MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Togstyring, hvordan og hvilken type ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Togstyring, hvordan og hvilken type ?

 Post Reply Post Reply
Author
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Togstyring, hvordan og hvilken type ?
    Posted: 06 april 2014 at 12:50
Hei igjen.     Jeg er fortsatt i planleggingsfasen .    Kan noen av dere hjelpe meg !    Hvordan bygger jeg opp blokkstrekninger, sporfelt, signaler og styring av disse ?     Jeg har kommet så langt at , sporplan nok er klar men hvordan bygger man opp modeljernbanen med sporfelt både ute på linjen og inne på stasjoner med tilhørende signaler og styring av disse ???      Kanskje mange spørsmål på en gang men vil noen av dere bare gi meg en gjennomgang. Takk.   PS , vi tar utgangspunkt fra skinnene skal legges og festes fast etter at prøvekjøring er gjenomført.     Roco H0 83.     Mvh ftf hauern
Ftf hauern
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2014 at 13:17
Svein S
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2014 at 16:15
Takker interessant men hva bruker dere og hvordan ?   Er det noen som har litt mere spesifikt , ???   
Ftf hauern
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2014 at 19:49
Dersom du er nybegynner, bør du nok ikke gape over for mye med en gang. Kjøp et digitalt system og begynn med å bruke det til styring av tog(ene). Du kan også forberede sporvekslere mm for digital styring ved å bruke f eks Tortois pensmotorer (eller servoer med tilbehør) og styring med brytere. I ettertid kan du installere dekodere for styring av disse. Om du legger ut planen din, kan sikkert noen gi deg råd om hvor du bør isolere blokker og seksjoner.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2014 at 20:07
Du kjører jo Roco, da har du en digitalsentral allerede. Hvilken har du?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2014 at 20:10
Ellers bor du jo i Solbergelva. Da har du jo kort vei til Drammen MJ-klubb. De holder til i det gamle Solberg spinneri og de møtes hver torsdag kveld. Stikk opp og hils på dem. Da kan du se og prøve ting og tang i praksis.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2014 at 20:14
Hei. Jeg har prøvd å legge ut bilder her men får bare en beskjed opp om at bilde er lagt ut før. Så inntil det er fikset , beklager jeg, ingen bilder.    Ja jeg er nybegynner og vil starte med et digitalt startsett.   Men hva med veksler og hovedsignaler,   Skal jeg bare trekke kabler til brytere for å stille signal og veksler ??     Vil det si at det er for vanskelig for en nybegynner å bygge alt digitalt med en gang ?   Mvh hauern      PS. Man trenger vel ikke legge ut sporplan for å få en forklaring på sporfelt, osv.    Noen linjer om hvordan man bygger opp digitalt , hadde vært fint. Takk.   Isåfall hvis dere mener det er for vanskelig , hvordan bygge opp analogt.....
Ftf hauern
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2014 at 20:17
Ja bor der og har meldt meg inn i klubben, var der sist torsdag, fikk mye god info der.   Hvis ikke kan jo du stikke innom en vakker dag, Dag Cato    Hehe.
Ftf hauern
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2014 at 20:20
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Du kjører jo Roco, da har du en digitalsentral allerede. Hvilken har du?
    Har bare bestemt meg for roco skinner, ikke noe system enda Dag C , er bare på planlegging.... Mvh hauern
Ftf hauern
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2014 at 20:36
Å velge digitalsystem kan til en viss grad samenlignes med å velge PC eller MAC. Treffer du riktig person kan du få inntrykk av at velger du feil går jorden under og det begynner å snø en viss plass. . .
Ofte kan det være lurt å velge samme system som den lokale klubben du er medlem av bruker. Da er det lett å få hjelp og du kan bruke samme utstyret hjemme som i klubben.

Eksempelvis er jeg medlem av FREMO. I FREMO bruker vi Loconet som databuss for å koble sammen boostere og håndkontrollere. Derfor har jeg valgt samme retning hjemme og i kjelleren i Horten.

Drammensklubben har valgt Lenz som sentral, og har bygd opp kabling for håndkontrollere fra Lenz.

Roco har en potent sentral som heter Z21 (Stor Z) som takler det meste som finnes i digitalvei. Eksempelvis følger det med en trådløs router som du kobler opp mot sentralen. Da kan du laste ned en gratis app til telefonen (eller Flytogpadda) som du kan bruke til å styre tog, veksler, legge togveier etc.
Denne må ikke forveksles med z21 (Liten z) som er en slanket versjon av Z21. z21 finnes ofte i startsett fra Roco nå om dagen.

Du kan jo lese litt her: http://www.Z21.eu
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2014 at 20:59
Ja det er sant som du nevner, kjøper man ikke det samme som de har selv, går det galt. Lol.   Ja går nok for det samme som den lokale klubben har.   Takker så meget for hjelpen så langt. Mvh hauern
Ftf hauern
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2014 at 21:13
Vedrørende problemet med å laste opp bilder. Du får feilmeldingen fordi bildefilen faktisk ligger på ditt område på serveren, (du har lastet det opp før) og kan hentes der for et innlegg. Det skal komme en liste i opplastingsbildet. Om du synes at det var vanskelig, kan du bare gi bildet du ønsker å laste opp et nytt navn. Husk at det er satt grenser for filstørrelsene.



Edited by Morten Jacobsen - 06 april 2014 at 21:36
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2014 at 21:38
Funker ikke men skal nok få det til en dag. Hmm. Hjelper ikke å bytte navn, er ikke for stort bilde og ikke finner jeg noen liste heller.    Går så bra så.
Ftf hauern
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2014 at 23:36
Hei. Jeg har tittet en del på Z 21     Virker jo genialt og enkelt.     Tror nok jeg bestemte meg for den type styring idag.   
Ftf hauern
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 15:15
Da er z21 innkjøpt. Genialt system. Plug and play.     Nå må jeg bare ha hjelp her :   Hvilken type dekodere m/ lyd og styring skal man kjøpe til mine gamle lok 15 år gamle ca roco,Fleischerman og Lima.   Hva passer best og virker best , enklest er det beste.   ???     Noen forslag.....   
Ftf hauern
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.