MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Østlandsbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Østlandsbanen

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Østlandsbanen
    Posted: 17 november 2014 at 22:56
Nå har jeg sittet lenge nok i lenestolen.  Det vil si; bare "armchair modeller" har jeg vel ikke vært. Gjennom 10 års pendling til Oslo har jeg fått vært med i et inspirerende FREMO miljø og jeg har fått bygge noen moduler til Skaarerbanen.  Her i Bergen er det også nok av inspirasjon og et godt og lærerikt miljø, men plass og tid for eget anlegg har det ikke blitt.  Men nå står et 16kvm rom ledig (siste barn har forlatt redet).  Etter en tid med renovering kunne jeg i dag feire at jeg har fått en romslig arbeidsplass.


Planen er å bygge et "point to point" anlegg i resten av rommet med forbilde fra et ikke spesifikt sted på Østlandet sent på 50 tallet.  Jeg ønsker å bygge anlegget i seksjoner siden man aldri vet når rommet må bringes tilbake til sin opprinnelige stand (plutselig ønsker noen en lettstelt leilighet), og helst slik at noen av seksjonene kan benyttes i FREMO sammenheng.  Et annet krav er at det må være mulig å operere anlegget slik jeg har lært i FREMO miljøet, men det må også kunne brukes av barnebarna for kjøring uten mål og mening.  

Med dette som bakgrunn har jeg tegnet følgende anlegg (tidligere presentert på Forumet).



Denne banen har tre stasjoner hvorav den ene er en avtagbar travers.  Det er planlagt med at industrier og leverandører skal skape nok grunnlag for et spennende trafikkspill.  

For å tilfredsstille barnebarna, planlegges det også en rundbane uten travers og med avtagbare seksjoner tilknyttet et krysningsspor over arbeidsbenken.



Her har jeg også tegnet inn en liten H0e bane, uten at den nødvendigvis blir realisert.

Akkurat nå er det imidlertid mye arbeid før planen har resultert i rammeverk, spor, slektronikk, landskap og kjøring.



Fortsettelse følger .....
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2014 at 17:34
Artig å se gjennomtenkte planer Smile

En liten bemerkning, bare. Har du tenkt på å tilknytte rundbanen litt lenger til venstre (tegningsmessig sett)?
Slik at det er plass til å ha døra stående oppe samtidig .... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2014 at 22:37
Jeg skal forsøke å lage rundbanen på en slik måte at døra lar seg åpne.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2014 at 23:40
Ja, du kan jo lage et leddet innsnitt i dørbladet Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2014 at 22:09
Med nytt hobbyrom kan jeg ta frem ett av de mange halvferdige/uferdige prosjektene som har ligget siden jeg kom hjem til Bergen.  Jeg har fortsatt loddeskrekk, men jeg fikk en motstandslodde stasjon fra Micro Mark i hus for en stund siden og valgte å gi den et forsøk i kveld.  S&S G2 vogna som nå har ventet på ferdigstillelse i flere år har fått på lister og deler som jeg har slitt med med vanlig lodding.  Selvtilliten har økt betraktelig.




Edited by Morten Jacobsen - 21 november 2014 at 22:46
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2014 at 21:17
Motstandlodding hjelper, men jeg har oppdaget at min enkle utgave med bare to valg for strømstyrke, alltid må kobles til den laveste.  Små messingdeler kan faktisk også smelte!  Selv om selvtilliten er økt og Steinar og Steinar har laget et intuitivt byggesett der delene passer godt sammen, gjør dårligere syn (jeg er snart 60) og pølsefingre sitt til at det ikke alltid er lett å lodde fast små deler.  Jeg har også bestillt et knekkeverktøy på eBay for at de neste byggesettene skal få litt mer rette (og mindre bulkete) deler.  Men det går fremover, blant takket være gode instruksjoner på en messing mesterbyggers MJ sider.  Takk til Øystein Pettersen.  




