MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Pseudonym (nick) på nettfora
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedPseudonym (nick) på nettfora

 Post Reply Post Reply
Author
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Topic: Pseudonym (nick) på nettfora
    Posted: 14 mai 2014 at 14:00
At nordmenn kan være til dels naive kan nok synes søtt for mange. Men nett-kriminalitet og ID-tyveri er dessverre et raskt økende problem i vår tidligere - akk - så rørende andedam. Både globale og lokale kjeltringer er ute etter våre verdier. Disse aktørene følger nøye med på nett, noe jeg får stadige meldinger om til mitt pressebyrå fra NORSIS - dit jeg også inviteres til stadige kurs.(Det statlige Norsk senter for informasjonssikring)


Jeg har selv vært utsatt for både innbrudd og flere svindelforsøk av mennesker som følger med på nettet og som ut i fra de opplysningene de der finner foretar seg kriminelle fremstøt mot eksempelvis oss MJ-samlere. Dette har ført til politiaksjoner og arrestasjon/straff for synderne.


Det har derfor til nå vært en nyttig regel hos MJF - og de fleste andre web-aktører - at man kan kjøre nick på det globale forumet. De aller fleste som har gode hensikter vet likevel godt hvem de kommuniserer med.


MJF har til nå forstått problemet og har nedfelt i sine forumregler at pseudonym er akseptert.


Når nå enkelte hissigpropper på egen hånd vil bryte og ødelegge dette regelverket betyr bare dette at personer som kan ha mye å bidra med kan finne det nødvendig å holde seg unna. Dette taper forumet på i det lange løp. Moderator ser heller ikke ut til å bry seg om disse bruddene. Motstanderne av anonymitet på nett får ikke gjennomslag på GF, eller møter slett ikke. Men de velger altså anarkiet.


Motvilje mot at anonyme debattanter kan delta i debatter med en viss temperatur faller etter mitt skjønn på stengrunn dersom moderator følger med og modererer dersom det ender med personangrep eller sjikane.
Her svikter moderator i dag.



Det er ikke mange dagene siden at NJK's MJ-forum omtalte et nytt fremstøt via Finn.no fra slike kjeltringer.

Svindel på Finn.no

At enkelte debattanter og også moderator ikke synes å ville følge forumets regler er bare trist. Det kan være at noen kanskje tidvis bytter nick når det er blitt for mange Superline-fotos fra egen samling. Men det kan også være helt andre og særlig presserende grunner. Gjentatte selvbestaltede brudd på foreningens egne regler angående dette gjør at meget dyktige og inspirerende MJ'ere jeg har snakket med lar være å la MJF tilflyte spennende stoff via nettforumet. Husk at ethvert navn på nettet kan leses av hele verden!

Uansett bør man respektere generalforsamlingens og styrets vedtekter og heller fremme sine forslag før GF. Om GF finner ut at anonymitet ikke er ønskelig på MJF-forumet, ja da kan alle som skriver der bestemme seg på forhånd om de selv vil delta eller ikke. Det anarkiet som nå råder på dette forumet vitner om svært dårlig moderering. Modden kunne sende PM til aktører dersom noe så ut til å gli ut. Det pussige er at de som "outer" andre selv velger å skrive under nick - en hyklersk dobbeltmoral som blir stadig mere vanlig i vårt norske samfunn.

KONKLUSJON:

Nettet er stadig oftere eksponert for kriminelle overvåkere.

Altfor mange nordmenn sover fortsatt en tornerosesøvn hva dette angår.

MJF har regler der brudd ikke sanksjoneres av moderatoren.

Folk som ønsker å på en rimelig måte å beskytte seg mot det nye Norge bør ikke skrive på MJF's nettforum.






Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 14:10
Så langt jeg har forstått det, så har ikke dette forumet noen eksplisitte moderatorer for tiden. Styret har overtatt rollen etter at de tidligere moderatorene avtrådte etter konflikt med styret. Styret, bortsett fra vara Morten W, viser seg totalt fraværende, og dermed skjer der vel heller ingen moderering fordi ingen ansvarlige følger med. 

