MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvorfor fortsettelse
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvorfor fortsettelse

 Post Reply Post Reply
Author
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvorfor fortsettelse
    Posted: 03 oktober 2014 at 23:30
Ettersom tråden "Hvorfor" er lukket og låst så drar jeg opp en liten fortsettelse her.

Noen linker til bilder av visningsanlegg:
Klikk på bilder og se dem i full oppløsnings. Ikke alle lenker fungerer uten innlogging på samlingene. Hopp over disse, det finnes mange åpne sider.


Miwula i Hamburg

Bildeliinker Google


Loxx i Berlin

Bildeliinker Google


Uno Milton-anlegget ved Tekniska Museet i Stockholm

Bildeliinker Google

Bildeliinker Tekniska Museet Stockholm

Under länksamling til høyre litt ned på siden kan man lese om anleggets histore, lok, osv. Interessant ettersom anlegget er bygget 1948-1956.
Man kan jo spørre seg hvorfor man ikke bygget tysk ettersom det ikke fantes noe svensk mj-materiell, men derimot massevis av tysk materiell.. Man hadde kanskje en ide med anlegget; Å vise et svensk landskap.for et svensk publikum.


Pendon Museum, Long Wittenham, England

Bildeliinker Google

Historien: Wikipedia


Verkehrsmuseum, Nürnberg

Bildeliinker Google

Ifølge Wikipedia:
Modelleisenbahn im Museum Nürnberg

Eine 80 m² große Modellbahnanlage demonstriert den Bahnbetrieb beim Vorbild. Während der Öffnungszeiten findet stündlich, jeweils zur halben Stunde, eine etwa zehnminütige Vorführung mit Erläuterung von Grundbegriffen des Bahnbetriebs statt. Die zwischen 1960 und 1970 errichtete Anlage wird aus Relaisstellwerken mit insgesamt etwa 5000 Relais gesteuert.

Anlegget er bygget 1960-70 og styres av 5000 releer på jernbanevis.
Demonstrerer jernbanedrift etter forbilde.


Gamlebyanlegget. Fredrikstad

Bildeliinker Google


Overlater til leserne selv å trekke konklusjoner.

En oversikt over visningsanlegg i Tyskland:
Wikipeida

Jeg har ikke kjennskap til om alle disse fortsatt er tilgjengelige, men kan være en liste å ha når man planlegger en visitt til Tyskland.
Om duønsker å se bilder av diss kan du lsøge på Google slik:
navnet på institusjonen + Pictures

Edit: Lagt til link til Pendon Museum.
Edit 2: Lagt til link til Verkehsmuseum Nürnberg
Eddit 3: Lagt til link til andre tyska visningsanlegg.




Edited by TeVe - 05 oktober 2014 at 13:18
Terje V.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2014 at 10:27
MiWuLa og Loxx er har begge store investorer bak seg og det er brukt vanvittig med penger og arbeidstimer for å komme frem til anleggene slik de fremstår nå. Begge anleggene er plassert sentralt i millionbyer med mange turister. Dermed har de også sikre inntekter. Jeg synes at det blir litt urettferdig å sammenligne dette mot et anlegg som er bygget med risikokapital fra noen frivillige i en liten by utenfor allfarvei, selv om Gamlebyen er en turistattraksjon.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2014 at 10:42
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Overlater til leserne selv å trekke konklusjoner.


Flotte anlegg - alle sammen. Og godt besøkt...
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2014 at 10:49
Jeg besøkte Loxx for et par år siden etter at det var flyttet til Alexanderplatz. Anlegget bar preg av liten oppgradering og vedlikehold. Detaljer som var støvet ned gjorde at opplevelsen ikke ble som forventet etter at jeg hadde sett anlegget før det ble flyttet.

Det er ikke lett å bygge utstillingsanlegg som både skal drives økonomisk og samtidig være fullt at flotte detaljer og vise riktig (norsk) rullende materiell. All honnør til dem som greier det.

Det er noen få som bygger anlegg her på berget som det virkelig står respekt av. Kan nevne anleggene til Trondheim Modelljernbaneklubb, Horten Modelljernbaneklubb, og ikke minst anlegget til Jon Einar Vistad. Utstillingsanleggene til NMJ bør også nevnes, men disse er vel laget av profesjonelle anleggsbyggere.

Gi derfor honnør til dem har flotte anlegg - gjerne på forumene..

Synes man derimot at noen anlegg trenger litt konstruktiv kritikk, så kan man jo heller foretelle dem det direkte i stedet for å utbasunere det på nettet.
Kanskje de også ville takke ja til gode hjelpere ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2014 at 12:38
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Jeg besøkte Loxx for et par år siden etter at det var flyttet til Alexanderplatz. Anlegget bar preg av liten oppgradering og vedlikehold. Detaljer som var støvet ned gjorde at opplevelsen ikke ble som forventet etter at jeg hadde sett anlegget før det ble flyttet.

