MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Slarkete NEM kulisser og sjakt - NMJ B7
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Slarkete NEM kulisser og sjakt - NMJ B7

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Slarkete NEM kulisser og sjakt - NMJ B7
    Posted: 25 desember 2014 at 22:16
Kan oppdatere denne posten, siden jeg omsider har fått rettet sånn nogenlunde opp i dette. På de 6 B7 vognene jeg har var det i hovedsak 3 problemer: 
- Understellet sitter ikke "tight" mot vognkassen. Dette gjør at kortkoblingskulissen henger og kan forårsake problemer. Jeg har bare klemt godt sammen, men dette kan ugjøre seg igjen med tiden. Antagelig kan man legge noe plasticard ved sperrehakene på innsiden av vognen for å stramme opp det hele litt, men jeg har ikke gjort det selv. 
- NEM sjaktene er fryktelig romme. Jeg limte en tynn plaststrimmel (fra Hennig Olsen isboks for å være eksakt :-) ) på undersiden av koblingshodet, slik at slarken ble eliminert. Dette fikset mye problemer hos meg, da rocos kortkoblinger ikke lenger subber ned i sporvekslene. 
- Hjul/aksler er mildt sagt ymse. På et par av vognene var ikke hjulene korrekt montert på akslene, slik at bredden flens-flens ble feil. På den ene vogna var flens-flens 2-3mm for smal, slik at hjulet krasjet mot hjertestykkene i sporvekslene og sporet av. Fikses lett med en liten pennhammer. Ser at noen boggier går og "vugger" litt under fart. Kan jo være urunde hjul eller litt feil i akselinnfestingene i boggien. Kommer nok til å prøve å bytte ut akslene på de verste vognene med Roco sine. 

Jeg sliter fortsatt med at ei av vognene sporer av litt her og der når den går den ene veien, men jeg får prøve å bytte aksler og se om det hjelper.

I sum må jeg tilstå at jeg ikke er imponert over byggekvaliteten på disse vognene, selv om de optisk er utrolig flotte! Men dette virker vel egentlig som et gjengangstema på toplinevognene. Kjøpte 4 Kbps og 4 Rps for en måned siden. På ene Rps'en var et hjul ikke montert rett i akselfestene, på en annen var blyloddet bøyd, slik at vogngulvet buet oppover og gjorde at midterste fliskasse var løs (og ikke lot seg feste) og på 2 av Kbps'ene var vogngulvene løse og kortkoblingskulissen ute av sporet. På en av dem var også en buffer løs. Et kvarter med pinsett og litt lim fikser jo alt dette lett, og vognene er aldeles nydelige. Bagateller altså, men jeg synes det er litt unødvendig. Jeg er ikke sikker på om mj-interessen min hadde overlevd mange slike opplevelser hvis jeg som tenåring hadde svidd av masse ukepenger mj-utstyr...  

StenR
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2014 at 20:22
På noen av kulissene er det nok mer enn 1mm. Hadde den verste vogna fra hverandre nå. Alt ser rett montert ut. Vogngulvet er riktignok litt mykt, men tror ikke det "henger" mot endene når interiøret er klipset fast, så det ser ut som det er produksjonstoleransene i kulisse og sjakt som gir problemet. Problemet blir sikkert verre på rocokoblingene, siden de er så lange.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2014 at 20:06
Kulissen på NMJs B7-vogner burde maksimalt bevege seg +/-1 mm. i høyden før den møter motstand ved fjæring i plasten.
Har du større bevegelighet enn det, kan du sjekke om vognen er korrekt satt sammen? Det er på en måte 2 gulv i vognen som kulissen beveger seg mellom.
Jeg bruker Fleischmann kortkoblinger på slike (alle) vogner - og det gir ikke noen problem.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2014 at 18:02
Første jeg sjekket:-) For øvrig ville ikke kulissen fungert om den var ute av sporet. Da ville den vel bare hengt i fjæra. Det med radiusen gjelder bare 1000volten. Samme problem på alle lengre vogner jeg har, men stort sett sitter de ulimt med en sirkulær tapp og kan bare svinges litt ut eller plukkes av for å unngå problem. B7 kulissene og boggier synes å ha mer enn god nok bevegelighet og tyngde til R3. Det er bare ikke så pent. Her er det styggeste problemet at koblingen henger for lavt og tar nedi sporveksler. Spesielt ille ved skyving. Kan muligens fikses ved å lime et tynt plasticard oppå kulissesporet, men tenkte å hente andres erfaringer. Ellers har jeg liggende noen av den eldste typen roco kortkobling, uten foravkobling. Den har ikke denne bøylen.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2014 at 17:01
Hei
Legg vognene på ryggen og sjekk kortkoplingsmekanismen. Det er en liten føringstapp som "holder" koblingshodet i rett høyde. Har tappen gått ut av sporet vil koblingshodet henge ned. Den kurveradiusen du må bruke ligger nok på grensen for så lange vogner. Vi får se om noen andre deler erfaringer om dette.
Mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2014 at 16:47
Hei!
Da har jeg fått i gang anlegget. Driver og prøvekjører litt, men har fått en del problemer med NMJs B7 vogner. Har feilsøkt litt og funnet to årsaker: 
- Jeg har Roco R3 som minste radius (jeg vet det er krapt og stygt, men det er det jeg har plass til. Vil ikke gå til N-skala). Det ser ut som om kulissene av og til blir litt "hengende" på 1000V-ledningen. Noen som vet om disse er limt, eller kan de bare vris litt sideveis som på Rocos lange vogner, så de går klar av kulissen? Har ikke lyst å knekke dem. 
- Det andre er verre. Jeg kjører med Roco kortkoblinger, da jeg synes de stort sett fungerer glimrende. Her har jeg derimot fått et problem. Kulissen og nem-sjakten på flere av B7 vognene er så slarkete at koblingsbøylen under koblingen rett og slett subber nedi skinnestrengen på sporvekslene. I tillegg er de jo rett og slett vanskelige å koble sammen. Er dette et kjent problem? Er ikke så veldig imponert over produksjonstoleransene her...

Jeg vet NMJ selger "kopier" av rocos kortkoblinger. Noen som vet om disse er strammere/har et litt større NEM hode for sjakt? Det kan jo løse det med slark i sjakten. Ellers får jeg sette på høyderegulerbare koblinger, men synes det er litt for dumt på såpass moderne materiell. 

Tips mottas!
StenR
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.