MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - 3D modeller - tilbehør
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

3D modeller - tilbehør

 Post Reply Post Reply
Author
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3D modeller - tilbehør
    Posted: 22 oktober 2014 at 22:16
Her er noen 3D-modeller av tilbehør til stasjoner som jeg har modellert.

Modellene er basert på bilder fra RhB stasjoner og er i ca. 1:22,5 skala. Alle modellene er laget for 3D-printing. De fleste ligger tilgjenglig på Shapeways, søk på RhB. Til informasjon er prisene stort sett veldig høye, men de er i det minste uten noen form for påslag. Ikke alle modeller er printet og verifisert ok ennå.

Zaugg snøfres av typen "walk-behind". Ingen liten fres i virkeligheten - den har rundt 40 hk og går på strøm, og min egen lille 9 hk blir puslete i forhold til denne. Modellen har ikke blitt printet ennå.


Alle delene med unntak av de som er anmerket på tegningen nedenfor er inkludert i 3D-modellen. Det er ikke noe poeng å printe enkle profiler som er lett tilgjengelige og som uansett må males separat og delmonteres.


Her er modell av selve 3D-printet. Grønt markerer "sprue" som holder delene sammen. Det er billigere å inkludere så mange som mulig deler i en modell pga. en fast oppstartskostnad som blir lagt til hver og en modell som bestilles.


Her er et Shapeways bilde som er en forhåndsvisning av modellen, dvs. et bilde som skal vise hvordan printet vil se ut.


Bilde sett bakfra.


Edited by Loco - 22 oktober 2014 at 22:21
- Loco -
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2014 at 22:29
Benker.




Her er malte utgaver av benken uten rygg. Disse ble bestilt av en person fra Canada og når han mottok rå-printet var stengene bøyd i alle retninger. Et kort opphold i varmt vann (ca. 60 grader Celcius) og sakte nedkjøling (ikke bråkjøling) rettet opp dette problemet. Stengene har en diameter på 1,75 mm.


Benkene har sidevanger som er festet med små "sprue" og det gjør det enkelt å male disse separat. Tre mindre styrepinner i sidene på selve benken gjør det enkelt å lime på vangene etter at de er malt.


Edited by Loco - 22 oktober 2014 at 22:30
- Loco -
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2014 at 22:36
På mange RhB stasjoner er det en brønn med drikkevann. Her er en modell som ikke er printet ennå, og som jeg tror kan printes i et billigere materiale enn det som er designet for de andre modellene. Prisen er i så fall lik et byggesett fra MBS Langula, og siden hele brønnen er i en farge så vil en 3D-modell være mer hensiktsmessig/tidsbesparende. Slett ikke dårlig i så fall.




Her er link til MBS Langula (HPL) byggesettet for de som måtte være interessert i det: MBS Langula / HPL byggesett

Edited by Loco - 22 oktober 2014 at 22:52
- Loco -
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2015 at 18:57
RhB brønn printet av Shapeways i materialet White Strong & Flexible. Materialet er mer porøst sammenlignet med FUD og FD, men jeg synes det passer veldig bra til denne type modell.



Link til høyoppløst bilde
Link til høyoppløst bilde nr. 2





Edited by Loco - 27 januar 2015 at 19:07
- Loco -
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2015 at 17:11
Filisur vannkran og brannhydranter fra Sveits.





- Loco -
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2015 at 16:00
RhB billettautomat som består av en løs sokkel og skap. Delt løsning gjør det mulig å installere lys i automaten. Har lekt litt med dekaler i CAD-programmet og selv om oppløsningen på dekalene ikke er noe å skryte av, så ser det mye bedre ut sammenlignet med en ensfarget 3D modell.

- Loco -
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2015 at 18:10
Brannhydrant i FUD materiale. 



Teksten "hy+" på toppen har teksthøyde 1 mm og stikker 0,25 mm opp fra flaten under. Teksten er helt skarp, men mobilkameraet klarer ikke ta et godt nok bilde til å vise det dessverre.


- Loco -
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2015 at 17:52
Vannkran i polert White Strong & Flexible (WSF).


Sandkasse i polert WSF. Materialet er veldig fleksibelt, forbindelsen mellom lokket og selve kassa har dimensjonen Ø2 mm.


- Loco -
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2015 at 00:32
Tar du bestillinger på Westernhus i Skala O?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2015 at 01:15
Originally posted by Loco Loco wrote:

Her er noen 3D-modeller av tilbehør til stasjoner som jeg har modellert.