Dine klager på moderator er derfor et slag i luften så lenge de framføres her.

Til selve saken om nicks eller ikke og nettkriminalitet, så er det to mulige løsninger på dette etter min mening:
1. Alle opptrer med nicks.
2. Ingen opptrer med nicks, men i lukkede fora der enhver ny bruker må godkjennes av moderator i samsvar med prosedyrer som på rimelig måte sikrer at registrerte brukere er reelle bruker som faktisk lar seg identifisere og kontaktes av moderatorer.
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 14:10
Originally posted by Damp Damp wrote:

At nordmenn kan være til dels naive kan nok synes søtt for mange. Men nett-kriminalitet og ID-tyveri er dessverre et raskt økende problem i vår tidligere - akk - så rørende andedam. Både globale og lokale kjeltringer er ute etter våre verdier. Disse aktørene følger nøye med på nett, noe jeg får stadige meldinger om til mitt pressebyrå fra NORSIS - dit jeg også inviteres til stadige kurs.(Det statlige Norsk senter for informasjonssikring)


Vel og bra.
Men hvorfor trenger du så mange forskjellige nick?

Jeg har ingen problemer med at folk opptrer med nick, jeg har faktisk flere ganger argument *for* at dette skal være lov.

Men at man trenger 4-5 nick har jeg ingen forståelse for.
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 14:22
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:

At nordmenn kan være til dels naive kan nok synes søtt for mange. Men nett-kriminalitet og ID-tyveri er dessverre et raskt økende problem i vår tidligere - akk - så rørende andedam. Både globale og lokale kjeltringer er ute etter våre verdier. Disse aktørene følger nøye med på nett, noe jeg får stadige meldinger om til mitt pressebyrå fra NORSIS - dit jeg også inviteres til stadige kurs.(Det statlige Norsk senter for informasjonssikring)


Vel og bra.
Men hvorfor trenger du så mange forskjellige nick?

Jeg har ingen problemer med at folk opptrer med nick, jeg har faktisk flere ganger argument *for* at dette skal være lov.

Men at man trenger 4-5 nick har jeg ingen forståelse for.


Det kan være mange grunner til at noen velger å bytte nick jevnlig. I redaktørforeningen har for eksempel utsatte grupper av journalister som må ligge lavt i terrenget fått råd om å bytte nick jevnlig, slik at de likevel kan leve et normalt liv. La oss for eksempel si at en journalist har intervjuet den frittalende norsk-irakiske muslimen Walid al-Kubaisi. Hans sterke meninger om islam og muslimer har gjort at han får fatwa-inspirerte trusler. Men også journalisten får dødstrusler og må foreta seg visse tilpasninger for å unngå en smell. Slik er Norge blitt. Forleggeren William Nygaard fikk en 44 magnum i kroppen fordi han oversatte Salma Rushdies Sataniske vers. Andre må flytte ut på landet.

Men som jeg skrev - om det blir for mange Superline-fotos på ett nick så ville i alle fall jeg - om jeg var tyv - raskt legge sammen to og to og legge en plan.

Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 14:36
Originally posted by ses ses wrote:

Så langt jeg har forstått det, så har ikke dette forumet noen eksplisitte moderatorer for tiden. Styret har overtatt rollen etter at de tidligere moderatorene avtrådte etter konflikt med styret. Styret, bortsett fra vara Morten W, viser seg totalt fraværende, og dermed skjer der vel heller ingen moderering fordi ingen ansvarlige følger med. 

Dine klager på moderator er derfor et slag i luften så lenge de framføres her.

Til selve saken om nicks eller ikke og nettkriminalitet, så er det to mulige løsninger på dette etter min mening:
1. Alle opptrer med nicks.
2. Ingen opptrer med nicks, men i lukkede fora der enhver ny bruker må godkjennes av moderator i samsvar med prosedyrer som på rimelig måte sikrer at registrerte brukere er reelle bruker som faktisk lar seg identifisere og kontaktes av moderatorer.


