Skaladesign El 11 |
Post Reply |
Author | |
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 31 oktober 2014 at 10:35 |
Så har Skaladesign endelig kommet med en konkurrent til NMJs El 11.
Med hensyn til detaljer, kan sikkert andre si hva som er mest likt forbilde. Jeg synes at Skaladesign med sine messingdetaljer har fått til en enda mer filigran og detaljert modell enn NMJ. Kjøreegenskapene kan bli riktig bra - og bedre enn NMJ - men det krever en del inngrep. Skaladesign har spandert gearkasser i metall med metallaksler. Her er presisjonen langt bedre enn hos NMJ som lager disse helt i plast. Motoren synes også å være av klokkeankertype ("Faulhaber")? Det er kanskje derfor man har funnet det unødvendig å montere svingmasse? En slik motor krever imidlertid en bedre kobling mot gearkasse enn de siliconslanger som man har brukt. Siliconslanger er også brukt på enkelte Superlinemodeller, så prinsippet er absolutt brukbart men her har man dessverre fått samme effekt som på første utgave av JECO Ra (messing/hvitmetall) med at slangen er for lang og skaper vibrasjoner under gange. Det er lett å løse ved å stikke en 1,5/2,0mm. aksling inn i slangen slik at det blir et 3 mm. fleksibel overføring ut av motor og inn i gearkasse. Da fikk jeg "roet" vibrasjonene fra slangen. Dette må gjøres i hver ende. Jeg forstår heller ikke hvorfor ikke gearkassene er lakkert sort? Det er temmelig synlig fra siden. Dersom man demonterer disse og spraylakkerer, kan man gjerne fjerne overskuddsfett på innsiden av hjulskivene og strømmopptak. Det gir bare problemer på sikt. Hullene i gearboksen til å feste boggisider og strømopptak, er noe for grunne. Boggisiden kommer ikke helt på plass og det er en liten avstand rundt festet av strømopptaket. Man kan enten bore hullene i gearkassen dypere - eller file ca. 1 mm. ekstra av tappene på boggisiden som stikker inn i hullene. Dessverre har ikke Skaladesign laget detaljen av sandingsrør på boggien i messing. Disse brekker utrolig lett av om man åpner loket for å montere dekoder. - Kanskje man kan håpe på slike sandingsrør i messing som tilleggsdel? Alle hjul er RP25 og helmetall. Rammen er også i metall og temmelig tung. Strømopptaket er derfor bedre enn hos NMJ. Trekkraft synes jeg også er akseptabel. Loket leveres med at alle 4 markeringslys er koblet sammen og topplys tenner retningsavhengig. Jeg kuttet litt på 2 steder på printplaten for å helt separere topplys og markeringslys. det er ikke nødvendig. Dessverre går lysleder til topplys gjennom førerhytte. Denne blir opplyst når topplys er tent. Dette er igjen enkelt å rette på med en liten bit aluminiumtape. Mht. dekoder, så får man faktisk den største utfordringen! Av en eller annen årsak så oppfører ikke denne motoren seg særlig bra på de fleste premium-dekodere som ESU og Zimo. Man kan koble bort EMFen for at det skal bli bedre. Jeg har imidlertid funnet en 10 år gammel Lenz-dekoder (dessverre for lengst er ute av produksjon) som jeg synes virker bra. Det er LE1835A. Det er litt dårlig plass i loket til å plassere dekoder. I instruksjonen som fulgte med, er det anbefalt under silicineslangen. der er det liten plass dersom dekoderen er pakket i krympeplast og festes med dobbeltsidig tape. Som sagt, synes jeg dette er en fin modell! Den har imidlertid noen småting som det er enkelt å rette opp i. (Må skjerpe meg! - Skriver bremseslanger i stedet for sandingsrør!) Edited by Kjell H. - 31 oktober 2014 at 17:59 |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjell.
Instruksjonen sier ikke noe om at dekoderen anbefales å montere under silikonslangen, men på høykant langs den ene siden. Når det gjelder dekoder, har jeg fått til bra gangen med å endre motorparametere til en Lokpilot V4. Innstilinninger til dette står det at kan lastes ned på Skala Design sin hjemmesiden. Pga reiseaktivitet så fikk jeg ikke lastet dette opp før jeg drog. Men på mandag vil dette være på plass. |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dersom dette er korrekt mht. dekoderplassering, må dekoderen inklusive komponenter, printplate og isolasjon være 1 mm. tykk da avstand fra motorkrybbe til kåpe ikke er større?
