MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Få av kjele og førerhytte gutzold stortysker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Få av kjele og førerhytte gutzold stortysker

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Få av kjele og førerhytte gutzold stortysker
    Posted: 07 november 2014 at 18:41
Hei,
Da var turen kommet til Gutzold sin stortysker. Den skal få dekoder. Ferdig med tenderen, men skal nå fikse frontlys, og prøver å få av kjele/førerhytte. Sitter hardt, og jeg forstår ikke helt hvordan det henger sammmen. Noen som kan forklare hvordan dette loket demonteres? Dokumentasjonen som fulgte loket var litt tynn....

Mvh
StenR
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2014 at 20:05
Kanskje et bilde kan hjelpe deg noe på vei:



Slik ser det ut når førerhytten er tatt av. Den sitter i to metall låsehaker fra understellet (midt på bildet) og hytten trekkes oppover for å få av. Da vil også stigtrinnene løsne (de ligger til vanlig i sporet til høyre med en fjær mellom høyre og venstre stigtrinn. I det hele tatt er det mye som har en tendens til å løsne når førerhytten plukkes av, så pass på å samle opp alle deler. Ouch

Eksemplaret over ble tatt fra hverandre for drøyt tre år siden etter et havari og står fortsatt og venter på tur (blant alle andre prosjekter...)
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2014 at 20:41
Tusen takk! Det var til stor hjelp. Så de taggene inne i hytta, og lurte på om de var trikset. Men siden de var av metall ble jeg usikker. Nå vet jeg hvordan jeg skal gå fram!

StenR
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2014 at 13:25
Da var det av, men jeg har et oppfølgerspørsmål. Til leds nede sitter det også en vanlig diode. Er det for å hindre at disse små led'ene "knekker" ved reversspenning (når loket rygger)?. I så fall kan den vel tas bort ved dcc. Var noe lignende på tenderen, men her var det enklest å la den sitte. Må ha nye motstander da jeg vil ha hovedlyskaster på funksjonsutgang. Den som sitter der er bare 390 ohm. Det synes jeg virker litt snautt på dcc når jeg attpåtil tar bort led til hovedlyskaster, selv om den iofs står i parallell.

StenR

Edited by StenR - 08 november 2014 at 14:01
Back to Top
Ove T View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove T Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2014 at 17:32
Hei,
Jeg har også en Gützold stortysker som jeg vurderer å montere dekoder i. Hvilken dekoder bruker du? Har du et bilde av plasseringen?

Mvh
Ove
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2014 at 21:22
Hei, jeg bruker zimo mx630. Legger den oppå motoren, slik som i en gammel tråd på forumet. I forhold til den tråden, så kan du merke at jeg ikke tror du trenger å strekke nye ledere til baklampene. Hvis du har f.eks en dremel med fresespiss, kan du heller bryte kobberbanen helt fremme ved printplaten og lodde på dekoderens ledninger der. Jeg så ikke det først og endte med å rive ut kobberbanen og legge ny leder der kobberet lå. Bak gjenbruker jeg motstanden. Foran forstår jeg ikke helt koblingen, men det virker som 3 leds i parallell, med en felles formotstand på 390ohm. Trodde dette var en fyfy kobling som lett brant diodene. F.eks hvis en led ryker, så må de resterende håndtere strømmen som tidligere gikk gjennom den som ble ødelagt. Uansett, siden jeg setter hovedlyskaster på funksjonsutgang, så mener jeg at denne motstanden må økes. Jeg dimensjonerer for 12mA på 14v, med 1.9v fall over diodene (målt). Så blir en 1/4 watt 1kohm på hovedlyskasteren og en 1/2watt 510ohm på de to nede. Det jeg ikke forstår er en diode i serie på anodesiden på de to nedre led'ene + at det på katodesiden er to "ører" forover. Jeg kan komme tilbake med bilder og ferdig guide når jeg er ferdig. Skal til Hamar i morgen, så kan hende jeg ikke får gjort noe mer før neste helg.

StenR
Back to Top
Ove T View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove T Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2014 at 13:54
Takk for info.