Midnight - har etter min forståelse en moderatorrolle. Forrige dagen ble et av de verre innleggene med personhets fjernet. Om ikke det var innskriveren selv som kom på bedre tanker og fjernet det selv da? Det lar seg jo gjøre en viss tid etterpå.

Om det i så fall ikke finnes noen moderator overhodet her inne, så minsker ikke det kritikken - snarere tvert imot. Da er det ledelsen i kraft av å ha kuppet moderatorfunksjonen som svikter og adressen er da styret som er de ansvarlige for moderering og innholdet på nettet i deres egen forening.

Edited by Damp - 14 mai 2014 at 14:39
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 14:39
Originally posted by Damp Damp wrote:


Det kan være mange grunner til at noen velger å bytte nick jevnlig. I redaktørforeningen har for eksempel utsatte grupper av journalister som må ligge lavt i terrenget fått råd om å bytte nick jevnlig, slik at de likevel kan leve et normalt liv. La oss for eksempel si at en journalist har intervjuet den frittalende norsk-irakiske muslimen Walid al-Kubaisi. Hans sterke meninger om islam og muslimer har gjort at han får fatwa-inspirerte trusler. Men også journalisten får dødstrusler og må foreta seg visse tilpasninger for å unngå en smell. Slik er Norge blitt. Forleggeren William Nygaard fikk en 44 magnum i kroppen fordi han oversatte Salma Rushdies Sataniske vers. Andre må flytte ut på landet.


Mener du virkelig at dette har relevans på et modelljernbaneforum?
Back to Top
Skift View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 mars 2014
Status: Offline
Points: 23
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 14:39
Uff. Jeg ante ikke at å samle på Superline var like farlig som å oversette sataniske vers. Nå har jeg full forståelse for å måtte gå langt ut på landet og under jorden.
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 14:43
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:


Det kan være mange grunner til at noen velger å bytte nick jevnlig. I redaktørforeningen har for eksempel utsatte grupper av journalister som må ligge lavt i terrenget fått råd om å bytte nick jevnlig, slik at de likevel kan leve et normalt liv. La oss for eksempel si at en journalist har intervjuet den frittalende norsk-irakiske muslimen Walid al-Kubaisi. Hans sterke meninger om islam og muslimer har gjort at han får fatwa-inspirerte trusler. Men også journalisten får dødstrusler og må foreta seg visse tilpasninger for å unngå en smell. Slik er Norge blitt. Forleggeren William Nygaard fikk en 44 magnum i kroppen fordi han oversatte Salma Rushdies Sataniske vers. Andre må flytte ut på landet.


Mener du virkelig at dette har relevans på et modelljernbaneforum?


Det er her den norske motviljen mot å annamme en stadig mere kriminell verden rundt seg kommer inn. Det spiller ingen rolle for verdensveven om ditt navn presenteres på et MJ-forum eller på Gunda Oppistuggus vaffelforum. Navn på veven er et navn på veven. Det er dette de nettkriminelle benytter - blant annet til å planlegge innbrudd for å stjele Superline-modeller i hundretusenkroners-klassen, eller som grunnlag for ID-tyveri. Det er utrolig mye mer enn folk er klar over som kan settes sammen om en person på internett.
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 14:46
TIL DEN ANONYME "SKIFT":

Det er mange former for kriminalitet som gjør at en må passe seg på nettet. At du ikke forstår det får være din sak. At også flere nordmenn ikke forstår dette viser bare at det trenges en kraftig oppvåkning. Og det er jeg sikker på at kommer etter hvert. Ditt krasse innlegg forleden ble i alle fall vekk fra dette forumet sist du var innpå.

Edited by Damp - 14 mai 2014 at 14:47
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 15:00
Originally posted by Damp Damp wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:


Det kan være mange grunner til at noen velger å bytte nick jevnlig. I redaktørforeningen har for eksempel utsatte grupper av journalister som må ligge lavt i terrenget fått råd om å bytte nick jevnlig, slik at de likevel kan leve et normalt liv. La oss for eksempel si at en journalist har intervjuet den frittalende norsk-irakiske muslimen Walid al-Kubaisi. Hans sterke meninger om islam og muslimer har gjort at han får fatwa-inspirerte trusler. Men også journalisten får dødstrusler og må foreta seg visse tilpasninger for å unngå en smell. Slik er Norge blitt. Forleggeren William Nygaard fikk en 44 magnum i kroppen fordi han oversatte Salma Rushdies Sataniske vers. Andre må flytte ut på landet.


Mener du virkelig at dette har relevans på et modelljernbaneforum?


Det er her den norske motviljen mot å annamme en stadig mere kriminell verden rundt seg kommer inn. Det spiller ingen rolle for verdensveven om ditt navn presenteres på et MJ-forum eller på Gunda Oppistuggus vaffelforum. Navn på veven er et navn på veven. Det er dette de nettkriminelle benytter - blant annet til å planlegge innbrudd for å stjele Superline-modeller i hundretusenkroners-klassen, eller som grunnlag for ID-tyveri. Det er utrolig mye mer enn folk er klar over som kan settes sammen om en person på internett.


Du svarer ikke på det jeg spør om.
Det spør om er følgende:

Mener du det er et relevant argument for å benytte seg av flere nick på et norsk modelljernbaneforum at William Nygaard ble skutt og at Walid al-Kubaisi får fatwa-inspirerte trusler?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 15:16
Originally posted by Damp Damp wrote:

Det kan være mange grunner til at noen velger å bytte nick jevnlig.
 
 
En ting er å bytte nick, men en annen ting er å fortsette å operere under forskjellige nick nærmest fra dag til dag.
 
 
Det blir vanskelig å være forkjemper for å tillate nick på et forum når en opplever at personer med flere nick benytter de forskjellige nickene sine til å starte en krangel med seg selv ved å la et nick være for en sak det andre nicket er mot og så sitte å argumentere for og mot seg selv...
 
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 15:20
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:


Det kan være mange grunner til at noen velger å bytte nick jevnlig. I redaktørforeningen har for eksempel utsatte grupper av journalister som må ligge lavt i terrenget fått råd om å bytte nick jevnlig, slik at de likevel kan leve et normalt liv. La oss for eksempel si at en journalist har intervjuet den frittalende norsk-irakiske muslimen Walid al-Kubaisi. Hans sterke meninger om islam og muslimer har gjort at han får fatwa-inspirerte trusler. Men også journalisten får dødstrusler og må foreta seg visse tilpasninger for å unngå en smell. Slik er Norge blitt. Forleggeren William Nygaard fikk en 44 magnum i kroppen fordi han oversatte Salma Rushdies Sataniske vers. Andre må flytte ut på landet.


Mener du virkelig at dette har relevans på et modelljernbaneforum?


Det er her den norske motviljen mot å annamme en stadig mere kriminell verden rundt seg kommer inn. Det spiller ingen rolle for verdensveven om ditt navn presenteres på et MJ-forum eller på Gunda Oppistuggus vaffelforum. Navn på veven er et navn på veven. Det er dette de nettkriminelle benytter - blant annet til å planlegge innbrudd for å stjele Superline-modeller i hundretusenkroners-klassen, eller som grunnlag for ID-tyveri. Det er utrolig mye mer enn folk er klar over som kan settes sammen om en person på internett.


Du svarer ikke på det jeg spør om.
Det spør om er følgende:

Mener du det er et relevant argument for å benytte seg av flere nick på et norsk modelljernbaneforum at William Nygaard ble skutt og at Walid al-Kubaisi får fatwa-inspirerte trusler?


Joda , det har jeg svart deg på flere ganger, men du vil tydeligvis ikke annamme det. Jeg kan ta det er tredje runde:

Dersom du er tyv på et marked og har spesialisert deg på blant annet dyre modeller av tog fordi du har god forbindelse med utenlandske og/eller norske kjøpere og lett får omsatt varene så ville i alle fall jeg ha gjort følgende:

Følg med på alle nettfora som presenterer slike modeller. Ser du et nick med en som presenterer mange slike så skaff deg et nick på forumet og krev at vedkommende outes. Nå vet du hvem han er og da gjenstår bare fem fingre og et napp hjemme hos ham. Av denne grunn kan det være smart av en slik person å endre på nickene sine iblant. Eller å la være å vise frem de fine modellene sine i det hele tatt.

