MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - NoHaber i modell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NoHaber i modell

Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NoHaber i modell
    Posted: 31 august 2014 at 15:51
NMJ har nå sluppet sine første Topline NoHaber. I tillegg til NMJ har både Roco, märklin, Heljan, Piko og Long laget modeller av loktypen i H0. Er det flere som har laget disse, og noen som vet noe om når de sistnevnte ble produsert?

man kan forøvrig også lage sin egen modell på få minutter via denne siden!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2014 at 16:38
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

NMJ har nå sluppet sine første Topline NoHaber. I tillegg til NMJ har både Roco, märklin, Heljan, Piko og Long laget modeller av loktypen i H0. Er det flere som har laget disse, og noen som vet noe om når de sistnevnte ble produsert?

man kan forøvrig også lage sin egen modell på få minutter via denne siden!

Hvis vi skal regne opp alle produsenter av NOHAB modeller bør vel også alle skalaer tas med. Da husker jeg i hvert fall følgende i tillegg:

Fleischmann: H0
Märklin og Trix: H0, original (60-tallet) og helt ny og oppdatert versjon (2014)
Heljan: H0, 0 og har annonsert I
Piko: H0 og N (mener jeg å huske)
Minitrix: N
Kato: N
Tillig: TT
Zeuke: TT
BTTB: TT

NMJ har tidligere produsert NOHAB som messingmodell i Superline serien: H0 og 0
B-models har annonsert NOHAB i H0, men der tror jeg det har vært stille etter Nürenberg messen i februar?

Edit: HEV innlegg og min sviktende hjerne

Edited by Asgeir - 31 august 2014 at 19:11
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
hev View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hev Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2014 at 18:26

Nohaber er et herlig emne.

Er det noen som har anskaffet NMJ topline utgaven av Di3, og som kan formidle synspunkter på modellen?

Edited by hev - 31 august 2014 at 19:34
Hans Egil

Norsk damp og diesel
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2014 at 20:32
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

...........
...
Piko: H0 ..
.......

Om disse to: H0 og H0 fru blom. En stund siden jeg har sett modellene fra Fleischmann og Piko, men du kan like gjerne si 00 som H0. Skala 1:80 eller deromkring vil jeg tro.
De første Di3 fra Heljan var vel på oppdrag av Bergen Modelljernbane som betalte en solid andel av kalaset om jeg husker rett. Begynner å bli noen år siden.
Terje V.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2014 at 20:36
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

...........
...
Piko: H0 ..
.......

Om disse to: H0 og H0 fru blom. En stund siden jeg har sett modellene fra Fleischmann og Piko, men du kan like gjerne si 00 som H0. Skala 1:80 eller deromkring vil jeg tro.
De første Di3 fra Heljan var vel på oppdrag av Bergen Modelljernbane som betalte en solid andel av kalaset om jeg husker rett. Begynner å bli noen år siden.

Long er vel også i denne kategorien......?

Mistenker også at noen av TT-modellene kom fra samme støpeform, uten at jeg vet noe som helst om det.

Edited by Asgeir - 31 august 2014 at 20:38
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2014 at 22:38
Var bergen modelljernbane som egentlig bestillte begge opplagene med di3 fra heljan
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2014 at 23:12

......
Long er vel også i denne kategorien......?

Mistenker også at noen av TT-modellene kom fra samme støpeform, uten at jeg vet noe som helst om det.

Det var vel ikke flust små delikate små motorer tilgjengelig for mj den gangen. Det var vel motorstørrelsen som styrte en del av produsentenes valg av skala eller skal vi heller si dikterte skalaen.

Terje V.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 09:55
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Finnes en bra oversikt på mjwiki.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 16:58
Takk for info. Av norske Nohaber er det altså ikke så mange varianter, og flest i H0. Ser at Agder modellteknikk har et ombyggingssett til Heljans 0-skalamodell.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2014 at 11:44
Originally posted by Stian Stian wrote:

Var bergen modelljernbane som egentlig bestillte begge opplagene med di3 fra heljan

Men han skulle selge de via egen butikk og ikke forhandlere. Salget ikke ikke som forventet, fra Heljan side.
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,172 seconds.