, kan det jo tenkes at vi får en utgave av Flytoget BM 71 i gul VM- dekor? Lurer på hvor lenge Finn Moe skal holde oss på pinebenken? Confused
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 17:54
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Jeg tenkte kanskje spørsmålstegnene kunne skjule BM69c i "agenda-design", men så oppdaget jeg at alle annonserte BM69c er borte fra nettsiden. Nå ser det ut til at det ikke blir noen 3 vogns Bm69.


3 vogners ligger da fortsatt under 2015 nyheter den da.

Ja der ja. Nå fant jeg dem. Rart at jeg har misset det... Ouch
Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.