Mål på signal |
Post Reply |
Author | |
Ustabil
Viderekommen Joined: 18 oktober 2013 Status: Offline Points: 10 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 16 juli 2014 at 21:39 |
Hei!
Sommeren er i full gang, og i nord-Norge mer en noensinne omtrent. Den fineste plassen å være da er på fjellet med fiskestanga, men noen ganger må man jo være hjemme også. Da er den beste plassen i "bunkersen" i kjelleren, hvor det til tider til og med er levelige temperaturer. Uansett; Jeg har gått i gang med et lite prosjekt, planlagt og fundert på et lite jernbanestrekke på pulten min. Derfor har jeg satt i gang med det jeg føler ligger meg nærmest, nemlig elektronikk. Men før jeg kommer så langt må jeg ha noe å putte elektronikken i, og da falt det på et lyssignal. Forbildet er ofotbanen, som går omtrent rett utenfor døra her, og da signalet som styrer trafikken ut fra Narvik stasjon. -- Forbildet -- Jeg har nå lest på mjwiki, nærmest saumfart teksten, men kan ikke finne alle dimensjonene på denne. Neste trinn er vel å gå ut med tomstokken, dersom ingen her kan svare. Jeg ser at bredden på selve "skjermen" skal være 9mm, den er grei, og avstand midt-midt for lampene er 4mm. Høyden på hele signalet er også grei. Men hvor høy skal selve "skjermen" eller "lampehuset" være? Siden dette ble litt vel mye tekst i forhold til spørsmålet kan jeg også legge til et work-in-progress-bilde på arbeidet så langt. Så får jeg oppdatere etter hvert som det har skjedd mer -- WIP -- Dimensjonene er litt store, da jeg overvurderte filas evner, og undervurderte tidsbruken på å file det til. Neste kan skal den klippes litt tightere. TL;DR - Hvor høy er selve signalhodet på et signal med 3 lamper? -Richard
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det finnes diverse mål her, men jeg er usikker på om det er de du er ute etter: https://trv.jbv.no/wiki/Signal/Prosjektering/Lyssignal Uansett kan det være fornuftig å sjekke dokumentet og bruke samme terminologi (f.eks. bakgrunnsskjerm, skyggeskjerm og baklokk), slik at det blir lettere å skjønne hvilke dimensjoner du er ute etter. |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tipper du finner det du trenger her: Signaltegninger
Edited by jevistad - 17 juli 2014 at 10:58 |
|
Ustabil
Viderekommen Joined: 18 oktober 2013 Status: Offline Points: 10 |
Post Options
Thanks(0)
|
TorsteinS: Den linken der har jeg sett før, men hadde glemt helt av den. Der står det jo veldig mye god informasjon. Takk!
Det var altså mål på bakgrunnsskjermen jeg var ute etter. Riktig terminologi er viktig, tar selvkritikk for å ikke ha gjort hjemmeleksa der jevistad: Perfekt! Det kan se ut som at jeg nå har absolutt alle mål, og enda litt til. Takk! Da spørs det om det blir en ny runde med fila. Synes ikke det ser så værst ut så langt, til å være første gang jeg prøver meg på noe så smått (for alt blir så mye mindre i virkeligheten enn det ser ut på arbeidstegninga!) Har laget 3 skyggeskjermer (terminologi!). De ble selvfølgelig forskjellige alle 3, men da kan man jo få en tilbakemelding på hvilken som ser best ut uansett. Tror jeg setter en knapp på nummer 1. -Richard
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ser forøvrig ut som utkjørhovedsignal "L" på Narvik er lavere enn standard høyde ut i fra ditt bilde.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skyggeskjermer: Jeg ville ha laget disse av tynnt messingblikk (0,1-0,2 mm) el.l. og bøyd til framfor å file i rør. Rørveggen blir lett for tykke.
|
|
Ustabil
Viderekommen Joined: 18 oktober 2013 Status: Offline Points: 10 |
Post Options
Thanks(0)
|
Godset i røret er nok alt for tjukt i forhold til forbildet. Men noen ganger må man velge blant det materialet man har, og rør hadde jeg liggende. Forøvrig er poenget tatt, og 10 meter med 0,2mm messingark er bestilt fra Kina. I denne runden, som jo må sies å være en prototyp, blir det å fullføre med rør til skyggeskjermen.
Gjorde et forsøk i dag på å lodde fast skyggeskjermene fast til bakgrunnskjermen, mest for å teste om teknikken fungerte. Brukte fyrstikker for å holde de på plass. Hadde litt problemer med at de rørte seg rundt, men messingen leder jo varme bedre enn det meste jeg har tatt i, så det var ikke vanskelig å justere skjermene på plass igjen. -- Med lampe i testbenken -- Nå kan man jo bruke all verdens tid på å pirke i alle detaljene som er feil. Arbeidet er gjort heller unøyaktig og mye på øyemål. Likevel synes jeg det nærmer seg akseptabelt. Og det lover jo svært godt for den dagen jeg bestemmer meg for å bruke lupe og millimetermål! Fyrer løs med et par spørsmål også: Finnes det noe fint verktøy for å tegne på messing? Sprittusj er utmerket, bortsett fra at tuppen er omtrent så bred som hele signalet. Blypenn går kanskje til nød, men det ble veldig utydelig. Noen erfaringer her? Kanskje bittelitt off topic, men noen vet nok likevel: Husker før i tiden, med fars Märklin-annlegg, der den ene utgangen fra trafoen hadde en fast spenning til lys og slikt. Er det en slik spenningsutgang på moderne digitalanlegg? Hva ligger spenningen på? Planen er å bygge en motstand inn i sokkelen på signalet, da er det greit å vite hvilke spenninger jeg har og jobbe med. PS. Messing er smertelig skarpe greier. Fikk et realt kutt i tommelen da fila glapp, så vær forsiktig ;) |
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det beste verktøyet å bruke til å "tegne" på messing er en god og skarp rissenål.
|
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej Ustabil
Tycker du gör tappra försök att få fram en fungerande signal Köp en kirugitape på apoteket, detta fungerar bra att tejpa på mässingen och rita på. Har även bra egenskaper att styra in borren precis där du vill borra dina hål. Du har möjlighet att löda med två sorters tenn om du har besvär med att detta lossnar för dig. Men jag anser att detta fungerar bra med vanligt tenn, då det är en väldigt liten stund innan tennet hugger. Själv använder jag utspädd fosforsyra 12% vid mina lödningar och flödigt, och detta fungerar ypperligt. Vänligen Bo
|
|
Ustabil
Viderekommen Joined: 18 oktober 2013 Status: Offline Points: 10 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for tilbakemeldingen Tape var et godt forslag, det skal jeg ta med meg videre til neste forsøk! Veldig greit og kunne krysse med blyant der hullene skal være. Tro om det fungerer med vanlig maskerings- eller maletape? Er jo ikke værre enn å prøve
Angående loddingen må jeg være ærlig og innrømme at jeg er nybegynner når det kommer til det. Her går det i "varm opp og påfør tinn"-metoden, uten noe mikkmakk . Men jeg tror det går greit dersom jeg får skyggeskjermen kilt fast skikkelig med fyrstikkene, slik at de ikke kan røre seg når jeg er borti med loddespissen. Sist lodding var ikke den peneste, men det sitter i allefall, og med litt filing for jeg bort det meste overflødige. |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bruk loddepasta eller loddevann så går delene raskere sammen. Da slipper du å oppleve atvdelene løsner når du lodder mer på samme plate.
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |