MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kortslutning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kortslutning

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kortslutning
    Posted: 09 november 2014 at 18:06
Har en venstre svingpens Fleischmann pikkolo N-skala som er utgangspunkt for en vendesløyfe. Har koblet på en Digitrax polvender. Denne er testet andre steder på banen og fungerer. Når jeg kjører ut fra pens på venstre utgang går lok helt fint til det skal inn igjen på pens. Da kortslutter det. Det samme skjer dersom jeg kjører lok ut høyre. Da kortslutter det når lok har passert pens. Hvis jeg skyver loket frem 4-5- cm så er alt i orden igjen og kan igjen kjør inn på venstre spor.
Kjører digitalt, men denne pens er enda på manuell betjening.
Finnes der noen som har noe erfaring på dette problem. Mine elektroniske ferdigheter er heller tynne
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2014 at 20:48
Hei mikki

Er alle skinnestrengene isolert ut fra pensen?
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2014 at 20:56
Har du brukt isolerende skinnelasker inn på vendesløyfen?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2014 at 21:28
Se denne artikkelen på MJwiki: Vendesløyfe på 2-skinneanlegg
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2014 at 06:58
Ja, der er brukt isolerende lasker på begge utganger fra pens. Syntes det er rart at den ene utgang funker helt fint, mens den andre (høyre) kortslutter.
Tenkte jeg skulle prøve med en annen pens.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2014 at 09:14
Kan det være at på denne plassen har du en kurveveksel nr. 9168 med hjertestykke i metall, mens du de andre plassene du har testet tidligere har veksler med hjertestykke i plast?
 
 
I så fall er det ikke vendesløyfen som er problemet, men sporvekslen. Fleischmanns veksler med hjertestykke i metall kan ikke kjøres opp.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2014 at 19:32
Takk for det.
Du har rett!!!!!!!
Veksleren er med hjertestykke i metall. Har en med plast så jeg skal forsøke å bytte denne.
Takk for hjelpaSmile
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2014 at 19:55
Hvor lenge var Adam i paradis.
Har byttet veksler og det kortslutter fortsatt på samme sted, når lok skal inn igjen på høyre utgang vekslerCry
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2014 at 19:58
Hei igjen
Har det noe betydning hvor isolerlaskene sitter. Har montert mine på begge utganger veksler?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2014 at 21:49
Isolerlaskene må stå rett overfor hverandre. Se for øvrig skissene i artikkelen jeg lenket til på MJwiki.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2014 at 07:02
Isolerlaskene er montert ved begge skinner i samme skinneskjøt på begge utganger av pens. Er i tvil om det er dette du mener
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2014 at 07:45
Det høres riktig ut. 
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2014 at 08:35
En tilleggsopplysning som kanskje har eller ikke har betydning.
Jeg har satt på ekstra strømforsyning på vendesløyfe.
Måtte gjøre det for å få strøm i denne selv om jeg trodde at polvender skulle gi strøm nok.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2014 at 11:10
Hva mener du med "ekstra strømforsyning", har du koblet et ekstra sett tilførselsledninger rett på vendesløyfen uten å gå via polvenderen? Da er det jo det som er synderen i så fall, siden denne tilførselen ikke vil skifte polaritet men vil stemme overens med bare den ene veien gjennom vekselen. Da vil du få kortslutning om du prøver å kjøre gjennom den andre veien, og skinnekryss i metall eller plast spiller ingen rolle slik du også fant ut lenger opp her.

Hvis du ikke får liv i vendesløyfen gjennom polvenderen må du ha koblet noe feil, så da ville jeg sett på det først, etter å ha fjernet den ekstra tilførselen.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Vestafor View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vestafor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2014 at 16:22
Hei Hvis du går til denne linken Lenz sin vendemodul så viser den hvordan det skal kobles
http://www.digital-plus.de/pdf/b_12200_def.pdf Denne metoden har jeg selv brukt.
BHN

http://home.lyse.net/togmodeller/
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2014 at 09:08
Takk for innspill.
Mye kan tyde på at feilen ligger i at jeg har koplet på strøm uten at det går via polvender.
Skal fjerne dette og sjekke nærmere vedr koplinger polvender så snart jeg for anledning.
 
Takk for hjelp til en nybegynner.
Det er alltid godt å vite at der er en ekspertise der ute som ikke er redd for å dele sin viten og erfaring.Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.