Ove
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2014 at 18:44
hei

Har også en Gützold stortysker og har formentlig på grund af min manglende videnWink om dioder, og i forbindelse med monteringen af decoder, ødelagt de to frontlanterne Cry 

Hvor får man fat i disse to specielle nye lanterner ?

Glæder mig til dit videre arbejde med maskinen.

Mvh
Dan 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Per Ivar View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Ivar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2014 at 22:19
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2014 at 22:21
Hei Per

Tusind tak :-)

Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2014 at 18:53
Hei igjen,
Fikk lurt meg til en time etter messa på Hamar, og har fått loket ferdig. Glemte å ta bilde av dekoderen oppå motoren, før jeg fikk lirket på kåpa. Beklager det, men det ser akkurat ut som i den gamle forumtråden. Har lagt ved noen bilder fra selve lokomotivet. Dette er det mest pirkete loket jeg har digitalisert hittil (newbie). Nå føler jeg meg klar til å gi meg på et par roco gammeltyskere med røykgeneratorer, som jeg har gruet meg til en stund. Uansett, her er en "guide" med hvordan jeg gjorde det med Zimo MX630 på Gützold stortysker og mine erfaringer: 
1 - Demonter lokomotiv og tender, se over. 
2 - Lodd av spolen og kondensatoren på motorens printplate. Bryt forbindelsen mellom printplaten og strømforsyningen (konnektoren)
3 - Bruk en graverspiss e.l. og bryt kobberbanene som går til baklysene på begge sider. Gjør det nær printplaten, så er det enklere å lodde på dekoderens ledning etterpå. 
4 - Baklys: La printet være som det er. Lodd på blå (+) på kobberbanen på lokets venstre side. Lodd gul ledning på høyre side. 
5- Motor: Lodd oransje ledning på motorens venstre side og grå ledning på motorens høyre. Dette er motsatt av hva instruksjonene til zimo sier, men loket gikk feil vei for meg. Dette med høyre og venstre side av motor må vel nødvendigvis variere med hvilken vei motoren står...
6 - Strømopptak: Rød ledning (+) på høyre side. Sort på venstre. 
7 - Konnektor: Jeg kjøpte en mikrokonnektor på ebay som jeg limte under koblingen mot loket (som i gammel tråd). I denne har jeg hvit, grønn, blå og brun. Hvit er forlys nede (-), grønn er funksjonsutgang hovedlyskaster (-), blå er felles +. Brun er funksjonsutgang reservert for fremtidig bruk, hvis jeg skulle få alvorlige fritidsproblemer og ønske å fikle på plass en røykgenerator. 
8 - Forlys nede. Jeg klippet vekk den gamle motstanden, lederne til hovedlyskasteren (merk hva som er høyre side (+)) og klippet løs dioden (malt sort) på høyre side løs fra strømopptaket (la den fortsatt sitte på loddeøret som går forover) . Deretter loddet jeg på en sort ledningsstump der motstanden satt. På denne loddet jeg på en 510ohms motstand (1/2watt), og videre fra den loddet jeg på den hvite lederen som skal bak til konnektoren mot tender. På høyre side bør du måle at øret virkelig er brutt fra strømopptaket/chassis. Deretter lodder du på en ny sort leder (mørk blå på bildet, +) på beskyttelsesdioden. Ledningene trer du opp i kjelen og foreløpig ut gjennom røykskapet. 

9 - Lodd denne sorte lederen sammen med hovedlyskasterens anodeledning (høyre leder, evt. mål), lodd på en blå leder til konnektoren. Lodd så på en 1kohm 1/4w motstand på hovedlyskasterens katodeledning. Lodd på den hvite lederen til konnektoren. 
10 - Jeg tredde lederne gjennom kjelen. Så boret jeg to 1.5mm hull i førerhytta, slik at ledningene kommer ned bak bremsesylinderne på hver side. Mulig man kan bore enda litt lenger bak enn jeg gjorde uten å komme i konflikt med koblingen. Tror det er penere å ta halvparten av lederne på hver side i stedet for å ta et større hull med alt på en side. Så samlet jeg dem i konnektoren og malte det som var utenfor loket i sort. (For å få det minst mulig synlig).