Du mener kanskje lokkåpen på siden av en boggi? Dette var i så fall uklart for meg. Jeg fikk grei plass på toppen av printplaten til loket. Da er det også mye enklere å se om ledninger subber bort i drivakslingen. - Synes ikke noe om å fjerne EMF-funksjonen på dekoderen - om det er dette du har anbefalt? Jeg fikk ikke en fornuftig gange med ESU LP4 og EMF innkoblet, så da ga jeg opp. Derfor har jeg brukt Lenz LE1835A som da kan beholde EMF-reguleringen sin. CV#53 (Regelparameter) må settes til 1 fra defaultverdi 8. Da står loket faktisk å spinner med hastighet på ca.1 mm./sek. ved kjøretrinn 1. CV#2 er da satt til 1. Glemte å nevne sammenskruing av gearkasser. På et av lokene, var 2 skruer brukket (sikkert under sammenskruing?) Det kan være en fordel å sjekke når man maler gearkassen. Jeg så også at et av lokene hadde fått fjernet låsehaker på lokkassen mot chassisramme. Dette virker fornuftig å gjøre da lokkåpen uansett sitter godt fast. En ekstra motstand i serie med Aux.#1 vil kanskje dempe markeringslysene noe mer? Nå er de så kraftige at de lyser gjennom plastkåpen - eller man kan male et ekstra strøk maling på innsiden? Jeg satte inn en 22 kohm motstand i serie med den ledningen som forsyner alle 4 markeringslys (via 10 kohm motstander for hver diode) da dette var enklere enn å bytte ut 4 motstander. Dessuten kunne det da gjøres på hovedprintet. Om dette gjøres, blir balansen i intensitet mellom markeringslys og hovedlys mer riktig, synes jeg. Dessuten løser det problemet med at lys fra markeringslysene skinner gjennom lokkåpen. Edited by Kjell H. - 02 november 2014 at 13:58 |
|
Toftebanen
Medlem i MJF Joined: 30 august 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mulig å få be om noen nærbilder for oss som ikke har vært så heldig å få tak Skala design sin modell?
|
|
Jarle
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er et par ganske nær
|
|
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk! Flott modell.
Jeg gleder meg til å motta mitt eksemplar. Edited by RuneH - 01 november 2014 at 11:19 |
|
Mvh
Rune H |
|
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
Unnskyld uttrykket, men det var "jædrans" fine bilder, takk for titten.
|
|
Toftebanen
Medlem i MJF Joined: 30 august 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vakkert :-)
|
|
Jarle
|
|
mattis94gutt
Veteran Joined: 22 januar 2013 Location: Akershus Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
På bildene virker lynstripa, vingehjulet og nummeret forran veldig gule. Er det bildet sin feil eller er fargen så gul?
|
|
Proud to be a nerd.
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er nok bildet sin feil, men på det øverste bildet er det ikke så galt vil jeg påstå.
Det skal jo være museumsversjonen.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror at Jon Einar har malt vindusrammene med sølvmaling?
De var ikke malt på min modell. Likeså maling på bremseventiler. |
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er malt på min.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er dette en bestillingsmodell som ikke markedsføres for tiden? Ser den ikke omtalt på Skala Designs nettsider.
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
Husker ikke når den ble annonsert men den ble forhånds utsolgt rimelig kjapt. Det har ligget mye om den både på Skaladesign sin gamle nettside og dette forumet forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7476&PID=17053572&title=el11-oppdatering
Det har tatt tid men nå har modellen endelig kommet :-)
|
|
SveinF
Veteran Joined: 15 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kunne vel bestilles som EL11.2084 uten malte viduskarmer og EL11.2107 med malte viduskarmer
Edited by SveinF - 02 november 2014 at 22:17 |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den versjonen som ikke har aluminiumsrammer har nr. 2084.
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er muligens litt divergerende oppfatninger om hva som menes med "malte vindusrammer".
På El 11 i 1:1 er det de røde vindusrammene som er malt. De sølvgrå vindusrammene er ikke malt. Dermed har 2084 malte vindusrammer, mens 2107 har metallblanke vindusrammer (som altså ikke er malt). På modellen er det muligens mer naturlig å benevne de metallblanke vindusrammene på 2107 som "malt", siden fargen på disse avviker fra veggfargen. Det er vel lettere å unngå misforståelser hvis man benevner det som henholdsvis "røde vindusrammer" og "blanke/metallfargede vindusrammer" |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |