MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Slik legger du til bilder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Slik legger du til bilder

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
webmaster View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 05 desember 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote webmaster Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Slik legger du til bilder
    Posted: 30 november 2014 at 22:49
Vi har fått flere spørsmål om opplasting av bilder på forumet. Alle skal nå ha fått tilgang til å laste opp bilder. Ta kontakt via kontaktskjemaet Hvis du ikke har denne tilgangen.
 


Edited by webmaster - 13 november 2016 at 22:38
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2017 at 09:25
Når jeg legger inn bilder, resizer jeg bildene på forhånd i Corel Photo-Paint.  Det er jo litt jobb. Jeg har aldri lagt merke til at det er mulig å laste opp et stort bilde og skive inn den størrelsen du ønsker.

Nå prøver jeg dette og skriver 999 pixler horisontalt.

Det gikk ikke. Bildet var for stort. Fikk feilmelding om at bildet var 2,8MB, max er 2MB.

I neste post skal jeg prøve å laste opp fra mobilen.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2017 at 09:30
Nå er jeg på mobilen og får samme feilmelding. O
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2017 at 09:36
Dette er svært hemmende for forumet. Jeg ser at det akkurat ble startet en tråd om SKD221 som dessverre fikk altfor store bilder. Vedkommende har nå startet samme tråd på Facebook Modelljernbane byggeprosjekter, og jeg er redd vi kanskje ikke kommer til å se denne tråden fullført her.

Skal dette forumet overleve må det være enkelt å legge inn bilder. Jeg mener alle bilder må kunne lastes opp i sin originale størrelse. De må automatisk resizes til feks 1000 pixler. Det må være mulig å gjøre dette enkelt fra mobilen også. 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2017 at 10:43
NJKs forum takler både originale bilder og det nedskalerer automatisk hvis ønskelig, og noen bad en gang om et eget MJ-rom der: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&rom=54
Svein S
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2017 at 11:11
Jeg får samme som deg, Helge, når jeg laster opp på PC. 
Når jeg prøver å laste opp med mobilen får jeg dette bildet.
Uansett går det ikke å laste opp bilder jeg tar med mobilen. De er for store.

Et annet forum jeg er medlem av (hellasforum.net) tar bilder direkte fra mobilen og resizer automatisk.

For meg som er en gammel grinebiter fra midten av forrige århundre går det helt greit å lage lange byggetråder på forumet med masse bilder. Og jeg lager stort sett de samme trådene på facebook.
For de som alltid er på Snap, Insta og Face, er et forum som dette helt akterutseilt når det gjelder bildeopplasting, dessverre.



Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2017 at 11:15
Bildet over ble ikke resizet, jeg skrev inn 999x750? Vet ikke hvorfor det beholdt sin originale størrelse på 1920x1080.  
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2017 at 11:40
Dette er en (av flere) grunner til at tradisjonelle fora mister deltagere. Bilder jeg tar med speilrefleksen blir automatisk skalert når jeg eksportere dem etter behandling, så de er greie nok å laste opp. Men som folk flest tar jeg bilder og filmer en del med mobilen. Å laste opp slikt til forumet her er (og andre) er rett og slett komplisert og tidskrevende. På Facebook, der klikker du bare på bildet og vips, det ligger på sida de eller i en gruppa. 
Jeg tror det er i stor grad den veldig store forskjellen i brukervennlighet som er årsaken til nedgangen i aktivitet her.  
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2017 at 22:12
Jeg har brukt dette gratisprogrammet  i flere år.
Når den er installert dukker det opp i "høyreklikkmenyen" i Windows explorer. Velg resize pictures og velg størrelse. Done
Overfør bilde



Edited by SveinF - 03 april 2017 at 22:14
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2017 at 09:15
Ser at det finnes en plugin for slikt til forumet. Skal prøve å få kikket på dette. I mellomtiden kan vi øke størrelsen på bilder slik at dere kan laste opp litt større bilder.

Imidlertid er disken på 80 GB nesten full på grunn av mange store bilder her.

Selv om det etter hvert blir mer og mer vanlig at serverne krymper bildene, er det best praksis å endre størrelsen selv på nett. Så dette rådet er lurt å ta med seg!
Originally posted by SveinF SveinF wrote:

Jeg har brukt dette gratisprogrammet  i flere år.
Når den er installert dukker det opp i "høyreklikkmenyen" i Windows explorer. Velg resize pictures og velg størrelse. Done
Overfør bilde






Edited by Pelle - 05 april 2017 at 09:17
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2017 at 15:16
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

[...] I mellomtiden kan vi øke størrelsen på bilder slik at dere kan laste opp litt større bilder. [...]
Nei, vær så snill å spare oss for enda større uskarpe mobilbilder som fyller flere skjermer både i bredde og høyde!

