MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Teakvogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Teakvogner

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2005 at 21:03

Her må jeg rette en stor takk til Tom for at han tok seg tid til å hente frem den artikkelen igjen . Jeg lette nylig forgjeves i mitt rotete mj-bladarkiv, for jeg VISSTE at jeg hadde den artikkelen etsteds. Nå har jeg fått den i et adskillig bedre format enn jeg kunne håpe på.

Tusen takk, Tom! Og det gir en positiv "dytt" i å gi pekepinn om hva mjf-web"en bør inneholde, og til dem som har jobbet og jobber med videre utvikling.

Lars Gjertsen

 

Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2005 at 20:52
Virkelig interessant!  det eneste som står igjen er da dekaler. de nye vognene har jo relativt lite skrift inne på treveggene.  (Vogn nr., noen hvite skilt og ev. 3. kl. markering ser jeg på de vognene jeg har.)   Hvor finnes erstating for disse? 
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2005 at 15:58

Jamen, nå trenger vi jo ikke å finne bilder fra forbildet for å se bør se ut

Et meget godt resultat

Bjørn Egil
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2005 at 15:31

Takk Toml, dette er "Gullkorn" på forumet vet du

Roger Abel

 

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2005 at 14:06

Hei !

Jeg malte om mine teak-vogner for noen år siden, og skrev noen ord om dette i MJ-Bladet i 1997. Dengang ble bildene kopiert til svart/hvit, så bildene ga ingen god illustrasjon, egentlig. Tillater meg å gjengi artikkelen min her, med nye bilder som viser resultatet bedre. Kanskje noen kan ha nytte av det

Teakvogner i H0 med realistisk utseende - noen tips.

 

 

Jeg var lei av de brune, livløse Roco teakvognene mine, og bestemte meg for å gjøre noe med det. Etter noe testing på et stykke plast fra Plasticard, som jeg på forhånd hadde malt mørkebrunt, kom jeg frem til en metode som jeg tenkte å dele med leserne av MJ-bladet.

 

Etter å ha plukket fra hverandre vognen fullstendig, (det er ganske enkelt) la jeg på et tynt lag gul humbrol nr. 69. Jeg brukte sprøytepistol, men du kan selvsagt bruke pensel. Pass bare på at malingen er tynn. Spe ALLTID ut malingen med tynner. jeg har sett at alt for mange vakre modeller har blitt ødelagt av tjukk, klumpete maling. Vær kresen med malingen du bruker til modellene dine.  Jeg har god erfaring med renset terpentin på Humbrol-maling. Prøv deg frem på en plastbit, og bruk en liten pipette (dråpeteller) til terpentinen og malingen. Når du har funnet den rette blandingen, maler du vognkassen, slik at den blir dekket ganske bra.

Nå lar du vogna tørke godt, helst et par dager. Deretter blander du følgende:

 

1 del nr. 133 satin brown

2 deler nr. 49 clear matt

 

Blandes med renset terpentin. Jeg brukte 3 deler terpentin til 1 del maling.

 

Denne blandingen skal ha en konsistens nesten som vanlig melk. Denne blandingen stryker du på vogna med en fin, liten pensel, alltid i lengderetningen på teakbordene, og ikke for jevnt, for ellers blir det ikke noe "liv" i treverket. Når du har malt vogna en 6 - 7 ganger med denne metoden, vil den fine patinaen komme frem. Vindusrammene maler du med litt mørkere brun, og gjerne litt tykkere konsistens, men varier fargene her også. 

Til slutt blander du noen dråper  nr. 33 sort matt med 4 - 5 ganger så mye renset terpentin, og stryk forsiktig på, gjerne litt ujevnt. Gjenta prosessen noen ganger. Dette vil fremheve konturene i teakveggen, og samtidig tilføye litt sot, som det jo er på de gamle vognene. Bruk gjerne et bilde og se etter dette. NJK har mange fine som kan brukes.

 

På vognene fra Roco er taket helt glatt, og plasten "lyser" imot. Ser du på et tak på vognene til NJK, ser du at de er slett ikke glatte, men ujevne, og fargene varierer fra grå til gråsvart.

Denne effekten ville jeg forsøke å gjenskape, og fant følgende metode etter å ha prøvd meg frem med litt av hvert som jeg fant i kjeller og garasje. Jeg endte opp med en boks svart  karosseribeskyttelse for bil, Carosol Body Spray fra Hagmans, som ga perfekt resultat. Hold taket i god avstand fra boksen, og sprøyt ikke på mye, bare såvidt det dekker. Prøv deg frem først på noe annet, med glatt flate. Produktet får du tak i på bensinstasjoner og i bilrekvisitaforretninger.(Biltema) Synes du fargen er for mørk, så mal over med litt lysere grått, spe med terpentin, og mal dette over, gjerne litt ujevnt. Til slutt monterer du ventilene til taket.  Husk å tilpasse fargene til disse også. Ønsker du sidemonterte ventiler, så er dette å få kjøpt hos  Romerike Hobbysenter. Men du kan lage det selv også, med de som følger med vogna. Jeg gjorde det, og ble fornøyd med resultatet.

 

Understellet lot jeg få en omgang med sprøytepistolen, blandet litt grått og brunt, ispedd mye terpentin. Til slutt tørrmalte jeg med litt lysegrått, for å få frem detaljene. Husk forresten å maskere litreringen på understellet. Jeg har ennå ikke fått tak i litrering som passer til min vogn, men regner med å finne det før eller senere,kanskje....

(I ettertid vil jeg prøve å maskere øvrig litrering også, det er vanskelig å skaffe nye..)

 

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.