MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vinglete gange NMJ Topline vogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vinglete gange NMJ Topline vogner

 Post Reply Post Reply
Author
mjens1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 april 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mjens1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vinglete gange NMJ Topline vogner
    Posted: 14 oktober 2014 at 20:11
Mange av mine NMJ Toplinevogner (både passasjer og godsvogner) har vinglete gange, noe som gjør at vognene ikke ser særlig troverdige ut under kjøring. På mange av vognene virker det som om "hullet" i boggien der spissen av hjulet skal sitte er litt for stort, slik at spissen (senter) på hjulet har rom til å bevege seg rundt og dermed får vogna en "vaggete" gange.
På andre vogner ruller hjulene tregt rundt med subbelyder og oljing av boggiene ser ikke ut til å ha særlig effekt. Veldig irriterende at så mange nye vogner har slike problemer.    
Er det noen her som har lignende erfaringer og løsninger?
Back to Top
Bob P View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 mai 2008
Location: France
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bob P Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2014 at 21:16
I have this screeching sound problem too, especially with passenger coaches. Oiling doesn't help at all. In fact it comes from dirty wheels, because they pick up dirt very easily from the top of the rails.

There are two ways to solve this.
a) clean the wheels regularly with a dry cloth. But the problem comes back after a few months (sometimes weeks).
b) change the wheels, replacing them with other makes such as Roco 40199 or (better in my view) Roco 40264 (RP-25 version). I have done it with several of my NMJ passenger coaches and have never had any more problems (I started this kind of wheel exchange in April 2011, more than 3 years ago).

Bob P
Back to Top
lokomotiv2770 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 januar 2011
Location: NO
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokomotiv2770 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2014 at 12:59
Har selv opplevd det samme. Hjulsettene er ikke alltid helt sentriske. Bytte av hjulsett kan hjelpe. Har benyttet Roco RP25 hjulsett med godt resultat.
Vær oppmerksom på at enkelte modeller har et lite messinglager i akselkasseboksen, dette kan ha falt ut og gjort boringen i akselkassen i største laget.
Forøvrig har jeg idag mottatt den nye ESU decoderen med NMJ,s egen Di 3 lyd. Den virker ikke helt korrekt, det gjør jo heller ikke ESU,s egne NOHAB sounds.
Selv har jeg meget god erfaring med ESU decoderene fra www.danske-loksounds.dk, innlest med flere DSB sounds.
Lokføyten på DSB,s Nohaber er ikke mye norsk, derfor kan danske loksounds endre dette ved bestilling. Jeg ber de benytte lokfløyten fra DR/DB,s Ludmilla (BR232) på mine bestilte decodere derfra. Spesielt lyden fra MY1101 er rå med hurtig oppregulering av turtallet i starten. Kan anbefales.



Back to Top
Therie View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Therie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2014 at 15:26
Enig angående lyden ti Di3. Likner ikke den jeg husker fra hytta til farfar ved Bjørgeseter sent 50 tidlig 60 tallet. Både diesellyd og horn er ikke i nærheten.
Back to Top
mjens1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 april 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mjens1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2014 at 16:09
Hvis hjulsettene ikke alltid er helt sentriske og bytte av hjulsett kan hjelpe, og at at enkelte modeller har et lite messinglager i akselkasseboksen som kan ha falt ut og gjort boringen i akselkassen i største laget. Ja, da bør vel NMJ stå for kostnadene ved å utbedre dette? Det koster jo ganske mye å utbedre feilene på en helt ny vogn hvis man skal bytte hjulsett eller bytte akselkassen...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.