MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Mapping av lys på NMJ eL 13 dcc
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Mapping av lys på NMJ eL 13 dcc

 Post Reply Post Reply
Author
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mapping av lys på NMJ eL 13 dcc
    Posted: 14 juli 2014 at 19:12
Har nettopp gått til anskaffelse av Esu lokprogrammer og prøver å mappe lys funksjonene på El 13.
Leser etter beste evne i manualen, men det er noe jeg ikke får med meg.
Er det noen som kan gi meg en bruksanvisning på hvordan en gjør dette.
Har tenkt å legge inn øvre lampe som dimmer ut, lys i nedre lamper, lys i begge førerhus.
Er takknemlig for svar
JAN
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2014 at 21:16
Glemte  viktige opplysninger: Dekoderen er en Esu Lokpilot V4. Kjører med Roco Multimaus.


Edited by Janfo - 14 juli 2014 at 21:36
JAN
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2014 at 11:43
Det er vanskelig å gi en bedre bruksanvisning på hvordan Lokprogrammer skal brukes enn det som står i brukermanualen fra ESU.

Hvordan du har tenkt deg resultatet er også litt opp til deg.
Jeg har stort sett brukt LokPilot(LP) Basic og Zimo i disse lokene.

Med LP Basic har jeg loddet sammen føreromsbelysningen slik at de kan tennes i begge ender samtidig av Aux.4 (etter det jeg kan huske) da den ikke har 6 utganger men bare 4. Den ene er en udokumentert Aux.4 som passer til drivertransistorene til førerromsbelysningen. Lodder du ikke om med LP Basic får du bare lys i ene enden.

Lyset i markeringslyktene er generelt for kraftig. Dette kan dempes ved å stille dimming til laveste nivå eller sette inn større seriemotstander.
På den dekoder du nevner, kan du sette "fade in/fade out" på frontlykten. Det gjøres når du definerer utgangen. Mener dette er F0f og F0r?
Du kan også sette "Rule 16" for disse lyktene. Da dimmes de automatisk når loket står stille. Dette er imidlertid feil etter forbilde.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2014 at 15:28
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2014 at 19:38
Takker for svar så langt. Fikk det ikke til ut fra svarene fra Knut H og Torstein S.(har ikke turd å prøve med loddebolten). Jeg har forøvrig et lok med Esu lokpilot V 4. som er satt opp for El 13, har kopiert mappingen på denne og lagret dette i lokprogrammet. Da er spørsmålet hvordan dette kan overføres til dekoderen i det lokket som jeg vil oppdatere? Er det noen cv som må omprogrameres først? På forhånd takk for svar
JAN
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2014 at 21:26
Da fant jeg ut av dette ved bl.a ved å lese manualen på de rette plassene, samt sette litt fart på de gjenværende små grå. Da har alle mine El 13 fått samme oppsett på lys:).
JAN
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2014 at 10:37

Originally posted by Janfo Janfo wrote:

[...] Fikk det ikke til ut fra svarene fra Knut H og Torstein S.(har ikke turd å prøve med loddebolten). [...]

Bruk av loddebolt skulle være unødvendig med en Lokpilot V4. Loddingen i innlegget jeg linket til, var for bruk med en dekoder fra Lenz, som har én funksjonsutgang mindre. Men på slutten av samme innlegg er det et forslag til CV-verdier for Lokpilot V4.0. (I tillegg bør nok markeringslysene dimmes ned, dersom man ikke bytter formotstandene.)

Back to Top
trondk View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 april 2013
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trondk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2014 at 08:33
Janfo, leger du ut en liten HowTo?
Jeg er sikker på at det er flere som kunne bruke informasjonen :)
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2014 at 21:42
Hei
For det første så bruker jeg siste versjon av Lok Programmer. Det er kun Esu dekodere av samme type som jeg har programert på denne måten.
Min fremgangsmåte : Klikk modify settings of Esu dekoder, når dekoderdata er lest velges save i en egen mappe. Setter på neste lok og velger updating dekoder. huker av i boksen overwrite defaults with current values.--> next,--> merk det lok som data skal overføres fra-->åpne-->write dekoder data.
Tilslutt er det viktig å legge inn riktig adresse i CV 1 ellers vil alle lok få samme adresse.


JAN
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.