MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ Topline Nohab
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ Topline Nohab

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2014 at 20:13
Ja Lars jeg vet det, men det er som Pål skriver lengre opp
når man kjøper en modell til 2000 kroner skal det ikke være nødvendig og
spikke av en boks eller male visse detaljer eller slipe bufferter, Ta av deler og bygge om.
 
Som sagt modellen er flott men har noen mangler som jeg håper NMJ retter på når neste utgave kommer.
 
 
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2014 at 03:34
Originally posted by Svein Svein wrote:

Ja Lars jeg vet det, men det er som Pål skriver lengre opp
når man kjøper en modell til 2000 kroner skal det ikke være nødvendig og

spikke av en boks eller male visse detaljer eller slipe bufferter, Ta av deler og bygge om.

 

Som sagt modellen er flott men har noen mangler som jeg håper NMJ retter på når neste utgave kommer.

 

 


Jeg har ikke tatt av mine. Men i følge NMJ er det ikke noe problem å få av disse, og man har da en i reserve. Hva de gjør på neste runde er ikke bestemt (ny design)
A matter of life and death
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2014 at 11:46
Det er lite snakk om kjøreegenskapene, og jeg må si at jeg så langt er meget fornøyd med dem. Jeg har testet et lok nå i 15-20 timer på sakte fart rundt et lite anlegg hvor sporene aldri har vært renset - uten stopp Smile Det synes jeg er toppen. Ellers synes jeg loket gir et bra helhetsinntrykk. Smådetaljene tør jeg ikke uttale meg om, de er ikke fullt så viktige for meg Embarrassed
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2014 at 12:29
Ja loket går meget bra. Bra krypkjøring. Det med detaljer er opp til hver enkelt. Som sagt så håper jeg feilene blir rettet til neste modell. Det er dette det er snakk om fra min side. Ellers en nydelig modell. Som sagt synd med disse slurvefeilene fra NMJ. Håper at det kommer flere utgaver fremover. Blir aldri mettet markedet med Nohaber.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2014 at 22:37
Det reklameres med at begge utgavene (626 og 627) snart er utsolgt, betyr det at de ikke lager flere av de eller at første leveranse snart er utsolgt? Etter kun noen dager i salg.. ordet "snart" er sikkert bare et salgs triks men uansett, lager de flere batcher eller er det tomt når det er tomt?

Tom
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2014 at 02:47
formene er dyre, det kommer sikkert flere. 
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2014 at 06:50
Rart det der, når de hadde lansering av modellen forrige lørdag var loket nesten tomt,
kun noen få eksemplarer, nå har de ifølge nettshoppen 20+.
 
Klart de kommer med flere utgaver, formen holder til flere 1000.
 
De har jo annonsert at det er former til 5 versjoner og jeg regner med at det er løse komponenter
slik at de lager forskjellige versjoner. Både danske, svenske, tyske, ungarn, belgia, luxenburg og norske
versjoner i mange forskjellige. NMJ er  forretningsfolk de og.
 
At det er minimum opplag på hvert nummer er forståelig.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2014 at 10:31
Drivverket ser ut til å være av de bedre av Topline-serien! Det er bra, for da kan man spare seg for å kjøpe en kostbar dekoder!
Jeg har prøvd nyutgaven av ESU LokPilot Basic i mine eksemplar. De går helt utmerket - uten å endre noen motorinnstillinger.
MTC21-versjonen har nå også hele 6 utganger og det er mulig å "mappe" utgangene slik at de passer til funksjonene. Det var det ikke tidligere.

Skal man ikke ha lyd, er det ingen vits med noe annet enn "billigutgaven" av ESU i dette loket!