Til dere som tar mobilbilder: Sjekk om mobilen har en innstilling for å redusere oppløsningen, og gjør i så fall dette permanent. Bildesensorene i dagens mobiler har langt høyere oppløsning enn man kan utnytte, da optikken er for dårlig. Det samme gjelder de fleste kompaktkameraer. Den høye oppløsningen er kun en salgsgimmick overfor kunder som ikke vet bedre.

Quote Imidlertid er disken på 80 GB nesten full på grunn av mange store bilder her.
Kanskje dere burde se på muligheten for å kjøre en batch-jobb for å krympe allerede lagrede bilder som er alt for digre.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2017 at 15:44
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


Til dere som tar mobilbilder: Sjekk om mobilen har en innstilling for å redusere oppløsningen, og gjør i så fall dette permanent. Bildesensorene i dagens mobiler har langt høyere oppløsning enn man kan utnytte, da optikken er for dårlig. Det samme gjelder de fleste kompaktkameraer. Den høye oppløsningen er kun en salgsgimmick overfor kunder som ikke vet bedre.


Når du legger bilder på nett er det selvsagt fornuftig å redusere oppløsningen.

Men om du har lyst til å se bildene dine på trykk i f.eks. MJ-bladet MÅ du kjøre med full oppløsning.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi har måttet si nei til å trykke bilder siden de har for lav oppløsning.

Så høy oppløsning er absolutt ikke bare en gimmick. Og det gjelder både for kompaktkameraer og mobiltelefonkameraer.
Back to Top
webmaster View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 05 desember 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmaster Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2017 at 23:45
Test på opplasting av bilde med ny komponent. Denne tillater originale bilder på opptil 10 MB som skaleres ned til 800 pix. Kan virke som at det fungerer!



Edited by webmaster - 09 april 2017 at 00:21
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2017 at 08:47
Test



Tester fra mobil.

Edited by steinel - 09 april 2017 at 08:53
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2017 at 11:04
Test

Edit: Må hugse å ta "liggande" bilder med mobilen.



Edited by AT - 09 april 2017 at 11:21
AT
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2017 at 14:10
Bra jobba! Big smile
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2017 at 19:55
Prøvelisensen på komponenten er utgått, og vi får ikke tak i de som leverer produktet for å få lisenskode. Inntil da virker dessverre ikke opplasting
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
webmaster View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 05 desember 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmaster Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2017 at 23:49
Nå skal komponenten være i orden igjen og lisensnøkler være korrekte. Test på opplasting av bilde tatt av Svein Sando.
 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2017 at 17:09
Jeg prøvde å laste opp et bilde nettopp, men det gikk ikke. Etter opplasting kom følgende melding:
 
"Feil ved opplasting av filen!!.
Filen er slettet av sikkerhetsmessige grunner da den kan inneholde kode som er skadelige for forumet"
 
Det virker rart, for den aktuelle bildefilen har samme kilde (kamera) som jeg har hatt i mange år, den er behandlet i samme program og på samme måte som jeg alltid har gjort, og lagret på samme måte.
For muligens å utelukke noen skjule filfeil kopierte jeg grafikken til en helt nyopprettet fil og lagret den på nytt. Jeg forsøkte med både .jpg- og .png-format, men fikk samme melding i begge tilfeller. Så prøvde jeg med .gif-format, og da virket det. Problemet er bare at .gif ikke er noe egnet format for fotografier.
 
 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2017 at 17:13
Og når virker ikke bildeopplastingen i det hele tatt. Når jeg klikker på bildeknappen skjer det absolutt ingen ting. "Sett inn fil"-knappen virker derimot, men det hjelper jo lite...
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2017 at 20:02
Midleritidig kan NJK-meldemmer laste opp på Fotosamlingen til NJK, og linke til URL derfra slik som jeg har gjort her:


Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2017 at 14:06
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:


Jeg prøvde å laste opp et bilde nettopp, men det gikk ikke. Etter opplasting kom følgende melding:
 
"Feil ved opplasting av filen!!.
Filen er slettet av sikkerhetsmessige grunner da den kan inneholde kode som er skadelige for forumet"
 
Det virker rart, for den aktuelle bildefilen har samme kilde (kamera) som jeg har hatt i mange år, den er behandlet i samme program og på samme måte som jeg alltid har gjort, og lagret på samme måte.
For muligens å utelukke noen skjule filfeil kopierte jeg grafikken til en helt nyopprettet fil og lagret den på nytt. Jeg forsøkte med både .jpg- og .png-format, men fikk samme melding i begge tilfeller. Så prøvde jeg med .gif-format, og da virket det. Problemet er bare at .gif ikke er noe egnet format for fotografier.
 
