MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Damptog i månelys
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Damptog i månelys

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Damptog i månelys
    Posted: 04 september 2005 at 14:59

For noen uker siden stillte jeg et spørsmål om billedbehandlingsprogram på dette forumet, og jeg fikk veldig god respons, gode råd og hjelp på veien videre.

Nå har jeg prøvd både Photoshop CS og Photoshop Elements i en tid, og jeg har hatt stor glede av å utvikle meg som billedbehandler ved hjelp av disse nokså kompliserte programmene, noen bøker og et utvalg blader.

Vedlegger et av mine spede forsøk fra jernbane/modelljernbanefronten; to versjoner av et bilde av en Type 63 med sovevogner på en bro i månelyset, ett sted på Østlandet.



Edited by Morten Jacobsen
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2005 at 15:05
ååååå!!! det var fint! gleder meg til og kjøpe digitalkamera

Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2005 at 15:29

Utrolig hvordan mørke kan få deg til å fantasere, jeg var sikker på at det var en Type 61 jeg så før jeg leste innlegget ditt.

Ellers var det stilige bilder

 

 

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2005 at 10:35

Hei Morten !

Herlige bilder ! Digitalfoto er gøy !

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2005 at 12:37

Gøy å se denne type eksperimenter!!

Du har gitt deg ut på et komplisert prosjekt, hvis du vil ha dette troværdig. En montasje av et bilde av en bro tatt midt på dagen med solen høyt opp til høyre bak fotografen, et bakgrunnsbilde med solen høyt opp til venstre bak fotografen, en natthimmel med stjerner og måne kombinert med bevegelsesstriper á la Photoshop.

Siden du tydeligvis er åpen for å utvikle deg som billedbehandler, og min bakgrunn er foto, tillater jeg meg å helle litt malurt i begeret.

Følgende ting synes jeg ikke fungerer:

  1. Lysretning
  2. Fartsstripene
  3. Båtene under broen

Lysretning først: Solen står skjelden høyt på himmelen når det er fullmåne. Skal du skape intrykk av det kun månen som er oppe, har du et problem med å forklare at broen og lok"et er så godt belyst som det er. Skyggene avslører solens plassering. Velg et bilde uten sol som utgangspunkt for "nattbilder".

Fartsstriper kan fungere. Man kan oppnå denne effekt ved en kombinasjon av lang eksponering og blitz (til sist i eksponeringen). Her har du laget tre åpenbare feil. Fartstriper vil ALLTID framstå parallelle med objektets relative bevegelsesretning i forhold til kameraet. I din montasje går de litt på skrått. De vil også være sammenhengende. I tillegg har du fartstriper FORAN objektet.

I det nederst bildet har du gjort båtene (i Oslo havn) til det mest synlige element i bildet, fordi de er lysere enn allt annet. Også i det øverste bildet er de et forstyrrende element, som ikke tilfører bildet noe.

Så, back to the drawing board. Forhåpentligvis har du arbeidet med layers i Photoshop, så du enkelt kan justere bildet. IMHO kan dette bli et riktig bra bilde hvis du:

  1. Fjerner fartsstripene.
  2. Fjerner månen.
  3. Demper båtene og det andre under broen

Da står du igjen med et bilde som lurer øyet/hjernen til å tro at det er natt og at loket beveger seg. Stjernene forteller at det er natt, du trenger ikke bildet av månen for dette. Røyken gir intrykk av bevegelse. Så vil hjernen tro at bildet er belyst av månen, høyt over ventre skulder.

Håper du kan bruke dette til noe.

 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2005 at 15:32

Takk for innspill (positiv kritikk), Øyvind.  Jeg var klar over at solen sto feil på broen (Lysakerelven) og hadde broblemer med å få tonet det ned.  Ellers tar jeg alle rådene til etterretning og kaster meg over PCen igjen så fort jeg kommer hjem til Bergen (om nesten to uker )

 

 

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.