MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tortoise - kabling
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tortoise - kabling

 Post Reply Post Reply
Author
jaksae View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 67
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jaksae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tortoise - kabling
    Posted: 30 juli 2014 at 16:19
Finst det nokon form for "kontakt" som kan brukast på Tortoise-motoren i staden for å lodde på kablene? Tenkjer då på ein metode for å kunne skru fast kablene. Ser at det kan bli litt problem dersom det må loddast av / på kabler særleg når motoren er blitt montert under bordet.
Eller andre "fikse" metoder?
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2014 at 18:13
Mulig dette finnes, men du kan jo også ta en titt på dette gjør-det-selv-prosjektet.
Og er du i farta der, kan du se en som bygge systematisk fra bunnen og opp.
Mange ting man kan hente fra han :)
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2014 at 18:45
Du kan bruke en sånn:




Tortoise connector
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2015 at 16:36
Plukker fram igjen denne tråden i stedet for å lage en ny.

Hvis man søker på "Tortoise connection" får man treff på en haug ulike varianter av tilkoblingsklemmer, både med og uten omrokkering av kontaktene. Det jeg da lurer på er om det her i Norge finnes noen de facto "standardisering" av disse tilkoblingene, eller er det vill vest og alle snekrer sammen noe egenkomponert? Hva er det folk flest bruker og er fornøyd med, og hva er det som bør unngås? Er f.eks omrokkeringen av kontaktene et fornuftig trekk, eller blir det bare rot fordi de fleste er vant til originalen?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jaksae View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 67
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jaksae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2015 at 08:04
Det er ei stund sidan eg starta denne tråden.
Eg valgte å lodde på tynne ledninger. Brukte ca 15 cm lange stubber av nettverkskabel. Der er 8 ledninger i forskjellig farge. Kopla desse til ei rekkeklemme med 8 "kanaler".
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2015 at 16:51
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Plukker fram igjen denne tråden i stedet for å lage en ny.

Hvis man søker på "Tortoise connection" får man treff på en haug ulike varianter av tilkoblingsklemmer, både med og uten omrokkering av kontaktene. Det jeg da lurer på er om det her i Norge finnes noen de facto "standardisering" av disse tilkoblingene, eller er det vill vest og alle snekrer sammen noe egenkomponert? Hva er det folk flest bruker og er fornøyd med, og hva er det som bør unngås? Er f.eks omrokkeringen av kontaktene et fornuftig trekk, eller blir det bare rot fordi de fleste er vant til originalen?

Hva er du egentlig spør om? Tortoise har to vippebrytere innebygget, type DPDT (double pole, double trow). Hvorfor skulle bruken av disse standardiseres? Og hva mener du med "omrokkering av kontaktene"?
Det mest vanlige er at den ene bryteren brukes til å mate skinnekrysset med strøm fra den ene eller andre skinnen, men hvilken av de to bryterene til dette kan det da være ingen grunn til å standardisere eller normere. 
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2015 at 17:44
Jeg brukte doble anførselstegn for å indikere at det ikke handler om noen formell standarisering eller norm, men det var kanskje utydelig formulert av meg. Videre skrev jeg heller ikke at det skal være en grunn til å standardisere tilkoblingene, så hvorfor du spør om det forstår jeg ikke.

Det jeg egentlig spør om (på en veldig klønete måte tydeligvis) er om det finnes en (eller flere) av disse ferdige tilkoblingsklemmene som foretrekkes over de andre, eller om de som bruker Tortoise stort sett lager sine egne løsninger slik som Jaksae skriver rett over her. Med omrokkering av kontaktene sikter jeg til at det finnes klemmer som bytter om plasseringen av kontaktene og f.eks plasserer motorkontaktene i midten i stedet for ytterst på hver side, med kontaktene for vippebryterne på hver side. Siden du spør om hva jeg mener tolker jeg det slik at bruken av disse klemmene bør unngåsWink.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2015 at 21:24
Jeg ser at jeg misforstod innlegget ditt. Jeg trodde det var om tilkobling til Tortoisen generelt, og ikke via tilkoblingsklemmene. Beklager.
Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2015 at 22:57
Den "orginale" rekkefølgen av tilkoplingene til Tortoise har den fordelen at dersom motoren vendes så vil rekkefølgen på tilkoplingene i de aller fleste tilfeller være den samme. Om motortilkoplingene er i midten eller ytterst har vel egentlig liten betydning.

Hilsen Halvor
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 06:50
Slik jeg har forstått det er det vel en produsent av slike klemmer som har valgt å endre rekkefølgen på tilkoblingene for at klemmen enklere skal passe til flere av deres egne produkter (pluss at de mener deres rekkefølge er mer logisk, men det er jo subjektivt). Noen praktisk betydning har det vel egentlig ikke, men jeg ville bare høre hva folk pleier å gjøre, og om det er noen av ferdigklemmene som foretrekkes over andre.

Ses: Det går helt fintSmile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.