MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ Topline Nohab
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ Topline Nohab

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2014 at 00:05
noen som husker i farta når nydesign utgavene skulle komme i handelen?
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2014 at 20:06
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

noen som husker i farta når nydesign utgavene skulle komme i handelen?


Runde 1: Var 626 + 627 og Europeiske varianter(Belgia)
Runde 2: Europeiske utgaver. Levering rundt okt/nov.
Runde 3: Nydesign, leveres enn gang etter runde nr 2.

Edited by Wickerman - 03 oktober 2014 at 20:07
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2014 at 18:37
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Etter å ha studert bildene og min egen friserte modell av Di 3 fra Roco, synes jeg gitterne fra Roco er veldige bra utført - dog krever også de en omgang smussing. Jeg har faktisk aldri skjønt hvorfor disse erstattes med Superline gitteret?


For mitt vedkommende ble ikke Roco-gittere erstattet med Superline-gittere, de første Roco Di3-modellene ble levert uten gittere (og speil)...


Hvis man skal kjøre Di3 fra den ble levert så kan man kjøre uten gitter. Etter som den gikk noen år uten. Jeg regner med at de seinere utgavene av Di3 muligens fikk gitter med en gang.
A matter of life and death
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2014 at 12:00

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Hvis man skal kjøre Di3 fra den ble levert så kan man kjøre uten gitter. Etter som den gikk noen år uten. Jeg regner med at de seinere utgavene av Di3 muligens fikk gitter med en gang.

Noen år? Om du mener at samme lok gikk flere år uten gitter, må det ha vært på slutten av 50-tallet. Jeg tviler på om andre enn 602 gikk særlig lenger enn et års tid uten gitter, jfr. denne diskusjonen:

http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=innlegg&innl=177897&rom=74

Det eneste bildene jeg har sett av en rødbrun Di.3 uten gitter, er et fra fabrikken ved leveransen, og et som var tatt noen dager etter leveransen. På sistnevnte bilde sto loket foran et tog, så det er ikke helt urealistisk med en slik Di.3 uten gitter i tog, bare lite typisk. I så fall bør den ikke være smusset, og den skal ha dører på begge sider av førerrommene, med unntak av de fire lokene fra 1969-leveransen. I den perioden er det vel sannsynlig at de fikk gitter første gang de var innom Marienborg.

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2014 at 16:10
Jeg snakket med en pensjonert lokfører stasjonert Mo i Rana på Museet sist helg. Han har kjørt siden dampen og kjørt alle 35 lok + Di4. gikk av med tjeneste i 1988. Han sa lokene gikk uten gitter et pr år. Etter at man hadde kjørt inn i snøskavler og ruta gikk i stykker, og det kom inn i føre rom sammen med snøen. Fant NSB ut at de måtte sette inn gitter, for at ruta ikke skulle gi etter. Seinere fikk de som kjent panserglass. Han nevnte ikke noen lok nr.


Edited by Wickerman - 11 november 2014 at 16:15
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2014 at 00:20
Legger merke til at de ikke har fått med batterikassa. Det har de både på Heljan og Nmj Superline. Loket klarer 9 B3 vogner mot 5 for EL17 på stigningen på klubbanlegget. Plogen sitter ikke godt. Ende nr 2 hvor koblingen sitter løsnes den, da det blir bevegelser. Plogen blir liggende igjen langs skinnegangen. Skulle ha brukt samme løsning som på Rocos og festet med en liten skrue. Heljans Di3 er tyngre og vill klare å trekke flere vogner. Har testet 2 av mine 3 lok og de går uten problemer.

Legger linker til 2 videoer på youtube.

Di3.626 på Modellmessa på Hamar

Di3.628 på Kløfta modelljernbaneklubb

Edited by Wickerman - 06 desember 2014 at 00:22
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2014 at 20:53
Blir spennede å se MY'en til B-modeles i Belgia, disse levers med røykgenerator. Sies at noen forhandlere i Danmark venter på disse fremfor å ta inn fra NMJ. Synd Belgierne ikke lager DI3. Ellers hadde jeg måtte ha kjøpt den også


Edited by Wickerman - 06 desember 2014 at 20:56
A matter of life and death
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2014 at 23:25
Betyr dette at nydesign utgaven har kommet i salg?