Edited by Morten Jacobsen - 07 desember 2014 at 21:19
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2014 at 16:31
Kjekt med barn som forstår at det ikke bare er skjorter fra Dressmann som kan legges under treet.  Fra min yngste sønn og hans kjæreste fikk jeg gavekort fra Togbutikken i gave.  Og om ikke det var nok, kom denne i posten fra eBay på selveste julaften.




Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
paolsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2014 at 17:02
Fulgte det med bruksanvisning..?
Hvis ikke, lykke til - og fortsatt god jul!

-Pål-
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2014 at 20:16
Ikke den aller beste bruksanvisningen.  Det er vel bare å prøve og (helst ikke) feile.



Fortsatt god jul --
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2014 at 21:56
hva er det for noe?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2014 at 23:06
Det er en meeeget nyttig sak for å brette og bøye tråd og plater.
Alle som bygger ting i metall trenger en sånn.
Back to Top
Ove T View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove T Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2014 at 15:09
"Hold and fold" som selges av www.thesmallshop.com

Mvh
OveT
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2014 at 20:51
Maling av vinduer til et hus fra Skipsmodeller.  Første gangs bruk av relativt nyinnkjøpt (sammenleggbar) "spray booth" fra Micro Mark.




Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2015 at 15:36
Da er vi i gang.  Første "modulkasse", laget av 12mm kryssfiner.  Høyden vil variere i anlegget (10 eller 20cm) avhengig av dybden på landskapet.


Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2015 at 15:53
Artig å se at du har kommet i gang med byggingen, dette blir spennende å følge med på!Smile Hvordan har du festet ramma til veggen, er den skrudd rett i stenderne eller har du skjulte hylleknekter?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2015 at 16:50
Skrudd rett i stenderne. De øvrige seksjonene vil få ben.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2015 at 22:23
Et nytt steg fremover.  



I tillegg kom det en pakke fra Togbutikken på lørdag.




Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 08:20
Er det en prestestol Tore har sendt deg, Morten? LOL
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2015 at 22:06
Sporveksler klargjøres etter Bjørn Runar Larsen´s metode.  Har fått råd om å benytte 12V bilbærer (brems/baklys) som kortslutningsvern på hjertestykket og prøver å finne pærehoødere slik at jeg slipper å ligge under anlegget å lodde av pærer som ikke virker lengre.




Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2015 at 23:37
Elfa

Du skal sikkert ha BA holdere
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2015 at 17:51
"Tørrlegging" av spor og drømmer om trafikk.




Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2015 at 09:49
I påvente av flere korkplater fra utenbys forhandler med tomt lager (tenk at Norges nest største by ikke har MJ butikk), ble sporleggingen på den første seksjonen midlertidig avsluttet.






I stedet har jeg modifisert planen noe for å bedre tilgangen til de bakerste sporene (og anleggsbyggingen)i venstre hjørne og startet byggingen av "havneseksjonen".








Etterhvert som jeg tar frem uferdige båter og hus for å visualisere hvordan dette kommer til å bli, innser jeg hvor mye (moro) arbeid som gjenstår.


Edited by Morten Jacobsen - 21 april 2015 at 21:21
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2015 at 14:13
Hei Morten,
Dette ser veldig spennende ut! Gøy å følge fremgangen. Jeg forventer vel en ubåt ved kaia der også .

Husk at Ikea har spisebrikker i kork som fungerer helt fint som underlag. Riktignok litt tynnere (ca. 3 mm), men jeg har brukt disse med godt resultat på Lynghei. Jeg mener de kommer rimeligere ut også.

Hilsen Halvor
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2015 at 14:50
Originally posted by halvors halvors wrote:

Hei Morten,
Dette ser veldig spennende ut! Gøy å følge fremgangen. Jeg forventer vel en ubåt ved kaia der også .

Husk at Ikea har spisebrikker i kork som fungerer helt fint som underlag. Riktignok litt tynnere (ca. 3 mm), men jeg har brukt disse med godt resultat på Lynghei. Jeg mener de kommer rimeligere ut også.

Hilsen Halvor



http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40281654/

Er det disse du tenker på? Har selv sett etter alternativ kork uten hell. Står ikke noe om tykkelse her, men er det 3mm ?
Back to Top
Steinar Norrøne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Norrøne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2015 at 21:11
Biltema har også korkplater ( til å lage pakninger av ). Husker i farten ikke om de har 3 mm. Men jeg tror det.

mvh

Steinar Norrøne
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2015 at 22:24

Originally posted by Steinar Norrøne Steinar Norrøne wrote:

Biltema har også korkplater ( til å lage pakninger av ). [...]

De har opp til 3 mm tykk gummikork i to størrelser:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Pakninger/Pakningsmateriale-i-gummikork-60208/

Den største gir en pris pr. kvadratmeter på kr. 258, mot ca. kr. 54 for brikkene fra IKEA, dvs. nesten 5 ganger så dyrt.

Prismessig skal det likevel godt gjøres å slå gulvuderlaget fra IKEA, om det duger:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00018076/

Han som skrev om det, hadde riktignok brukt det på Märklin C-skinner. Da funker det sikkert også på Trix C-skinner og Roco Geoline, men jeg vet ikke hvordan det fungerer på "vanlige" skinner, f.eks. om det krymper når en limer på skinner og ballast. Jfr.

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8743&PID=17060346#17060346

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2015 at 23:55
Ikeabrikkene er de som er referert ovenfor, ja.

Jeg har tidligere brukt "gummikorken" fra Biltema, og den hadde (i alle fall da) den egenskapen at den luktet noe aldeles forferdelig, og var seig og lite trivelig å jobbe med. Om det fortsatt er samme produktet så vil jeg ikke anbefale det...

Gulvunderlaget er, om det er slik jeg tror, ikke særlig egnet til skinneunderlag. Det er sannsynligvis veldig lett å rive opp, og ikke særlig bestandig i tykkelsen, dvs. at skinnene kan bevege seg og blir ikke liggende stabilt om de bare limes fast i underlaget.

Hilsen Halvor
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2015 at 21:55
Det ser ut som om Heki ikke har levert 4mm korkplater på en stund og mens jeg venter i spenning på mine utvalgte forhandlere, er det nok av arbeidSmile


Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2015 at 22:54
Den loddestasjonen fra Micro Mark, er den for 220v?
Har sett på denne, men bare funnet 120v versjoner.
Kan kanskje bruke en trafo fra 220v til 120v, dersom jeg kjøper en på 120v.
Hvor kjøpte du den.
Den er jo vesentlig rimeligere enn America Beauty. Nå er den jo noe enklere i utformingen, med tanke på utstyr, men dog.

Vurderer nå sterkt å skaffe meg en slik motstandsloddestasjon.

MVH

VA
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2015 at 10:02
Hvis du vil ha en europeisk, relativt rimelig og bunnsolid motstandsloddestasjon vil jeg anbefale London Road Models sin: http://traders.scalefour.org/LondonRoadModels/various/soldering-materials-and-tools/ Du må riktignok sende bestillingen pr analogt brev, men videre kommunikasjon ang betaling (PayPal anbefales) og frakt/levering skjer på epost. Kjapp levering med UPS/Posten til Norge.

American Beauty har trinnløs regulering. Strengt tatt ikke nødvendig, men dersom en vil ta seg råd til det anbefales å kjøpe deres "Super Chief" som de selger på Ebay spesielt for modelljernbanefolk som synes produktene deres vanligvis er i dyreste laget. Den er helt identisk med vanlig utgave, bortsett fra navnet og et jernbaneklistremerke på fronten - og en litt lavere pris. Prisen på Ebay er 110-volt utgaven. Kjøp der og legg til beskjed sammen med betalingen at du ønsker 220-volt. Da får du en tilleggsregning på ca 100 USD. Den er dyrere blant annet fordi det i Europa er krav om at alle 220-volt kablene skal sitte fast og ikke kunne tas av. http://stores.ebay.com/americanbeautytools
Truls Slevigen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.