 


Merkelig. hva slags filendelse har filen? Det kan tyde på at det er en RAW-fil du laster opp. Jeg kikker på saken.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2017 at 14:07
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:



Og når virker ikke bildeopplastingen i det hele tatt. Når jeg klikker på bildeknappen skjer det absolutt ingen ting. "Sett inn fil"-knappen virker derimot, men det hjelper jo lite...

Jeg får i hvert fall lastet opp en fil uten problemer.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2017 at 14:17
Ser ut til å funke fra meg.
test 


Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2017 at 16:19
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Merkelig. hva slags filendelse har filen? Det kan tyde på at det er en RAW-fil du laster opp. Jeg kikker på saken.
 
 
Nei, ikke RAW. Så fjern er jeg da ennå ikke blitt, men det kommer vel en dag....
Som jeg skrev prøvde jeg med både .jpg og .png, men de ga samme negative resultat. Det virket med .gif, men det er et dårlig format for fotografier.
Det må ha vært en eller annen temporær feil, for nå virket det normalt. Nedenstående bilde er .jpg, og det er akkurat samme bildefil som jeg ikke fikk lastet opp i går. Samme bilde, men konvertert til .gif, lot seg imidlertid laste opp i går.
Det er som når legen omsider kommer, da har man ikke vondt lenger. Internettets veier er fortsatt uransakelige.....
 


Edited by H. Lindholm - 12 juni 2017 at 16:25
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2017 at 21:15

Nå er det feil igjen på bildeopplasteren. Jeg får følgende feilmelding:

<forum.mjf.no>

Feil ved opplasting av filen!!.
Filen er slettet av sikkerhetsmessige grunner da den kan inneholde kode som er skadelig for forumet


Jeg har formatert bildene både i størrelse og format (jpeg), som tidligere uten problemer. Noen bilder lar seg laste opp mens andre ikke - uten at det noen naturlig forklaring på årsaken.


hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2017 at 11:04
Ny test på opplasting av bilder.


Dette ser ut til å fungere uten problemer. Bildet er tatt med min mobiltelefon.

Jeg får ingen feil. kan det være at bildet du lastet opp er infisert med enten virus eller såkalt EXIF-informasjon informasjon (https://en.wikipedia.org/wiki/Exif) som komponenten ikke godkjenner? Send gjerne bildet til webmaster (a) mjf.no så vi kan sjekke det.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2017 at 15:27
Hva som er den egentlige årsaken til dette noe irriterende problemet skal jeg ikke gi meg ut på å mene så mye om, men ting kan tyde på at det er noe som kommer og går.
Den 11 juni fikk jeg akkurat samme feilmelding, selv om bildet jeg da prøvde å laste opp (i en helt annen tråd) var tatt med samme kamera og etterbehandlet med samme program som jeg "alltid" har brukt og ikke gjort noen endringer i, og ikke hatt noe problem med laste opp.
Den 12. juni prøvde jeg å laste opp i denne tråden nøyaktig den samme bildefilen som jeg ikke fikk lastet opp dagen før (Thomas The Tank Engine), og da gikk det helt greit.
Så vidt jeg skjønner er det andre som også har opplevd at det ikke virker den ene dagen, og så virker det igjen dagen etter.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2017 at 21:58
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Hva som er den egentlige årsaken til dette noe irriterende problemet skal jeg ikke gi meg ut på å mene så mye om, men ting kan tyde på at det er noe som kommer og går.
Jeg sliter også med billedopplastingsfunksjonen. Noen bilder jeg tidligere har lagt inn innlegg vises én dag, men kan være utilgjengelig dagen etter. Dersom man går inn og editerer innlegget vises bildene som normalt.

Jeg får også samme feilmelding som andre når jeg prøver å legge inn bilder:

Feil ved opplasting av filen!!.
Filen er slettet av sikkerhetsmessige grunner da den kan inneholde kode som er skadelig for forumet

Da jeg fikk denne feilmeldingen i dag forsøkte jeg å omdøpe filnavnet, først til bare å være bokstaver, men det feilet forsatt. Deretter døpte jeg filen til kun "1234.jpg" og DA ble filen akseptert...

Tilfeldig eller ei, ikke vet jeg. Det som ihvertfall er sikkert er at problemet ikke er borte selv om noen har fått lagt inn sine bilder.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2017 at 13:07
Takk for info. Dette er et tredjepartsverktøy, så jeg vet ikke hvilke kriterier det er. kanskje det er noe med spesialtegn, mellomrom etc. som forårsaker dette.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.