MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygging  av NSB tp 30a 271
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygging av NSB tp 30a 271

 Post Reply Post Reply
Author
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygging av NSB tp 30a 271
    Posted: 20 oktober 2014 at 00:42
Jeg holder på å manne meg opp til å starte byggingen av NMJs byggesett av tp 30a 271 og lurer på om noen kan dele sine erfaringer/bilder fra byggeprosessen? Mener å huske at byggesettet/byggingen var omtalt i noen gamle nummer av MJ-bladet. Er det noen som kan være behjelpelig med å scanne de aktuelle artiklene?

På forhånd takk!

Edited by RuneH - 20 oktober 2014 at 00:42
Mvh

Rune H
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2014 at 13:22
Det kan være at du får låsing i tannhjulet på bakerste drivaksel. Selv om rammen med huller skal være CNC-frest, er dette unøyaktig utført.
Jeg har bygget et par stykker og de hadde dette problemet. Det er litt slakk i slissen som er frest ut og ned til bunnrammen med bremsesko.
Jeg måtte legge inn en shim (lodding) på bunnrammen slik at akslingen på bakerste drivhjul blir presset helt opp og i inngrep med neste tannhjul. Det blir allikevel ikke 100% men nok til at hjulene ikke låser seg.

Glemte å si at det plasttannhjulet som har inngrep med drivakslene gjerne kan gjøres litt større. Alt hjelper!
Jeg varmet det opp med varmluft og presset en tynn kabelnite inn i hullet (som faktisk er litt trangt ellers). Da blir det metall mot metall på akslingen og diameteren på tannhjulet øker litt.

Jeg prøvde også å få nye tannhjul da jeg trodde de hadde krympet etter støping. De nye var like ens.

Edited by Kjell H. - 20 oktober 2014 at 13:29
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2015 at 16:32
Min anbefaling er rett og slett: Sett igang! Jeg har bygget et for mange år siden og er i innspurten på nr 2. PÅ dette siste har jeg valgt å legge opp annet strømopptak enn det som følger med byggesettet, men ellers følger jeg montasjeangivelsen. Det hele krever mange timer, men gevinsten er flott!
Dagfinn Rognstad
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2015 at 16:55
Begynner å nærme seg siste innspurt - endelig!

Dagfinn Rognstad
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.