11 - Deretter er det bare å sette alt sammen igjen. 




Som antydet over er jeg litt usikker på dimensjonering av formotstandene her. Aner jo ingenting om lysdiodene som satt der. Mens loket fremdeles var analogt, målte jeg 1.9v fall over hovedlyskasterens diode. Koblingen med 3 parallelle led og felles formotstand er egentlig bare ok om alle led har samme karakteristikk, så da antok jeg 1.9v på de nede også. Jeg tullet litt i innlegget over. Alle tre diodene gikk gjennom beskyttelsesdioden (0.7v). For å se hva Gützold hadde brukt for dimensjonering antok jeg 14v. Da får man (14-1.9-0.7) på en motstand på 390ohm. Dette blir 29mA, eller rett i underkant av 10mA per diode. Jeg gjettet at dette er konservativt pga. den hårete parallellkoblingen, så jeg tenkte å legge meg rett i overkant. Kan godt hende at det er 20mA dioder som står på, men jeg tar ikke sjansen. Pluss at jeg kjører med multimaus, og jeg synes den virker til å gi ut veldig høy spenning. Så jeg la meg på 510ohm 1/2watt på de nede (bruker fortsatt 14v). Det blir da 11mA per diode nede. Kan hende du kan bruke en 1/4watt'er også, men det er litt i grenseland. Det er god plass i kjelen, og jeg hadde liggende 1/2watt, så derfor. Oppe bruker jeg 1kOhm 1/4watt. Denne har ikke lenger beskyttelsesdiode og blir 12mA. 

Resultatet er i alle fall helt ok. Jeg kunne godt tenke meg å hatt noe sterkere lys i hovedlyskasteren. Men mener å huske at jeg irriterte meg over dette i analog drift også. Har uansett ikke lyst å brenne denne dioden, men om noen gidder å sjanse på at den er 20mA, så er det jo bare å sette inn noe mindre enn 1kOhm og se hva som skjer. Noen som forresten vet hvordan signalet på lysutgangen ser ut? Er det et pulstog mellom 0 og 14v?

Anvisningene over brukes på eget ansvar:-)





StenR 

Edit: 11.11.2016: I forbindelse med at jeg skal selge en av mine ombygde stortyskere kom jeg tilfeldigvis på denne posten. Den er IKKE helt riktig. Koblingen over fungerer, men koblingen på hovedlysene nede er egentlig bare tull. Det er ikke noe poeng å legge blå + ned på noen av "ørene" som går forover til lysene. Begge ørene er koblet til samme kobberplate, og det er kun dioden som gjør at koblingen over ikke kortslutter. LED'ene får + fra strømopptaket. Dette fungerer helt fint, men det kan være at avanserte dimmingsfunksjoner osv. ikke fungerer helt etter hensikten. Dropp blå + til lys nede og lodd mostanden og hvit leder til dekoder på øret med dioden. Det er antagelig ikke nødvendig å beholde dioden, men den fjerner muligheten for høy reversspenning på LED'ene, noe som uansett ikke er dumt. 
 


Edited by StenR - 11 november 2016 at 22:52
Back to Top
Ove T View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove T Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2014 at 21:16
Flott, takk for at du tok deg tid til å legge ut denne beskrivelsen.

Ove
Back to Top
Per Ivar View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Ivar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2014 at 21:50
Helt enig, det er kjempeflott. Takk!
 
Og ikke minst synes jeg det er godt å se at det faktisk er mulig å digitalisere den gamle Gutzold'en - for nå som jeg har begynt å kjøre digitalt står den bare i et skap og tenker på livet som var...
Nå er det bare det at jeg er fullstendig (i hvertfall nesten) blank når det gjelder det som heter motstand og dioder og sånne greier, så her er det muligens duket for en del tåpelige spørsmål hvis jeg en gang får somlet meg til å plukke lokomotivet fra hverandre. Det får vi se når den tid kommer...
 
Takk igjen!
Per Ivar
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.