MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Batterier i taket
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Batterier i taket

 Post Reply Post Reply
Author
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Batterier i taket
    Posted: 05 mai 2014 at 06:09
Hei.
Jeg opplever at jeg har et begynnende problem med batteriene i taket på min Rh, Lady Anne. Batteriholderen virker å blitt litt slappere og det skjer ibland at ett batteri detter ur under kjøring. Jeg åpner og lukker taket for å justere gassflødet, det betyr at jeg må inn i hytten flere ganger under kjøring.
Har noen en lur ide´eller et tips på hvordan batterien kan festes bedre, evt byttes ut mot noe annet, typ hel oppladningsbar batteripakke? Det er jo en god del varmeutvikling, så jeg vet ikke helt hva som står imot over tid.


Hilsener fra Michael
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2014 at 10:29
Hei!
Det er plass i sidetankene til batteripakke. Hvis du velger oppladbare, noe som er greiest hvis du velger sidetankene, så kan du eventuelt fordele plassering med to batterier på hver side. Tilkobling for lading har mange utforminger og kan plasseres der det er mest praktisk. det greieste er en fritthengende kontakt som du trekker frem når du skal lade.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2014 at 11:40
Mine RH lok har en metalramme festet oppunder taket og som selve batteriholderen ligger inni. Må noen ganger skyve på batteriholderen for å åpne taket, men jeg har ikke hatt problem med batteriene.
Kanskje du kan få tak i en slik metalramme direkte fra Roundhouse. Ellers kan sikkert Livingsteam hjelpe deg.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2014 at 17:20
Det er ikke alle RH-lok som har en slik "metallomme" til batterikassetten i taket. Stort sett er dette avhengig om det er montert en "ventilasjonsluke" i taket. Denne "ventilasjonsluken" var tidligere isolert fra takplaten og koblet til antennen til mottakeren for bedre mottak (27/40 MHz)
- En slik "metallomme" løser problemet med at batteriene faller ut - men skaper andre problem med at ledningene kommer lett i beknip.
Slike metallommer er også avhengig av at det bores 2 hull i takplaten til festeskruene- Det er ikke like pent med slike skruehull i taket om man ikke har en slik "ventilasjonsluke" og limer denne fast (med dobbeltsidig tape).
Det finnes sikkert slike batterikassetter med arretering av batteriene? - Slike er ofte noe større og vanskelig å få plassert i en ellers trang hytte. Jeg har samme problem på noen av mine lok. Løsningen for meg, er når dette blir ekstra plagsomt, å strekke fjærene noe, slik at batteriene sitter bedre fast. (Man lærer seg også å lukke taket litt mer forsiktig på de lok dette gjelder!)
- Har ellers tenkt å bruke en tynn plaststrips rundt batteriene og kassen. Da må man bytte denne hver gang man bytter batterier.

- Ellers når det gjelder oppladbare batterier, så anbefaler jeg en ekstra celle dersom det originalt er 4 x 1,5V batteripakke. Oppladbare celler er kun på 1,2V og jeg har ofte observert at servoer/mottaker blir ustabile når forsyningsspenningen er kun noe over 4V. 5 celler gir 6V som tilsvarer original batteripakke.
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2014 at 10:53
Lady Ann og Silver Lady har forskjellig lengde på førerhuset. Uten å ha sjekket ut batteriplasseringene opp mot hverandre, så kan det hende at det kan by på problemer med å montere inn denne rammen med hensyn på all leamikken inne i førerhuset. Jeg ville satset på sidetankene hvis du skal gjøre forbedringer på dette Smile
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2014 at 11:38
Takk for gode svar!
Tenker jeg ikke har lyst å bore ekstra hull i taket, så jeg synes det virker riktig for min del å montere oppladningsbare i tankene. Har dere noen gode oppl.bare batteripakker å anbefale?
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2014 at 16:14
Hei
 
Jeg har også en Lady Ann byggesett. Jeg bruker en oppladbar pakke som jeg har loddet sammen selv av fire AAA celler (de som er hakket mindre enn dem du har) og forseglet med krympeplast. Den er så festet under taket med selvklebende borrelåsbånd. Enkel å ta inn og ut. Varme i førerhuset er ikke noe problem.
 
Når det gjelder spenning så har alle radioer jeg har hatt siden ca 1979 hatt mottakere som opererer fint på 4,8 V. Nyere 2.4 GHz radioer med mottakere beregnet for små elektrofly kan opereres med en LiPo celle med spenning 4,2 ned til ca 3,3 V.
 
