MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - På tiden starte opp med H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

På tiden starte opp med H0

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: På tiden starte opp med H0
    Posted: 22 mars 2014 at 11:58
Hei.    Takker for at forumet finnes,veldig interessant å lese om div stoff her inne..... Jeg er helt ny i modeljernbane verdenen og skal starte opp med H0 anlegg.    Jeg er har et rom på 4,97 +2,95 m med dør som slår utover. Gleder meg til å begynne.     Alle trådene her på forumet har gitt meg mye inspirasjon og ideer. Takk.     Leser at det kan være vanskelig for andre å hjelpe til med sporplan.   Det virker som jeg bør gå for enkeltsporet på største delen av kjøreveien, noen som har en sporplan som kunne passe inn ?   Har noen tegninger selv, på rable stadiet. Kanskje jeg får lagdt de ut en vakker dag.    Jeg er veldig åpen for innspill.      Litt om meg selv. 50 år blir bestefar om litt over 3 mnd, så nå er det på tide å bygge togbane.   Jeg er jernbanemann på 33 året, Flytogfører for tiden. Mvh hauern.   

Edited by Hauern - 22 mars 2014 at 12:15
Ftf hauern
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2014 at 12:27
Velkommen til forumet og en flott hobby. Bedre seint en aldri.
Slenger med denne linken til et flott og gratis sporleggingsprogram.

Proud to be a nerd.
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2014 at 12:46
Takker. Hyggelig, jeg bruker stort sett Apple men har jo en laptop , spørs nok om at jeg må ty til den i sporplanlegging.    Men det lar seg vel ordne mye med maler for svingradiuser etc..... I naturlig størrelse
Ftf hauern
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2014 at 13:51
Heisann
Vi 2 er nok i noenlunde samme situasjon. Er noen år eldre og allerede bestefar til 4. Ser du har fått link til Scarm. Dette har jeg brukt og det fungerer fint til sporplan. Selv holder jeg på med N-Skala og har endelig fått laget en sporplan jeg har tro på kan bli fin. Har lite plass 170X100cm. Derfor N-Skala. Målet var mest mulig spor på minst mulig plass og ikke noe særlig med stasjonsområde.
Satser på å kjøre digitalt, og her er der nok mange utfordringer for meg siden mine elektroniske kunnskaper ikke er på topp. Men veien blir ofte til etter som man går.
Back to Top
jornsjoh View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 06 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jornsjoh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2014 at 14:14
Hei

Et alternativt sporleggingsprogram for Mac er XtrackCAD

Se denne linken for info om XtrackCAD på MAC:
http://www.xtrkcad.org/Wikka/MacOSX
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2014 at 15:37
Velkommen, og gratulerer med det kommende barnebarnet!Smile

Fordelene med et tegneprogram er mange; man klarer f.eks ikke "jukse" seg til en sporlegging som kanskje funker med penn og papir men som ikke er mulig i praksis, man kan generere lister over hvor mye skinner og hvilke sporveksler som skal brukes, sporplanen kan printes ut i full størrelse for assistanse ved skinneleggingen, og i mange programmer kan man også testkjøre sporplanen slik at man får et inntrykk før man faktisk begynner å bygge. Jeg bruker XtrkCad selv og er veldig fornøyd med det, kan absolutt anbefales selv om lærekurven i følge noen er ganske bratt.

Den kanskje største ulempen med et slikt tegneprogram er imidlertid at det ikke hjelper deg med å planlegge anlegget, og her er det nok mange som går litt i fella. Hvis man ikke har grunnleggende kjennskap til hvordan en sporplan bør planlegges og utformes for å dekke formålet er det enkelt å tegne kompliserte sporplaner som ser veldig lekre ut, men som overhodet ikke fungerer i praksis (det såkalte CTS-syndromet (CAD-too-soon) som det kalles på amerikanske MJ-forum).

Med din bakgrunn tviler jeg ikke på at du har inngående kjennskap til jernbanen, men likevel vil jeg anbefale deg å tenke litt gjennom hva du ønsker med anlegget, og gjerne drodle litt med penn og papir før du setter deg ned ved Mac-en og lager sporplanen i et CAD-program.

