Vinglete gange NMJ Topline vogner |
Post Reply |
Author | |
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 oktober 2014 at 20:11 |
Mange av mine NMJ Toplinevogner (både passasjer og godsvogner) har vinglete gange, noe som gjør at vognene ikke ser særlig troverdige ut under kjøring. På mange av vognene virker det som om "hullet" i boggien der spissen av hjulet skal sitte er litt for stort, slik at spissen (senter) på hjulet har rom til å bevege seg rundt og dermed får vogna en "vaggete" gange.
På andre vogner ruller hjulene tregt rundt med subbelyder og oljing av boggiene ser ikke ut til å ha særlig effekt. Veldig irriterende at så mange nye vogner har slike problemer. Er det noen her som har lignende erfaringer og løsninger? |
|
Bob P
Viderekommen Joined: 30 mai 2008 Location: France Status: Offline Points: 1 |
Post Options
Thanks(0)
|
I have this screeching sound problem too, especially with passenger coaches. Oiling doesn't help at all. In fact it comes from dirty wheels, because they pick up dirt very easily from the top of the rails.
There are two ways to solve this. a) clean the wheels regularly with a dry cloth. But the problem comes back after a few months (sometimes weeks). b) change the wheels, replacing them with other makes such as Roco 40199 or (better in my view) Roco 40264 (RP-25 version). I have done it with several of my NMJ passenger coaches and have never had any more problems (I started this kind of wheel exchange in April 2011, more than 3 years ago). Bob P |
|
lokomotiv2770
Medlem i MJF Joined: 26 januar 2011 Location: NO Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har selv opplevd det samme. Hjulsettene er ikke alltid helt sentriske. Bytte av hjulsett kan hjelpe. Har benyttet Roco RP25 hjulsett med godt resultat.
Vær oppmerksom på at enkelte modeller har et lite messinglager i akselkasseboksen, dette kan ha falt ut og gjort boringen i akselkassen i største laget. Forøvrig har jeg idag mottatt den nye ESU decoderen med NMJ,s egen Di 3 lyd. Den virker ikke helt korrekt, det gjør jo heller ikke ESU,s egne NOHAB sounds. Selv har jeg meget god erfaring med ESU decoderene fra www.danske-loksounds.dk, innlest med flere DSB sounds. Lokføyten på DSB,s Nohaber er ikke mye norsk, derfor kan danske loksounds endre dette ved bestilling. Jeg ber de benytte lokfløyten fra DR/DB,s Ludmilla (BR232) på mine bestilte decodere derfra. Spesielt lyden fra MY1101 er rå med hurtig oppregulering av turtallet i starten. Kan anbefales. |
|
Therie
Viderekommen Joined: 03 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enig angående lyden ti Di3. Likner ikke den jeg husker fra hytta til farfar ved Bjørgeseter sent 50 tidlig 60 tallet. Både diesellyd og horn er ikke i nærheten.
|
|
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis hjulsettene ikke alltid er helt sentriske og bytte av hjulsett kan hjelpe, og at at enkelte modeller har et lite messinglager i
akselkasseboksen som kan ha falt ut og gjort boringen i akselkassen i
største laget. Ja, da bør vel NMJ stå for kostnadene ved å utbedre dette? Det koster jo ganske mye å utbedre feilene på en helt ny vogn hvis man skal bytte hjulsett eller bytte akselkassen...
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |