MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nettbutikk med bra utvalg for hagejernbane?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nettbutikk med bra utvalg for hagejernbane?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nettbutikk med bra utvalg for hagejernbane?
    Posted: 24 september 2014 at 23:25
Jeg er på jakt etter byggedeler til hagejernbanen.
Det er imidlertid få butikker som har noe særlig utvalg, og det er ofte lange leveringstider.
Er det noen her som har gode erfaringer med nettbutikker på kontinentet innen hagejernbanetilbehør?
- Kort leveringstid!
- Bra utvalg av det meste!
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 00:09
Antar du har snakket med gutta i Horten?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 07:40
Jeg handler der også.
Men det tar tid fordi det meste er bestillingsvarer. Skjønner jo at butikkene ikke kan sitte med stor varebeholdning, men det hadde vært greit med en tilbakemelding om estimert leveringstid.
Jeg lurer derfor på om noen her har gode erfaringer med nettbutikker på kontinentet.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 11:39
Det er vel slik at alle nettbutikker som selger byggedeler til hagejernbane, har hver sine spesialiteter?
Derfor tror jeg ikke at du finner noen nettbutikk som har et bredt spektrum av byggedeler i denne skalaen på Kontinentet?

Når det gjelder byggedeler, er min erfaring at ting ser fullstendig anderledes ut enn på bilder. Det er derfor stor sjanse for å gjøre feilinnkjøp.
Jeg har derfor brukt å oppsøke slike "deleforhandlere" på de store messene I Tyskland der man ofte kan se utvalg og den aktuelle delen som man er intererssert i. Jeg har ofte laget meg en liste på forhånd om hva jeg skulle se etter hos hver forhandler. Realiteten har hittil vært at jeg har kommet tilbake med ca. 10% av det jeg opprinnelig hadde tenkt å kjøpe.

Mange forhandlere på Kontinentet tar "blodpris" for å sende en liten del. Frakten kan ofte overstige verdien på det man handler - og da kommer som kjent Posten og krever sitt!

Dette var ikke for å ta motet fra deg - men heller den erfaring som jeg har.
I G-skala har jeg tidligere handlet hos:

http://www.prehm-modellbahn.de/start.html
http://www.accucraft.de/

Jeg foretrekker allikevel å bastille katalogvarer fra min "vanlige" forhandler i Tyskland. Dette er ikke en rask mate - men han skaffer det meste som er lagervare til den rimeligste prisen.

Edited by Kjell H. - 25 september 2014 at 11:48
Back to Top
Nedernoor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 28 februar 2013
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nedernoor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 12:05
Fant disse etter et kjapt søk:
 
 
 
Jeg vil understreke at jeg har ingen erfaring med disse! Husk at man i prinsippet ikke skal betale moms (btw) når man kjøper fra Norge, men at de allerfleste ikke kjenner reglene og derfor gjør det vanskelig. Men du kan alltid spørre!
Trains, planes and automobiles. Not necessarily in that order...
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 14:16
Grootspoor trekker fra momsen og de har et veldig godt utvalg også i brukt. 
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 15:09

Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Grootspoor trekker fra momsen og de har et veldig godt utvalg også i brukt. 

Jeg har dårlig erfaring med Grootspoor. Var veldig rigid m.h.t fradrag av moms. Krevde kopi av pass + annen dokumentasjon på faktisk bostedsadresse i Norge. Tar mye i frakt. Jeg kjøpte også noen brukte vogner som var merket "Very good condition", men viste seg å være temmelig godt brukt. En av vognene hadde skade og manglet en del. Noe han benektet og ikke har villet erstatte.


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 15:21
Jeg har kjøpt nye LGB-vogner på salg fra Modellbau Fisher. Veldig rask og effektiv.
http://www.mbs-fischer.de/

Generelt virker det som VMJI stort sett matcher både pris og levering. Tar fort et par uker å få ting fra Tyskland også, med mindre du bestiller med ekspresslevering. Et problem med VMJI er at det ikke er kobling mellom nettbutikk og faktisk lager, så det kan være lurt å ringe. VMJI roter av og til litt og jeg har opplevd at ting som skulle ta to uker har tatt 8-9 uker. At de skylder på hverandre overfor kunden, gir jo heller ikke noe godt inntrykk, men stort sett har jeg vært fornøyd. En gang jeg fikk levert en vare med skade, ble den erstattet raskt og effektivt.

Ellers så er det en jungel av mange småleverandører som har sine spesialiteter og nødvendigvis ikke det helt store utvalget, så skal man ha "Bra utvalg av det meste!" bør man nok ta en tur på en messe.


Back to Top
Nedernoor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 28 februar 2013
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nedernoor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 15:36
Originally posted by rebelego rebelego wrote:

Jeg har dårlig erfaring med Grootspoor. Var veldig rigid m.h.t fradrag av moms. Krevde kopi av pass + annen dokumentasjon på faktisk bostedsadresse i Norge.
 
