MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vendesløyfe
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vendesløyfe

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vendesløyfe
    Posted: 22 april 2014 at 19:31
Hei
 
Kan noen ut fra min vedlagte sporplan fortelle meg hvor jeg støter på vendesløyfe problem og må isolere strekning for å legge inn polvender.
Som dere ser har jeg merket sporene/sløyfer med nummer 1-14.
Mine 25 vekslere er merket A-Y hvis det kan hjelpe litt.
Har stor forståelse hvis dette ikke går å forklare uten en hel avhandling.
Da må jeg bare prøve meg frem bit for bit og se hvor jeg får kortslutning.uploads/1798/Sporplan_sløyfe.pdf  
 
På forhånd takk.
Været er for øvrig kanon på Sørlandet.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2014 at 20:45
Ehh... La meg bare aller først få si: Oi..!

Ellers så ser det for meg ut som det kun er to vendesløyfer i midten (forutsatt at spor 10 skal kobles sammen, og spor 8 skal kobles til W); X-W-U (-T-R-Y-X) og Y-W-N (-O-X-Y), resten av sporene er bare flere rundbaner som går langsmed hverandre og er koblet sammen diverse steder. For å unngå kortslutning må du isolere sporene 6, 7, 8 og 9 inkludert W, og mate alt dette via en polvender.

Jeg må bare spørre: Mener du seriøst å bygge denne sporplanen..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2014 at 06:43
Hei
 
Takk for svar.
Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke ditt OI, men velger å gjøre det positivt.
Og seriøst, ja jeg har tenkt å bygge denne sporplan. Hvorfor ikke????
De spor som på planen ikke er koplet sammen skal koples sammen.
 
Er også litt usikker på om sporet mellom veksler H og T, og veksler F og R vil skape problemer.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2014 at 07:39
H-T og F-R vil ikke skape noen problemer, de er bare to parallelle sporsløyfer hvor toget kan gå fra den indre rundbanen til den ytre. Det du må være obs på er hvis du kan følge sporet og ende opp på samme sted i motsatt retning, da har du en vendesløyfe som krever litt ekstra oppmerksomhet.

Oi-en min siktet bare til at det var noe voldsomt med spor i hytt og vær, uten at jeg kunne se noe mål eller mening med de. Men så leser jeg nå i et annet innlegg fra deg at du vil ha mest mulig spor på minst mulig plass, så da er det jo litt mening likevelSmile.

Det er jo ditt anlegg og det er bare du som kan avgjøre hvordan det skal være, men vi tenker nok i litt ulike baner når det gjelder sporplanlegging. Det var bare derfor jeg måtte spørre, er vanskelig å kommentere selve sporplanen når man ikke vet hva du har tenkt når du laget den.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2014 at 07:25
Takk igjen for svar.
 
Det kan muligens virke som noe er uten mål og mening, men jeg har i mitt hode en plan for hvordan dette skal se ut når det en gang er "ferdig".
Ser nok også at der kommer noen korrigeringer underveis og er åpen for det.
Føler meg litt usikker på hvordan en polvender skal tilsluttes de nevnte spor, så hvis der er noe tips om det mottas de med takk.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2014 at 07:57
Originally posted by mikki mikki wrote:

Føler meg litt usikker på hvordan en polvender skal tilsluttes de nevnte spor, så hvis der er noe tips om det mottas de med takk.

Jeg har skrevet en artikkel om dette: Vendesløyfer og snuspor for 2-skinnedrift

Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2014 at 09:53
Sett fra mitt ståsted er løsningen på denne problemstillingen uhyre enkel. Jeg ville fjernet hele krysset i midten (sporene X-W-U og Y-W-N). Da slipper man alt klusset med polvending.


Forøvrig kan en så tettpakket sporplan skape noen adkomsutfordringer både for bygging, feilretting, vedlikehold og redningsoperasjoner ved avsporinger osv. Ved å fjerne krysset i midten får man bedre muligheter til å lage luker for adkomst.
Sporet H-Y er i grunnen bare et duplikat av sporet F-R og virker litt tilfeldig plassert og nokså unødvendig.

Sporene på stasjonen er veldig korte. På begrenset plass er det viktig å utnytte plassen best mulig på i hvert fall en stasjon, slik at man får lengst mulige spor for kryssinger og forbikjøringer. I den "øverste" enden av sporplanen ville jeg derfor byttet om plasseringen av sporene på nedre nivå og sporene på øvre nivå, slik at sporene på nedre nivå kom helt ut mot enden. Da oppnås lengst mulige stasjonsspor.
Flere steder er det brukt kurveveksler, men ikke i endene av stasjonene. Jeg ville vurdert kurveveksler her for å forlenge stasjonssporene ytterligere.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2014 at 10:22
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Sett fra mitt ståsted er løsningen på denne problemstillingen uhyre enkel. Jeg ville fjernet hele krysset i midten (sporene X-W-U og Y-W-N). Da slipper man alt klusset med polvending.

Da mister man samtidig muligheten for å endre kjøreretningen på togene. Jeg antar det er hensikten med at det nettopp er to sløyfer på denne sporplanen, en for hver retning.

Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2014 at 13:19
Originally posted by ses ses wrote:

Da mister man samtidig muligheten for å endre kjøreretningen på togene. Jeg antar det er hensikten med at det nettopp er to sløyfer på denne sporplanen, en for hver retning.


Nettopp. Og det er derfor jeg presiserte at det er sett fra mitt ståsted. I min verden er vendesløyfer med polvending, enten det skal skje manuelt eller automatisk, en så klussete løsning at jeg mer enn gjerne avstår fra muligheten til å snu kjøreretningen på denne måten. Jeg kjører heller lokomotivet rundt og kjører "tilbake" motsatt vei. Andre kan selvfølgelig ha en annen oppfatning og dermed prioritere annerledes.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2014 at 14:05
Men du har sikkert 1:1-jernbanedrift som forbilde også for MJ. Wink 

Edited by ses - 24 april 2014 at 14:05
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2014 at 20:09
Hei
 
Slik jeg forstår dette så må der 2 polvendere?
Må jeg isolere ved Y-X-U og N.
Har en Digitrax polvender, og hvor skal så de 2 tilsluttningspunkter inn?
 
Dette er kanskje krøkkete formulert, men har en mistanke om at du forstår hva jeg mener.
 
Takk for hjelp så langt fra en nybegynner.Smile
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2014 at 21:09
Isoler begge skinnestrengene ved Y-X-U og N ja, og mat alt sammen i midten der via polvender, det skal holde med 1 polvender men gjerne flere matepunkter.

Det du må passe på er at alle togene dine er kortere enn strekningene Y-N eller U-X. Polvenderen fungerer nemlig slik at hvis den oppdager en kortslutning (når f.eks toget passerer gjennom Y og inn på spor 9) vil den lynraskt snu polariteten slik at toget kan kjøre inn på 9, gjennom W og videre ut på 7 uten å stoppe, og tilsvarende når toget passerer gjennom N i den andre enden. Dersom toget er så langt at det krysser både Y og N samtidig takler ikke polvenderen dette, derfor er grunnregelen at alle slike isolerte avsnitt som mates via en polvender må være lengre enn togene som skal kjøre der. Nå finnes det unntak, f.eks. hvis du har plasthjul på vognene, men det har ikke jeg tenkt å gjennomgå noe nærmere.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.