MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tyveri av mj-utstyr
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedTyveri av mj-utstyr

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Direct Link To This Post Topic: Tyveri av mj-utstyr
    Posted: 26 mai 2014 at 10:58
Hei!

En bekjent av meg har kommet over ett "større" parti brukt mj-utstyr, hovedsakelig lokomotiver, i H0. Tilbudet er ikke for godt til å være sant, men selger fremstår heller ikke som noen typisk mj-person for å si det slik.
Dessverre er det jo slik at det fra tid til annen foregår en del tyverier i og fra miljøet vårt, og jeg lurer nå på om noen av dere har, eller vet om andre mj'ere som har vært utsatt for tyveri av modelljernbaneutstyr i all hovedsak H0??
Dersom noen av dere, eller noen dere kjenner, har vært utsatt for ett slikt tyveri vil jeg sette pris på at dere sender meg en PM med nærmere beskrivelse av hva som er borte. Kanskje jeg til og med kan bistå til at materiellet kommer tilbake til sin rette eier.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2014 at 19:18
Når er inne på tyveri, så er politiet i Moss ute etter den rettmessige eieren til en del amerikansk rullende materiell i H0:

Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2014 at 22:20
Senest i dag var jeg med på å avsløre mannen bak et tyveri av en kostbar modell som eieren nærmest hadde gitt opp å få tilbake. Dessverre viste det seg at det var en kjenning av mange av oss som tilstod overfor eieren å stå bak tyveriet.

Det er alltid like trist når noen i miljøet viser seg å være brodne kar. Særlig når de har fått fornyet tillit etter fengselsopphold og "rehabilitering" for nettopp det samme.


Det er derfor på sin plass å gjøre alle forumets brukere oppmerksomme på at særlig når man kjøper dyre modeller, så er det viktig å bruke sikker betaling eller hente modellene hos selgeren mot kvittering. Og dersom for eksempel dyre modeller tilbys til spottpris som virker å være for godt til å være sant, så er det ofte akkurat det det er.


Et lite signal om at en dyr modell kan være stjålet er også at esken mangler. Men dette behøver jo ikke nødvendigvis å være bevis for tyvegods, men kan altså være et lite varseltegn.

Edited by Damp - 26 mai 2014 at 22:23
Back to Top
karlpetter1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 09 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1
Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2014 at 07:51
Jeg  mistet  for  noen  år siden SP lokomotiver  og  vogner (malmvogner).
kph
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2014 at 22:36
Originally posted by Damp Damp wrote:

Senest i dag var jeg med på å avsløre mannen bak et tyveri av en kostbar modell som eieren nærmest hadde gitt opp å få tilbake. Dessverre viste det seg at det var en kjenning av mange av oss som tilstod overfor eieren å stå bak tyveriet.

Det er alltid like trist når noen i miljøet viser seg å være brodne kar. Særlig når de har fått fornyet tillit etter fengselsopphold og "rehabilitering" for nettopp det samme.

Nå har du jo ikke nevnt noe navn, og det skal man jo i utgangspunktet heller ikke gjøre.
Hvis denne personen er den jeg tror, så hjelper verken fengselsopphold eller rehabilitering - tilstanden er uforanderlig. Han er som han er, men det kan han ikke noe for.
Derfor må alle andre ta sine forholdsregler og sørge for at det ikke kan oppstå noen situasjon som kan resultere i at han bemektiger seg gjenstander urettmessig.
Såkalt "fornyet tillit" er i slike tilfeller nytteløst. Fortsatt under forutsetning av at det er den personen jeg tror, så bør jo alle som møter vedkommende umiddelbart forstå at man ikke skal la ham få tilgang til noe som man ikke vil miste.
Vi er alle forskjellige, og noen mangler dessverre de sperrene som får de fleste av oss til å la andres eiendom være i fred.

Jeg vet ikke noe om den aktuelle saken du nevner, og jeg vet jo dermed heller ikke om tyveriet er skjedd uten den rettmessige eiers vitende eller om det har vært noen form for avtale som den ene parten har brutt og forsøkt å utnytte til egen vinning.
Jeg er imidlertid kjent med mange tilfeller hvor den personen jeg antar du omtaler etter avtale er blitt overlatt enten verdifulle gjenstander eller pengebeløp, og hvor det er gått galt. I de fleste tilfellene har de som har inngått disse avtalene vært kjent med den aktuelle personens historikk. Å inngå slike avtaler er da ikke å "gi fornyet tillit", det er derimot ren dumskap og man har bare seg selv å takke.