Det er ikke lett å bygge utstillingsanlegg som både skal drives økonomisk og samtidig være fullt at flotte detaljer og vise riktig (norsk) rullende materiell. All honnør til dem som greier det.

Det er noen få som bygger anlegg her på berget som det virkelig står respekt av. Kan nevne anleggene til Trondheim Modelljernbaneklubb, Horten Modelljernbaneklubb, og ikke minst anlegget til Jon Einar Vistad. Utstillingsanleggene til NMJ bør også nevnes, men disse er vel laget av profesjonelle anleggsbyggere.

Gi derfor honnør til dem har flotte anlegg - gjerne på forumene..

Synes man derimot at noen anlegg trenger litt konstruktiv kritikk, så kan man jo heller foretelle dem det direkte i stedet for å utbasunere det på nettet.
Kanskje de også ville takke ja til gode hjelpere ...



Besøkte LOXX i fjor og da fungerte anlegget flott. Fikk ikke inntrykk av nedstøving og det var tydelig nybygging under gang. Det jeg synes er flott med LOXX er deres idè med anlegget; Modellere kjente jernbane- og bymiljøer i Berlin, historisk såvel som dagens.

MIWULA har noe liknende, men i et bredere perspektiv. Det viktige er gjenkjenning og detaljer man aldri blir mett av å se på, eller blir ferdig med å utforske. Når man vender tilbake er det noe nytt.

Klubbanlegg og private anlegg med topp modellbygging har jeg sett både innen- og utenlands. Honnør til modellbyggere som bygger virkelig severdige ting uten å slå på stortromma.

Dette med at kritikk kun skal tas internt holder ikke vann. Om man slåar opp i aviser er jo disse fulle av kritikk: konserter, film, bøker. Skulle man ta dette også opp med utøver, regisør, forfatter ?
Terje V.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2014 at 14:53
Nå fikk du framført din kritikk i den forrige tråden som medførte en bred debatt, så jeg vet ikke helt hva konstruktiv en ny debatt vil avstedkomme? Det har vel ikke skjedd noe nytt i Fredrikstad som forsvarer å dra opp saken på nytt nå? Det blir vel bare bli å gjenta de gamle argumentene, og da spiller alle tiden bort, som vi f.eks. i stedet kunne brukt på å utøve MJ-hobbyen. Wink
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2014 at 18:59
Originally posted by ses ses wrote:

Nå fikk du framført din kritikk i den forrige tråden som medførte en bred debatt, så jeg vet ikke helt hva konstruktiv en ny debatt vil avstedkomme? Det har vel ikke skjedd noe nytt i Fredrikstad som forsvarer å dra opp saken på nytt nå? Det blir vel bare bli å gjenta de gamle argumentene, og da spiller alle tiden bort, som vi f.eks. i stedet kunne brukt på å utøve MJ-hobbyen. Wink


Nå brakte vel ikke jeg ordet kritikk inn i denne tråden. Jeg svarte på KjellAn sitt innlegg om å holde kritikk kun mellom kritiker og den man vil kritisere.
I mitt åpningsinnlegg så sier jeg nettopp at jeg overlater til leseren å trekke sine egne konklusjoner. Pluggen svarte da også med å si sin.
Om du mener at å sette lenker til Gamlebyanlegget sammen med lenker til de tre andre er kritikk av Gamlebyanlegget så er det din konklusjon.

Mitt åpningsinnlegg ble trigget av en lenke til det svenske anlegget, Uno Miltonens nærmest legendariske og kultbetraktede anlegg. Et anlegg som jeg synes faktisk holder selv i dag, nær 60 år etter at det ble bygget. . . Byggeteknikkene og ikke minst materialtilbudet har endret seg, men det står fortsatt tilbake at to 20-åringer byggde et anlegg etter ideen svensk landskap og svensk jernbane for et svensk publikum i en tid hvor det ikke fantes noen svenske modeller, alt ble bygget fra scratsch.

Jeg skrev tidligere at det må gå an å holde to tanker (minst) i hodet samtidig. Det går an. Å finne lenker, skrive innlegget og poste det tok ca 15 minutter. Et morsomt lite avbrekk i arbeidet med å lage en sprayetsemaskin for modelletsing. Samtisig holder jeg på å bygge noen modelltrær, ikke flaskebørster, så jo litt modellbygging klarer man.
Terje V.
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2014 at 19:26
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Om du mener at å sette lenker til Gamlebyanlegget sammen med lenker til de tre andre er kritikk av Gamlebyanlegget så er det din konklusjon.


