MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - G-skala i nordtyskland?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

G-skala i nordtyskland?

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: G-skala i nordtyskland?
    Posted: 20 juli 2014 at 16:23
Finnes det noen i nordtyskland eller danmark som selger G-skala?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2014 at 18:36
Det skal finnes noen butikker rundt Hamburg som skal ha et visst utvalg?
Jeg har selv ikke besøkt dem, så jeg vet ikke hvor stort utvalg de fører?
"Min forhandler i Eutin" som er ganske stor, har sparsomt utvalg i denne skala. Jeg har derfor på forhånd bestilt det jeg skal ha og de skaffer det. Dette mener jeg er tilfellet hos de fleste MJ-forhandlere - utenom spesialister på hagejernbane?

Du kan prøve Gartenbahn & Minipuppen i Heide.
Modellbahn, Elmshorn
Modell-Land, Bad Bodenteich
Huntis, Harpstedt

For øvrig kan du jo også kjøpe Gartenbahn Profi. Der bruker det å stå annonser fra slike forhandlere.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2014 at 23:09
LGB er det jo Märklin som eier så det får det vel via din lokale Märklinforhandler i Drammen?


MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2014 at 01:19
Hartfelder Spiel und hobby i Hamburg. Butikken på Bramfeld har en innholdsrik MJ-avdeling.
Husker ikke godt om de har "mye" i G, men velutstyrt i de fleste skalaer.
Send de en mail og forhør deg. To hyggelige herrer som styrer avdelinga.
http://www.hartfelder-spiel.de/Seite4.html
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2014 at 14:22
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

LGB er det jo Märklin som eier så det får det vel via din lokale Märklinforhandler i Drammen?




Eller i Horten vill jeg tru.
A matter of life and death
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2014 at 14:29
Jo, de har vel endel LGB der også. Pluss Piko G-skala.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2014 at 13:05
Jeg var ikke klar over at Drammen og Horten lå i nordtyskland! Du kan prøve Modellbahnladen i Kiel. Der er det også rikelig med parkering på Excerzierplatz.
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2014 at 14:18
Jeg har drevet med MJ i denne skala i omtrent 20 år og er ganske mye i Tyskland. (4-5 ganger pr. år).
Det jeg har merket meg, er at utenom H0 er det temmelig tynt utvalg hos de aller fleste MJ-forhandlere der nede. Større skalaer selges nå stort sett på internett og i spesialbutikker for hagejernbane. Dersom man finner noe hos en "vanlig" forhandler der nede, er det som regel startsett og enkle vogner/skinner til å utvide dette. Dette til tross for at både Märklin/LGB og Piko lister opp forhandlere som normalt ikke har store skalaer i hyllene. LGB er temmelig kostbart for en forhandler å ligge inne med på lager - og det er også plasskrevende. Intern logistikk er god, så de får tak i det du skal ha i løpet av et par dager.
"Gode kjøp" kan man komme over på Ebay og på messer/brukthandel men sjeldent hos forhandlere der nede. Derfor blir det for meg mest "å jakte" der! Forhandlere som må skaffe slikt fra fabrikk, er oftest kostbare da de tar veiledende pris som er vesentlig høyere enn det du betaler på nettet.

De forhandlere som har spesialisert seg på hagejernbane, har oftest egne nisjer/områder som de har spesialisert seg på og sjeldent fullsortiment av LGB/Piko.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2014 at 20:11
Jeg var en tur i den flotte tyske byen Flensburg og ramlet innom Salacki modellbau i Neue Strasse 5. Han snakker til og med Dansk, så jeg slapp unna med min gamle skoletysk og litt dansk-norsk.

I butikken fant jeg en del skinner og noe materiell til en OK pris. Der oppdaget jeg også at Playmobil sine gamle tog har samme sporvidde, strømsystem og koblinger som LGB og Fleischmann sine G-skalatog.

Siden jeg kjører normalspor, falt valget på et playmobil-tog, noen skinner og en stoppbukk. Buffertene ser litt uekte ut, men resten av toget synes jeg er i typisk G-skalaånd.


Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2014 at 09:44
Dersom du ønsker å digitalisere Playmobil arbeidsloket har Massoth en beskrivelse av det på sitt forum:

Massoth digitaliseringsveiledning

Beskrivelsen er på tysk.

Motoblokka må bygges om, det er linket videre til dette i beskrivelsen ovenfor,ombyggingen av Playmobil motorblokk er angitt i siste post.

For å kunne se bilder og vedlegg må du være registrert som bruker på forumet.

Dekoderen som er benyttet er Massoth L, denne er uten lyd. Tilsvarende dekoder med lyd har betegnelsen LS.

Edited by Loco - 24 juli 2014 at 10:07
- Loco -
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2014 at 16:08
Butikken ved exerzierplatz i Kiel sentrum har en del materiell på lager i G-skala. Hovedsaklig Piko, men også noe LGB. Prismessig er det så langt jeg kan se imidlertid ikke noe å hente der i forhold til prisene her hjemme.
 
Hartfelder spiel&hobby i Hamburg har svært lite G-skala i hyllene i Bramfeld. 5-6 LGB-esker med rullende materiell og en del skinner
 
Modell-land i Bad Bodenteich har stort lager, men ikke så mye av det i selve butikken. 10-20 LGB/Piko lok og samme mengde vogner samt en del massoth digitalutstyr er det som presenteres i butikken. Firmaet driver 4 forskjellige nettbutikker med forskjellig leketøy og bruker butikklokalet som showroom for litt av hver produktkategori. I tillegg brukes en del av plassen i butikken til ekspedering av DHL/Posten i Tyskland som de tydeligvis er agent for.
Lageret ligger riktignok rett over gaten så står det på nettsiden at de har noe så henter de det nok på lageret når du spør etter det, men litt kjiipt å sende personalet frem og tilbake over gata om du vil se på og vurdere flere ting før du bestemmer deg daConfused.
 
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.