MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Østlandsbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Østlandsbanen

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Østlandsbanen
    Posted: 28 august 2016 at 21:50
Min trofaste Digitrax Zephyr Xtra ser ut til å ha tatt kvelden. Da jeg slo den på her om dagen gikk oppstarten bra, men når powerknappen ble trykket viste displayet kortslutning (vandrende o´er). Jeg fant ingen umiddelbare kortslutninger på sporet og problemet var at meldingen også kom etter at anlegget (Busen) var koblet fra. Jeg fant ut at 220V ledningen til strømforsyningen hadde en vakkel, trolig med brudd i ledningen. Ny ledning løste desverre ikke problemet og resetting til fabrikkinnstillinger et par ganger har heller ikke ført frem. I dag koblet jeg på en Z21 fra Roco til anlegget og oppdaget at det fortsatt var en kortslutning. Stor feilsøkingsprosess med frakobling av seksjoner og etterhvert enkeltkomponenter viste at korslutningen lå i en Tortoise pensmotor der den tidligere beskrevne rekkeklemmen fra AccuLite hadde kommet skjevt på og dermed forårsaket kortslutning mellom polene fra kjørestrøm (til hjertestykket via bryter i Tortiosen). Årsaken var at det hadde falt ut en liten hvit pinne (se bilde) som disse klemmene leveres med for å kunne installeres rett i forhold til kontaktene på Tortoisen. Z21 fungerer bra og jeg har i dag testkjørt lok med iPhone og iPad, men jeg har ennå ikke fått Loconet til å virke fra boosteren. Zenithen ser ut til å være passert punktet for reparasjon (i all fall hos meg) trolig fordi jeg har latt den stå på for lenge mens jeg testet. Nå vurderes en 1 til 1 erstatning eller en oppgradering til SuperChief (selv om dette lille anlegget strengt tatt ikke trenger den kapasiteten).






Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2016 at 08:28
Det er lenge siden jeg har oppdatert denne bloggen, men interesserte kan ta seg en tur innom FB siden til Østlandsbanen.  Alle spor er nå lagt, kjørestrøm er lagt opp og alle sporveksler motorisert.  Det er nok ledningstrekking for denne gang.  I fremtiden kommer det nok kanskje også ledninger til sporveksel tilbakemelding, signaler og lys i hus og landskap.  Spormessig gjenstår også en avtagbar travers som skal fungere som oppstilling for en stasjon langt der borte (Hovedstaden) og som uttrekk for lengre tog fra Bjørgevann stasjon.  Nå begynner snart den fasen jeg liker best; landskap og detaljering.

Jeg har lagt inn en liten film fra testkjøring her.

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 22:12
Je, oppdatér gjerne. Det er grenser for hvor mye MJ jeg vil ha i FB-feeden min (jo!). 

Du kan kanskje legge en lenke til interessante innlegg på Facebook her? Og gjerne omvendt - en lenke hit fra Facebook! I TMJK har vi ignorert bloggen vår på det skammeligste, men planen har lenge vært å bli flinkere, og lenke til den framfor å skrive på Facebook. 
Men det er jo som du sier, lettere å legge ut ting der. Synd at forumene er så akterutseilte.




Edited by Henning L - 22 februar 2016 at 22:14
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2016 at 22:28
Jeg har opprettet en side på Facebook for Østlandsbanen.  Det er to årsaker til dette.  For det første får jeg mulighet til å legge ut bilder uten å måtte gå gjennom tungvinte prosesser for å redusere filstørrelser (jeg bruker som oftes en Canon 70D med bilder i Raw format.  For det andre kan jeg styre bloggen uten at det plutselig kommer "avsporinger" med mer eller mindre relevant informasjon (på FB legges disse kommentarene i hvert innlegg).  Allikevel; det er her jeg treffer gamle kjente og likesinnede.  Jeg lover derfor å oppdatere denne bloggen med jevne mellomrom også.  Men først kommer det vel en lang diskusjon om forum vs FB som er en viktig diskusjon, men som altså ikke passer inn som et sidespor i en blogg (c:
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2016 at 21:17
Det ser ut til at det blir et fint anlegg, Morten. Flott at du legger ut progresjonen din her på forumet. Det bør vi alle bli bedre til.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2016 at 21:11
Så kom jeg litt videre i løpet av dagen.  Profiler til sportraseer og landskap ble tegnet og sagd ut og jeg har prøvd meg litt meg litt frem med hensyn til stigninger for et langt sidespor.  Pusseklossen skal også frem for å fjerne fliser fra stikksagen (i tillegg må garasjen, som har fungert som midlertidig snekkerverksted, kostes og ryddes (c:





Det har også vært en liten fremdrift på den andre siden av anlegget også.


Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2016 at 20:34
Det har vært litt liten fremdrift i anleggsbyggingen på grunn av diverse "avsporinger".  Blant annet ble låven tilslutt ferdig.



I tillegg har jeg hatt mye glede av å starte byggingen av fabrikkbygninger og bakgrunnsbygninger på den første seksjonen (se også innlegg i "Hva står på byggebordet").






Men før jul tok jeg meg endelig i nakken og fikk Nydal byggevarer (på Vallaheiene) til å splitte en 12mm kryssfinerplate i 6 stk 20cm deler.  Sammen med noen 10 cm brede deler jeg hadde liggende, har disse første nyttårsdag oppstått som resten av rammeverket på anlegget.  Klarer jeg å være disiplinert i noen dager fremover (uten avsporinger og sidespor), har jeg kanskje også lagt sporunderlag i kryssfiner og klargjort for kork og spor.





Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2015 at 21:08
Bygging av SMB byggesettene fortsetter; denne gangen låven.


Jeg benytter "klemmer" fra Rite-Way for å holde hjørnene i 90gr.  De er kjøpt fra USA, men jeg har senere lært at de også føres av Vestfold Modelljernbane.


Gode og illustrative byggebeskrivelser på SMB sine sider.


Jeg farget muren i fjøset og satte inn vinduer der før jeg fortsatte.


Resten av låven har fått en vask bestående av 60% sprit og noen dråper India Ink før den røde fargen påføres (etter at dører mm er installert).  Jeg har valgt dyr 60% etter en diskusjon med Tor Jørgen på Bergensmessen.  Han mener at den Isopropanolen vi får kjøpt i Norge ikke tilsvarer "Rubbing Alcohol" slik den beskrives i amerikanske artikler om bygging av laserskårne byggesett.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2015 at 22:44
Inspirert av MR Video Plus har jeg kjøpt et par farger fra Micro Lux (produsert av Vallejo) for farging av skinner (og sviller).  Det så så enkelt ut på videoen, men da jeg la første grunnlaget med "Railroad Tie Brown" på et par stoppbukker ble jeg litt skuffet over at den var litt for grønn.  



Bruk av ulike vasker har imidlertid bedret inntrykket noe.  Nå skal jeg gjennomgå Grivno´s video om maling av sporene på "Thin Branch" en gang til før jeg finner frem sprøytepistolen og maler sporene på den første stasjonen.



I mellomtiden har jeg funnet frem noen av de mange flatpakkede husene jeg har liggende, og med gode instruksjoner på nettet hos SMB Service var det bare å sette i gang.








Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2015 at 14:46
Fin bro Smile
Jeg synes imidlertid ikke at fargen er for mørk, som grunnfarge.
Den virker imidlertid for ensartet. Større grad av fargesjatteringer, og fremsfor alt (grå)hvite kalkutslag vil nok gjøre susen Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2015 at 21:05
Etter å ha vasket med svart og tørrbørstet på en lysere grunnfarge, synes jeg at broen ble for mørk - også i forhold til forbildet.  Kommer nok til å gjenta prosessen med en noe lysere grunnfarge,



Forbildet:


Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2015 at 13:57

Transparente vasker viste seg å være vanskelig på broen fordi formen hadde skapt noen "glatte flater" der malingen ikke trekker inn.  50/50 Woodlands Stone Grey og Tamya tynner i sprøytepistilen danner grunnlag for veien videre.  Deretter farging av enkeltsteiner med ulike andre farger før det hele foresgles. Så en svart vask og til slutt tørrbørsting med grunnfargen og noen lysere effekter.  Bilder av dette følger.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 21:58


Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 21:42
En ny bro er støpt som følge av gode innspill.  Ikke helt fornøyd med støpen (Panduro gips i en form laget av styren), heller ikke med rissingen.  De verste feilene lar seg nok dekke med litt busker og hengende vekster (c: Jeg har startet å farge og bruker i utgangspunktet en transparent metode som jeg har brukt før; denne gangen med Woodland sine farger i stedet for de akrylfargene jeg tidligere har brukt fortynnet fra tube.  Gipsen tar ikke farge på samme måte som den jeg har brukt før og jeg må prøve meg frem.  Har nå lagt på en tynn vask av Burnt Umber, Raw Umber og Yellow Ocher.  Planen er en ny vask med Stone Grey over dette før alt forsegles med Matte Medium eller Woodland´s Scenic Sement og får en vask med svart.


Ellers har det ikke vært mye aktivitet i sommer bortsett fra installasjon av Tortoiser på alle sprorskiftere på den første stasjonen (som nå har fått navnet Fredriksand) og byggestart på Snarum stasjone fra Highmore Scale Models med god dokumentasjon fra Styrkar Braathen og Svein Amundsen (mer om dette siden).


De nye rekkeklemmene (som erstatter "Sukkerbitene jeg startet med) kommer fra Accu-Lites Inc.


Til kortslutningsvern bruker jeg 12V bremselyspære fra Biltema.  Siden jeg ikke har funnet en egnet lampeholder må jeg lodde rett på pærefoten.  For å muliggjøre utskifting bruker jeg kontakter fra Biltema beregnet på 12V anlegg i bil.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2015 at 12:57
For å gå tilbake til kjernen i denne bloggen så vil jeg bare si at jeg i alle fall setter stor pris på å få se hvordan du bygger anlegget Morten! Veldig spennende å følge med på, særlig for tips, triks og inspirasjon til å komme i gang med bygginga selv. Så fortsett med det gode arbeidet!Smile

Dette gjelder forsåvidt alle dere andre med byggeblogger her inne ogsåClap
Mvh. Espen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2015 at 10:00
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Teorien din har nok en smule svakhet (for å si det sånn Wink), Svein.
Tenk deg at du viderefører toeorien og buen rundt til en sirkel. Teorien ville da gi at steinsirkelen ville hatt en indre trykk som kunne la den rulle som et hjul.

Det som imidlertid skjer, er at trykk på toppen av buen vil gi en horisontalkomponent i hver av steinene. Slike buer vil derfor alltid være avhengig av et mothold på hver side.
Motholdet kan gjerne oppnås ved en tilsvarende nabobue, men siste bue må ha mothold i brokaret.


Selvfølgelig fungerer dette ikke hvis du går til en sirkel. Trykkreftene for nedre halvdel vil da virke motsatt vei i vertikalplanet og ikke trykke steinene mot hverandre.

Derimot skjønner jeg at det er en svakhet med min teori dersom det ikke finnes friksjonskrefter mellom steiene. Da vil steinene nærmest horisontalplanet skyves ut til siden pga sidekreftene gjennom buen. Men nå finnes det mye firksjon i steinoverflater, så behovet for mothold vil vel da være avhengig av om denne friksjonen er stor nok?
Svein S
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2015 at 00:00
Teorien din har nok en smule svakhet (for å si det sånn Wink), Svein.
Tenk deg at du viderefører toeorien og buen rundt til en sirkel. Teorien ville da gi at steinsirkelen ville hatt en indre trykk som kunne la den rulle som et hjul.

