MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Min Loftsbane :)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Min Loftsbane :)

 Post Reply Post Reply
Author
Larsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Min Loftsbane :)
    Posted: 31 oktober 2014 at 20:03
Tenkte kanskje noen her inne kan hjelpe meg.

Ble nettopp medlem her inne. Har arvet pappas Märklin H0 anlegg, men siden dette er i fra 50tallet, tenkte jeg og fornye meg en del. Har gått til innkjøp av Roco digital startsett med El17 persontog. Tenkte og gå for Peco skinner i stedet for Geoline skinnene. Sitter jeg og ser hva jeg skal bruke av skinner. Ser det finnes mye forskjellige utgaver av Peco sine skinner. Alt fra Code 100, 83, 75 osv? Hva er forskjellen på disse? Og hvordan blir det og få strøm på disse skinnene, må mann drive lodde på strøm ledinger osv? Har som sagt Roco med Multimaus kontroll.

Mvh
            Petter Larsen.

Edited by Larsen - 31 oktober 2014 at 20:04
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2014 at 23:42

"Code" angir skinnehøyde i tusendels tommer, slik at code 100 blir 2,54 mm. Dette var utbredt før, og tillater også kjøring med de grovere hjulflensene som var vanlig i gamle dager. Imidlertid blir skinnene da urealistisk høye.

Code 75 ligger nærmere korrekt høyde, og spesielt de tunge skinnene som gjerne brukes på nyere spor.

Pecos code 83 er spor etter amerikansk forbilde, med smalere sviller som står tettere. Disse bruker du altså om du vil bygge et "amerikansk" anlegg.

For ordens skyld, så finnes code 83 også etter europeisk forbilde, men fra andre produsenter, f.eks. Roco GeoLine og RocoLine, Tillig Elite og Trix C-skinner.

Back to Top
Larsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2014 at 08:51
Takk, for fint svar. Så du ville gått for Code 75 skinner? Hvordan blir det da og koble strøm på disse skinnene når jeg har alt annet fra Roco? Skal en tur ned til NMJ på Ensjø senere i dag, så får høre litt der nede og.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2014 at 12:40

Originally posted by Larsen Larsen wrote:

[...] Hvordan blir det da og koble strøm på disse skinnene når jeg har alt annet fra Roco? [...]

For det første må Peco-skinnene fores opp slik at skinnetoppene kommer i samme høyde. Så må skinnelaskene delvis kuttes på midten og bøyes til, om man ikke bruker ferdige overgangslasker som dette:

http://vmji.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=408&Category2ID=512&List=0&SortField=ProductNumber%2cProductNumber&Level=2&ProductID=15745

http://vmji.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=610&Category2ID=627&List=0&SortField=ProductNumber%2cProductNumber&Level=2&ProductID=21909

Disse er beregnet på overgang mellom code 100 og code 83, så de må tilpasses noe for overgang mellom code 83 og code 75. Rocos code 100-skinner er mye bredere enn code 83 og code 75, så Rocos overgangslasker passer antagelig ganske dårlig. Pikos 55294 passer nok bedre, da de er beregnet på overgang mellom code 83 og Pikos A-skinner, som er code 100 med smalere profil. (Må ikke forveksles med Pikos 55293, som er for overgang mellom Pikos A-skinner og "normal" code 100.)

Back to Top
Larsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2014 at 15:18
Har vært nede og handlet det lille NMJ hadde igjen av skinner. Gikk for Pikos code 100skinner. Handle de 16 lengdene de hadde igjen der nede i dag. Ville ikke få inne mer før evt om 14dager. Syntes det er litt for lenge til, men skal se om www.togbutikken.no kan ha en pakke eller to.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2014 at 15:23
Bare sånn for ordens skyld.
Du er klar over at du ikke kan bruke gammelt Märklin og Rocos digitale startsett?
Det er vekselstrøm og midtkontakter vs likestrøm og strøm i begge skinner.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Larsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2014 at 15:41
Jaja, har ikke tenkte og bruke noe av Marklin tingene. Har startet på nytt med bruk av bare Peko 100 skinner.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2014 at 15:53

Originally posted by Larsen Larsen wrote:

[...] Peko 100 skinner.

Når du skriver "Peko", så håper jeg du har fått med deg at Peco og Piko er to forskjellige produsenter, med ulike systemer. Pikos nåværende code 100, A-skinner (A-Gleis), er som sagt smalere enn de fleste andre code 100-skinner, også de fra Peco.



