MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trikkemodeller i H0 for amatørbyggere
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trikkemodeller i H0 for amatørbyggere

 Post Reply Post Reply
Author
npsmeby View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 juli 2014
Location: Norway
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote npsmeby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trikkemodeller i H0 for amatørbyggere
    Posted: 29 juli 2014 at 09:06
Jeg holder på med å lage et lite trafikkhistorisk "museum" med bilder, rekvisitter og vogner. Som kjent er det ikke lett å få tak i modeller av gamle Oslo-trikker, men jeg har funnet en enkel måte å bygge dem på. Ikke akkurat Rocco-standard, men modellen er morsomme å bygge og de gir en fin nostalgisk følelse.

Jeg bruker et tegneprogram og en fotoprinter for å lage delene. Foreløpig har jeg laget to modeller: Kolsåsbanen (C1) og Holmenkollbanen med midtdører. Slik gikk jeg fram:

Først lagde jeg en boks av tykk papp som kunne tres ned på understellet fra en gammel passasjervogn. Så gikk jeg til PCen og tegnet opp fronter, vegger og dører basert på konstruksjonstegninger som jeg fant i boka "Neste stopp Makrellbekken" (Baneforlaget, 1995). Farger, logoer tekster og annen dekor var ganske lett å få til med litt klipp og lim:

Så printet jeg ut tegningen på fotopapir, skar til delene og limte dem på papp-boksen. Jeg valgte ikke å skjære ut vinduene, for det er vanskelig å få pent. Men har du en spiss kniv og en stødig hånd, burde det la seg gjøre. I så fall kan du lage vindusglass av halvtransparent plastfolie som du limer på innsiden. Da er det en fordel om papp-boksen er sort.

Se bilder her: http://klartekst.no/uten_navn_1/ (jeg finner ikke ut hvordan man skal legge inn bilder direkte i teksten).

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2014 at 00:46
Hvis du skal legge inn bilder, klikker du på pil-ikonet øverst i meldingsfeltet.

Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2014 at 02:14
Metoden du beskriver, benyttes også av Jörgen Edgar som bl. a har laget norske trikker og forstadsbaner. Han benytter imidlertid transparenter eller klar plast fra Evergreen som ytre belegg slik at enhetene får vinduer. Se eksempel på teknikken her og besøk Jörgen Edgars hjemmeside

I MJ-bladet 3/2009 var det en artikkel om norske trikker.

Her er et par bilder av SL 79 serie 1 og 2, "Kylling", vanlig Høka og en Göteborgvogn:







Edited by Pelle - 31 juli 2014 at 02:20
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
npsmeby View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 juli 2014
Location: Norway
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote npsmeby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2014 at 20:29
Pelle: Takk for tips og fine bilder. Jeg kjenner til Jørgen Edgar. Hans metode er nok mye mer avansert enn min. Jeg har tenkt på å bestille noe fra ham, men han har visst veldig lang leveringstid. Hvis han kommer til messen på Hamar i høst, håper jeg å hilse på ham der.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2014 at 23:28
Det jeg mente var at du kan bruke transparent folie i stedet for papp ytterst, slik at du fikk vinduer. Dine modeller ser jo flotte ut!

Jeg har brukt samme metode på min prototype av lokaltog type 72, og synes det fungerte fint. Evergreen-platene kjøpte jeg ho Amundsen Hobby i Oslo. De var akkurat passe tykke til å jobbe med. På Oanduro Hobby får man tak i modelleire som stivner når det kommer i kontakt med luft. Den kan man bruke på buer til tak etc. Byggetråd type 72
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
npsmeby View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 juli 2014
Location: Norway
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote npsmeby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2014 at 09:53
Ha! Fantastisk idé. Jeg kan printe rett på transparent folie (fotoprinteren min klarer det meste). Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Stikker innom Amundsen Hobby neste gang jeg er i Oslo og kikker på Evergreen-plater. Når det gjelder avrundinger på taket, har jeg gode erfaringer med Sugru, men modelleire er sikkert billigere. Takk for gode råd, Pelle.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2014 at 12:00
På sidene til Jörgen Edgar finnes byggtips og kurs hvor han oppgir hvilke verktøy og materialer som han anvender.
Se på

kurssider

Byggmaterial:

- Glasklar kraftig plastfilm 0,20 mm, (Panduro - A4-format, 5-pack)
- ”Excellent”-kartong, ca 0,40, 1,0 och 2,0 mm (alternativt Plasticard)
- Metalltråd, ca 0,35 och 0,50 mm (Panduro, på rulle)
- Lim: Casco vitlim (papp/papp), RX-lim (plast/papp/plasticard) och Casco Kraft universallim (plast/plast)
- Snabbspackel
- Plastruct rör - eller plastisoleringen från kabel – diam ca 3,0 mm (ytter) och 1,5 (inner)
- Nubb (”kullrig” skalle med diam. max 4 mm, längd ca 7 mm) för självbyggda buffertar (Clas Ohlsson)

Enkle materialer å få tak i her også.



Edited by TeVe - 01 august 2014 at 12:00
Terje V.
Back to Top
npsmeby View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 juli 2014
Location: Norway
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote npsmeby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2014 at 18:56
Nyttig informasjon. Tusen takk, TeVe. Her er det nok mye jeg ikke visste eller hadde tenkt på- Skal skaffe meg nødvendige materialer og sette i gang med nye modeller så snart som mulig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.