MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Peco kort Y-pens for DCC
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Peco kort Y-pens for DCC

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Peco kort Y-pens for DCC
    Posted: 19 oktober 2014 at 22:28
Hei!
Driver og bygger meg MJ-anlegg igjen, og har konvertert til DCC siden forrige gang. Mulig denne posten skulle være under sporkategorien, men problemet er vel først og fremst for de som kjører DCC. Skal legge en Peco SL-E197 kort Y-pens electrofrog. På de andre sporvekslene til Peco har jeg polarisert hjertestykket ved å kutte to "jumpers" under sporvekselen og koble hjertestykkets mateledning til Tortoisens rele. Grei skuring. Denne y-vekselen har også ferdig festet mateledning til hjertestykket, men det er ingen "jumpers" å kutte, og det er heller ikke ferdig brudd i skinnen mellom hjertestykke og vekseltunger. Så jeg stusser. På en måte er vekselen forberedt på polarisering, men på den annen side stinker det Dremel lang vei. Er det noe jeg har misforstått med denne vekselen? Noen som har polarisert en sånn?

StenR
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2014 at 10:49
Kan se bort fra posten over. Tok så lang tid å få innlegget gjennom moderasjon at jeg tok kontakt med Peco selv. Peco sier at hjertestykket på y-vekselen er designet annerledes, så det ikke er nødvendig å kutte skinner. Men hjertestykket kan polariseres som vanlig, så lenge man husker å bruke isolerte lasker på utgangene. Sikkert samme type frosk som tillig. 

StenR
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2014 at 12:48
Du kan kanskje finne noe hjelp her på denne lenken:


Terje
Terje
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2014 at 15:07
Jeg har en slik kort Y-veksel foran meg nå, og har plukket frem multimeteret for å sjekke. Begge tungeskinnene har kontakt med hjertestykket, så for å bli 100% DCC-sikker bør nok skinnene kuttes inn mot hjertestykket ja. Litt rart at ikke Y-vekselen er forberedt på samme måte som de andre vekslene fra Peco, med ferdig kuttet skinnestreng og kun den lille forbindelsen på undersiden som fjernes...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2014 at 08:28
Hei, joda jeg målte meg til det jeg også. Men tror jeg prøver å forholde meg til Peco support først. Så får jeg er glad heller kutte skinner hvis problemet oppstår. Sitat: "Due to the different design of the small Y, you do not need to modify it for use with DCC. You can still add frog polarity switching if desired, but no alterations are required to the point itself other then the insulated rail joiners on the frog rails."

Tror nyere tillig elite er samme greia. Står ingensteds at (nyere) tillig trenger skinnekuting, men hjertestykket er ikke isolert fra tungene der heller. Antagelig noe med geometrien som reduserer faren for at hjul skal ta borti tunga. Noen som vet?

Mvh
StenR
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2014 at 08:39
Nei, den ekstra modifikasjonen med kutting av skinnestreng og pålodding av ny mateledning er kun for å unngå kortslutning dersom innsiden av et hjul subber borti tungeskinnen med motsatt polaritet. På den ene Y-vekselen jeg har er avstanden der mer enn stor nok slik at det aldri vil bli noe problem, så hvis alle Y-vekslene er produsert med samme mål og toleranser anser jeg modifikasjon utover å lodde på mateledning til skinnekrysset (via bryter som styrer polariteten) som unødvendig.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.