MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En fartsdump
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En fartsdump

 Post Reply Post Reply
Author
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En fartsdump
    Posted: 25 august 2005 at 23:28

Jeg har nå kommet til et punkt der jeg begynner å se nybegynnerfeilene mine. En curve er for krapp, korken er lagt feil, hvor skal jeg legge opp strømmen, jeg har for dårlig plass osv osv.

Det er slik at jeg nesten vurderer å rive alt å begynne på nytt igjen. Jeg hater å måtte inrømme at jeg har fått en nedtur, men jeg skal klare det, selv om jeg kanskje legger mitt første prosjekt på is og mekke en vanlig oval med div sidespor.

Gikk kanskje litt langt første gangen....

Bare en liten utblåsning. Lover å bli mer positiv neste gang...

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2005 at 00:22

UFF DA

På tide å studere noen av loggene her på forumet...og særlig fremdrifts-tidsperspektivet...

I linken nedenfor kan du se hvordan jeg lagde mitt testanlegg(som ennå er det jeg kjører på) bare for å begynne å lære og teste ut ting. Tok vel en par hundre timer å bygge dette også -og det ga mye lærdom 

http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3391

Nå bygger jeg sakte opp materiell og utstyr med tanke på å lage et større anlegg med tiden. Enn så lenge er det jo mye planlegging og erfaring og ta fatt på.

Sjekk f.eks ut TomB sin logg her:

http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3461

Så får du maaaange tips og ideer du kan jobbe videre med i fantasien.

I mitt perspektiv har jeg kanskje et bra anlegg om 5 til 10 år...og økonomisk må det i hvertfall såpass med tid til 

Roger Abel

 

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2005 at 08:35

Hei Geir

Det er ganske vanligt. Alle har prøvet dette og det er bare at komme videre. Jeg tror alle vi "gamle" modelbanefolk kan berette om flere anlæg som i en eller anden grad synes at være nået målet og pludselig lever det ikke op til de ønsker og de krav vi satte os fra start.

Det er jo altid godt at lytte til gode råd og dem er der mange af, men dybest set er det et spørgsmål om udvikling, både materialerne og din egen model/jernbaneudvikling. Efterhånden som man undersøger flere og flere ting og ser mere og mere jernbane, forandres ens ønsker til det man selv vil bygge. Man kan meget nemt, både købe og bygge sig "træt".

Mine tanker går idag mere i retning af at prøve at være meget konkret i ønskerne til det kommende anlæg. Start med så lidt som muligt, kun en station eller lignende, for derefter at udvide det, efterhånden som tiden pengene og ideerne blomstrer. Her må modulbyggeriet være en oplagt mulighed.

Såfremt jeg selv havde set lyset i god tid, havde jeg idag verdens flotteste anlæg. Imidlertid er det ikke helt tilfældet, men jeg er på vej.

God fornøjelse med din nye hobby.

Med modelbanehilsen

Dan



Edited by Dan Rasmussen
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2005 at 09:03
Ja, sånn kan det gå.  Vi minner om de kloke ordene fra Robel:

Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

Hei GeirC, Å lese alle trådene på lukket forum blir liksom litt som å spise av "kunnskapens tre"...ikke sikkert det "smaker" så godt etterpå.



Vi ser det helt klart blant vår medlemmer i NiM også. De som er mest engasjert i MJF er de som er minst engasjert i MJ-bygging - og omvendt. Så når du nå har brukt 40 timer i lukket avdeling blir som når Jesus var 40 dager i ørkenen. Djevelen lot fristelsene stå i kø, men hvis du overvinner motgangene og kommer deg ut av ørkenen, så er det fremgang i vente.

Lykke til videre!

Hilsen NiM
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2005 at 12:16

Når vi først bringer Jesus på bane her....

....så får vi sørge for å få ham av banen igjen med en gang siden vi i NIM er veldig usikre på hva som egentlig omfattes av blasfemi-paragrafen. Derfor denne redigeringen av innlegget.

Til unnskyldning får jeg si at jeg bare fulgte en link til denne tråden og ikke tenkte på at det var MJF-forumet og ikke det uavhengige forumet som opererer etter salmen "gjør døren høy, gjør porten vid"....

 

 



Edited by NiM
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2005 at 12:28
Faren hans var forøvrig den første som lanserte Preiser People System i 1:1.  Dessverre er de fleste av dem ute av kontroll. 
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2005 at 12:45

Hallo !

Hørte jeg blasfemi ??

Originally posted by NiM NiM wrote:

Når vi først bringer Jesus på bane her så kan det jo nevnes at han drev med hagejernbane! Et av triksene hans var å bruke epoxy istedet for ekte vann på det store anlegget sitt. Dermed kunne han gå på det såkalte "vannet". Det skapte alltid mye latter blant de som kom for å se på hagejernbanen hans! Etterhvert som det ble et bokprosjekt ut av denne hagejernbanen (hvor innledningskapitlene begynner med det han kalte "skapelsesberetningen" for å virke litt svulstig og forsøke å få anlegget til å virke større enn det var så ble dette trikset fremstilt som et under.  Litt på samme måten som boken til John Allen har mange bilder der speiltrikset er benyttet.

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2005 at 13:15
Originally posted by PIO PIO wrote:

Hallo !

Hørte jeg blasfemi ??



Gud har da skapt oss med humor! Hvis du tviler på det kan du jo bare se deg selv i speilet.
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2005 at 13:20
Originally posted by NiM NiM wrote:

Originally posted by PIO PIO wrote:

Hallo !

Hørte jeg blasfemi ??



Gud har da skapt oss med humor! Hvis du tviler på det kan du jo bare se deg selv i speilet.

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2005 at 13:22

Vel, jeg gir meg aldri! Aldri!!!! Hverken om Faderen, Sønnen eller den hellige kone stiller seg i veien! Jeg skal få annlegget jeg har nå til å fungere, så tenkte jeg på å bygge en modulbane med amerikansk materiell, bare for å ha en ovalbane. Innen jeg er ferdig med det er garasjen bygd om og jeg får mer plass å rutte på! Og da!!! Da mine herrer!!!!!! Skal det bli anlegg! MUHAHAAAHAAAAA!

Uansett, jeg elsker denne hobbyen, og kommer til å plutte på i de sene kveldstimer. Tid vil det ta, men jeg har alt for mye fint materiell og for mange fine planer til å legge det på hylla. Det er biletten til galskap og depresjon om jeg gjør det.

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2005 at 14:08

...Tja, Gud vet nok mer enn vi aner om tålmodighet når det gjelder å få skakkjørte prosjekter på rett kjøl igjen ....og til glede for alle smalsporentusiaster: det var visst den smale vei som var å foretrekke ifølge skriften

...Tror kanskje MJ-entusiaster forstår Gud bedre en de kanskje skjønner selv...Gleden ved å skape...uforutsette utfordringer som krever nye løsninger.....kjærlighet til hobbien....øh skal jeg gå videre nå må jeg vel over i et annet forum...

Roger Abel (kan jo nesten ikke skrive navnet uten å være bibelsk)

 

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2005 at 14:40
Hei GeirC !

Godt poeng du har !  Jeg også følte at det stoppet opp litt pga en ,ja nettopp, fartsdump, særlig i fjor vinter. Jeg utsatte og utsatte videre bygging på anlegget som jeg jo skal  kjøre på, og bygge landskap. Det var de elektriske koblingene, og byggingen av et stillverk til, som skremte meg litt, samt at jeg ble usikker på om det jeg hittil hadde gjort, var et riktig valg.

Så i vinter har jeg vært mer av typen "godstol og byggemodeller-mj"er" . Neste vinter håper jeg blir bedre, og at jeg kommer i  gang igjen, dvs har klart å forsere fartsdumpa

MJ-hilsen Tom L
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.