MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gipsstøping i flere omganger?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gipsstøping i flere omganger?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gipsstøping i flere omganger?
    Posted: 28 august 2014 at 08:47
Mener å ha lest en gang hvordan man kunne støpe f.eks vinklede støttemurer, brufundamenter osv i flere omganger, men finner ikke igjen den siden nå. I prinsippet handlet det om å støpe en flate om gangen, og deretter vinkle den korrekt i forhold til neste flate som ble støpt sammen med den første osv. Noen som vet hva jeg snakker om her? Er det noe spes jeg bør gjøre for å sikre at de ulike bitene henger sammen som en enhet etter hvert som de støpes?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2014 at 20:58
Det er ikke lett å få skjøten til å binde fullstendig, men du må fukte den flaten som du skal støpe mot med vann slik at vann ikke blir sugt ut av den nye støpeblandingen. Om mulig sett inn forsterkning ved hjelp av metalltråd. som man lager løkker og buer i. Først støpes tråden inn slik at halvparten stikker ut og den støpes inn i neste del. Uansett må du behandle et slik sammenstøpt produkt forsiktig. Det vil tåle vesentlig mindre belastning i skjøten enn ellers.

Det er vanskelig å gi noen råd om hvordan du skal legge formverktøyet uten å se hva slags produkt du skal lage.
Terje V.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2014 at 07:35
Jeg vil lage kjelleretasje til en rektangulær bygning som står i en skråning. Kjelleretasjen skal ha innredning og vinduer på nedre langside, så den kan ikke være massiv. I tillegg skal jeg ha en støttemur i forlengelsen av øvre langside med et utvendig hjørne i enden (det går et lastespor langs oversiden av bygget), og langs kortveggen ved støttemuren skal det være en utvendig trapp opp til lastesporet og rampa på oversiden av bygget.

Alt skal være i naturstein eller store steinblokker, og jeg har ikke funnet noen byggeplater som passer, derfor hadde jeg lyst til å prøve gipsstøp og risse inn steinmønsteret selv. Lastesporet er allerede på plass, så jeg hadde håpet at jeg bare kunne kle utsiden med støttemur uten å måtte rive opp sporet og bruke en massiv gipsblokk under der.

Totalt måler grunnmur og støttemur ca 35cm i lengden, så det er ikke så stort, men den komplekse oppbyggingen gjør meg usikker på hvordan jeg skal løse det.

Den artikkelen jeg sikter til tok opp nettopp dette du nevner, med binding mellom de ulike delene slik at skjøten skulle bli så sterk som mulig, men jeg er ikke kar om å finne den igjen da det er noen år siden jeg leste den. Det var en engelsk artikkel, enten i MR eller MRH, er også mulig at det var en Youtube-video, husker hvertfall at den tok for seg støping av et brofundament med vinklede støttemurer. Tror også det ble brukt vann som du nevner, tror ikke det ble brukt armering, men lurer også på om han vinklet delene og støpte videre før gipsen hadde stivnet helt...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2014 at 09:53
Hva med å lage en forskaling først for hele grunnmuren i ett stykke? Du skal jo risse inn fugene selv.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2014 at 15:04
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

......Alt skal være i naturstein eller store steinblokker, og jeg har ikke funnet noen byggeplater som passer, derfor hadde jeg lyst til å prøve gipsstøp og risse inn steinmønsteret selv. Lastesporet er allerede på plass, så jeg hadde håpet at jeg bare kunne kle utsiden med støttemur uten å måtte rive opp sporet og bruke en massiv gipsblokk under der.....


Da støtter jeg Svein sitt forslag.

Støpt på plass:
Lag forskaling rundt utvendig og innvendig og støp.

Ønsker du ø kunne løfte ut delen og jobbe videre ved arbeisborde må fukte flaten (underlaget) du skal støpe mot med såpe (oppvaskmiddel) før du støper. Etter støping kan du da løfte delen ut og risse inn steinmønster i overflaten.

Alternativt kan du lage en form like høy som den høyeste delen på muren og støpe. Du må da enten tilpasse støpedelen til terrenget eller lage en åpning i terrenget og underliggende flate som støpedelen settes ned i.

