Vekselsstyring |
Post Reply |
Author | |
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 november 2014 at 14:14 |
Finnes det noen andre manuelle vekselsstyringer enn bullfrog, evt hva anbefaler folk til manuell styring?
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Av ferdige produkter er det flere å velge blant, jeg kan komme på Bullfrog, Bluepoint og Humpyard i farta. I tillegg er det jo et uttall varianter hvis man ønsker å lage noe fra scratch, der er det vel bare fantasien som setter grenser. Selv har jeg valgt å gå for Bullfrog, da jeg mener å huske at disse er noe rimeligere enn f.eks Bluepoint, og virker enklere for en nybegynner enn en scratchbygget variant, men jeg har ingen erfaring med de ulike produktene og dermed heller ikke noe sammenligningsgrunnlag utover det jeg har lest på nettet.
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei På N-skalanlegget mitt laget jeg en gang noe der jeg brukte en skyvebryter, kleshenger fra renseri og en liten trebit som jeg malte hvit og rød. Billig var det, og det funksjonerte. Gjennom den lille knappen i skyvebryteren gkk en 1mm pianotråd gjennom plata og opp i sporvekselen. Bryteren skiftet dessuten polaritet på vekslens midtstykke. Bryteren ble klebet fast med monteringslim. I tuppen av knappen boret jeg et hull som passet til stangen som jeg laget av renserihenger. Jeg fant oppskriften på dette i Model Railroader. Det er brukbart sålenge det ikke er for stor avstand fra sporveksel til anleggskant. Siden monterte jeg servoer og digitaliserte altsammen slik at jeg kan styre det fra mobilen eller pc. Jeg trives bedre med det. Hilsen Bjørn
|
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har brukt betjenings-enhetene fra Outbus i Tyskland. Enkel konstruksjon og montasje.
Se http://www.outbus.de/product1.html Hilsen Halvor |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk Halvor! Jeg hadde helt glemt Outbus-styringene. Jeg har rett ved å bestille en haug av "Bullfrogs" til mitt nye anlegg nå, men da tror jeg jammen jeg drøyer det litt. Bullfrog virker greit, men jeg er ingen fan av den overføringsmekanismen de bruker (plastrør).
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med Outbus sine "Betätigung No.1" betjeningspanel er det også en fordel å bruke "Zungenstellvorrichtung" for enkel styring av vekseltungene.
Overføringen skjer med en tykk "pianostreng" eller annen stiv stålstang. Denne kan gjerne bøyes, men helst ikke i rett vinkel da den kan bli for "myk". Hilsen Halvor |
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for infoen Halvor, hvordan er prisene på disse løsningene?
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stenger til Bullfrog og andre manuelle styringer: Modellfly har brukt trestenger med stålpinne i endene i alle år, og du kan også få fleksible og svært stabile støtstenger i plast. Plaststengene tåler mye, flyet går i bålet, men push rod kan brukes omigjen. Koster noen kroner for de beste... Disse kan også brukes hvis du vil skifte til servodrift seinere
|
|
Terje
|
|
halvors
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg må innrømme at jeg ikke husker prisene. Det er noen år siden jeg kjøpte de jeg har brukt på smalspordelen av Gaukås stasjon. Jeg foreslår at du sender en email til Martin og spør... Hilsen Halvor |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Apropos 'fjernstyring' av Bullfrog.
Vi gjorde en enkel test med en (platsbelagt) gardinspiral, og den er, ført gjennom øyeskruer, passe stiv til grei betjening av pensestiller'n selv med en slangebuktende føring Atpå til passer de ovale krokene som følger med som 'hånd i hanske' til Bullfrog'n ... |
|
Bjørn Egil
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |