MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - OBK-koblinger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

OBK-koblinger

 Post Reply Post Reply
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: OBK-koblinger
    Posted: 17 oktober 2014 at 14:24
Synes emnet fortjener en egen tråd.
Spørsmål:
OBK - har den nå en returfjær slik at den kan bevege seg sideveis?
Ser også på sidene at det finnes to varianter.
En i nysølv og en i kunststoff.
Hvilken vil være best egnet til norsk bruk?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2014 at 14:47
Jeg har kjøpt både kunstoff- og nysølvvarianten.

Nysølvvarianten leveres ferdig, nydelig detaljert og matt svertet.
Kunstoffvarienten leveres som byggesett, mye enklere utføring, men er billigere.

Jeg vil kun bruke nysølvvarianten.

Legg også merke til at det finnes to typer krok til lok. Den ene krever litt plass under bufferbjelken.

Kai
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2014 at 15:12
På h0-fine er begge anmerket som byggesett? Hvor fikk du ferdigvarianten fra?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2014 at 15:29
Byggesett og byggesett.... kanskje best å illustrere med hvordan de leveres:

Under er koblingen i nysølv. Legg merke til at alt er i en del, inkludert fjæren.



Kunststoffkoblingen kommer som dette:



Begge to er avhengig av at du har montert en kulisse (bildet) i bufferbjelken. Disse kommer i flere utgaver så man kan plukke den som ligner mest på forbildet.


Kai
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2014 at 15:43
Originally posted by Kait Kait wrote:

Nei krokene er ikke like. Bildet under viser SDF kroker i rammer og en OBK krok.
SDF kroken er helt flat (to stk skal loddes sammen) mens OBK kroken er i skikkelig 3D og leveres ferdig svertet som på bildet. Legg merke til den omvendte U-bøylen bak på OBK koblingen. Det er den som fanger opp bøylen så krokene ikke kan hekte seg i hverandre.

Kai


Fortsatte i tråden her heller.

Den gang jeg kjøpte SDF krokene så var de i full 3D og ser helt like ut som de som du kaller OBK.
Er det ikke det om de er fjæret eller ei som gjør at de kalles SDF eller OBK?

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2014 at 15:52
Er du sikker på at de du hadde ikke var 1. generasjon OBK? Jeg har aldri sett en SDF krok annet enn de flate etsede.

Lok kroken er forøvrig ikke bevegelig.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2014 at 16:06
Det skal jeg ikke være så sikker på.
Men takk for oppklaringen.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2014 at 16:10
Originally posted by Kait Kait wrote:

Byggesett og byggesett.... kanskje best å illustrere med hvordan de leveres:

Under er koblingen i nysølv. Legg merke til at alt er i en del, inkludert fjæren.



Kunststoffkoblingen kommer som dette:



Begge to er avhengig av at du har montert en kulisse (bildet) i bufferbjelken. Disse kommer i flere utgaver så man kan plukke den som ligner mest på forbildet.


Kai


Hvordan festes disse koblingene i modellen?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2014 at 16:19
Monteringsanvisningen for metallvarianten er her:
OBK monteringsbeskrivelse-metall

Kai
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2014 at 16:36
Jøss tusen takk :-)
Da er det bare å lete etter bilder av dibverse bufferbjelker :-D
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2014 at 21:25
Originally posted by Kait Kait wrote:

Er du sikker på at de du hadde ikke var 1. generasjon OBK? Jeg har aldri sett en SDF krok annet enn de flate etsede.

Lok kroken er forøvrig ikke bevegelig.


Jeg har undersøkt litt og tror jeg har funnet svaret:

-SDF står for SüdDeutsche Fein-kupplung, og er etter det jeg forstår utviklet av en gruppe entusiaster i sydtyskland.

-OBK står for Orginal Bugel Kopplung, og er utviklet av Michael Weinert.

-Michael Weinert anbefalte i starten av utviklingen å bruke "lokhaken von Mathias Hellmann", dvs en produsent som antaglig leverte for både SDF og OBK.
Etterhvert utviklet OBK sine egne støpte lokhaker i 3 versjoner, og SDF sine egne i etset versjon (flere versjoner?).

Om dette er helt riktig er jeg som sagt ikke helt sikker på, men dette kan være forklaringen på forvirringen for at lokkroken ser veldig like ut.

Det som er helt sikkert er at OBK koblingen har flere funksjonsendringer utover returfjæren som gjør den mye mer anvendbar enn SDF i H0. I et innlegg har jeg imidlertid sett SDF brukt i skala 0, som den kanskje passer bedre for.

NB: Både SDF og OBK fordrer bruk av fjærende buffere hvis vognene skal gå buffer-til-buffer.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 16:20
Plukker fram igjen denne tråden. Bestilte endel OBK-koblinger for lok fra Skala Design og fikk de i posten i dag, koblingene ser veldig fine ut men jeg er usikker på monteringen. Skal de bare limes fast i hullet i bufferbjelken, eller er det en annen måten å feste de på? Det er heller ikke med noen kulisse/styring til disse koblingene, er ikke det nødvendig på denne versjonen?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 17:00
HeiSmile

Det kommer helt an på om du skal benytte OBK til et lokomotiv eller til gods/personvogne.

OBK til vognene monteres i pufferbjælken med en fjeder, fastgjort tilbage i vognbunden. Se her:
http://www.mw-modellbau.de/06_OBK/OBK-Daten-neu/901%20BA%20OBK-M.pdf

I et lok kan du montere dem i pufferbjælken og lade koblingskrogen flugte med pufferne. Se her:
http://www.mw-modellbau.de/06_OBK/OBK1.htm

Mvh Dan


En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 17:51
Hei Dan,

Det er OBK til lokomotiv jeg har kjøpt ja, den uten bøyle og fjær. Er usikker på hvordan den skal festes i bufferbjelken, om den rett og slett skal stikkes inn og limes fast eller om det er en annen måte å feste den på. Er også usikker på om jeg bør ha en separat kulisse til å dekke hullet i bufferbjelken, da det ikke følger noen med koblingene.

På bilde 4 og 5 under linken din vises den koblingen montert på et lite skiftelok, og der ser det ut som det er montert en kulisse utenpå stanga til kroken, helt inntil bufferbjelken (bildene viser to ulike kulisser). Det er slike jeg lurer på om jeg burde ha, og som ikke fulgte med koblingene.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 18:26
Hei,

Kroken er nok bare beregnet for å limes fast. Det er ingen grunn til å gjøre noe mere med bufferbjelken såfremt kroken ikke vil få feil høyde.

Lok-kroken har ikke behov for å kunne svinge sideveis, slik som bøylene på vognene må.

Kai
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 18:53
OK, den er grei, takk for tilbakemeldingenSmile. Vet du hvor høyt opp fra skinnetopp hullet til koblingen skal være? Fant ingen koblingslære hos Skala Design da jeg bestilte koblingene. På bilder ser det ut som hullet ligger på høyde med buffersenter, kan det stemme?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 19:09
I monteringsbeskrivelsen for koblingene står det at undersiden på koblingskroken skal være mellom 6 og 7,5 mm over skinnetoppen.

Ellers er det denne du bør anskaffe deg: OBK koblingslære

Kai
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 19:47
Det var den koblingslæren der jeg tenkte på ja. Og fant igjen monteringsbeskrivelsen også nå, mente jeg hadde sett den tidligere men siden den var på tysk tenkte jeg ikke på å laste den ned...Embarrassed
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2015 at 15:56
Originally posted by Kait Kait wrote:

Begge to er avhengig av at du har montert en kulisse (bildet) i bufferbjelken. Disse kommer i flere utgaver så man kan plukke den som ligner mest på forbildet.


Kai

Jeg har kjøpt inn og begynt å se på montering av slike koblinger, men kan ikke se av H0fine sine websider at man er avhengig av å bruke kulisser som vist over.

For slike kulisser står det beskrevet:
"Separate Einbauflansche (2 Stk.) zur optischen Verbesserung beim Einbau der OBK-Kunststoffkupplung OBK-120.",
altså for å forbedre utseende på montasjen...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2015 at 16:27
Det er korrekt at de gir en optisk bedre utseende og er ikke påkrevd, men de har også en misjon ved at OBK koblingene beveger seg riktig, ikke blir slarkete og trenger lite justering.

Det er etter erfaring litt kjervete å file et korrekt avlangt hull i spesielt tykke bufferbjelker i plast - vesentlig enklere i tynne bufferbjelker i messing.

Jeg har f.eks forsøkt å file opp "kulissene" på bufferbjelkene til NMJ G4 som er pent og riktig utført, men har resignert og boret opp og satt inn ferdige kulisser i plast fra Michael Weinert. De er 3D printet og billigere enn tilsvarende støpte i messing (som på bildet).

På en S&S N-vogn har jeg montert OBK uten kulisse, men kommer helt sikkert til å remontere denne med kulisse.

Spørsmålet er vel hvor mye tid man ønsker å bruke på å montere OBK koblingen totalt, kontra de få kronene kulissene koster.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2015 at 16:37
Takk for godt svar, Asgeir Clap
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.