Det er mange her på forumet som kan være behjelpelige med forslag til sporplan, men det fordrer at vi får litt input fra deg siden det er ditt anlegg det handler om her. Jeg kan godt tegne en sporplan for et anlegg på 5x3m som jeg er kjempefornøyd med, men som kanskje ikke passer deg overhodet. Noen aktuelle stikkord kan være:

- Konkret forbilde (evt hvilket) eller fri fantasi?
- Epoke (har betydning for hvilke industrier du evt vil ha, samt materiell du vil kjøre)?
- Passasjer- eller godstrafikk, evt begge?
- Type anlegg (kontinuerlig rundbane eller punkt til punkt, evt en kombinasjon)?
- Hva slags MJ-type er du (Svein Sando har en flott artikkel om akkurat dette her)?
- Osv...

Alt dette er ting du bør tenke litt gjennom, og hvertfall kunne svare på noe av det, så du ikke setter igang med et stort prosjekt som kanskje ikke gir deg den tilfredsstillelsen du hadde ønsket.

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2014 at 21:41
Takker   Skal sjekke det ut
Ftf hauern
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2014 at 22:24
Takker Jornsjoh skal prøve xtracKCAD ut en dag til uken.   Svein A. Så bra innlegg. Jeg har sett en del fra Svein Sando. Liker det.    For meg blir det nok lokføreren som sitter på sin plass og kjører men også en tur i stilverket for å skifte div vogner hit og dit på div stasjoner. Jeg går nok ikke for en stor skiftetomt, heller små sidespor, hvor man kan skifte ut noen vogner.    Forbilde. Jeg har sett for meg div steder på østlandet hvor jeg har tilhørighet som jeg kunne tenkt meg og utforme fjell og fjorder. Dette er steder hvor tog ikke kjører idag, noe ala indre stambane. Jeg kommer selv fra Dalen i Telemark, nå for tiden er det Buskerud som gjelder men dette har jo ingen ting med utforming av banen å gjøre.    Sporplan kan man jo legge inn hvor man vil. Toglederen er nok også inne i bilde, da mitt utkast med kjøring er ganske lang kjøring med og uten stopp på stasjoner. Noen sporlegger kommer jeg ikke til å bli, kjører heller enkeltsporet, har fått det for meg at passer best på min størrelse av anlegg. Jeg har nok også behov en del landskap bygging. Svein S sin beskrivelse av lokføreren passet ganske bra... Takker. Mvh hauern
Ftf hauern
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 00:05
Velkomme til en flott hobby hvor det er mer enn en hobby i hobbyen.
slik som å lage sporplaner Smile
Jeg har ikke erfaring med xtracKCAD selv siden jeg bruker et annet program, men hvis du har lyst til å se hva man kan gjøre med dette, ta en titt på dette amerikanske anlegget somer under bygging.
Her bygges det med omtrent tysk grundighet. En etappe av gangen. Han har holdt på i flere år og er endelig kommet så langt at han kan begynne å legge spor, dsv han vil bare bruke en måned eller tre på å rydde verkstedet sitt først. Wink
Men hele tiden har han benyttet seg av muligheten til å skrive ut sporplanen i full størrelse.
- og det er poenget mitt. Det er bare en av fordelen med å bruke et sporplanleggingsprogram.

PS
Ikke la deg skremme. Dette er et stort anlegg. For min egen del synes jeg det er viktig å ha noe å kjøre på raskt, så får jeg heller planlegge underveis.



Edited by KnuT - 23 mars 2014 at 00:07
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 08:41
Takk Knut. Det var grundighet ,ja.    Blir nok ikke skremt av god planlegging, liker d.     Det er vel sånn at en kan legge seg på ca 60-65 cm dybde på platen inn mot en vegg og i åpent område med tilgang fra flere sider kan bredden på plata være 120-130 cm. Jeg syns på den måten at da kan man bygge et mere helt terreng/landskap,kanskje med noen luker ( hvis område er så stort at man ikke rekker til div steder) hvor man kan dukke opp midt i terrenget for bygging/reparasjon.   Mvh hauern
Ftf hauern
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 15:19
Spørsmål og spørsmål.      Er det noen her på forumet som vil gi en forklaringer på hva og hvordan framgangsmåten er for å bygge opp et anlegg.       Jeg skal legge ut bilder av min tenkte sporplan en dag, så kan dere komme med for edringsforslag.                   Sporplan, legge ut skinnene på gulvet og se hvordan det ser ut også etter det    bygge opp i etg,    Men hvordan gjør man med 1 etg, legger man skinner ferdig der også bygger man opp 2 etg eller sørger man for stor nok klaring til å legge spor seinere ?    Hva med inne i fjell, spor først også bygge feil.     Eller ???    
Ftf hauern
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 15:54
Tidligere var det vanlig å bygge anlegget som en diger plate midt i rommet som man gikk rundt, ofte med slike luker som du nevner. Da hadde man gjerne et sentralt kontrollpanel, og kunne sitte der og ha full oversikt over hele banen hvor sporene gikk i kryss og tvers over og under hverandre, se togene forsvinne inn i en tunnel og dukke opp et helt annet sted, det vi gjerne kaller et "spaghettianlegg".

