MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp til identifisering av skinneprodusent
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp til identifisering av skinneprodusent

 Post Reply Post Reply
Author
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp til identifisering av skinneprodusent
    Posted: 08 oktober 2014 at 10:33
Noen som har sett slike før?





Svillene er av papp. :-)

Dette stammer fra et gammelt Märklin-anlegg som hovedsaklig består av M-skinner med hel skinne i midten, så anlegget er sikkert bygget på 50-tallet. Men det var også brukt slike skinner som på bildet. Og det var også tilsvarende 2-L skinner med spiker som midtkontakter.


Edited by Heine Pedersen - 08 oktober 2014 at 10:36
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2014 at 10:40
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2014 at 14:48
De tynne svillene minner meg om Long. De hadde noen meterskinner med messingskinner mener jeg å huske men pga de tynne svillene så var de ikke enkle å håntere. Den 3-skinnevarianten har jeg imidlertid aldri sett før.
Terje V.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2014 at 15:16
Det kan selvfølgelig være at anleggsbyggeren har fått laget midtkontaktene selv. Han var ingeniør på Borregaard. Og de spikrede midtkontaktene på de andre sporene var ganske finurlig bygd opp med trelist som tilsvarte høyden på M-skinner, så hadde han lagt en messingleder som spikrene ble slått ned igjennom. Og det var sandpapir på toppen. Så dette var rett og slett hjemmelagede seksjonskinner som var kompatible med M-skiner.

Men så var det da et par lengder av den varianten jeg har tatt bilde av. Det kan være at de ble brukt på bruene på anlegget. Vi har bare fått delene fra anlegget, så vet ikke hvordan selve anlegget så ut.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2014 at 16:21
Longskinnene, besto av et svillebånd hvor skinnefestene (tunger) var stanset ut og skinnefoten presset inn slik at skinnen lå i klem mellom tungene og svillbåndet. Ikke noe støpt greie bare et tynt stanset svillebånd.

Hadde et par slike meterskinner liggende i årevis som kuriositet, men kan ikke finne dem nå. Må ha gått med i en flytte- eller ryddeprosess.

Edit:
Om jeg ikke husker feil så tilbød Long sitt materiell både for 2-skinne og 3-skinnedrift. I begge tilfelle måtte tilpasninger gjøres for å få det til å stemme med skinneutførelsene til andre fabrikat. for Märklindrift selvfølgelig mer omfattende enn de lavere skinnesystemer som feks Fleischmann.


Edited by TeVe - 08 oktober 2014 at 16:25
Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.