MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - LGB eller Piko?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

LGB eller Piko?

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: LGB eller Piko?
    Posted: 27 mai 2014 at 19:08
Jeg planlegger å anlegge en liten sløyfe med hagejernbane på plenen utenfor huset. Mest til glede og inspirasjon for sønnen min og barna i nabolaget. Har ikke så mye penger å bruke på dette og lurer på om Piko kan være et alternativ. Er det noen utfordringer med hensyn til digitalisering / lyd, kjørekontroll etc hvis man skal blande med LGB-materiell på linjen?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2014 at 12:22

Det bør gå helt greit. Massoth er produsent av både LGBs og Pikos digitalkomponenter/-systemer. Riktignok er LGB (Märklin) i gang med å gå over til "egne" digitalkomponenter. Alle går om hverandre. Veldig gamle dekodere i LGB lok snakker kun seriell dialekt, dette fungerer også på de nye digitalsystemene med litt intens/ekstra trykking på F1 knappen for å løse ut lyd/funksjon på loket.

De digitalsystemene som er aktuelle i dag er bl.a.:
1) LGB MTS3
2) Piko digital
3) Massoth digital
Av disse tre er Massoth det dyreste og med mest funksjonalitet, deretter Piko og til slutt LGB. Alle systemene kan benytte Massoth/Piko håndkontroller som overgår funksjonaliteten i LGBs håndkontrollere.
 
Det finnes også digitalsystemer fra andre som kan benyttes, disse har jeg liten kunnskap om.
 
 
Digitaldekodere fra de aller fleste produsenter laget for store lok (=høyt strømforbruk) kan opereres fra de tre nevnte digitalsystemene.
 


Edited by Loco - 28 mai 2014 at 13:58
- Loco -
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2014 at 00:12
Da er pakken ankommet og debuten for meg som hagejernbaneverkmedarbeider er fullbyrdet... Det ble analogt i første omgang, men med lyd og damp:-) Populært ble det også for sønnen min og andre barn i nabolaget! Men her må det tydeligvis flere skinner til. Finnes det flexiskinner til denne skalaen?



Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2014 at 12:37
Piko:
35251 Flexiskinne 1,5 m eller 35250 Flexiskinne 3 m + svillematter 35230 og 35231.
Disse passer vel fint til settet, som ser ut til å være Piko.

Eventuelt LGB, da blir det en liten forskjell på svillene:
LGB 10005 Flexiskinne 1,5 m + 10003 svillematter.

Det kan også være greit å benytte standard 1,2 m skinner Piko 35209 eller LGB 10610. De kan også bøyes.

Massoth 8105001 skinnebøyer er et alternativ for å bøye skinnene, den bøyer begge skinneprofilene samtidig.

Eventuelt benytte standard kurver, dersom det passer i forhold til ønsket layout.

Fine bilder forresten.
- Loco -
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.