MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Scratchbygde traktorer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Scratchbygde traktorer

 Post Reply Post Reply
Author
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scratchbygde traktorer
    Posted: 24 juli 2014 at 12:56
RhB Ta 1/2 80 bygd på nytt i plast. Ble opprinnelig bygd i finer, men overlevde ikke flytting for en del år tilbake.









Større flater er spraylakkert utendørs (da er det bare å be om godt vær, lite støv og ingen insekter...) Detaljer er håndmalte, det elektrisk skapet er også håndmalt.





RhB Tm 2/2 93, så langt i prosessen. Venter på grunning til ny spraylakktype og det tar evigheter.





3D modell


Originalen


Detaljer i 3D-printet materiale


Modell av 3D-printede detaljer




Teskjøring i R1 kurve og kryssveksel med Massoth LS kjøre-/lyddekoder + Massoth automatiske avkoblere framme og bak.




Edited by Loco - 24 juli 2014 at 12:57
- Loco -
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2014 at 13:01
Test med alternativ lampe. Har også 3D-printede utgaver som vil bli vurdert benyttet.

- Loco -
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2015 at 13:47
Rakk ikke å bli helt ferdig med lakkeringen av denne traktoren i løpet av sommeren, pluss at det gjenstår enkelte detaljer og kabling av lys. Resten får bli en del av neste sommers prosjekter.



- Loco -
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2015 at 12:52
Du er bare diggbar flink. Jeg ser virkelig opp til deg, kamerat!!!!
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2015 at 22:42
Jeg bare MÅ vite akselavstanden på det umalte RhB 2/2 eller hva du halte det. Det med hvit kåpe. Jeg kan kanskje lage en selv og tegne i O skala som neste projekt. PS:kjører du G-skala?

Edited by Helgejohan3 - 08 oktober 2015 at 22:45
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2015 at 23:18
Jeg har funnet et chassie løst som jeg kan bruke til å tegne din modell i O skala selv. Jeg sammenlignet legden på døra med akselavstand og kom til at ca 5cm akselavstand i skala O vil passe. Og da vet jeg om et chassie som serieproduseres. Så nå skal jeg sette meg å tegne. Men kan du bare gjøre meg den tjenesten å fortelle lende og bredde og høyde på din traktor så deler jeg det på 2 og får O skala.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
HAI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 13 mai 2012
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HAI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 16:26
Dette prosjektet har vært spennende å følge, og resultatet ble meget bra! Jeg er egentlig litt ovarrasket over at tråden ikke har utløst flere beundrende meldinger, men her er hvertfall en!
Mvh Halvard
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 16:51
Strøkent!
Er kåpa på loktraktoren 3D-printet?
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 18:27
Kun detaljer på den store traktoren er 3D printet. Dvs. takdetaljer, luftfiltre, buffere, luke med panserlåser på toppen av panseret, lamper, speil, vindusviskere og sideluker med grill. Resten er stort sett bygd vha. styrene plater, rør og stenger.

Edited by Loco - 09 oktober 2015 at 18:27
- Loco -
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 11:48
Siden jeg skal satse ordentlig og profesjonelt på utvikling av Di2 i G og O skala så ønsker veg å vite hvilket 3D program du bruker.
Det ser ut til at ditt program kan gjøre vanvittig mye mer enn mitt program

Edited by Helgejohan3 - 11 oktober 2015 at 11:49
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 12:08
Hei, Loco. Kan du gjøre meg en MEGET stor tjeneste. Du bruker messingpinner til detaljer og jeg vil gjøre det samme selv på Piko Di2 som jeg utvikler. Vær så snill og fortell meg hvor du har kjøpt messingpinnene og også radius/diameter. Jeg skal nemlig lage skikkelig kvalitet.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 15:24
Messingtråd for du jo kjøpt i en hvilken som helst hobbybutikk, i mange forskjellige diameter.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2015 at 15:30
Ja jeg fant en foretning i Tyskland som har ekstremt utvalg i forskjellige profiler.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2015 at 13:36
Hei, Loco. dette må jeg bare si. Du er bare en superbygger, dyktigere enn produsentene. Jeg skulle ønske at jeg var like dyktig som deg. Du er mitt forbilde og idol:
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.