Her er jeg enig. Ser absolutt ingen kritikk av Gamlebyanlegget - du linker jo til 3 flotte anlegg + ett vi har i Fredrikstad. Altså 4 flotte anlegg vi kan titte på...
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2014 at 19:49
Originally posted by TeVe TeVe wrote:



Nå brakte vel ikke jeg ordet kritikk inn i denne tråden. Jeg svarte på KjellAn sitt innlegg om å holde kritikk kun mellom kritiker og den man vil kritisere.
I mitt åpningsinnlegg så sier jeg nettopp at jeg overlater til leseren å trekke sine egne konklusjoner.  ...

Du starter nå hele greie med å henvise til at den første tråden ble lukket og at du derfor må starte en ny. Så linker du til Gamlebyanlegget til sist i startinnlegget for å sammenligne med de andre du henviser til. Så skal folk trekke egne konklusjoner, sier du. Det vil i praksis si at du legger til rette for en sammenligning mellom anleggene. Å sammenligne er en meget nyttig, anerkjent og slagkraftig form for kritikk, uansett om du bruker ordet "kritikk" eller ikke. Du trekker ingen konklusjon selv, men på bakgrunn av den første tråden som du altså helt klart henviser til, så er vel liten tvil for lesere av dette forumet om hva du mener.

Det står deg selvsagt fritt i gjøre dette, men jeg tror mange av leserne her vil oppfatte dette som en sak vi er ferdig med i denne omgang.  Det er i hvert fall jeg.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2014 at 20:15
Originally posted by ses ses wrote:

..............Å sammenligne er en meget nyttig, anerkjent og slagkraftig form for kritikk, uansett om du bruker ordet "kritikk" eller ikke. Du trekker ingen konklusjon selv, men på bakgrunn av den første tråden som du altså helt klart henviser til, så er vel liten tvil for lesere av dette forumet om hva du mener.

.........................



Av de fire anleggene kan man la seg imponere over størrelsen og omfanget av de første. og om det siste ... vel...har aldri lagt skjul på hva jeg mener og har ikke endret mening.
Jeg er likevel mest imponert over det tredje anlegget- Uno Miltonens. Med det utgangspunktet man hadde har man oppnått akkurat det man ville, vise svensk anlegg for svensk publikum, vise et stykke Sverige i minitur, vise slik man kunne se svensk jernbane daglig i Sverige på den tiden. Jeg tror gjennkjenningseffekten har vært enorm, hvilket anleggets kultstatud syner. Jeg har kun sett anlegget en gang, må ha vært for mer enn 20 år siden og har husket det siden. Tror ikke et tysk anlegg ville hatt den samme virkninge, ei heller fått den samme statusen.
Terje V.
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2014 at 12:14
Jeg syns det var dumt å starte en ny tråd om dette. Nå er det slik at vi mennesker er forskjellige! Noen liker å være "fanatisk norske", og andre liker å bare kjøre tog. Jeg syns vi skal slutte å klage på gamlebyanlegget, og la dem fortsette med sitt. Vi har faktisk forstått at du ikke liker dette anlegget!

Edited by rosenblad - 05 oktober 2014 at 12:17
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2014 at 13:22
Jeg har nå oppdatert startinnlegget med flere lenker.
Terje V.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2014 at 14:15
MiWuLa imponerer mest pga størrelsen og at det er så gjennomført detaljert hele veien. Loxx imponerte første gangen, men var litt kjedelig andre gangen jeg var der...

Det fineste anlegget jeg har sett med egne øyne i Tyskland er Modellbundesbahn i Bad Driburg. Bygget etter konkrete forbilder, og helt på nivå med det Josef Brandl har bygget. Og det ligger i et område med veldig lite befolkning sammenlignet med Hamburg og Berlin. Så her står det virkelig respekt av satsingen.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2015 at 22:43
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

MiWuLa og Loxx er har begge store investorer bak seg og det er brukt vanvittig med penger og arbeidstimer for å komme frem til anleggene slik de fremstår nå. Begge anleggene er plassert sentralt i millionbyer med mange turister. Dermed har de også sikre inntekter. Jeg synes at det blir litt urettferdig å sammenligne dette mot et anlegg som er bygget med risikokapital fra noen frivillige i en liten by utenfor allfarvei, selv om Gamlebyen er en turistattraksjon.

Denne videosnutten viser hva det hele dreier seg om; lidenskap, arbeidsvilje (journalist med ekstrajobb som avisbud og med mange fritidsinteresser) og frivillighet.

Da dreier det seg ikke om å skape modeller med god kvalitet med norske forbilder, men glede for massene (c:

Heia Arne Børressen og Gamlebyen Modelljernbanesenter som setter festningsbyen på kartet for nasjonale og internasjonale turister.


Edited by Morten Jacobsen - 20 februar 2015 at 22:47
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.