Har hørt fler slike historier er jeg redd. Selv om det er veldig enkelt, betaler du fra norsk konto og varene sendes til en norsk adresse, skal det være nok for bokholderen og likningsmyndighetene.  
 
 
Trains, planes and automobiles. Not necessarily in that order...
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 20:38
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg foretrekker allikevel å bastille katalogvarer fra min "vanlige" forhandler i Tyskland.
Kanskje du kunne si hvem det er ...
Ellers har jeg veldig sansen for nettbutikker som er oppdatert på egen varebeholdning.
Når det gjelder frakt og moms, så satser jeg heller på levering til en svensk adresse.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 23:11
Ja, 18% er kjekkere enn 25%, Kjell Wink

Har handlet til Strömstad både fra ETS http://www.modelleisenbahn.com/index.php og MZH http://www.modellbahnecke.de/shop/ som begge har oppegående hjemmesider.
Men det har også fx MBS-L http://www.modellbahnshop-lippe.com/index.asp?l=gb og sikkert flere ...
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2014 at 09:40
Nåvell - Tysk MwST er i øyeblikket 19% - uten at den ene prosenten utgjør allverdens.

Det er noe rimeligere frakt til Sverige - men noen forhandlere opererer med same pris til Skandinavia. Største "fordel" er at man unngår Postens "tollklareringsgebyr".

Nå trodde jeg at dette var byggedeler og andre småting det var snakk om å bestille? Da utgjør ofte forsendelsesomkostninger en vesentlig del av totalsummen. - Selv om man bor nær Sverige, så koster det jo litt å hente der. (Det er det samme for meg med å hente i Danmark, selv om fergen er gratis).
En ting jeg oppdaget i sommer, var at posten i Sverige hadde "rasjonalisert bort" mange av de steder man kunne få hentet PosteRestante-sendinger. - Nå bør man sjekke dette først.
Jeg hadde ikke vært forbauset om Strømstad hadde mistet denne tjenesten (eller nå står i fare for det?)- og at man må til Uddevalla/Gøteborg for slikt?

- Ellers har jeg brukt Fahrenkrug Modellbanen i Eutin til å skaffe enkelte katalogvarer i G-skala. De har ingenting på lager i butikken i Eutin (som forøvrig er flyttet ca. 300 meter)- ei heller noen nettbutikk.
Jeg har brukt de i omtrent 25 år - og henter selv i Eutin når det passer. Da jeg har et langt kundeforhold der, trekker de umiddelbart av tysk MwST når jeg er der, da de vet at jeg er nøye med å sende tilbake tollpapirer som er stemplet ut av EU. Denne tillit gjør det enkelt for begge parter.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2014 at 12:34
Nuvel ...
Jeg har familie i Strömstad, så da går det vel greit. Ellers har posten.se fortsatt et Företagscenter som leverer ut pakker til norske kunder på Prästängsvägen 15-17, 45233 Strömstad. Husk å ta med pass som legitimasjon (førerkort eller bankkort holder ikke).
Ellers har jeg tenkt å kjøpe litt mer enn smådeler slik at man dermed får gunstig frakt. Det pleier å holde hvis man handler for mer enn 100 Euro.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2014 at 15:58
Jada, Företagssenteret i Strömstad lever i beste velgående Smile
.. og det ville forundre meg om det ble lagt ned. Det er flere enn oss mj'ere fra Norge som benytter det, kan du si Wink
Når de lager et eget 'System' for oss nordbaggar i Strömstad, holder de nok i gang Företagssenteret ogstå. De er jo serviceminded, söta bror.

For øvrig er det en annen mulighet også. Det er startet et firma. et pickupcenter kan man si, hvor en kan hente sin poste restante. Det koster riktignok noen kroner, men jeg tror de også holder oppe på lørdager.
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2014 at 17:26
Jeg ble overrasket i sommer.
Svenske Posten har som i Strømstad, mange kunder i Nord-Norge som bruker å hente PosteRestante i Abisko. De gangene jeg har vært der, har det stått kø med normenn foran luka.
Her har Svenske Posten lagt ned denne tjenesten.
Nå må du helt til Kiruna for å hente - og der kunne postfunksjonæren fortelle at det kanskje også ville bli nedlagt, slik at man måtte til Luleå for å hente?
Det ser ut som om slike tjenester kun blir samlet på ett hovedkontor i hvert fylke - som i Norge? - Etter det jeg forstår, er det kun mulig å hente PosteRestante i Kristiansand i hele Vest-Agder.

I Danmark er det heller ikke mulig å få pakker PosteRestante til Hirtshals lenger. Nå må man hente i Aalborg - selv Hjørring er det nedlagt.

Bli derfor ikke forbauset om tjenesten snart forsvinner fra Strømstad.

Edited by Kjell H. - 26 september 2014 at 17:29
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2014 at 21:02
Jeg oppdaget forresten at DHL har et servicepoint hos EuroCash på Svinesund. Mulig det kan være et alternativ når man ikke kan bruke posten:
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2014 at 08:21
Mye spennende herSmile
Her er min nye favoritt: http://www.modell-werkstatt.de/index.htm  Han har et flott utvalg av 1:13,3 men også i de andre skalaene.
Ellers har jeg ofte brukt meg av http://www.16mm.org.uk/newsite/default.html hvor jeg går inn på "useful links" og ser over forhandlerne der.
Det stemmer nok det der med at du prismessig, like så godt kan handle i Norge hvis du finner det du ønsker. Jeg skal bruke mine LGB skinner til min nye bane, men har bare R3-radius. Tenkte komplettere med mindre krappe svinger, og da har jeg tenkt og bestille hos http://www.vmji.no/Default.aspx?tabid=129&List=0
Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2014 at 19:59
Ny mulighet i Strömstad:
http://posterestantestromstad.no



Edited by JanT - 27 september 2014 at 20:02
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2014 at 12:10
Fint at det finnes slike ordninger - men hva er betingelsene mht moms?
Denne sparer man jo ikke da det skal betales EU-moms i det landet varen sendes fra. Regnestykket de presenterer er også ganske misvisende da moms kan trekkes fra ved forsendelse direkte til Norge.
- Regner med at dette har man ikke funnet på for å være snill men for å tjene penger?

I-og-med slike private ordninger etableres og presenters, er det vel et tegn for at Posten i Sverige avvikler PosteRestante-tjenesten på de små stedene langs grensen - som forøvrig PosteRestante-tjenesten ellers i Europa.



Edited by Kjell H. - 28 september 2014 at 12:16
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2014 at 17:18
Det lønner seg i alle fall når momssatsen er lavere i det aktuelle EU-landet enn i Norge.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Nedernoor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 28 februar 2013
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nedernoor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2014 at 09:52
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Denne sparer man jo ikke da det skal betales EU-moms i det landet varen sendes fra.
 
Når en vare sendes utenfor EU skal det ikke betales moms til landet det sendes fra, men i landet det sendes til. Man er selv ansvarlig for å betale moms. I prinsippet skal man ha et utførselsbevis for å få momsfritak, men når det betales fra en norsk bankkonto og det sendes til en norsk adresse skal det være nok.
 
Det er ikke avsenders ansvar om man betaler moms eller ikke ved innførsel. Dessverre har jeg alt for ofte opplevd at man gjør det svært vanskelig. Trolig fordi man ikke kjenner reglene godt nok.
Trains, planes and automobiles. Not necessarily in that order...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2014 at 11:09
Selvsagt er fratrekk av moms et anliggende i det landet som varen kjøpes fra dersom den eksporteres - og et norsk anliggende for varer som importeres. - Egentlig er dette 2 forskjellige regelverk.
Avsender har plikt til å dokumentere at varene momsfritt faktisk har havnet utenfor tollunionen for sitt eget skattevesen. Hvordan de gjør dette, er oftest avhengig av forsendelsesmåte. Man kan gjøre dette vanskelig - og lett.

Med fare for å avspore tråden.....

Det skal visstnok finnes internordiske regler der dokumentasjon på betalt moms i ett av de nordiske land ikke vil utløse ny moms i et annet nordisk land?
Dette er vanskelig tilgjengelig informasjon på nettet.

Denne regelen gjøres gjeldene for all "svenskehandel" der man betaler full svensk moms (som er den samme som den norske).
- Handler man derimot i Tyskland (utenfor Norden), så har butikker anledning til å trekke fra tysk MwST på akkurat samme vare.
Man kan visstnok få trukket av momsen i et annet nordisk land - men da er avtalen at dette skal stemples av norske tollmyndigheter, selv om egentlig moms er et EU-anliggende.
Slik dette virker, er det konkurransevridende til fordel for land som ligger utenfor Norden. Det er der langt enklere å få tilbake momsen og man trenger egentlig bare å stoppe på grensen for å dokumentere at varen er eksportert fra EU. - Hva som skjer i Norge, er et norsk anliggende.
Jeg har selv prøvd å kjøre innom tollen i Norge med en Bilka-kvittering men norsk toll vil ikke stemple denne. Årsaken til at de ikke vil dette, er "at alt skal betales moms for" - selv om dette er under grensene på NOK 3k/6k for momsfri grense.
Hadde dette vært utbredt, hadde alle varer på grensehandel kjøpt av nordmenn, minst vært 25% billigere - og køene hos tollen vært laaange!

Det som er uforståelig, er at ikke svenske og danske kjøpmenn protesterer på denne forskjellsbehandlingen innen EU (som nettopp skal fjerne handelsbarrierer)og derved skape seg et enda større konkurransefortrinn!
Svenske Staten vil nok ikke ta et initiativet, da de tjener sikkert milliarder på eksisterende ordning - og Norske Staten ser seg ikke heller tjent med å vri konkurransen ytterligere til fordel for "svenskehandel"? - Hva hadde da skjedd med butikker i Østfold?

Skal man se reelt på det, så er egentlig hensikten med den momsfrie grensen på 3k/6k at man skal slippe ekstra "bryderi" ved toll/momsbehandling av småting man har handlet på utenlandsreise.
Da faller nok sendinger til "Posterestante"-addresser utenfor?
Jeg ville ikke ha blitt overrasket at om denne forsendelsesmåte blir mer utbredt, at man måtte selv besøke den butikk og kjøpe/hente varer som man kan kreve innført under disse momsgrenser? Først da kan man snakke om reell "turisthandel".



Edited by Kjell H. - 29 september 2014 at 15:11
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2014 at 12:37
Om man får sendt varer fra Tyskland med frakttjenesten Hercules så kan man hente på Pressbyrån i Strömstad. Har hentet der tidligere og tror dette fortsatt er oppegående.
Terje V.
Back to Top
Nedernoor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 28 februar 2013
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nedernoor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2014 at 13:21
Jeg har stort sett problemer den andre veien... Heldigvis er det i hvert fall én norsk butikk som har satt seg inn i reglene. Hvis de leser dette får de klappe seg selv på skulderen. Ellers har jeg fra en større norsk aktør fått et bryskt "vi sender ikke til utlandet". Smile
 
Nuvel, nok avsporinger for denne gang. Trådstarter får ha meg unnskyldt.
 
Trains, planes and automobiles. Not necessarily in that order...
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2014 at 14:13
Det gjør ikke så mye. Jeg har fått noen tips om forhandlere som kan prøves.
For øvrig er vi nordmenn ganske tilpasningsdyktige når det gjelder å spare noen kroner.
I alle fall så lenge vi fortsatt holder oss utenfor EU.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2014 at 22:03
Her er en annen tysk forhandler (som jeg har bestilt Jig-stones støpeformer fra) http://www.bretzler.eu/index.php
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2015 at 22:57
Ja. Her er et godt råd. www.vmji.no eller enda bedre, men 55 euro I porto, da er det den nederlandske butikken jeg henviser til, og for å gjenta meg selv www.grootspoor.com I tillegg så har man jo mye på www.ebay.de 
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2015 at 15:03
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg ble overrasket i sommer.
Svenske Posten har som i Strømstad, mange kunder i Nord-Norge som bruker å hente PosteRestante i Abisko. De gangene jeg har vært der, har det stått kø med normenn foran luka.
Her har Svenske Posten lagt ned denne tjenesten.
Nå må du helt til Kiruna for å hente - og der kunne postfunksjonæren fortelle at det kanskje også ville bli nedlagt, slik at man måtte til Luleå for å hente?.


Poste Restante i Abiskoer oppe og går fortsatt. Mulig det har å gjøre med at Coop har overtatt butikkdriften i Abisko og har inngått ny avtale med Posten. Coop Abisko er også utleveringssted for DHL - og ikke minst - Systembolaget.


Edited by Terje Storjord - 28 mars 2015 at 15:06
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2015 at 00:26
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Jeg er på jakt etter byggedeler til hagejernbanen.
Det er imidlertid få butikker som har noe særlig utvalg, og det er ofte lange leveringstider.
Er det noen her som har gode erfaringer med nettbutikker på kontinentet innen hagejernbanetilbehør?
- Kort leveringstid!
- Bra utvalg av det meste!

Åhh, ja. Jeg har erfaringer. http://www.grootspoor.com er kjempegreie. De snakker tysk, engelsk og selvfølgelig snakker de også nederlandsk. Det er de som har bygget det V60 på youtube i den tråden om V60 på youtube som det er så mange visninger på. De kan tingene og de kan også gjøre ekstra ting for deg som ikke er så vanlig, feks nørbatteri for dårlig kontakt- det slår inn bare det sekundet du trenger batteriet, dvs når du mister kontakt med skinner som er feks skitne og mye mer. De er kjempegreie. Jeg bruker den butikken selv, og kjenner gutta. (men jeg bor i Nederland)
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2015 at 12:54
Jeg handler her http://www.modellbahnshop-lippe.com
Hvor godt utvalget i hagejernbane er, kan jeg ikke bedømme, men det ser du jo selv. De trekker fra tysk moms, og ved henting av pakken hos Posten betaler jeg kun norsk moms. Ingen gebyrer.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.