Det som imidlertid skjer, er at trykk på toppen av buen vil gi en horisontalkomponent i hver av steinene. Slike buer vil derfor alltid være avhengig av et mothold på hver side.
Motholdet kan gjerne oppnås ved en tilsvarende nabobue, men siste bue må ha mothold i brokaret.
Bjørn Egil
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2015 at 15:27
Hvelvet er som regel ikke helt sirkelformet på de tegningene jeg har sett, det er ofte større radius i midtre del av hvelvet, uten at jeg skal begi meg ut på noen forklaring på hvorfor det er slik.


Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2015 at 13:57
Originally posted by HelgeBe HelgeBe wrote:

Hei

Tenk deg at du har bue på 180 grader og at du har tørrmurt bare selve buen på et plant underlag. Det er da ingenting som holder den nederste steinen på hver side fast i horisontalplanet. Vekten av steinene i midten av buen vil derfor presser de nederste steinene ut til siden og buen kollapser.

Helge B.


Dette argumentet skjønner jeg ikke at kan gjelde for en 180 graders bue.

Kreftene forplantes gjennom buen langs med buehvelvet. Ved en 180 graders bue vil kreftene trykke rett ned (90 grader) mot underlaget siden buen er 180 grader. Dermed er det ingen sidekrefter mot horisontalplanet. Dette er dermed en tryggere bue å bruke siden det bare er trykkreftene som skal tåles på fundamentet. Og dette er vel også den historiske grunnen til at 180-graders buene, slik romerne brukte, er den eldste.
Ved at slakere bue, vil det derimot være sidekrefter "igjen" ved bueendene siden buen ikke treffer horisontalplanet med 90 graders vinkel. Det ser man også på konstruksjonstegninger av slike bruer, at der legges det opp en skråstilt fundament, 90 grader mot buen. Men nettopp fordi det er skråstilt, så tar det opp alle sidekreftene også, og dermed vil ikke de nederste steiene presses ut til siden, tror nå jeg. Men det kan hende det er noe jeg har oversett.
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2015 at 12:43
Da lærte man noe nytt på forumet i dag også
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2015 at 11:52
Hei

En sirkelbue eller romerbue er ikke den sterkeste konstruksjonen. Tenk deg at du har bue på 180 grader og at du har tørrmurt bare selve buen på et plant underlag. Det er da ingenting som holder den nederste steinen på hver side fast i horisontalplanet. Vekten av steinene i midten av buen vil derfor presser de nederste steinene ut til siden og buen kollapser. En slik bue vil derfor kun fungere som bærekonstruksjon hvis den er utsatt for et stort ytre press. Den perfekte buebro har den formen du får hvis du holder et tau slakt mellom to punkter. Jeg synes å huske at det kalles en hyperbolsk sinus. En slik bue vil være selvbærende. På enkelte broer er denne geometriske formen mer fremtredende enn på andre mens noen kan se ut som de har en sirkelformet bue.

Helge B.

Edited by HelgeBe - 06 juni 2015 at 11:54
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2015 at 22:34
Dessuten er selve bærebuen vanligvis en sirkelbue, det gir størst styrke og stabilitet.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2015 at 16:36
Takk for gode innspill, Asgeir. Jeg har fortsatt andre siden av broen å øve på
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2015 at 10:29
En bra start, men som du selv sier Morten er steinene i buen for små. Dessuten bør de utformes i en kileform og steinene sitter normalt svært nære hverandre og strengt regelmessig - ellers ville buen falle ned (i virkeligheten).
Steinene over buen kan ha større uregelmessigheter siden de har vesentlig mindre å si for bærestyrken til broen (de har antagelig mest en trykkutjevnende effekt), og fyller selvfølgelig tomrommet mellom buen og dekket på broen (der veien eller sporet går).

En digresjon: ryktet forteller at under sprengningen i 1940 av Stuguflåten steinhvelvsbro på Raumabanen lyktes de bare å lette på steinene i buen, som deretter la seg pent på plass igjen - følgelig falt hverken broen ned og kunne passeres relativt kort tid etterpå. Det ble utført noen reparasjoner og forsterkninger i betong - som er godt synlig på brokaret nærmest Åndalsnes - men broen står like godt i dag pga. den solide og godt bygde buen.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 21:33
Innimellom elektrikergjerningene har jeg begynt på noen av elementene på neste seksjon.  I noen innlegg i denne bloggen tidligere i år har jeg fått gode svar på spørsmål om broer.  Basert på disse har jeg startet noen prøver og forsøk.  En historie om brobygging i tre akter:

Akt en: Form i Styren



Akt 2:

Støping med Alabastergips.  Jeg vet at mesterbygger J E Vistad bruker steingips og at han farger den på forhånd.  På dette forsøket ville jeg bruke en (lettere) gipstype som jeg kjente fra før.  Jeg foretrekker også (inntil videre) å farge gips med tynne vasker av ulike farger uten å farge gipsen på forhånd.  Det må understrekes at alle mine erfaringer kommer fra farging av "fjell" laget av gips i former og at jeg aldri har støpt slike "klosser" før.





Baksiden er helt glatt, men den skal skjules uansett.

Akt 3.  Med risseverktøy, hobbykniv og tannbørste skred jeg til verket.







Jeg ser at steinene i buen nok er for små, men eksemplaret blir trolig brukt i første utkast av traseen etter stasjonen (med en liten elv under) etter farging, steinkanter og gelender.




Edited by Morten Jacobsen - 04 juni 2015 at 21:33
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2015 at 08:20
Nyttig den også til å slippe å behøve å lodde på selve Tortoisen. Fordelen med skruterminaler er imidlertid at det er enkelt å bytte rundt på ledningene, hvilket det erfaringsmessig ofte er behov for i en monteringsfase. 
Svein S
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2015 at 07:24
Hei
Her er sikkert en annen variant også

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=161674036186
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2015 at 19:58
Ja, det er en variant. Men jeg tror de vi fikk tak, som er litt annerledes, kostet omtrent tienddelen - på eBay.
Svein S
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2015 at 19:12
Takk for tips, Svein.  ved å lete litt på nettet fant en "rekkeklemme" som kan trykkes inn i printen på Tortoisen.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2015 at 10:22
Angående tilkobling til Tortoisene, så har Øystein i TMJK fått tak i (på eBay) en todelt tilkoblingsrekke som er slik at den ene delen loddes fast i de 8 hullene på Tortoisen. Den andre delen er en 8-polet plugg som passer i den delen som er loddet på, og som har skruterminaler til hver av de 8 polene. Vi har lagt om ganske mange av Tortoisene på TMJK til dette systemet fordi det byr på noen åpenbare fordeler:

1. Du belaster Tortisen bare én gang med tilloddinger, slik at senere ombruk skjer uten at ledninger må ldodes av og på. Vi har nemlig en rekke eksempler på at slik av og pålodding på Totoisene kan skade de ganske svake printutleggene til de 8 terminalene.
2. Det er meget enkelt å endre tilkoblingen ved at du bare må skru og ikke lodde. (Du oppnår egl. det samme Morten med din metode når du trekker ledninger fra Tortoisen til en egen skruklemrekke.)
3. Omkoblingen av ledninger kan skje ved å ta pluggen ut, og gjøre det arbeidsmessig langt mer gunstig posisjon enn med en fastmontert Tortoise (eller klemrekke for den saks skyld).

Jeg har dessverre ikke for øyeblikket noe bilde av dette eller betegnelse på disse pluggene.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.