Edited by TorsteinS - 01 november 2014 at 15:53
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2014 at 16:20
Hvis man starter på nytt i dag, ville jeg ikke valgt code 100; men det toget er kanskje allerede kjørt.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2014 at 19:45
Er Peco jeg mener. Blir code 100.
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2014 at 09:19
Jeg har en del Peco-skinner code 100 liggende jeg ikke har bruk for. Både Flexitrack og Settrack.
Ca. to pakker flexi.
Interessert?
magnus
Back to Top
Larsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2014 at 14:53
Hva har du av Settrack? Tror jeg har det meste nå av flexi.
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2014 at 16:21
En del svingskinner, to forskjellige radier, R2 og R3.
Noen småskinner, både buer og rette.
Har også en del pens-materiell.
magnus
Back to Top
Larsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2014 at 16:59
Har fått lagt skinner på stasjons område på loftsbanen min. Håper det blir bra til slutt.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2014 at 23:39
Artig! Smile
Ser ut til å bli Dal stasjon .... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Larsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2014 at 18:43
Hehe, det har jeg ikke tenkt over, men når jeg ser på bilder så ligner det en del. Kanskje det skal bli Dal Stasjon :)
Back to Top
Larsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2014 at 17:05
Fått gjort en del videre i dag. Blir en containerterminal på det lengste side sporet. Alt som blir på baksiden av stenderne blir borte i tunnel.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2014 at 19:34
Har oppstått ett lite problem eller stort problem, på banen min. Er som sagt på loftet og der er det kaldt nå på denne årstiden. Sliter med når jeg kjører at toget hakker og stopper av og til ved strøm skinnene på banen. Noen som har noen peiling på hva dette kommer av? Kulda?
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2014 at 22:45
Hei, jeg liker hvordan du har klart å få det beste ut av en vanskelig plass! Det er ganske utfordrende å bygge på et slikt loft. Kanskje du skulle lagt litt isolasjon i taket? Det vil sikkert hjelpe litt på temperaturen. 
Om togene hakker og stopper på samme sted hver gang er det nok noe med skinnene der.  Har du rengjort de? En pussevogn eller en Roco pussekloss kan løse problemet. Eller du kan prøve med litt tørkepapir og rødsprit. 
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2014 at 23:58
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Hei, jeg liker hvordan du har klart å få det beste ut av en vanskelig plass! Det er ganske utfordrende å bygge på et slikt loft. Kanskje du skulle lagt litt isolasjon i taket? Det vil sikkert hjelpe litt på temperaturen. 
Om togene hakker og stopper på samme sted hver gang er det nok noe med skinnene der.  Har du rengjort de? En pussevogn eller en Roco pussekloss kan løse problemet. Eller du kan prøve med litt tørkepapir og rødsprit. 



Nå vet ikke jeg hvordan taket ditt er utført,men tror jeg ville forhørt meg med en snekker (helst flere, for å se om alle gir samme forklaring) for å unngå mugg osv i taket,bare et tips. Dette gjelder for både om du skal isolere og det faktum at loftet nå blir besøkt oftere og gjerne også får varierende høyere temperatur ettersom hvor ofte du vanker oppå der.

Tom
Back to Top
Larsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2014 at 08:50
Kan jo så klart være noe med skinnene. Men toget hakket ikke slik før når den kom til strøm skinnene. Får prøve og se om jeg finner ut av det.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2014 at 10:09
Kreativ utnyttelse av et krevende areale!
Min erfaring fra anlegg med betydelig variasjon i temperatur er at kulden først og fremt gir tregheter i lok. Typisk at toppfarten er betydelig redusert før de kjøres varme. Vil tro at økt treghet i lokmaskineriet kan forsterke rykking utløst av punktvis dårlig kontakt i sporet Pga smuss.
Lykke til
Mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2014 at 19:22
Hei. Har vært opp og testet litt, og tror du kan ha rett i det du skriver. Tok lokket ned i varmen. Og tok det opp igjen noen timer etterpå. Da gikk alt på skinner igjen, ingen hakking. Er nok derfor toget hakker sånn.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2014 at 15:38
Tror nok konklusjonen er at du ville spart en del trøbbel dersom du hadde temperert mj-rommet.
I dette tilfellet primært ved å isolere mot kalde flater = takflaten og områder du ikke benytter (fx der høyden er for lav).

Når det gjelder (skrå)taket, må du i tilfelle isolasjon huske på å lage en luftspalte (ca 5 cm) mellom isol. og sutaket (= takplatene som ligger på sperrene) ..
Bjørn Egil
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2015 at 11:01
Er det noen aktivitet på loftet for tiden? :-)
Back to Top
Larsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2018 at 17:24
Har ikke fått gjort noe mer siden sist. Og banen har blitt lagt på is.... ble for mye smuss og sh*t fra loftet. Men har trua på ett anlegg i ett varmt rom i stedet for ett kaldt loft :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.