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Blir spennede å se MY'en til B-modeles i Belgia, disse levers med røykgenerator. Sies at noen forhandlere i Danmark venter på disse fremfor å ta inn fra NMJ. Synd Belgierne ikke lager DI3. Ellers hadde jeg måtte ha kjøpt den også
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2014 at 12:15
Bilde av prototypen, snakkes om januar muligens. Vi får se
A matter of life and death
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2015 at 23:27

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Legger merke til at de ikke har fått med batterikassa. [...]

Mener du med "batterikassa" den smale luken med håndtak helt nederst på vognkassen, mellom tankene og boggien i ende 1, rett over kassene som jeg antar er selve batteriene?

Når jeg sammenligner NMJs modell med Rocos, legger jeg også merke til at batteriene (?) ligger mye lenger ut mot vognsiden på Roco-utgaven. På sistnevnte er de åpenbart for langt ut, til og men lenger ut enn drivstofftankene. Jeg synes det ser ut som om de er litt for langt inn på NMJs modell.

En annen forskjell jeg legger merke til, er et lite rundt lokk (?) på hver vognside, rett under det runde vinduet nærmest ende 1. De er der på Rocos modell, og på en Heljan-kåpe jeg har, men ikke på NMJ-modellen. På bildene av forbildene i MDB ser det ut som om lokkene var der på 50- og 60-tallet, men ikke på 70-tallet og senere. Så det er altså ikke feil på noen av modellene i så måte. Hadde disse lokkene noe med dampvarmen å gjøre? (Vannpåfylling?)



Edited by TorsteinS - 19 januar 2015 at 14:08
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2015 at 16:48
Det stemmer. De har fått den med på tegningen av Nohaben som er på eksen. Og på Superline utgaven av 615. NMJ lager 70 og 80 talls varianter av Nohaben med 2 dører. Di3.615 fikk nydesign i november 1983. Og 621 i begynnelsen av 84. Dvs i nydesign føre de fikk topplampa.

Di3.615 superline

Edited by Wickerman - 19 januar 2015 at 16:53
A matter of life and death
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2015 at 17:42
Test - omtale av nohabene i Miba for februar. Ble godt mottatt.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Messingmodeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Messingmodeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2015 at 13:03
Scandinavian Miniatures har vindusrammer i aluminium til lokene i nydesign. De kan bestilles i nettbutikken. Variant med naglede vindusrammer og variant med aluminiumsrammer. Di3 fra NMJ har gitter i begge ender, men de aller fleste lokene (deriblant 615) hadde kun dette i ende 2 det meste av driftstiden.

615 med naglede vindusrammer:

642 med aluminiumsrammer

En litt uvanlig variant: 629 med gule ploger og naglede vindusrammer:

Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2015 at 21:45
Noe kjent med bilde av Nohaben ja ;) Regning Noen lok ble ombygget på Marienborg og resten i Sverige. Derfor ikke samme type panserglass. Så man må passe på at det er rett lok nr. NMJ kommer til å spy ut nr varianter. Får se om de lager 90 tallsutgaver også. Svaret får man kanskje til uka. Da tipper jeg 615 og 621 er å se i Tyskland.
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2015 at 13:21
Siste nummer av Eisenbahn Magazin inneholder en stortest av Märklins Nye Di3 vs. NMJs utgave. Den er absolutt leseverdig!
Testen omfatter vekselstrømsversjonene.

Som en oppsummering slår NMJ Märklin på begge hovedpunkter, nemlig teknisk og optisk. Det er ikke dårlig!!
Tyske tester har tidligere hatt en tendens til å favorisere eget lands produkter.
Optisk får NMJ Di3 1,8 poeng mot Märklins 2,2 (der 1,0 er beste karakter)
Teknisk får den 1,4 mot Märklins 1,8.
Det er ikke dårlig og bare å gratulere!