- Ellers kan det være et tips å sjekke de lange "følehornene" av noen strømopptakere til førerromsbelysningen som sitter i lokkåpen. De er montert med "Kinesisk presisjon" og treffer ikke alltid kontaktpunktet på hovedprintet. - Resultat = kortsluting eller føreromslys som ikke virker. Ett av to lok hadde denne feilen.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2014 at 16:30
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg har prøvd nyutgaven av ESU LokPilot Basic i mine eksemplar. [...]
MTC21-versjonen har nå også hele 6 utganger og det er mulig å "mappe" utgangene slik at de passer til funksjonene. Det var det ikke tidligere.
Da antar jeg at det er "LokPilot Standard" du sikter til:

Den har åpenbart erstattet LokPilot Basic, selv om den ikke har "Basic" i navnet.

Kjøpte du den nye dekoderen fra utlandet? Jeg finner den hverken hos NMJ, Togbutikken eller Amundsen.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2014 at 21:47
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

formene er dyre, det kommer sikkert flere. 


Du kan lage 5000 eks av hver, slik at det blir liggende på Lager i lang tid(=dårlig butikk). Eller lage 500 eks, og heller lage flere varianter. Slik at de som må ha alle varianter kjøper og dermed blir fort utsolgt. På samme måte som El11,13 og 17. Forsetter det i samme tempo er det ikke lenge føre de er utsolgt. Det lå ikke 20+ i butikken. Men ligger sikkert mer på lager. Så kommer det 2 utgaver i ny design. Og jeg blir veldig overasket hvis det ikke står flere utgaver i katalogen for 2015. Og det ettersom Nohaben vist nok er det loket som har solgt best på forhånd, selv om mange håpet på El14. Nohaben selger uansett bedre ute i Europa enn El14, og det vet Finn.
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2014 at 11:53
Jeg la i farten faktisk ikke merke til at LP "Basic" hadde fått nytt navn som "Standard". - Det er denne jeg har prøvd i lokene.

Mine fikk jeg fra fast leverandør i utlandet.
Prisen jeg betalte der var € 20 eller NOK 165 pr. stk. når jeg kjøpte en "10-pakning".

- Hadde inne en bestilling på LP Basic men så at det var en annen type jeg hadde fått levert, så det er sikkert slik at LP Basic er erstattet av LP Standard?

Jeg merket også at jeg måtte oppgradere LokProgrammer til siste SW for å få kontakt med den nye versjonen. Den har faktisk også oppgraderbar firmware som øvrige ESU-dekodere har. - Ny firmware er også kommet, slik at de dekodere jeg fikk matte oppgraderes. Det var aldeles problemfritt!

Som sagt, ser jeg ingen vits i å sette inn en dobbelt så dyr dekoder i Di3 fra NMJ da denne modellen går utmerket analogt. Med 6 Aux.-utganger (4 "vanlige" + 2 "digitale") er LP Standard som øvrige LP-dekodere mht. utganger. - Ikke fullt så mange funksjonaliteter - men det holder i massevis for dette loket.
LP Standard har faktisk også RailCom innebygget - for fremtiden.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2014 at 10:41

Originally posted by Svein Svein wrote:

[..] som sagt så har jeg vært med på og restaurere ett par stålvogner og lakkert disse i rødbrun farge, da fikk vi tak i orginallakken fra leverandør, og den er mye lysere enn den til NMJ.

Er fargen på NMJs Di.3 mørkere enn på NMJs andre lok og vogner i "gammeldesign", f.eks. El.11, El.13 og B3-vognene, eller den samme?

Limas gamle modeller hadde en lysere rødbrun farge. Var den mer korrekt?

Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2014 at 11:15

Er fargen på NMJs Di.3 mørkere enn på NMJs andre lok og vogner i "gammeldesign", f.eks. El.11, El.13 og B3-vognene, eller den samme?

Limas gamle modeller hadde en lysere rødbrun farge. Var den mer korrekt?

Sjekk bildene på siden til NMJ, er ett bilde med Di 3 og 69a sett, 69a er lysere i fargen,
det samme gjelder B3 vognene.
 
Se på Di3 616 museumsloket, er lakkert i rødbrun orginalfarge, den er mye lysere, ja gamle Lima tog er mere korrekte, det er jo NMJ som sto bak de modellene, se også Heljans Nohab på første side i diskusjonen, den var laget for NMJ så den har en pen farge som går til NMJ B3 vognene.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2014 at 11:15
NMJ sin El13 er en del mørkere en de andre modellene. Denne er nesten brun.
Vallejo sin farge som NMJ fører er vel lik denne El13 fargen. Ikke som B3 og El11 modellene om jeg husker rett.
 
