MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvilke typer hagejernbane finnes?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvilke typer hagejernbane finnes?

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvilke typer hagejernbane finnes?
    Posted: 23 juli 2014 at 20:29
Siden jeg er ny innen hagejernbane, oppdager jeg stadig nye ting innen hobbyen.

Så langt har jeg fått med meg dette:
    G-skala finnes som smalspor (skala 1:22,5) og normalspor (skala 1:32)
    Märklins skala I er i 1:32 som G-skala normalspor, men har ulike koblinger
    Märklin Skala I har lik sporvidde som G-skala, men litt høyere skinner slik at materiell passer sammen, men ikke skinner
    G-skala har samme koblinger uansett system som velges
    LGB og Piko produserer G-skala
    Playmobil sine gamle tog er i G-skala og har dermed samme sporvidde, strømsystem og koblinger
    O-skala er godt utbredt i Danmark, men ikke som hagejernbane (?)
    Sporene til Piko, LGB og Märklin har samme sporvidde, men ulike sviller


Hva mer kan en si om hagejernbane?
    Live-steam
    Batteridrift
    Digitalisering
    Produsenter
    Kjørekontroller
    ???

Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2014 at 20:33
Glemte å ta med Logo sine tog. De har en ulik skala enn ovennevnte og drives med batteri? Playmobil har vel også samme skala fremdeles, men nye koblinger og drives med batteri?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2014 at 22:54
G-gauge er en mengde forskjellige skalaer som alle har sporvidde 45 mm.

LGB: 1:22,5 + 1:29 + mange andre varianter
Piko: 1:22,5 + 1:29
USA Trains: 1:29 "Ultimate series", 1:24 "American series"
Bachmann: 1:20,3 "Spectrum series" 1:22,5 "Big Haulers"
AristoCraft: 1:29 + 1:24 "Classic series"
Kiss: 1:22,5 (betegnes spor IIm når produktene konsekvent har denne skala)
Ed's Garten Bahn: 1:22,5 (IIm)
Magnus Eisenbahn: 1,22,5
Train Line Gartenbahnen: 1:22,5 +/- (?)
Playmobil: (?) (både nytt og gammelt materiell kjører på 45 mm skinner og har tilsvarende koblinger som LGB/Piko m.fl.)
Märklin: 1:32 (Spor 1)
Brekina: 1:22,5 (IIm)
KaWeBa: 1:22,5 (IIm)
Dietz: 1:22,5 (IIm)
Scheba: 1:22,5 (IIm)
+ en del andre som produserer tilbehør, bygninger, skinner etc.

Koblingen som de fleste produsentene benytter er flaskeåpner eller "hook and loop" på engelsk. LGB med flere har også "knuckle coupler" etter amerikansk forbilde.
Det har også kommet en kobling som er en slankere flaskeåpner fra MDS Müller, denne kalles S-KuPLiX (bruk google for å se bilder)

Skinner fra de forskjellige leverandørene med sporvidde 45 mm kan ha ulik code. LGB, Piko + flere andre produsenter lager skinner med code 332. En annen variant er code 250, som er slankere og ligner mer på forbildet. Grunnen til at code 332 er utbredt er fordi den gir høyere sikkerhet i forhold til avsporing, spesielt i forbindelse med hagejernbane. Jeg mener å ha lest at LGB på Märklin skinner ikke fungerer bra, tror det var problemer med at hjulene klatrer i sporvekslene - har lest at Märklin er code 205, men vet lite om dette.

Svillene er ikke like mellom produsentene, det kan være antall pr. meter og/eller utseendet. Det kan kjøpes løse sviller som ser ut som betong og det finnes også Y-sviller for 45 mm skinner.

Digitalsentraler (maks. ampere for sentralen, kan utvides med boostere):
Massoth 1210Z (12A)
LGB MTS III (5A)
Piko (5A)
Lenz LZV100 (5A)
Uhlenbrock Intellibox II (3,5A)
Märklin CS2 (5A)
ESU ECoS Command Station (4A)
Zimo MX10 (12A)
... og sikkert enda flere systemer/sentraler der ute ...




Edited by Loco - 24 juli 2014 at 12:34
- Loco -
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2014 at 23:16
Lego er L-gauge (L selvfølgelig?).

Playmobil startet produksjon i 1980 i samarbeid med LGB og produserer fremdeles utstyr til 45 mm spor. Fra 1980 fram til 1997 var lokomotivene drevet med motorer med opptak av strøm fra sporet. Fra 1997 skiftet Playmobil til batteridrevne lok med trådløse kontroller. De senere årene har det kommet modeller med lys, og så vidt jeg vet også et lok med lys & lyd. Koblingene er vel de samme som de alltid har vært - flaskeåpner?

Edited by Loco - 23 juli 2014 at 23:18
- Loco -
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2014 at 23:40
Digitale håndkontrollere:

Massoth:
For Massoth, Piko og LGB MTS III digitalsentraler er det denne håndkontrollen som gir mest funksjonalitet: Massoth Navigator.
Merk at dersom du går til anskaffelse av Piko sitt digitalsystem, så bør du kjøpe Massoth sin Navigator framfor Piko sin. De er fullstendig kompatible med hverandre, men Massoth sin håndkontroll er billigere og har mer funksjonalitet enn Piko sin. Begge er forøvrig produsert av Massoth.
Massoth Navigator har to muligheter til å styre lok eller andre funksjoner som sporvekslere og funksjonsdekodere. Enten vha. hjulet eller med de 3 tastene under hjulet.


Piko:


LGB (art. nr. 55015):


LGB (art. nr. 55016):


Lenz LH100:


Uhlenbrock DAISY II:


ESU Mobile II (kommer til høsten):


Zimo MX32FU / MX32:


Märklin har foreløpig kun CS2 sentralen, som ikke egner seg til større hagejernbane. De har annonsert at det vil bli mulig å koble LGB håndkontrollene til CS2 sentralen i framtiden. Jeg håper virkelig de vil satse på en dedikert håndkontroller i fremtiden med mer funksjonalitet enn det LGB kontrollene gir.

Edited by Loco - 23 juli 2014 at 23:46
- Loco -
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2014 at 09:06

G-skala er en jungel av forskjellige ting. Smile

MJ Wiki har litt info:
http://mjwiki.no/wiki/G_skala
http://mjwiki.no/wiki/Hagejernbane 
http://mjwiki.no/wiki/Skalaoversikt 

Britisk hagebane- og 'live steam'-materiell er ofte i 16mm-skala,
dvs 16mm pr fot = 1:19. Kjøres på 32mm eller 45mm sporvidde.


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2014 at 09:18

... og siden vi er i gang...

Amerikanerne har både 1:24 og 1:29 som begge omtales som G-skala.
Begge kjøres på 45mm.

Folk blander skalaene så lenge det ser greit ut. 

Det er også folk som bygger modeller av normalsporlok i skala 1:22,5, 
men justerer ned sporvidden til 45mm.
Jeg har sett en slik veldig flott live steam-modell av en BR52.
M.a.o stortysker for meterspor eller no sånt. Smile



Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2014 at 09:37
Jeg tror noe av det vesentligste når det gjelder hagejernbane er å velge "rett" sporvidde, pålitelige koblinger og om togene skal drives med strøm gjennom skinnene?
Som det er listet opp over, er det et utall av fabrikater, så det er bare å velge.
Jeg har valgt 45 mm. sporvidde og smalspor rundt 1:20 i målestokk. Det tilsvarer omtrent norsk smalspor. Der finnes det stort utvalg i ferdigmodeller og byggesett av rullende materiell.
Har man planer om å kjøre live-steam, så er dette ganske tunge lok. På 32 mm. sporvidde (som de fleste velger) synes jeg personlig at det blir for ustabilt og setter for store krav til nøyaktig sporlegging. Dette er diskutert i en tidligere tråd.
Jeg liker på damplok i live steam å kunne se hjulene (innvendig ramme) og den arbeidende utvendige styringen. Dette er vanskeligere å realisere i 32 mm.

Med valg av koblingstype synes jeg at hakekoblinger (som enten er av LGB-type eller likner norske smalsporkoblinger er for mye plunder. Jeg synes det er enklest å kunne trekke en vogn rett opp av en slerke og vil gjerne at de skal koble sammen uten inngripen.
Her er LGBs koblinger i en særklasse! De kobler for øvrig også mot Kadee. - Ønsker man mer filigrane koblinger, så kan man utmerket godt bruke Kadee I-skalakoblinger. De kobler også mot andre klokoblinger i G-skala.
Det finnes også "link & pin"-koblinger i denne skala for de som elsker å fikle!

Som sagt, er noe av det viktigste valget man gjør om skinnene skal være strømførende? - Velger du ikke å ha strøm i skinnene, kan du enten kjøre live-steam eller på "medbrakt strøm". Det er god plass i de fleste lok i denne skala. Er loket fylt med ballast, kan denne gjerne skiftes ut med batterier (som er like tungt). Styring kan skje med en vanlig R/C-stikkeradio. Da er det faktisk mulig på en enkel radio å kjøre 4 elektriske lok individuelt (2 på hver av stikkene). Man kan da kjøpe en sender med mottaker og 3 løse mottakere som programmeres til samme sender. Velger man forskjellig utgang fa mottakeren på hvert lok er de styrt av respektive bevegelse på stikkene.
Styring av motoren skjer via en R/C-motorkontroller. De er ganske rimelige. Her er det viktig å ikke velge en nyere type for "brushless".

Fordelen med ikke å ha strøm i skinnene, er at da står man fritt til å lage vendesløyfer og man behøver ikke pusse skinnene halvparten av tiden man har tenkt å kjøre! Man står også friere i valget av metall til skinnestrengene. Alt metall oksyderer!
De fleste skinnelasker av klemtype vil dessuten skape kontaktproblemer om skinnegangen blir liggende ute et par år.
Derfor anbefaler jeg "medbrakt strøm" - eller live-steam. Dette er nok en av årsakene til at Playmobil gikk over til medbrakt strøm? (Det andre er sikkert kostnaden, da de nå kan bruke billige plastskinner.)
Jeg har selv kjøpt LBGs digitalsystem - og det er greit nok innendørs!
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2014 at 09:50
Jeg mener Magnus har levert en Br.52 i !:22,5. denne mener jeg er for 64 mm. sporvidde.
Ellers har Aster en skala-1-modell av samme loket i 1:32 og for 45 mm.

Jeg ser ikke helt den store forskjellen med 1:29 på 45 mm og "vanlig" I-skala?
- Ellers er 1:20,3 ganske vanlig i USA. Dette tilsvarer 3 fot.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2014 at 09:50
Skinnerensing kan utføres mer automatisk. LGB har produsert skinnerenselok helt siden 1992. Bør ikke kjøres uten oppsyn, ellers kan du risikere hakk i skinnegangen.

LGB 21670 med digital dekoder


Eldre utgaver 20670 eller 2067 uten dekoder fram til 2005, med dekoder etter:


- Loco -
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2014 at 09:57
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg mener Magnus har levert en Br.52 i !:22,5. denne mener jeg er for 64 mm. sporvidde.
Ellers har Aster en skala-1-modell av samme loket i 1:32 og for 45 mm.

Jeg ser ikke helt den store forskjellen med 1:29 på 45 mm og "vanlig" I-skala?
- Ellers er 1:20,3 ganske vanlig i USA. Dette tilsvarer 3 fot.


Ja, i tillegg til IIm produserer Magnus fremdeles normalspor 64 mm - spor II, som er en meget kostbar skala/sporvidde.

Magnus

Velg Shop i linkene til venstre for å gå til produktutvalget.

Det største loket BR84 koster EUR 10900,-

Edited by Loco - 24 juli 2014 at 09:58
- Loco -
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2014 at 11:15
Takk for fyldig info! Kan virke som at jeg har mye å gjøre i og rundt hageflekken fremover :-)
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2014 at 11:21
En slik skinnerenser løser bare "halve problemet". Fortsatt er oksyderte skinnelasker et problem.
Til en viss grad kan dette avhjelpes med skrulasker. Jeg laget et par hundre slike i messing og gjenget inn syrefaste skruer. Slike ble montert med elektrisk ledende grease ("grafitt-grease") i forbindelsen.
Korrosjonsproblemet ble noe avhjulpet - men fortsatt er dette et problem - som helt kan unngåes med "medbrakt strøm".

Edited by Kjell H. - 24 juli 2014 at 11:23
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2014 at 12:16
Med strøm i skinner som ligger ute er skrudde skinnelasker nødvendig.

Det finnes mange leverandører av skrudde lasker. Dessverre har Hillmann, som var ansett som en av de i toppsjiktet, kastet inn håndlklet. Nå anser jeg Massoth sine som det beste alternativet. Bildet nedenfor viser en isolerende skrudd skinnelask. Prinsippet er det samme for ledende skrudd lask, men har da ikke den isolerende delen. Det er for begge alternativene mulig å feste loddeører under skruene for mating av strøm. Dette kan da gjøres på de punktene som er problematiske.

Alle sporvekslene bør konsekvent ha skrudde lasker, dette gjør det veldig enkelt å skifte ut eller ta ut veskler for vedlikehold.



Batteridrift har sine fordeler, men har også ulemper. Playmobil med batteri er moro så lenge batteriene varer, men når alle reservebatteriene er flate er det også slutt på moroa. Har du et bra elektrisk skinneopplegg kan du kjøre hele dagen. Men, det krever forberedelser.

- Loco -
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2014 at 12:19
En liten korreks til skalaen litt lenger her. 
Både USA Trains og Aristocraft lager i 1:29
Pikos europeiske materiell er i 1:22,5 (det blir normalsporet materiell på meterspor ja) 
Pikos US materiell er laget på gamle former som er i  1:29.
LGB påstår gjerne at de lager ting i 1:22,5 men i virkeligheten så har de en mer "flyttende" skale for at det gå i deres krappe kurver og for at forskjellige ting skal passe sammen visuelt. Noen amerikanske boxcars går imidlertid fint sammen med 1:29.
LGB har også begynt å lage noe tysk i 1:32.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2014 at 12:35
Har gjort en oppdatering på skalaer i post 3 ut fra kommentaren i forrige post.

Edited by Loco - 24 juli 2014 at 12:36
- Loco -
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2014 at 16:46
Når det gjelder skinnelasker, så består de jeg har laget selv av et frest spor til skinnefoten og 4 vertikale skruer - 2 på hver side.
Jeg har benyttet forskjellig skinnemateriell med samme profil. Det viser seg at det er forskjeller i bredden på skinnefoten (selv om høyden er lik). Med 4 skruer er det således mulig å skjøte skinnestrenger av forskjellig merke. Ved å bruke små shims, kan forskjellige høyder også skjøtes sammen. Dette mener jeg at det ikke er mulig med Massoth sine lasker?

- Ellers er LGBs materiell i skala fra ca. 1:10 til 1:32 - eller fra normalspor til 600 mm. på samme spor. Her kan man få en herlig blanding!
Jeg har en del US-Trains-materiell som er i skala 1:20,3 dette er kraftig forkortet (60-70%) og ser kort ut sammenliknet med LGBs alt for korte materiell!

Av skinnemateriell er gammelt LGB-spor det mest langtidsstabile. Det er oftest plasten i svillematten som blir sprø. Spor fra LGB kan ligge ute
hele året i minst 20 år uten at plasten svekkes nevneverdig av UV-stråling. Den er omtrent som plast fra Cipax på Bjørkelangen i kvalitet!
- En annen ting er messingen - men nå er den heldigvis ikke strømførende hos meg! :-)
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2014 at 21:22
Hei Pelle

Jeg kan jo nevne et annet alternativ til sporvidde og skala for hagejernbanen:
16mm scale (1:19)
Peco SM32 - 32mm sporvidde og code 200 - tilsvarer ca 600mm sporvidde

Vi som kjører på dette sporet kjører for det meste livesteam, men det finnes også mange morsomme enkle og rimelige byggesett med batteridrift og r/c styring 2,4 Ghz.
Som nevnt av andre her så holder vi oss langt unna spenning i sporet. Da slipper vi alle problemene med dårlig strømopptak og vedlikehold av dette.

Selv om om sporvidden vi bruker er litt uvanlig, så er i hvert fall driftsformen med radiostyring og batteridrift absolutt å foretrekke ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ArveG View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArveG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2014 at 07:24
KjellH skriver om å ta med seg strømmen ombord i hagejernbanelok.  Kan du gi oss litt mer detaljer rundt dette?  Hva gjør du når du f. eks. kjøper et LGB-lok og "konverterer" det til batteridrift?  Samme motor?  Et konkret eksemple fra en slik "konvertering"?  Med bilder og diagram?  Vet du om det finnes noen gode beskrivelser rundt dette på nettet?
 
 
Hilsen

ArveG
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2014 at 13:46
Jeg har et LGB-lok under bygging - eller riktigere, et Thamshavnbanelok der lokkassen er laget av Proinor og drivverket stammer fra en gammel "Stainz" fra LGB.
Der har jeg brukt drivverk og motor uforandret fra LGB - bortsett fra at jeg har fjernet strømopptaket.
Det er da 2 ledninger til motoren. Disse forbindes med de 2 ledningene ut fra R/C-motorcontrolleren - og de 2 andre ledningene fra motorkontrolleren forbindes med batteriet. Pluggen til radioen settes i mottakeren - og enklere kan det ikke bli! - Tror at et skjema ikke er nødvendig?!
Man kan selvfølgelig montere ladekontakt og sette inn lys om man vil.
Retningsavhengig lys kan enklest gjøres ved å sette 1 diode over motortilkoblingen og bruke en LM7805 spenningsregulator og en liten elektrolyttkondensator i hver retning. Da snur man dioden, alt hvilken retning loket kjører man vil ha lyset i.
Slike motorcontrollere gir full batterispenning ut i pulser til motoren. Varigheten på pulsene bestemmer hastigheten på motoren. Dette gjør at man kan få retningsavhengig konstantlys selv før loket beveger seg.
LGB er vel beregnet fra 16 - 24V? Motorene virker bra fra 12V og oppover, så denne spenning er oftest den jeg velger.
Et tips, kan være å kjøpe en rimelig drill og ta batteriet fra denne. Da har man samtidig en grei lader.
Vær obs på at de fleste motorcontrollere ikke tåler > 15 VDC, så 14,4V bør holde i massevis!? - Gjerne 12V om du synes at loket ikke går for langsomt?
Motorcontrolleren forsyner også da radioen med lavere og stabilisert spenning.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2014 at 14:22
Koblingene til noe av materiellet er ødelagt. Hvor kan man få tak i slike deler, og hva kalles de? Ser ut til å være identisk med Piko sine koblinger.

Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2014 at 15:26
Tysk ebay er det beste alternativet.

Søk på teksten "Playmobil eisenbahn kupplung", "Playmobil eisenbahn ersatzteil" eller tilsvarende tekst.

F.eks. denne som sendes over hele verden ("Weltweit"): ebay.de - Playmo Drehgestel

NB! vær klar over at eldre Playmobil koblinger (dvs. før 1997 RC materiell ble lansert) er utstyrt med krok/fjær kombinasjon. Fra 1997 er fjæra byttet ut med en krok med motvekt.

Edited by Loco - 31 juli 2014 at 15:28
- Loco -
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2014 at 16:42
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2014 at 09:07
Det er vanlig at det er krok bare i den ene enden av vogna.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2014 at 10:22
Plasten i Playmobils fjærer bruker å brekke. Jeg mener det går an å bruke LGB-fjærer ved å bore et lite hull til tappen på fjæren som skal festes i kroken og sette inn en skrue som hoder fjæren på plass på armen. Mener jeg utføre en reparasjon på minn sønns Playmobilvogner for > 25 år siden.
Husker jeg rett, så måtte man ha et distansestykke på den skruen som fester fjæren?

Slike LGB-fjærer er nok lettere å få tak i som reservedel - og de er langt mer holdbare.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.