MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporplan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporplan

 Post Reply Post Reply
Author
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sporplan
    Posted: 27 august 2005 at 21:43

Hallo !

Høsten begynner å nærme seg og jeg har på nytt begynt å tenke sporplan. Søker noen som kan ha innspill på en fornuftig sporplan. Har et rom i kjelleren som jeg kan disponere ca 4,0 m x 3,2 meter av. Rommet er noe større med et par dører hindre meg i å bruke mer.

Tanken er et anlegg med litt persontrafikk som kan gå kontinuerlig på en egen rundbane, gjerne dobbeltspor. Tanken er å la det trafikkere 2 x ICE 2 sett der for å skape litt "liv" på anlegget. Videre har jeg en del tankvogner som jeg ønsker å benytte i forbindelse med et tankanlegg og en IORE med malmvogner som jeg ønsker skal trafikkere en gruve.

Har laget en plan over rommet men vet ikke om det er mest fordelaktig, å lage et U-anlegg eller et E-anlegg. Hva er største bredde platene bør ha slik at en kan nå rundt på hele anlegget ?

Er åpen for alle innspill. Har en tenkt ut en løsning er det lett å kjøre seg fast i et spor uten å tenke på alternativer. Vil være veldig takknemlig for innspill. Kjører DC digitalt.

 

 

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2005 at 13:54

Tro jeg ville ha laget et u-annlegg. Eventuelt i 2 høyder.

Miste radiusen for Roco"2 Ice er 1m og med dobbel spor økes den til 1.20. Men det ser pene ut jo større radiusen er. Og enkelte matriell lliker seg best når man er oppe i r3. Og da må du opp i r3+r4 for å foå få dobbeltspor . Så har er du fort oppe i 1.5m bredde.

Dvs 3m for begge øyene og da har du nok ikke mere plass enn det du trenger å bevege deg på. Tro nok jeg ikke ville hatt noe minde enn 0.6m å kunne bevege meg på.

 

 

A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.