MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Rødberg stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rødberg stasjon

 Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rødberg stasjon
    Posted: 03 august 2014 at 23:37
Da har jeg endelig kommet igang med byggingen av Rødberg stasjon. Alt er kuttet og klart til 4stk modulkasser. Modulene er bygget av 7mm finerplater med 12mm endestykker.


Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2014 at 23:45
Kult!

kjøpte du en plate av hver type plate?
Hvor stor er hver modul?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2014 at 00:15
Kjøpte en av hver plate ja, har bruk for begge to til videre bygging. Hver modul er 120cm lange.
Utkjør (svingen ut av stasjonen) kommer i tillegg.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2014 at 07:22
Blir det bru over lågen eller stopper moduelene før?
Proud to be a nerd.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2014 at 10:47
Planen er at brua skal være med, men svingen blir ikke så krapp som i 1:1. Siden dette blir bygget som FREMO moduler, så må den følge standaren som er 2m radius. Hvis jeg ikke husker feil.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2014 at 04:54
Oj! Viste ikke at svingen var så krapp. Gleder meg uansett til og se åssen det blir.
Proud to be a nerd.
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2014 at 18:36
Kurven må ikke følge standarden. Radiusen på kurven ut av Rødberg stasjon er 125m, noe som blir 143,5cm i HO, og det synes jeg du skal bruke da kurven i modell bør følge forbildet. Ikke noe av det materiellet vi har skaper noe problem, og vi har flere kurver i FREMO som er på den gamle minimumsradien på 100cm og de fungerer utmerket så lenge to slike ikke settes sammen til en S-kurve.
Steinar
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2014 at 19:40
Det er vel akkurat den kurven Rødberg er kjent for, så hvorfor endre den på modulen?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2014 at 21:59
Jeg tror faktisk jeg hadde foretrukket at du gikk ned til 100cm kurve. Da overdriver man litt, men samtidig blir den skarpe kurven ut av stasjonen enda mer tydelig som Magne også poengterer. Ved å lage den slik at den kommer ut 180 grader i forhold til stasjonen slik at det danner en "U" kan dette bli en fin avslutning på en linje.
Steinar
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2014 at 22:23
Jeg var bare redd den skulle bli for krapp. Men Den modulen er ikke laget enda så den kan lages med 100cm kurve. Er som du nevner Magne at det er u-svingen ut av stasjonen.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2014 at 07:33
Jeg tror det hadde vært lurt å tegne opp stasjonen med kurven først. Kurven kan muligens lages med tre 45 graders moduler, og jeg ville nok begynt med disse da ihvertfall en av de må bli en del av stasjonen. Plassering av lokstall og svingskive må også tilpasses kurven. Stikksporene til kraftverket bør lages som en egen modul (en Inglenook). Da kan stasjonen også brukes som en mellomstasjon, og endemodulen et annet sted.
Steinar
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2014 at 10:01
Tar gjerne imot gode råd Steinar. De sporene som går til kraftverket har jo hører jo ikke til NSB, De tilhører Nore kraftverk. Så forslaget med å lage de sporene som en egen modul, gjør stasjonen litt mer fleksibel som du nevner. Lokstall og svingskive må lages så de er i svingen.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2014 at 13:47
Hele banen tilhørte jo egentlig ikke NSB...
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2014 at 14:42
Dette blir spennende å følge med på! Sitter faktisk og studerer traseen mellom Veggli og Rødberg akkurat nå, vi vurderer å ta en minitur i ferien med overnatting og dressintur fra VeggliSmile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2014 at 15:59
Fin bane å sykkle dressin på
A matter of life and death
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2014 at 20:34
Det er fryktelig mye grantrær som ikke er gode og sykkle i. Så langbukse og genser er anbefalt om man ikke vil ha masse røde sviende prikker på armer og ben. Dette av erfaring fra i sommer.
Proud to be a nerd.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2014 at 23:47
Originally posted by mattis94gutt mattis94gutt wrote:

Det er fryktelig mye grantrær som ikke er gode og sykkle i. Så langbukse og genser er anbefalt om man ikke vil ha masse røde sviende prikker på armer og ben. Dette av erfaring fra i sommer.


Syklet i kortbukse, og gjør det igjen neste gang. Men de kunne godt å ha ryddet litt i buskene.
A matter of life and death
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 10:29
Jeg har funnet en sporplan fra NSB's byggningsregister, som er datert 1983. Her ligger det et  spor nede i høyre hjørnet, ved rød pil som jeg ikke finner igjen på de andre sporplanene. Noen som vet når dette ble anlagt og evt hva det ble brukt til? Jeg mener det kunne vært anlagt til hensetting av vogner, om dette er riktig er en annen sak?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2017 at 16:40
Lurte på om du har kommet noe lenger med Rødberg stasjon. For jeg tenker å bygge en av stasjonene langs Numedalsbanen. Som min første Fremo stasjon.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2017 at 00:22
Originally posted by Lars-Erik K Lars-Erik K wrote:

Lurte på om du har kommet noe lenger med Rødberg stasjon. For jeg tenker å bygge en av stasjonene langs Numedalsbanen. Som min første Fremo stasjon.

Rødberg er i full gang, bare ikke oppdatert webbloggen. Men vil anbefale deg å bygge strekkningsmoduler, det er det stor manko på. Ikke start med en stasjon
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.