Hvordan Di3 er i forhold til dette vet jeg ikke. Men det sikkert noen som sitter med alle modellene og kan ta et bilde.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2014 at 17:26
Originally posted by Svein Svein wrote:

Sjekk bildene på siden til NMJ, er ett bilde med Di 3 og 69a sett, 69a er lysere i fargen,
det samme gjelder B3 vognene.

Er det disse bildene du sikter til?

På disse er det vanskelig å sammenligne fargene p.g.a. ujevn belysning. F.eks. ser en at fargen endrer seg langs siden på BM69-vogna, muligens p.g.a. gjenskinn av vognbelysningen via siden av Di.3. På A2-vogna ser en av taket at det meste av vogna har sterkere belysning en Di.3.
 
Quote Se på Di3 616 museumsloket, [...]
Skal det være noen vits i, må man ha med seg modellen til Hamar (eller dit 616 måtte befinne seg på det aktuelle tidspunktet) og sammenligne der, eller ta et bilde av modellen sammen med 616. Å sammenligne ulike bilder er nytteløst, p.g.a. forskjellig belysning, hvitbalanse og eksponering.

Litt av bakgrunnen for at jeg spurte, er at det ikke bare er ønskelig med farger som ser representative ut i forhold til forbildene, men også at det ikke blir altfor påfallende fargeforskjeller mellom modeller som skal gå sammen. Men noe variasjon kan det godt være, siden det også var slik i virkeligheten:

Ettersom alle Di.3-lokene fikk gangbrett i løpet av en relativt kort periode, går jeg ut fra at det skjedde uten at alle ble lakkert på nytt. Fordi "mellomdesign" og "nydesign" kom kort tid etterpå, er det sannsynlig at flere av lokene kan ha hatt gammel, falmet lakk hele tiden de gikk i "gammeldesign" med gangbrett.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2014 at 18:23
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2014 at 19:02
(Har korrigert linken i sitatet over.)

På det bildet synes jeg fargen på Di.3 og El.11 ser tilnærmet lik ut, mens El.16 er lysere. Jeg har lagt merke til at også min egen Roco El.16 i "gammeldesign" har en har en litt lysere farge enn f.eks. NMJs B3-vogner og El.11.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2014 at 20:23
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Det reklameres med at begge utgavene (626 og 627) snart er utsolgt, betyr det at de ikke lager flere av de eller at første leveranse snart er utsolgt? Etter kun noen dager i salg.. ordet "snart" er sikkert bare et salgs triks men uansett, lager de flere batcher eller er det tomt når det er tomt?

Tom


i følge nettsiden til NMJ er det 12 igjen på lager av 626(dc).

Edited by Wickerman - 10 september 2014 at 20:25
A matter of life and death
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2014 at 21:26
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

i følge nettsiden til NMJ er det 12 igjen på lager av 626(dc).
Om både 626 og 627 blir utsolgt i løpet av kort tid, kommer nok NMJ med et nytt opplag i "gammeldesign" innen rimelig tid, de vil jo ha avkastning på investeringen.

Men loknr. kan bli forskjellig. Kanskje vi da får en utgave med sølvfarget loknr. på siden:
eller til og med en med stort NSB-emblem:

Skjønt jeg er i tvil om noen av Di.3-ene beholdt stort emblem i begge ender etter at de fikk gangbrett. Noen som vet?

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2014 at 23:26
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


På det bildet synes jeg fargen på Di.3 og El.11 ser tilnærmet lik ut, mens El.16 er lysere. Jeg har lagt merke til at også min egen Roco El.16 i "gammeldesign" har en har en litt lysere farge enn f.eks. NMJs B3-vogner og El.11.

Jeg synes di3 ser hakket lysere ut enn el11, lysest er el16 
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2014 at 23:38
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

i følge nettsiden til NMJ er det 12 igjen på lager av 626(dc).

Om både 626 og 627 blir utsolgt i løpet av kort tid, kommer nok NMJ med et nytt opplag i "gammeldesign" innen rimelig tid, de vil jo ha avkastning på investeringen.

Men loknr. kan bli forskjellig. Kanskje vi da får en utgave med sølvfarget loknr. på siden:
eller til og med en med stort NSB-emblem:

Skjønt jeg er i tvil om noen av Di.3-ene beholdt stort emblem i begge ender etter at de fikk gangbrett. Noen som vet?



De kommer med nydesign, i levering nr 3 fra Kina. Levering nr 1 hadde 626+627. levering nr 2 har ingen Di3. Trur ikke man får noen Di3 i gammeldesign føre etter at de 2 nydesign er levert. Svaret får man trolig når messa i feb begynner. At man får flere varianter er jeg sikker på.
A matter of life and death
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2014 at 18:01
NMJ har kommentert sitt fargevalg på kåpe og gitter på sin Facebookside. I kortversjon : modellen gjengir loket slik vi husker det og slik mye fotodokumentasjon på driften viser. Det er ok for meg

Mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2014 at 19:19
Jeg kjøpte en modell av 3.626 nylig, og jeg betegner den som de fleste modeller jeg har kjøpt: Ca. 80% ferdig... Men det syns jeg er greit, jeg trives med å modifisere og forfine modeller. Og det er etter min mening en del å ta tak i her.

For å ta hovedinntrykket først: Dette er en flott modell!

Jeg var først skeptisk til sidegitteret i sort, for på originalen var det jo (så vidt jeg kan se på bilder) lakkert i samme farge som lokkassen. Men ved nærmere ettersyn på modellen er det jo rødt bak gitteret, så ved forholdsvis tung smussing av modellens overside kan dette bli bra:


Stigene på modellen derimot, skriker etter et lag med lakk så de ikke lenger blir gjennomskinnlige:



Gripstengene opp til førerhytten er montert slik at det blir ganske trangt på toppen. Disse er lakkert i metallfarge, men skal vel (i følge bilder av "originalen" i den perioden loket skal være en modell fra) være sorte?


To runde bufferplater - dette ser ikke bra ut. Dette er noe man kunne forvente seg av en Limamodell fra 70-tallet, ikke en NMJ Topline fra 2014:


Gitteret foran vinduene burde definitivt ikke vært levert i sort, men dette kan ordnes med litt lakk:


Boksene på boggiene (skal være på 3 boggisider, ikke 4) har vært kommentert tidligere. det går greit å ta av en boks, men den etterlater seg to hull som bør sparkles igjen.

Jeg trives med å bygge om, lakke, smusse, forbedre...  Så for meg er dette en fin modell - og så går den bra!


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2014 at 15:43
På dette bildet er håndtaket ved døra blanke. Kommer tydeligvis hvilken tidsepoke man vill modellere etter. På NMJs bilder på facebook ser det ut som gitterene foran vinduet har gått fra blanke til å bli delvis svart. Muligens ikke blitt vasket ,og blitt nedsmuset av diesel over tid? Hvil man ha nyvasket lok, bør vell gittere være blanke

http://sando.co/togfoto/pool/20649.jpg

Edited by Wickerman - 15 september 2014 at 15:44
A matter of life and death
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2014 at 23:12
Gitterene på lokene som hadde fargesettingsprogrammet fra tidlig 1960-tallet med rødbrun grunnfarge og kremgul lynstripe, hadde aluminumsfargede gitre. Det gjaldt elektriske lok såvel som diesellok. Jeg vil ikke kalle de blanke, for aluminiumfargen var mer matt enn blank som nypåført. Etterhvert ble de smusset til, og diesellok av eksos som gav et sort preg, men ellokene ble mer brunfarget pga nedfallet fra strømavtageren. Her er et bilde av en Di 3 i 1970. Aluminiumsfargen på gitteret er helt tydelig.



På dette bildet er derimot nedsmussing kommet lenger og gitteret kan virke som sort, men man ser skimtvis at det i utgangspunktet var aluminiumsfarget.


Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2014 at 11:30
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Jeg kjøpte en modell av 3.626 nylig, og jeg betegner den som de fleste modeller jeg har kjøpt: Ca. 80% ferdig... Men det syns jeg er greit, jeg trives med å modifisere og forfine modeller. Og det er etter min mening en del å ta tak i her.

Gripstengene opp til førerhytten er montert slik at det blir ganske trangt på toppen. Disse er lakkert i metallfarge, men skal vel (i følge bilder av "originalen" i den perioden loket skal være en modell fra) være sorte?



Jeg "irriterer" meg også litt over disse stengene - er det mulig (noen som har prøvd) å få de dypere inn i innfestingen (etter å ha løsnet/ dratt de ut?)slik at de går parallelt med dørkarmen. Det vil se mye bedre ut vil jeg tro...

Ellers en flott modell.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2014 at 15:03
Jeg har endret disse rekkverkene.

Først nappet jeg dem ut.
Deretter rettet jeg ut den siste bøyen som gjør at de ikke lar seg skyve helt inn i øvre feste.
Deretter må man ta rekkverket i to tenger i endene og vri forsiktig til begge bøyene er parallelle. Det er nødvendig å vri ca. 90 grader ekstra, grunnet fjærvirkningen i metallet. Når det da fjærer tilbake, er de 2 bøyene omtrent parallelle.
Deretter kan rekkverkene stikkes lengre inn slik at de ser parallelle ut sett rett fra siden og ikke nå at de "stenger" døråpningen i overkant.
Kanskje litt maling vil flasse av der den øvre bøyen rettes ut og der man tar tak med tengene? Det kan med fordel utbedres før man stikker rekkverkene på plass.
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2014 at 17:46
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg har endret disse rekkverkene.

Først nappet jeg dem ut.
Deretter rettet jeg ut den siste bøyen som gjør at de ikke lar seg skyve helt inn i øvre feste.
Deretter må man ta rekkverket i to tenger i endene og vri forsiktig til begge bøyene er parallelle. Det er nødvendig å vri ca. 90 grader ekstra, grunnet fjærvirkningen i metallet. Når det da fjærer tilbake, er de 2 bøyene omtrent parallelle.
Deretter kan rekkverkene stikkes lengre inn slik at de ser parallelle ut sett rett fra siden og ikke nå at de "stenger" døråpningen i overkant.
Kanskje litt maling vil flasse av der den øvre bøyen rettes ut og der man tar tak med tengene? Det kan med fordel utbedres før man stikker rekkverkene på plass.


Utført som beskrevet over - og alt ser meget bedre ut. Takk skal du ha!
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2014 at 20:23
Når man først tar en gymtime med bøy og strekk og alt det der, så kan man jo også lage de to bøyene som skal være omtrent midt på hvert håndtak i området nederst ved førerromsdøren, og som gjør at den nederste delen av hvert håndtak står litt lenger ut enn den øverste delen.
Det kan se ut som disse bøyene ble laget "på frihånd" i 1:1, for de var ikke helt like på alle lokene og heller ikke helt likt plassert. Det kan dog tenkes at de var like ved leveransen, og at forskjellene oppstod ved fornyelser eller andre hendelser i løpet av driftstiden.

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2014 at 21:12
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Når man først tar en gymtime med bøy og strekk og alt det der, så kan man jo også lage de to bøyene som skal være omtrent midt på hvert håndtak i området nederst ved førerromsdøren, og som gjør at den nederste delen av hvert håndtak står litt lenger ut enn den øverste delen.

De er faktisk der på modellen. Clap

Noen forbedringer er utført på min 3.626, maling av stiger og 1000V-kontakter, file/pusse den ene bufferplaten flat, lakke gittere med en blanding av Humbrol 56 og 33 (aluminium og sort):


Gitterene fremstår litt lysere på bildet enn de virkelig er.

Speilene er også malt, men de har ikke kommet på plass ennå.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.