At det finnes også andre grunner til å ha nick var bare et eksempel på at finnes flere og enda viktigere grunner. Mange ser nok ikke hvilken verden som byggs opp i landet vårt. I nabolandet Sverige er nå et helt bystyre kuppet av syrisk mafia og disse stanser iblant trafikken inn til byen og holder private trafikk-kontroller med bøteleggelser på stedet. Svensk politi tør ikke gripe inn om de ikke får mobilisert mange nok væpnede kolleger.


I Norge har man for første gang nettopp avslørt at byggeentreprenørfirmaer er rene mafiøse hvitvaskingsanstalter. Når denne virkeligheten får lov til å bre seg i vårt tidligere så trygge land, er nok dette nettopp grunnen til at myndighetene v/NORSIS ber oss om å være ekstra forsiktige på nettet - der kriminaliteten ikke så lett oppdages før det er for sent. "Den kloke ser ulykken komme og søker skjul", heter det i ordtaket.
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 15:25
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:

Det kan være mange grunner til at noen velger å bytte nick jevnlig.

 
 
En ting er å bytte nick, men en annen ting er å fortsette å operere under forskjellige nick nærmest fra dag til dag.
 
 
Det blir vanskelig å være forkjemper for å tillate nick på et forum når en opplever at personer med flere nick benytter de forskjellige nickene sine til å starte en krangel med seg selv ved å la et nick være for en sak det andre nicket er mot og så sitte å argumentere for og mot seg selv...
 
 



Vel, det finnes jo til og med moderatorer som gjør jobben sin den ene dagen til gagn for den foreningen de har fått tillit til å operere i av styret, men som neste dag går løs på det samme styret i en i offentlig skittentøyvask i stedet for å ta opp sine personlige og arbeidsmessige problemer med styret direkte eller på interne sider og holde foreningens rennomme skadesløs. Men dette er jo også en del av det nye Norge. Det gjelder å ramme de som har gitt dem en skrape i lakken og samle flest mulig tilhengere   for sin egen "syke mor". Helt uten omtanke for det prosjektet de er satt til å få tillit av. Teknikken er velkjent.

Edited by Damp - 14 mai 2014 at 15:28
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 15:32
Originally posted by Damp Damp wrote:

Vel, det finnes jo til og med moderatorer som gjør jobben sin den ene dagen til gagn for den foreningen de har fått tillit til å operere i av styret, men som neste dag går løs på det samme styret i en i offentlig skittentøyvask i stedet for å ta opp sine personlige og arbeidsmessige problemer med styret direkte eller på interne sider og holde foreningens rennomme skadesløs. Men dette er jo også en del av det nye Norge. Det gjelder å ramme de som har gitt dem en skrape i lakken og samle flest mulig tilhengere   for sin egen "syke mor". Helt uten omtanke for det prosjektet de er satt til å få tillit av. Teknikken er velkjent.
 
Mulig du deltar også på fora hvor slikt skjer. Det har jeg ingen formening om. At brukere her på dette fora har kranglet med seg selv er jeg derimot kjent med, og det taler jo mot å tillate anonymitet som vel er temaet her i denne tråden?
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 15:38
Originally posted by Damp Damp wrote:



At det finnes også andre grunner til å ha nick var bare et eksempel på at finnes flere og enda viktigere grunner. Mange ser nok ikke hvilken verden som byggs opp i landet vårt. I nabolandet Sverige er nå et helt bystyre kuppet av syrisk mafia og disse stanser iblant trafikken inn til byen og holder private trafikk-kontroller med bøteleggelser på stedet. Svensk politi tør ikke gripe inn om de ikke får mobilisert mange nok væpnede kolleger.


I Norge har man for første gang nettopp avslørt at byggeentreprenørfirmaer er rene mafiøse hvitvaskingsanstalter. Når denne virkeligheten får lov til å bre seg i vårt tidligere så trygge land, er nok dette nettopp grunnen til at myndighetene v/NORSIS ber oss om å være ekstra forsiktige på nettet - der kriminaliteten ikke så lett oppdages før det er for sent. "Den kloke ser ulykken komme og søker skjul", heter det i ordtaket.