Helge B.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2014 at 16:49
Det er først og fremst servoene som får problemer dersom spenningen blir lav.
Generelt er det brukt rimelige servoer i lokene og mange av disse tåler ikke å bli drevet med 4 x 1,2V i mer enn 30 minutter før de begynner å bli ustabile.
Jeg har 2 lok som jeg måtte sette inn en ekstra celle for "å få skikk på". Etter jobben har jeg ikke hatt problemer.
Når man allikevel skal gjøre en slik jobb, så er det lite ekstra arbeid og penger å sette inn en 6V batteripakke med en gang.
LiPo-celler har også den fordel at de tåler ekstremt store strømtrekk uten at spenningen faller. Derfor er spenningen temmelig stabil. - På NiCd eller NiNM-celler som de fleste bruker, kan "en tøff servo" få spenningen til å falle betraktelig med det resultat at servoen "jager".
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2014 at 22:22
Kjell H, du skriver: LiPo-celler har også den fordel at de tåler ekstremt store strømtrekk uten at spenningen faller. Derfor er spenningen temmelig stabil. - På NiCd eller NiNM-celler som de fleste bruker, kan "en tøff servo" få spenningen til å falle betraktelig med det resultat at servoen "jager".
Jeg ble nysgjerrig og begynte å lese om LiPo batterier, Og et spm. som jeg ikke har funnet svar på er hvordan de tåler varmen som vil oppstå i et Ls lok (i sidetanken) Noen som vet?
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2014 at 22:34
Det høres ut som noen mistenkelige servoer. En standard servo fra Futaba, Hitec m.fl. skal ikke oppføre seg slik. Har du merke og modell på denne servoen så kan vi gjøre et søk og se hva vi finner?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2014 at 09:28
Når det nå er snakk om LiPo batterier, kan de jo være mulig at enkelte ikke kjenner så godt til disse.
Det vil da være på sin plass å minne om at det er ille nøye å kun benytte en intelligent lader beregnet spesifikt for denne batteritypen.
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2014 at 18:11
Dessverre oppfører Hitec HS61 servoer slik jeg har beskrevet. Dette går normalt for å være kvalitets-servoer?
Ved å forsyne de med høyere spenning ved å øke den fra nominelt 4,8V til 6,0V så er de langt mer stabile.
- Mistenker at cellene i NiCd-pakkene som var originalt i lokene var noe svake, slik at de har stort spenningsfall ved belastning.

Jeg tror ikke jeg hadde brukt LiPo eller Litiumbaserte batteriet i et LS-lok og bygget dem inn i "vanntankene" slik at de ble utsatt for varmestråling fra kjelen!
Årsaken jeg nevnte Litiumbatterier er at disse brukes i modellfly og tåler ekstremt strømuttak uten at spenningen synker. Derfor kan det være at det går greit å operere servoer/radioer på en lavere spenning med denne batteritype enn på LS-lok med "tildels gamle" NiCd-celler?
- Dette er min erfaring som vesentlig er fra den tid det var 27/40 MHz radiosystemer.
Har loket originalt 4 x 1,5V "engangsbatterier" - så må man ikke kunne regne med at både radio og servoer kan virke med vesentlig lavere spenning. 20% reduksjon er ganske mye om de erstattes med NiCd/NiMH - og da har man kanskje kun 10% igjen før servoene begynner å bli ustabile? Nå er riktignok utladninskurven mye flatere for NiCd/NiMH enn for "engangsbatterier" - men allikevel?

Dette er som sagt en erfaring som jeg fikk for noen år siden på 2 lok med originalt monterte NiCd-batterier i stedet for "engangsbatterier". - Begge måtte få en ekstra celle - og siden det har jeg ikke hatt noen problem i den retning!
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2014 at 23:27
Hitec er regnet for å være kvalitet. Her er en liste over Hitec servoer: http://www.servodatabase.com/servos/hitec?page=3 Jeg finner ikke HS-61 på denne listen, men en som heter HS-615MG er den eneste som kun er spesifisert for 6V. Hvis det er en variant av den du har så har vi forklaringen. De aller fleste andre servoer kan brukes både på 4,8V og 6V.

Når det gjelder strømtrekk så bruker en servo kun strøm når den beveger seg og strømtrekket blir høyt kun hvis den har stor mekanisk belastning. Det er ikke tilfellet i et LS lok, her snakker vi kanskje 100 mA + 50 mA for mottakeren. Det skal ikke gi noe særlig spenningsfall på batteriet. Kan det være du har fått noen dårlige batterier? NiCd er ikke vanlig å selge lenger men det virket som det lenge var noen billigpakker med NiCd fra Kina ute å gikk etter at NiMh hadde overtatt.

Hvis du har en løsning som fungerer nå så er det kanskje ikke så mye å dvele ved.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2014 at 18:05
Nå ser jeg i bedre lys at servoene heter Hitec HS-81 og ikke 61 (det så ut som om 8-tallet var et 6-tall sett under fra siden). - Beklager!
Dette skal være en servo som tåler 4,8V - men det er ikke noen "cut-out"-spenning oppgitt. - Den virket ikke tilfredsstillende i mer enn ca. 30 minutter på 4 celler - uansett!

Det er som sagt noen år siden jeg satte inn en ekstra celle på lokene. Batteripakkene er fortsatt de samme, gamle da ingen celler har intern kortslutning. - Nå kan jeg kjøre i hvert fall et par dager (6-8-kjøresesjoner)og sikkert mer, uten å bekymre meg for lading.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.