Om man ser på detaljer, så er testkarakterene:

Teknisk:                             NMJ      Märklin
Konstruktiv oppbygning               2        2
Overholdelse av målestokk             1        3
Langsomtkjøringsegenskaper            1        3
Kjøreegenskaper på strekninger        1        1
Utrullingsegenskaper                  1        1
Trekkraft                             2        2
Strømopptak                           1        1
Vedlikeholdsvennighet                 2        1

Optisk vurdering:
Lokkasse og detaljering               2        3
Boggier, underdel og hjul             2        2
Fargenøyaktighet                      1        3
Beskrifting                           2        2
Belysning                             2        1



Edited by Kjell H. - 27 mars 2015 at 13:24
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2015 at 14:35
Hva av belysning er dett som er bedre på Märklin modellen en NMJ, det punktet syntes jeg var litt rart at gikk i favør av Märklin
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2015 at 15:42
Etter det jeg kan lese, er Märklins utgave bedre mht. analogdrift? NMJ krever minst 5V før dekoderen starter og lysene tennes.

Jeg tror også det tyske testteamet har trukket for rødt sluttlys som Märklin har og ikke NMJ. - Egentlig burde Märklin vært trukket for ikke-forbildeaktig sluttlys.

Edited by Kjell H. - 27 mars 2015 at 15:44
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2015 at 16:47
fra nmj.no: "Førstkommende Fredag og Lørdag inviterer vi til lanseringsfest for Di3 i nydesign i vår butikk på Ensjø i Oslo"

De skriver at 80-90% allerede er solgt (bestilling)Så da kan de kanskje gå like fort unna som de 3 første Di3 lokene i gammel design.
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2015 at 20:57

En dansk forhandler skriver

"B-models har netop skrevet følgende om deres nye MY´ere:
Der bliver lavet nye støbeforme (dele dertil) til de danske udgaver, således at tagkonstruktionen og batterikasserne bliver korrekte. Ligeledes fortæller de at pufferne bliver korrekte (runde)."


B-models har tydeligvis studert NMJ's Di3?
A matter of life and death
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2015 at 15:58
Hei.

Jeg har problemer med min nmj nohab 626

Når vi setter den på skinnene, så lyser lysene, og det kommer "ulyd" fra motoren. Men den beveger seg ikke, bortsett fra når vi trykker på "STOP" på roco lokmaus.

Den har ligget urørt i esken sin inntil i dag, så har ikke vært kjørt tidligere.

Den gir ikke respons på lokdekoder-id 03. ikke styring og ikke slukking av lys.

den oppfører seg ganske likt et annet lok som jeg har, som mangler dekoder. Der lyser også lysene, men kan (selvfølgelig) ikke styres.

Tips og råd?

--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2015 at 17:07

Originally posted by einjen einjen wrote:

den oppfører seg ganske likt et annet lok som jeg har, som mangler dekoder. Der lyser også lysene, men kan (selvfølgelig) ikke styres.

Da er det nærliggende å spørre: Har du sjekket at den faktisk har dekoder? Du sier jo ikke noe om hvilken utgave av 626 du har - kan du ha fått DC-utgaven uten lyd (og følgelig uten dekoder)?

I dekoder-kontakten vil det i det siste tilfellet stå et kort som ligner på en dekoder, for å gi retningsstyrt lys. I tillegg til kontakten inneholder det til sammen 10 komponenter (dioder, transistorer, motstander og kondensatorer), hvor ingen har mer enn 3 ben/terminaler. På undersiden av det som satt i mitt eksemplar, står det "p0115/PCB4" og "F004/F008".

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2015 at 13:29
Den hadde ikke dekoder.
ESu-dekoder anskaffet:
Et annet problem med nmj nohab: den mister løse deler for et godt ord. en liten s-sving, eller litt risting i en veksel, så faller det av ett eller annet.

