MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - 3D printet buffer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

3D printet buffer

 Post Reply Post Reply
Author
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3D printet buffer
    Posted: 24 juli 2014 at 22:37
Moderne RhB buffer av 3D-printet materiale. Består av 4 deler: hovedenheten, stempelstang, pakkboks og buffer. I tillegg en stålfjær for funksjon likt forbildet.

Bufferet i bakgrunnen er et tradisjonelt grått RhB buffer (som også ofte er rødfarget) produsert av LGB.









Edited by Loco - 24 juli 2014 at 22:40
- Loco -
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2014 at 23:50
Originally posted by Loco Loco wrote:

Moderne RhB buffer av 3D-printet materiale.


Shapeways Frosted Ultra Detail?
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2014 at 00:01
Kroppen(hovedenheten) er i Shapeways Frosted Detail (FD). De tre andre komponentene er Frosted Ultra Detail (FUD). FD har noe større overflateruhet sammenlignet med FUD, men jeg valgte dette materialet for å få ned kostnaden. Bufferet er en prototyp, og jeg venter på mer underlag i form av bilder for å forsøke å komme nærmere forbildet.

Jeg er i tillegg ennå ikke helt vant til produksjonstoleransene til Shapeways, og bommet på pasninger. Litt boring av pakkbokshullet og nedsliping av diameter på den ene enden av stempelstangen gjorde susen. Dette blir korrigert i neste utgave for å redusere eller i beste fall unngå manuell tilpassing.

Edited by Loco - 25 juli 2014 at 00:02
- Loco -
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2014 at 01:11
Bufferet er pusset lett med sandpapir og spraylakket. Det er fremdeles synlig overflateruthet. For å fjerne dette må det pusses mye mer.






En ny versjon er modellert vha. et sett med gode bilder av et buffer i Bergün som jeg har fått tilsendt:



I tillegg er signalet til bufferet modellert:



Edited by Loco - 30 juli 2014 at 01:12
- Loco -
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2014 at 09:52
Inspirerende prosjekt!
Hvilket program tegner du i?
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2014 at 16:38
Jeg bruker Autodesk Inventor.
- Loco -
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2015 at 21:36
Prototype til venstre og ny versjon til høyre. Protoypen er laget i FD og FUD materiale. Den nye versjonen er produsert i polished WSF (White Strong & Flexible), som er et mye billigere materiale en FD/FUD. Poleringen foregår i en rundtromle hvor keramiske steiner og vann med litt kjemikalier vibrerer mot delene og sliper bort ujevnheter. Polert WSF blir litt mer avrundet enn FD/FUD på detaljer som stikker ut, som f.eks. bolter og muttere. Overflaten på polert WSF blir ikke superglatt, men betydelig bedre en WSF som ikke er polert og dessuten er alt restepulver som normalt ligger på overflaten til WSF deler borte. Men det blir liggende igjen materiale i de små hullene på det polerte bufferet, som må bores opp. 





- Loco -
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2015 at 17:29
Originally posted by Loco Loco wrote:

Jeg bruker Autodesk Inventor.

Jeg 3D tegner opp litt saker og ting til en O-skala bane jeg bygger. Nå sparer jeg til egen 3D printer som printer 15x15x15cm. Nå tegner jeg en av de gamle røde telefonkioskene som stod i Norge før. Jeg tegner en modell av den. Og skal printe ut når jeg får egen 3D printer.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.