Modellene er basert på bilder fra RhB stasjoner og er i ca. 1:22,5 skala. Alle modellene er laget for 3D-printing. De fleste ligger tilgjenglig på Shapeways, søk på RhB. Til informasjon er prisene stort sett veldig høye, men de er i det minste uten noen form for påslag. Ikke alle modeller er printet og verifisert ok ennå.

Zaugg snøfres av typen "walk-behind". Ingen liten fres i virkeligheten - den har rundt 40 hk og går på strøm, og min egen lille 9 hk blir puslete i forhold til denne. Modellen har ikke blitt printet ennå.


Alle delene med unntak av de som er anmerket på tegningen nedenfor er inkludert i 3D-modellen. Det er ikke noe poeng å printe enkle profiler som er lett tilgjengelige og som uansett må males separat og delmonteres.


Her er modell av selve 3D-printet. Grønt markerer "sprue" som holder delene sammen. Det er billigere å inkludere så mange som mulig deler i en modell pga. en fast oppstartskostnad som blir lagt til hver og en modell som bestilles.


Her er et Shapeways bilde som er en forhåndsvisning av modellen, dvs. et bilde som skal vise hvordan printet vil se ut.


Bilde sett bakfra.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2015 at 01:17
Originally posted by Loco Loco wrote:

Her er noen 3D-modeller av tilbehør til stasjoner som jeg har modellert.

Modellene er basert på bilder fra RhB stasjoner og er i ca. 1:22,5 skala. Alle modellene er laget for 3D-printing. De fleste ligger tilgjenglig på Shapeways, søk på RhB. Til informasjon er prisene stort sett veldig høye, men de er i det minste uten noen form for påslag. Ikke alle modeller er printet og verifisert ok ennå.

Zaugg snøfres av typen "walk-behind". Ingen liten fres i virkeligheten - den har rundt 40 hk og går på strøm, og min egen lille 9 hk blir puslete i forhold til denne. Modellen har ikke blitt printet ennå.


Alle delene med unntak av de som er anmerket på tegningen nedenfor er inkludert i 3D-modellen. Det er ikke noe poeng å printe enkle profiler som er lett tilgjengelige og som uansett må males separat og delmonteres.


Her er modell av selve 3D-printet. Grønt markerer "sprue" som holder delene sammen. Det er billigere å inkludere så mange som mulig deler i en modell pga. en fast oppstartskostnad som blir lagt til hver og en modell som bestilles.


Her er et Shapeways bilde som er en forhåndsvisning av modellen, dvs. et bilde som skal vise hvordan printet vil se ut.


Bilde sett bakfra.
Hvis vi nå tar denne snøfreseren. Hva kostet den?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2015 at 22:20
Ja da vet jeg hva jeg kan gjøre også. Det finnes ikke så mye til skala O. 
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 23:07
Du lager så mye fint. Men en ting kan du ikke. Markedsføre deg selv. På shapeways kan jo folk dine produkter og du få penger for det. Hvorfor ikke noen finn.no annonser med bilde og link. Da tjener du mye mer. Du er så flink og dette er et velment råd.
Lykke til uansett hva du gjør.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2015 at 12:37
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Du lager så mye fint. Men en ting kan du ikke. Markedsføre deg selv. På shapeways kan jo folk dine produkter og du få penger for det. Hvorfor ikke noen finn.no annonser med bilde og link. Da tjener du mye mer. Du er så flink og dette er et velment råd.
Lykke til uansett hva du gjør.
Hva jeg kan eller ikke kan har du ingen kunnskap om. Hva jeg vil derimot, kunne du fått med deg dersom du hadde lest første post i denne tråden. Der står det klart og tydelig at modellene i denne tråden ligger tilgjengelig på Shapeways uten påslag. Jeg er i motsetning til deg ikke ute etter å tjene penger på mj-hobbyen og vil gi andre mulighet til å anskaffe det jeg modellerer til en lavest mulig pris. Markedet for IIm/G-skala er begrenset og kostbart, og det er bare hyggelig dersom andre kan benytte de samme modellene jeg utvikler til eget bruk uten at jeg skal tjene penger på det.
 
Jeg ser du har sitert en av mine poster som inneholder mange bilder i ikke mindre enn to av dine poster i denne tråden. Ber om at du går inn under "Innstillinger" (står i overskriften til postene dine) og velger "Endre innlegg", slik at du kan slette siteringen. Det vil gjøre denne tråden oversiktelig.
 
 
 


Edited by Loco - 31 juli 2015 at 12:39
- Loco -
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.