Personen jeg omtaler kan som sagt ikke noe for at han er sånn. Han skal selvfølgelig respekteres som det medmennesket han er, men samtidig må jo alle andre sørge for å ikke legge til rette for at uheldige situasjoner kan oppstå.
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2014 at 23:19
Problemet genereres videre når redelige mj'ere i dette tilfellet frekventerer mj-messer og kjøper modellen av presumptivt rettskafne bruktselgere der.

Så viser det seg at bruktselgeren ikke har vært årvåken nok når "engros"-tyven tilbød ham varene i utgangspunktet. Men det skal i rettferdighetens navn da også legges til at mellom-mannen i dette tilfellet ga skriftlig kvittering, og straks refunderte hele beløpet tilbake til mj'eren fra messen og bar sitt eget tap uten å blunke.

Den sakesløse mj'eren ville deretter straks returnere tyvegodset til opprinnelig eier. Hvorledes tyven i detalj og i utgangspunktet fikk hånd på varene vet jeg ikke. Jeg støtter imidlertid ditt syn om å være ekstra aktpågiven når man har å gjøre med kjøp og salg - dessverre også på MJ-messer.

I hvilken grad tyver og svindlere skal utilregneliggjøres og ikke stilles til ansvar synes jeg derimot er vanskeligere å svelge sånn uten videre. Bikkja mi er ikke hverken syk eller rakettforsker, men ser virkelig skamfull ut når den har rappet noe fra spisebordet. Tror man må bevege seg temmelig langt ned i næringskjeden før man kan snakke om at skapningene overhode ikke vet forskjell på mitt og ditt. Uten sammenlikning for øvrig.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2014 at 23:22
Hei!
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Når er inne på tyveri, så er politiet i Moss ute etter den rettmessige eieren til en del amerikansk rullende materiell i H0:
 
Nå er ikke jeg i en posisjon hvor jeg kan skrive meldinger på vegne av politistasjonen i Moss, men det er kanskje en sammenheng her allikevel Wink
Er det virkelig ingen her, eller noen som vet om eventuelt andre som savner likestrømsmodeller i H0 i all hovedsak amerikansk (relativt konsekvente roadnames) samt noe norsk?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2014 at 20:07
Personen det snakkes om er visst i full gang på finn.no igjen også, skal man tro på rykter (hvilket man jo egentlig IKKE skal), så har visst fyren fått seg kjæreste på Philipinene og opererer ut derfra til tider...... det er mye lettere og drive svindel derfra...........f.eks denne varianten: jeg er på ferie, men kommer hjem i løpet av 1 uke, men sett inn halvparten av beløpet på min konto så vet jeg med sikkerhet at du skal ha "tingene", det er en variant han benytter seg av....... og ærlige folk biter på og hører aldri et pip fra ham igjen. Vet at faren og broren fortviler over "fyrens" handlinger......... men det har de måttet gjøre i åresvis desverre. Man skal huske at det man vanlighvis sier at folk kan forandre seg, det stemmer ikke, det reelle er at folk IKKE forandrer seg, men de blir med årene mer erfarne og flinkere til å skjule sin agenda....... kynisk ja, men desverre også veldig sannt.  
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2014 at 21:48
Om ingen av dere som vet hvem dette er, og hva det dreier som, eier baller til å informere om hvilke annonser det dreier seg om og navnet på vedkommende så blir jo folk fortsatt lurt og vedkommende kan fritt holde på videre.
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2014 at 22:47
Vi har skapt oss et land der banditter skal beskyttes og tas godt hånd om av jurister som aldri taper noen sak - økonomisk - for staten betaler dem. Samt sosionomer og kriminologer som skriker opp dersom en kjeltring ikke får full ryggdekning under samtlige "rettigheter" i den kvasi-juridiske menyen.

Et feilskritt her og DU skal imidlertid straffes. Mens den snillistiske rehabiliteringen av tyven og svindleren forutsetter lønnet opphold i luksusfengsler med gratis utdannelse, "bo-trening", fri tur til fotball-VM med medbragte tjenere før den endelige overgangen til uførepensjon i leilighet finansiert av statlige og kommunale etableringstilskudd som nedskrives til null etter ti år.

