Lagring av plastmodeller |
Post Reply |
Author | |
Pluggen
Veteran Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 mai 2014 at 14:14 |
Hei.
Den yngre garde krever mer plass, og jeg må rydde plass i "toghyllene" hvor jeg har en haug med Topline modeller liggende i esker. Disse har jeg nå tenkt å flytte opp på kvisten for midlertidig lagring. Tenker å kjøpe plastbokser fra Clas O. som jeg kan putte eskene i.
Det jeg er litt i tvil om er temperaturen. Oppe på kvisten blir det det ganske så hett om sommeren og selvfølgelig kaldt om vinteren. Det er vel varmen som bekymrer meg mest - vil disse modellene tåle å ligge varmt over lengre tid (hvis finværet slår til denne sommeren)? Eller vil de "slå krøll" på seg? Regner med at det kan komme opp i 40°C (og høyere) der oppe på varme dager...
mvh Edited by Pluggen - 27 mai 2014 at 14:37 |
|
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kulda tror jeg ikke er noe problem, men jeg ville være skeptisk til en så høy temp som +40C.
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kulda har mine modeller tålt veldig bra. Jeg har vært skeptisk og litt småredd men det har gått fint. 40 grader tror jeg heller ikke bør være et problem. Jeg har en Hobbytrade Di. 4 som har stått og "kokt" i vinduet, sammen med noen bygninger. Spesielt det ene huset er veldig varmt. Jeg kan heldigvis ikke se at de har tatt noen skade og plasten er heller ikke blitt myk. God plast tåler ganske høye temperaturer.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
I lengden er varme aldri heldig for plast, selv om det går bra en stund.
40 grader er neppe noe problem i en periode, det er jo bare så vidt over menneskets kroppstemperatur. Det man for enhver pris må unngå er direkte sol. Hvis en eske/kartong/kasse med modeller blir stående slik at solen skinner rett på den kan temperaturen inni i løpet av ganske kort tid komme opp i 50-60-70 grader selv om lufttemperaturen i rommet kanskje ikke er mer enn 30-35 grader. Så høye temperaturer er definitivt ødeleggende. Da Lima kom med sitt persontogsett med El 13 og tre personvogner på slutten av 70-tallet var det forsommer. I flere butikker ble settene satt rett i utstillingsvinduet - uten å ta av det gjennomsiktige plastlokket. Etter mindre enn en time så det mildt sagt lite bra ut..... |
|
Pluggen
Veteran Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da får jeg sjekke litt temperaturer "der oppe" før jeg evt. lagrer. Hadde vært surt med ødelagte modeller... Mange takk.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |