MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ BM69 innerbelysning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ BM69 innerbelysning

 Post Reply Post Reply
Author
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ BM69 innerbelysning
    Posted: 20 juni 2014 at 08:24
Hei.

Jeg har kjøpt 2 sett NMJ Topline NSB BM69 interiørlyssett til våre 2 69-sett. Vi kjører AC digital, og begge settene har ESU LokPilot 4 dekoder. Det står i annonsen at «Printkortene har samme fasong og tilkobling som de originale printkortene i modellen, noe som gjør montering særdeles enkelt.». De følger også med 2 el-lytt kondensatorer for «blinkefritt lys og bedre kjøreegenskaper».

Da jeg pakket ut belysningssettene så jeg etter eventuelt koblingsskjema eller veiledning. Jeg fant ikke noe slikt. Jeg så også at begge printkortene har plass til 2 kondensatorer hver, så mitt første spørsmål er da: Hvor skal de 2 kondensatorene loddes inn? 1 i hver vogn, eller begge i den ene, eller..?

Videre la jeg merke til at pluggen på begge de nye kortene finnes på komponent-siden av kortene, mens på de gamle er den ene pluggen på undersiden av kortet. Altså må pluggen vendes 180grader for tilkobling til det ene kortet. Men akkurat det er ikke noe problem.. Men da begynte jeg å stusse litt på om hvor ledningen fra slepeskoen skal loddes. Jeg ville anta at den skulle kobles til samme punkt som den røde ledningen i pluggen, som på det gamle settet. Men for sikkerhets skyld målte jeg, og fant da ut at på det gamle kortet er det da normal forbindelse fra slepeskoen til pinne 22 på dekoderen via nevnte plugg mellom vognene. Men på de nye kortene finner jeg INGEN forbindelse fra pinne 22 på dekoderen til slepeskoen. Ved å følge printbanen fra pinne 22, ser jeg at den ender blindt i punkt merket P11 og P9. Så her skal det vel strappes noe, evt kobles om noe?

Jeg koblet slepesko-ledningen med løs tråd direkte (utenom pluggene) til P11 og satte toget på programmeringssporet (for å ikke ødelegge noe ved evt feilkobling), og fikk da kontakt med dekoderen. Programmering fungerte normalt. Jeg sjekket deretter belysningen, og all innerbelysning slås på med F3. All annen belysning ser også ut til å virke som før.

Men jeg kan jo ikke ha denne løse tråden mellom vognene….. Så hvordan skal dette kobles for å bli riktig? Etter målinger jeg har gjort, kan jeg IKKE koble den samme sted som før, altså sammen med rød ledning mellom vognene, da denne ikke har kontakt med dekoder. Og da brukes den sikkert til noe annet nå? Skal det eventuelt strappes mellom P11 og den pluggen mellom vognene?

Beste hilsen
Per Olsen.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2014 at 17:38
Jeg synes du skal henvende deg til NMJ og forlange en mer utførlig bruksanvisning!

Jeg har ikke sett disse nye printkortene selv, så dette er kommentar rent generelt.

Mht. bufferkondensatorer til lys i motorvogner med dekoder, så er vel lyset mulig å slå av og på? Da hjelper det lite å montere kondensator på lyset dersom dekoderen mister strømmen.

Du sier at det fulgte med 2 kondensatorer og det er plass til to slik på hvert print (både i motorvogn og styrevogn) etter det jeg forstår?
Jeg vet ikke hvor denne er plassert på printet men er kondensatorene plassert mellom pinne 20 (-) og 16 (+) så vil denne forsyne både dekoder og lys samtidig. Da er kondensatorene bare virksomme i motorvognen (som har dekoder). Monterer du kondensator i styrevognen, vil denne være uten virkning.

Ellers vil tilkobling for 3-skinnedrift være å samle strømopptaket på begge sider i ene skinnetilkoblingen på printet og slepeskoen i det andre. Det kan være at P11 er et strappepunkt for å velge kontaktledningsdrift eller skinnedrift? - Det vet jeg ikke. I så fall er det slepeskoen som skal til dette pkt. Da du neppe har slepesko på begge enheter, har det ingen verdi å strappe mellom enhetene.
Back to Top
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2014 at 08:30
Hei.
 
Selvsagt har jeg skrevet til NMJ, det var det første jeg gjorde Smile.  I går mottok jeg en PDF-fil for montering i DC-sett (jeg har som sagt AC).  Alt som står i den filen hadde jeg allerede gjort (uten problem) med unntak av tilkobling fra skinnene, her er både høyre og venstre opptak samlet, på 2 steder.  Som før ombyggingen.  Forklaring til AC-utgaven skal komme fra NMJ etter helgen...
 
Ja, lysene kan slås av og på.
 
Kondensatorene skal plasseres i motorvognen.
 
Strømopptaket er helt OK for DC, strøm fra begge skinnene er tilgjengelig i motorvognen uansett, og kobles da som beskrevet.  Intet problem.  Men mitt problem er at slepeskoen står på styrevognen, og hvordan den da skal kobles via pluggen mellom vognene for å komme frem til dekoderen.  Pinnen som var brukt tidligere, ser ut til å være til annet bruk nå.  I hvert fall er det ingen forbindelse til dekoderen.  Så en ekstra strapping eller omkobling må gjøres.  Så jeg får vel bare vente å se hva NMJ skriver etter helgen.
 
Jeg hadde håpet/trodd at noen andre med AC digital hadde gjort denne ombyggingen allerede, så jeg kunne få et tips derfraSmileSmile
 
Beste hilsen
Per.
 
Back to Top
Per Olsen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2014 at 06:27
Hei igjen.
 
Jeg har mottatt siste del av beskrivelsen fra NMJ og har utført ombyggingen som beskrevet.  Nye ledninger måtte loddes inn i pluggene mellom vognene.  Etter dette fungerer alt slik det skal.  Veldig bra.
 
Beste hilsen
Per.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.