Til form kan du bruke papp feks melkekartong som er plastet innvendig. Det gjør at gipsen ikke fester seg. Bruker du alminnelig papp eller tre må du fukte flatene du skal støoe mot med fett såpevann.

Terje V.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2014 at 16:56
Jeg hadde håpet å kunne ta både støping og bearbeiding ved arbeidsbordet, og sette hele greia på plass på anlegget til slutt. Anlegget består av XPS og fugeskum, så litt skjæring og tilpassing der skal ikke være noe problem, men det kan nok bli litt problematisk å støpe rett på anlegget for å løfte det ut etterpå.

Jeg har tenkt litt på det i dag, og det høres nok mest fornuftig ut å lage en forskaling og støpe hvertfall et par av delene hver for seg. Grunnmuren skal nok gå greit i ett stykke, og det samme med støttemuren, så kan jeg evt sette de inntil hverandre og støpe trappa på plass til slutt for å holde det hele sammen. Det er nok også mest hensiktsmessig, med tanke på at det er ulik høyde på de ulike delene; støttemuren blir 2,2cm høy, mens grunnmuren skal være en etasjehøyde samtidig som gulvnivå på etasjen over skal passe med lasterampen på oversiden.

Takk for tipsene så langt, skal se hva jeg får til i løpet av helga!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2014 at 23:55
Ikke dumt det der Smile
Du kan jo se på det sånn: du nærmer deg framgangsmåten i 1:1 Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2014 at 17:13
I dag har jeg fått støpt den første delen, og kom nesten i mål med rissingen før ryggen sa stopp. Fugene er litt store syns jeg, og bildet viser en par-tre luftporer som jeg må pynte litt på, men alt i alt er jeg ganske fornøyd med tanke på at dette er første gangen jeg prøver:



Jeg hadde litt grå maling i gipsen så den ikke skulle være helt kritthvit, har brukt alabastergips og laget støpeformen av melkekartongpapp. Til venstre kommer grunnmuren og trappa, og rundt hjørnet til høyre fortsetter skråningen oppover. På toppen hadde jeg tenkt å lage et enkelt smijernsrekkverk i svart, som følger kanten på støttemuren og fortsetter ned trappa.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2014 at 20:25
Ser bra ut. Husk en tørrmur kan ha ganske store fuger. Murte kan også ha det, men da skal de ikke væare dype.
Kan løenne seg å tegne opp mønster først, deretter bare risse forsiktig og så fordype der du mener det er rett.
Terje V.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 05:51
Ja, jeg gikk nok på litt for hardt fra starten, må jobbe litt med teknikken min der. Jeg hadde tegnet et mønster på papir som jeg tok utgangspunkt i, men skulle nok overført mønsteret til muren og tatt det penere og i flere trinn ser jeg nå. Jaja, det er sånt man lærer av! Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 14:56
Jeg må si meg mektig imponert over det du har gjort. Det som her diskuteres av forbedringer oppfatter jeg som pirk! Tror jeg hadde kjøpt dette hvis det var til salgs slik det nå foreligger!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 16:25
Takk for det Pelle, men den muren på bildet eksisterer nok ikke lenger. Skulle pusse ned rissingen og prøve en gang til, og da knakk hele greia i hjørnet, så jeg må støpe en ny. Kan jo bruke de to delene til mindre støttemurer andre steder da, og godset er mer enn tykt nok til at jeg kan pusse ned og risse på nytt flere ganger. Greit nok at det kanskje er litt pirk å henge seg opp i slike detaljer, men det var jo litt artig å prøve da, og forhåpentligvis får jeg det til enda litt bedre neste gang. Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 17:18
Du må få pirke akkurat så mye som du selv finner at du vil. 

Når det gjelder at hele greia knakk, så anbefaler jeg at du armerer konstruksjonen før støping med noe passende inni som tåler vann.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 18:09
Armer, som svein sier, med feks glasfibermatte når du støper.