Utfordringen blir vel å se når fornuftige forholdsregler går over i paranoia.
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 16:56
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:



At det finnes også andre grunner til å ha nick var bare et eksempel på at finnes flere og enda viktigere grunner. Mange ser nok ikke hvilken verden som byggs opp i landet vårt. I nabolandet Sverige er nå et helt bystyre kuppet av syrisk mafia og disse stanser iblant trafikken inn til byen og holder private trafikk-kontroller med bøteleggelser på stedet. Svensk politi tør ikke gripe inn om de ikke får mobilisert mange nok væpnede kolleger.


I Norge har man for første gang nettopp avslørt at byggeentreprenørfirmaer er rene mafiøse hvitvaskingsanstalter. Når denne virkeligheten får lov til å bre seg i vårt tidligere så trygge land, er nok dette nettopp grunnen til at myndighetene v/NORSIS ber oss om å være ekstra forsiktige på nettet - der kriminaliteten ikke så lett oppdages før det er for sent. "Den kloke ser ulykken komme og søker skjul", heter det i ordtaket.


Utfordringen blir vel å se når fornuftige forholdsregler går over i paranoia.


Det har du helt rett i. Og de fleste tenker nok ikke så mye over det før de som jeg har erfart ett innbrudd og en gjennomført svindel og ett svindelforsøk. Det siste blant andre av noen som her og på et annet relatert forum virket veldig hyggelig og grei. Og du vil vel kanskje ha ham outet også, men nå har han sonet sin straff i fengsel så jeg håper han skikker seg bedre i fremtiden. Derfor lar jeg ham være.

Edited by Damp - 14 mai 2014 at 17:01
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 17:10
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:

Vel, det finnes jo til og med moderatorer som gjør jobben sin den ene dagen til gagn for den foreningen de har fått tillit til å operere i av styret, men som neste dag går løs på det samme styret i en i offentlig skittentøyvask i stedet for å ta opp sine personlige og arbeidsmessige problemer med styret direkte eller på interne sider og holde foreningens rennomme skadesløs. Men dette er jo også en del av det nye Norge. Det gjelder å ramme de som har gitt dem en skrape i lakken og samle flest mulig tilhengere   for sin egen "syke mor". Helt uten omtanke for det prosjektet de er satt til å få tillit av. Teknikken er velkjent.
 
Mulig du deltar også på fora hvor slikt skjer. Det har jeg ingen formening om. At brukere her på dette fora har kranglet med seg selv er jeg derimot kjent med, og det taler jo mot å tillate anonymitet som vel er temaet her i denne tråden?




Ikke noe problem med å nekte folk anonymitet på et forum. Det er det også flere aviser som gjør etter hvert som all innvandringen fører til reinspikka rasisme fra det andre holdet.

Men disse avisene gjør det på forhånd helt klart at her gjelder ikke anonymitet men fullt navn. Da vet man dette på forhånd og kan la være å skrive der. MJF's forum derimot tillater nick, men noen av medlemmene liker dette så dårlig at de outer de som de ikke liker meningene til, samtidig som de selv skjuler seg bak egne nick. Og ingen moderator følger med eller griper inn til fordel for sine egne regler. Her må man bare si som i ukebladene: Finn fem feil!

Edited by Damp - 14 mai 2014 at 17:10
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 17:20
Jeg må innrømme at jeg ikke har lest alle innleggene her. Til det er tråden for perifer fra min hovedinteresse her på forumet, utveksling av informasjon og gjensidig læring om modelljernbanehobbyen. Selv har jeg brukt fullt navn siden jeg ble registrert som bruker. Jeg tør å stå for det jeg skriver her på forumet, og for øvrig i alle forum og medier der jeg skriver artikler eller deltar i saklige debatter.