Ærlige folk kan outes så det rekker, men prøv å oute ham som gjør at førstnevnte ønsker å opptre noenlunde anonymt. Da smører pressen deg ut over avissidene som hjerteløs fascist.

Velkommen til det nye Norge!
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2014 at 22:51
"Fyern" operer ikke under eget navn, men bruker falske navn, også kvinnenavn.  En bekjent av meg "handlet" med en dame i Sandefjord.  Han kontaktet damen, og hun var ikke den eneste som hadde blitt lurt.  Kontoen pengene ble innbetalt til var registrert på deb Filipinske damen, med adresse der far og bror til denne "figuren" bor.  I.fg. "figurens familie har damen aldri bodd på den adressen.


Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2014 at 22:57
Det mest pussige er at Finn Moe i NMJ sender meg mail og advarer kraftig mot denne karen som jeg i følge ham må ligge langt unna. Samtidig "takker han spesielt" og hedrer altså samme mann med fullt navn i sin produktkatalog for 2014. Det er en merkelig verden.
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2014 at 23:53
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Om ingen av dere som vet hvem dette er, og hva det dreier som, eier baller til å informere om hvilke annonser det dreier seg om og navnet på vedkommende så blir jo folk fortsatt lurt og vedkommende kan fritt holde på videre.
 
 
 
Tja og uttale seg om hvem som har BALLER eller ikke synes jeg ikke hører hjemme på et nettsted som dette.......... det er nå engang slik at og henge ut folk offentlig IKKE er lov i Norge og en moderators oppgave/plikt på et nettforum er faktisk og sørge for at slik ikke forekommer. Så det har ikke mye med "baller" og gjøre, men hvis man er intresert i navnet på fyren så er det ikke noe i veien for at det kan spres via PM eller mail.
 
 
 
 
Back to Top
Nedernoor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 28 februar 2013
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 42
Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2014 at 10:31
For meg som "utlending" ville det vært kjekt å vite. Så hvis noen med kjennskap til navn og aliasser ville være så vennlig og sende meg en pm?

På forhånd takk.
Trains, planes and automobiles. Not necessarily in that order...
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2014 at 16:03
Jeg gjør det samme som Nedernoor og spør om noen kan gi med navnet på en PM. 

Mattis
Proud to be a nerd.
Back to Top
Bonden View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 54
Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2014 at 16:17
kunne også tenkt meg en PM om det samme.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2014 at 17:36
Henger meg også på PM-forespørslene her. Er helt enig i det Damp skriver litt lenger opp, syns det er forferdelig hvordan mange forbrytere behandles sammenlignet med ofrene, og en skamplett for Norge som nasjon..!Angry
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2014 at 19:27
Foreslår at man tar den politiske diskusjonen et annet sted!
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2014 at 19:43
Har full forståelse for det Håvard, beklager den lille utblåsingen min rett over her.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2014 at 23:26
Jeg vil også ha en slik PM, handler mye på nett som flere andre her også Gjør.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2014 at 10:24
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2014 at 12:10
Goodie. Smile


Edited by pkonc - 22 juni 2014 at 13:08
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2014 at 12:26
kopier hele tråden og legg den i Google
Bjørn
mvh
Bjørn
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2014 at 12:44
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2014 at 13:07
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Første treff på https://www.google.no/search?q=st%C3%A5le+n%C3%A6ss+svindel&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=NLOmU7H2HY_K8geR1oCIBg
 
 
 
Takker, denne linken funker hur bra som helst, ser at han er langt mer aktiv enn jeg tidligere trodde. Visste at han drev på en del, men ikke at han hadde svindlet enkelt personer for hundretusener. 
Desverre kommer han nok til og holde på videre også inntil han møter på/svindler "feil" person......... det er det som slike inndivider ikke forstår og det er at dagen de møter på "feil" person så går det skikkelig til helvete. Norske fengsler er reneste luksushotel og rehabiliteringen i etterkant kan man jo bare le seg i hjel av........ det er så bortkasta skattepenger at jeg knappt har ord for det. 


Edited by pkonc - 22 juni 2014 at 13:13
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2014 at 13:27
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Første treff på https://www.google.no/search?q=st%C3%A5le+n%C3%A6ss+svindel&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=NLOmU7H2HY_K8geR1oCIBg

 
 
 
Takker, denne linken funker hur bra som helst, ser at han er langt mer aktiv enn jeg tidligere trodde. Visste at han drev på en del, men ikke at han hadde svindlet enkelt personer for hundretusener. 
Desverre kommer han nok til og holde på videre også inntil han møter på/svindler "feil" person......... det er det som slike inndivider ikke forstår og det er at dagen de møter på "feil" person så går det skikkelig til helvete. Norske fengsler er reneste luksushotel og rehabiliteringen i etterkant kan man jo bare le seg i hjel av........ det er så bortkasta skattepenger at jeg knappt har ord for det. 



Vi bør alle kreve av Finn Moe på neste besøk i butikken at Norsk Modelljernbane slutter å benytte en slik person innen bedriften. Hvem vet hva han kan spore opp av "nyttig info" når han frekventerer forretningen. Et sted bør grensen gå selv om han er flink til å skrive bøker og sitter på et stort fotomateriale som Moe & co gjerne vil ha. Å takke en slik person med "spesiell takk" i produktkatalogen for 2014 er en hån mot alle oss som er svindlet og forsøkt svindlet av denne karen.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2014 at 18:29
Det er den karen igjen ja.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2014 at 19:51
Flink forfatter? Det er vel bare 1 bok han har gitt ut som jeg vet om og mye av teksten der var hentet rett ut av På Sporet. 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2014 at 22:23
Dette ble en skikkelig bisarr tråd.

Jeg var litt i tvil til å begynne med, men nå er katten er sluppet ut av sekken og det er klart hvem det snakkes om.

Jeg må da bare gjenta det jeg forsøkte å formidle helt i begynnelsen av tråden, men denne gangen forhåpentligvis enda litt klarere:
Alle som har møtt denne personen, men som allikevel inngår avtaler som omfatter store verdier har utelukkende seg selv å takke.
Hans fremtoning er slik at alle oppegående personer ved første møte etter omtrent 10 sekunder bør forstå helt av seg selv at man ikke skal inngå avtaler med ham om noe som helst, og aldri overlate ham noen ting av verdi. Hvordan noen kan tro at han er en seriøs forretningspartner er ubegripelig. At noen til og med presterer å fortsette kontakten eller inngå nye avtaler etter å ha blitt svindlet en gang er hinsides enhver fornuft.

Lenger opp her er det lenket til diverse opplysninger om svindel, blant annet en som gråter krokodilletårer over at han har utestående over en halv million! Hallo!! Hvor dum går det an å bli? Selv låner jeg ikke ut så mye som en flaskeåpner til denne fyren, og den tilnærmingen har jeg hatt fra første gang jeg møtte ham - som var lenge før han ble kjent for svindel og tyverier.
At næringsdrivende inngår avtaler med ham er totalt uforståelig. Sjekker de ikke noe som helst? Har de ikke magefølelse? Min umiddelbare magefølelse når jeg møter en person som fremstår på denne måten er "vær forsiktig, ikke involver deg før du vet noe mer". Og når det gjelder denne personen, så er det jo ikke noe problem å finne ut det meste hvis man har møtt ham og kjenner navnet.

At man kan risikere svindel på nettet når man handler med personer man ikke har møtt er en risiko man alltid må ta med i betraktningen, uavhengig av den personen som diskuteres her. Om det er små beløp kan man leve med det, men det finnes jo også mange måter å sikre seg på. Om man inngår en avtale på høye beløp på nettet uten å ha sikret seg, så har man også seg selv å takke. Det blir som å satse på børsen med lånte penger - om man taper, så har man selv skylden hvis man ikke hadde råd til å tape det man satset.

Jeg forstår ganske enkelt ikke at noen som har møtt ham personlig kan finne på å klage over at de har tapt penger eller blitt bestjålet. Fra første stund har jeg holdt god avstand til ham, og aldri latt ham komme ubevoktet i nærheten av verdier jeg ikke ønsker å miste. Å la ham komme i nærheten av mitt hjem eller andre steder jeg har myndighet over, og som allmennheten ikke har adgang til, er for meg fullstendig utenkelig.
Det siste er forresten ikke noe praktisk problem. Jeg har fortalt ham så tydelig hva jeg mener om ham at han skygger banen øyeblikkelig hvis han ser meg....

Edited by H. Lindholm - 22 juni 2014 at 23:05
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2014 at 23:11
Sentrale aktører i markedet ser derimot ut til ikke å ha noe imot samarbeid med ham. Værsågo' bli gæern!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,093 seconds.