Om du må pusse av så er det lettere om du legger feks våtslipepapir med sanden opp (tape ned med dobbeltsidig tape på en glassplate) og legg så delene med flaten du ønsker å slipe ned. Fukt med litt vann og støvet bindes.
Terje V.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 18:54
Vel, akkurat i dette tilfellet var det nok min egen feil som var for hardhendt (40-grit papir og et par kraftige drag ute på trappa gjorde underverker med både rissingen og andre ting Wink), men jeg ser at armering kan ha sine fordeler. Kanskje spesielt når jeg skal støpe grunnmuren, som jo vil bli en god del tynnere enn denne støttemuren var.

Slike glassfibermatter, hvor får man tak i de? Hvordan anbefaler dere at de brukes, skal de legges oppi støpeformen før gipsen helles oppi eller dyttes nedi etterpå?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 19:52
Vet ikke om disse typene kan brukes?

.Glassfiber fra Hobbyland


Kanskje også pianotråder kan brukes ved å bøye noen 90 grader?

Jeg har testet ut hønsenetting tidligere og det sitter

Edited by _marius - 01 september 2014 at 19:53
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 20:38
Der var det noe ja! Søkte etter glassfiber på Smallsize tidligere i dag men fikk ingen treff, skulle nok skrevet fiberglass i stedet, takk for linken!Smile

Hønsenetting har jeg forøvrig en god del av, kan også prøve det. Bør være en smal sak å klippe til passende store biter som bøyes og legges i hjørnene på støpen.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2014 at 13:29
Kan vel hende at hønsenetting er i groveste laget, maskemessig sett, mens kyllingnetting kanskje er bedre ...? Wink
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2014 at 15:31
Det viktigste er vel at det er noe gjennomgående langsetter konstruksjonen. Jeg har med fordel brukt tynn messingtråd som jeg har formet til. Den er formbar og blir straks stående i den posisjonen den formes til (i motsetning til pianotråd som foreslås). Jeg ville nok gjort slik man gjør når man støper med betong, dvs. legge inn armeringen først med noen avstandsstykker som holder den inni konstruksjonen og ikke liggende langs noen av ytterkantene. Tynn messingtråd tror jeg man får i Panduro Hobby el.l. for det brukes bl.a. til blomsterbinding.
Back to Top
Rottenikken View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 16 oktober 2012
Location: Zambia
Status: Offline
Points: 56
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rottenikken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2014 at 23:01
Nei, nei ,nei og nei. Ikke gips til forming av landskap. Jeg har funnet opp en mye bedre metode å støpe fjell etc på og det virker. Mye lettere. Aluminium folie og sparkel. Det er det beste. Da stryker du først på Sparkel på arket og leggR det der det skaL være. Det er letter å forme også.

Helge Myhre
Back to Top
Rottenikken View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 16 oktober 2012
Location: Zambia
Status: Offline
Points: 56
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rottenikken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2014 at 23:03
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Mener å ha lest en gang hvordan man kunne støpe f.eks vinklede støttemurer, brufundamenter osv i flere omganger, men finner ikke igjen den siden nå. I prinsippet handlet det om å støpe en flate om gangen, og deretter vinkle den korrekt i forhold til neste flate som ble støpt sammen med den første osv. Noen som vet hva jeg snakker om her? Er det noe spes jeg bør gjøre for å sikre at de ulike bitene henger sammen som en enhet etter hvert som de støpes?


Ja!!!! Aluminiumsfolie og sparkel i stedet for gips er løsningen. Faktisk min oppfinnelse.
Helge Myhre
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2014 at 22:38
Alufolie som støpeform for å lage steinstrukturer er en grei metode dersom man ikke har så veldig store krav til at det skal være naturtro, og kan sikkert også være et greit utgangspunkt for videre bearbeiding dersom man ikke (vil) bruke fjellstøpeformer av gummi, kjøpt eller laget selv.

J.E.Viestad og Henning Larsen har imidlertid utviklet dette til helt nye høyder ved å gravere i gips med ulike redskaper. Dette krever imidlertid at den størknede gipsen ikke er av den hårdeste sorten. Nedenfor et eksempel på Larsens underverker. Dette er imidlertid ingen metode for utålmodige.