Edited by Morten Jacobsen - 14 mai 2014 at 17:23
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 17:29
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Jeg må innrømme at jeg ikke har lest alle innleggene her. Til det er tråden for perifer fra min hovedinteresse her på forumet, utveksling av informasjon og gjensidig læring om modelljernbanehobbyen. Selv har jeg brukt fullt navn her på forumet. Jeg tør å stå for det jeg skriver her på forumet, og for øvrig innkalle medier der jeg skriver artikler eller deltar i saklige debatter.


Dette forumet har en underkategori som heter Forumverkstedet og ikke MJ-verkstedet. Det er noe ledelsen i klubben tidligere har bidratt til og flertallet ønsket. Jeg antar at grunnen er at man der skal debattere ulike sider ved forumet. Som for eksempel den regelen den tidligere ledelsen har sanksjonert om at deltagerne skal kunne være anonyme der.

Jeg antar at ledelsens beslutningsgrunnlag er at de har forståelse for at NOEN ønsker nicket av årsaker som ledelsen har forstått verdien av, men som de ikke nødvendigvis praktiserer selv. Dersom den ansvarlige ledelsen i ettertid misliker sine egne regler, kan det gi noen av oss en underlig opplevelse av at de møter seg selv i døren.
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 17:50
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Jeg må innrømme at jeg ikke har lest alle innleggene her. Til det er tråden for perifer fra min hovedinteresse her på forumet, utveksling av informasjon og gjensidig læring om modelljernbanehobbyen. Selv har jeg brukt fullt navn siden jeg ble registrert som bruker. Jeg tør å stå for det jeg skriver her på forumet, og for øvrig i alle forum og medier der jeg skriver artikler eller deltar i saklige debatter.


En liten digresjon fra min side i all vennlighet. Men jeg så du strøk at du kunne "innkalle mediene". Det gjorde ikke denne karen ved en annen gren:

Mannen som innkalte pressen:
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 19:21
Den eneste jeg kan se som ønsket "outet" i dette forumet er trollet med flere navn, og som slettes ikke er en like fin og god person som vedkommende selv ønsker å tro.
Vedkommende ser heller ikke selv at sin fremferd her inne kun fyrer av alle useriøsitets-alarmer hos alle andre.
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 20:12
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Den eneste jeg kan se som ønsket "outet" i dette forumet er trollet med flere navn, og som slettes ikke er en like fin og god person som vedkommende selv ønsker å tro.
Vedkommende ser heller ikke selv at sin fremferd her inne kun fyrer av alle useriøsitets-alarmer hos alle andre.


Det eneste som mangler nå fra deg er vel at du gir meg skylden for at MJ-bladet ikke kommer ut også. Og at styret ikke kommuniserer med medlemmene. Og at moderatortroppen ikke vil jobbe her mere. Hva med Syria? Kan Damp ha forbindelser med Assad?

Dine angrep har rett og slett ikke injurierende kraft lenger EirikS og jeg foreslår heller at du avblåser striden og melder deg inn i foreningen og debatten rundt MJF's fremtid. Vi skal nok få til en hyggelig samtale du og jeg når anfallet går over. Ha en fin kveld!
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 21:02
Hei Henning.

Jeg synes det er helt greit at du vil ha ett Pseudonym.
Men det jeg ikke skjønner er at du må bytte så ofte?
Vi fleste her inne skjønner jo at det er deg uansett om du kaller deg "Damp", "Slerke", "Mini", "MJ", "Mikael Järn", "Pjokken".
Er akkurat det jeg ikke skjønner?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 21:06
Hei SveinR. Dette har jeg svart på et utall ganger før. Det er jo som du sier at de fleste her inne vet hvem jeg er. Så er det da heller ikke "de fleste her inne" jeg har nick på grunn av.

PS. Til de neste som spør om det samme har jeg følgende råd: Les tråden!
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2014 at 21:07
Nå tror jeg alle sammen har forstått poengene fra begge sider!!!
Nok er nok... Fint om vi konsentrerer oss om å diskutere MJ og ikke minst MJF.
Barnehagediskusjonene får dere ta andre steder!


Edited by midnight - 14 mai 2014 at 21:12
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.