Hvordan løser man slikt?
limer det fast?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2015 at 13:33
mens vi holder på: lydeffektene i ESU sin lyddekoder "føles" mer riktig enn i Trix sin.
men, den har en litt snedig svensk dame som varsler ett eller annet på platform 2?
Kan man få den svenske damen til å bli norsk?

og: trix sin utgave har røde sluttlys, mens nmj har topplys som veksler med kjøreretningen.
hva er mest "korrekt"?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2015 at 14:03
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2015 at 23:40
Originally posted by einjen einjen wrote:

mens vi holder på: lydeffektene i ESU sin lyddekoder "føles" mer riktig enn i Trix sin.
men, den har en litt snedig svensk dame som varsler ett eller annet på platform 2?
Kan man få den svenske damen til å bli norsk?

og: trix sin utgave har røde sluttlys, mens nmj har topplys som veksler med kjøreretningen.
hva er mest "korrekt"?


Ingen, Di3 hadde ikke røde lys. Når den gikk som løs lok satte de på rødeplater foran lyktene. Topp lyset på NMJ kan du skru av hvis du vill med F-tasten.
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2015 at 10:35
Faktisk er lyssetting av norske lok lite kjent i utlandet.
Eisenbahn Magazin hadde nylig en test av Märklin og NMJ norske NoHABer der faktisk NMJ sin fikk kritikk for ikke å ha røde sluttlys - noe den aldri har hatt. - Således var det Märklin som skulle hatt "trekk" for lite forbilledlig lys.
- Ellers var NMJ overlegen på samtlige kriterier i denne testen - og egentlig på dette punktet også.
Når man vet at tyske testere (og blad ellers) bruker å favorisere "egne" produkter, så er dette slett ikke verst!

Dessverre er ikke mSD-dekoderne til Märklin så avansert som det ESU lager. - Etter min mening, er det som å gå 10 år tilbake i tid - og 10 år er mye for elektronikk.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2015 at 10:39
Jeg regner med at det ikke er bare å bytte ut dekoderen i trix sin med en fra esu (eller annet tilsvarende)?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2015 at 10:52
Jeg limer smådeler med litt hvitlim. Da er det enkelt å løsne dem ved behov. Ellers er plogene for lave. Og da kan det fort bli bråstopp. Har filt av litt i overkant men ikke nok ennå. Mine 3 lok i gammel design går i trespann og strømopptaket er litt ustabilt. Hvordan er det å montere kondensator på disse. Alle er med lyd.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2015 at 12:02
Jeg bruker å ta en dråpe lynlim på en plastfolie. denne stikker jeg en nål nedi og "fukter" hullene der slike smådeler skal sitte. Lynlim kryper bedre inn i de små spaltene enn trelim og delene sitter godt fast.
- Om man (mot formodning) skal fjerne slike deler i etterkant, kan det gjøres ved å trykke ut festetappen på baksiden av hullet med et bor i riktig diameter som er snudd. Da bruker delen å løsne.

Stømopptak på NoHABer fra NMJ bruker å være bedre justert enn tidligere modeller. Den tyske testen har ikke noe å bemerke til det. - Har du problem med dette på alle modellene, så hadde jeg nok sjekket anlegget først.
- Ellers skulle det være P&P med å skifte fra mSD til ESU i disse lokene. - Skal du ha korrekte lys må du endre på elektronikken.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2015 at 10:17
Det meldes fra Tyskland at NMJ har problemer med å levere nok NoHAB for å dekke etterspørselen som rapporteres å være formidabel! Forhandlerne der operer med lange bestillingslister og nye serier ventes i 2016/17.
- Om dette er spesielle utgaver eller generelt, vet jeg ikke.
(Märklin/Trix har med sin nye modell ikke noe leveringsproblem.)

- Kanskje det har en sammenheng med NoHAB-testen nylig i EM. Der slo NMJ Märklin på samtlige vesentlige punkter?

- Hvorfor jeg nevner dette? Det vil være naturlig at NMJ har fokus på å dekke etterspørselen i Tyskland der volumet (og pengene) ligger framfor å komme med nye modeller på et begrenset skandinavisk marked.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.