Larsen maler på bergformasjonene han har jobbet med leeeenge.... :-)


Edited by ses - 20 september 2014 at 22:39
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2014 at 14:45
Tålmodighet er en dyd. Ingen ting kommer av seg selv. Veien er målet. Wink

Forøvrig syns jeg sånn aluformede fjell ser ut som aluminiumsfolie. Men at det likevel kan bli bra er Troels Kirk et godt eksempel på. Her er det imidlertid evnen til å skape helhet, og å male det slik at det som mangler likevel legges til av betrakteren som er avgjørende. Kirk er jo kunstner, så han har det i seg.



Dette fjellet er lagte med alufolie og gips, ut fra det jeg vet. Ser man nøye etter, er det litt for folieaktig. Men siden helheten er fantastisk, blir det veldig bra. Legg merke til hvordan han har malt fjellet, det er ikke bare jevnt grått, men malt slik som fjell blir ved kysten, påvirkelt av havet.

Dette med at gips ikke er noe særlig, det er bare tull. Problemet med gips er imidlertid at det ofte er tyntflytende og så plutselig stivner. Prøv imidlertid med ca 5% skummet melk i blandingen! Da koagulerer gipsen, og den blir dessuten bearbeidbar i lang tid. Bruk også farge i vannet, vi bruker svart brekkfarge, slik at alt blir grått. 

For å være brutalt ærlig: Det meste av det folk bygger av landskap ser ikke særlig bra ut, i betydningen realistisk. Det er veldig vanlig å bygge landskap med samme utgangspunkt som et barn som tegner har: grenseløst naivistisk. Man ser på delene som symboler, trær har en enkel geometrisk grunnform, fjell har en gråfarge, gress er grønt. Men sånn er det ikke der ute i virkeligheten. 

For å bygge landskap må man ut og SE. Og ta bilder. Og kopiere det man ser på bildene, ikke det man tror man ser inne i hodet sitt. Og det viktigste er fargene, alt annet kan være litt forenklet, men ikke fargene, variasjonen. 

Jeg har som Svein skriver, jobbet lenge med det på bildet, og på områdene i anleggsetasjen over. Tilsammen er det vel rundt 12 meter landskap som er bygget siden høsten 2011. Det "burde" vel vært ferdig for lengst … men for meg har det vært vel så mye et studie i teknikker og en øvelse i metoder. Det er dette jeg liker å bygge, landskap, miljøet, helheten og detaljen, men tidligere har jeg ikke fordypet meg i håndformingen av fjell og landskap og fargebruken på det slik som nå. 
Ulmepen med å bygge på et klubbanlegge er dessutena t man stort sett bare er der 3-4 timer i uka, og ikke bare kan stikke ned når man har litt ledig tid, som man kan hjemme. Da går uker og måneder veldig fort uten at det skjer så mye. Det er en utfordring!

Det er fortsatt en lang veg å gå før det sitter helt naturlig i fingrene. Man må øve og øve til man ikke bruker hodet til å tenke på hvordan man gjør ting, men kun på hva man gjør, slik at målet man har oppnås uten masse prøving og feiling. Likevel har de siste 2-3 årene gitt en markert framgang, og nå føler jeg at både formingen av fjell og malingen av det sitter mye mer naturlig i kroppen enn det gjorde før. 

Bildet til Svein er forresten fra før det begynte å bli helt ferdigmalt. Nå er det på det nærmeste komplett, kun sjøkanten og murene har litt gjenstående arbeid – og jeg er nå i gang med å få på plass landskapet til venstre for utsnittet i bildet. Det er overgangen til et industriområde, og skal være et visuelt skille mellom scenen på bildet og det området. 
Den blå flaten rett foran meg på bildet skal bli til en terrengmur som rammer inn et serveringssted, fire-fem hus skal inn rundt omkring ellers, i første omgang skal grunnmurer og fundamenter inn. Når det er komplett, blir det "begrodd". Det tar vel også to-tre år …

Ah, dette ble skikkelig off topic, dette handlet vel om støping av murer og utskjæring av dem i utgangspunktet. Vel, mye av den samme tankegangen gjelder også der. Prøving og feiling!


Edited by Henning L - 21 september 2014 at 14:49
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.