Jeg vil påstå at trenden i dag går mer og mer bort fra slike anlegg, og mot smalere hylleanlegg langs veggene rundt rommet, evt med en eller flere halvøyer som stikker ut i rommet om det er plass, og med en løs/flyttbar seksjon foran døra om man vil ha kontinuerlig kjøring. Med dagens digitale teknologi og håndholdte kontrollere kan man da gå langsmed anlegget og følge toget på sin ferd rundt på anlegget, samtidig som man kommer tett innpå når man f.eks skal skifte vogner på en stasjon. Samtidig kan man ha et komplett stillverk og kontrollpanel, gjerne separat fra anlegget, hvis det er snakk om et større anlegg med flere som kjører, og man ønsker mulighet for en overordnet toglederfunksjon. Størrelsen og fasongen på rommet ditt tilser også (for meg) at dette kanskje er en mer hensiktsmessig anleggstype for deg, ikke minst fordi du selv plasserer deg i både lokfører- og toglederrollen.

Jeg sier ikke at dette er det eneste riktige valget for deg, det må du jo selv avgjøreWink. Men faktum er uansett at med et hylleanlegg vil du få mye lengre kjørestrekke uten å passere forbi samme sted flere ganger, samtidig som anlegget også vil virke mye større siden du ikke kan se alt på en gang.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 16:18
Er så enig Svein. Men hvordan er rekkefølgen under bygging av flere etg.   Lager man god nok plass til å bygge / legge skinnegangen etter vi har bygd lag på lag eller legger man skinne gangen i 1 etg også bygger etg 2 ? Mvh hauern.   
Ftf hauern
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 16:36
Det greieste er nok å få på plass et rammeverk først, og deretter skinneunderlag og skinner, slik at man kan testkjøre og luke ut evt feil før man dekker over med landskap til slutt.

Hvis du skal bygge i flere nivåer må du også ta hensyn til stigningen og hvor mye lokene dine klarer å trekke, så jeg vil uansett anbefale at du venter med landskapet der til du vet at alt er i orden. På partier hvor du kun skal ha ett nivå er det ingenting i veien for å bygge landskap samtidig som man legger skinnegangen, da ser det jo også straks mer "ferdig" ut.

Man bør alltid planlegge for "worst case", f.eks at en vogn løsner og sporer av og blir stående midt inne i en tunnel, slik at man kan nå inn overalt hvis det skulle bli nødvendig. Murphy's lov gjelder fremfor alt på de stedene som er vanskeligst tilgjengeligWink
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 17:32
Hvis man, som anbefalt ikke bygger anlegg på plater, men med åpnet ramverk, er det også enklere å komme til skjulte spor fra undersiden. For øvrig bør man planlegge for alle "etasjer" med en gang, og i den planleggingen bør inngå hvordan komme til banen på (så godt som) alle steder.
Svein S
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 17:37
Takker for supre svar, tror jeg har skjønt tegninga men kommer nok tilbake med flere spørsmål. Mvh hauern
Ftf hauern
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 19:51
Hei Helge

Jeg er også bestefar og jeg har vært idenne hobbyen veldig lenge.  Siden jeg gikk over fra amerikansk N skala til norsk H0 (50/60 tallet) for ca 15 år siden har jeg ikke hatt et eget anlegg.  Jeg har imidlertid hatt stor glede av å være med i foreninger som har drevet med modulanlegg NJK Bergen, og ikke mist Skaarerbanens venner i FREMO Norge).  Dette har gitt meg muligheten til å lære ulike byggemetoder på egne moduler, samtidig som jeg har fått mulighet til å kjøre og skifte tog; i tillegg til tjeneste som TXP på ulike treff.

Men jeg har lenge drømt om et eget anlegg og venter egentlig bare på at et 4x4m rom skal bli ledig i huset (i mellomtiden har jeg kjøpt Roco Geoline skinner og Z21 digitalstyring for å vekke interessen hos barn og barnebarn).  Jeg har drodlet lenge og har en del utkast, tegnet i RailModeller for Mac, som kan danne utkast for et anlegg.  Her er noen eksempler:






Det siste anlegget er forresten tegnet i 3rdPlanIt på PC, og er til forveksling lik "Grimstadbanen" til Tore Hjellset.



Edited by Morten Jacobsen - 23 mars 2014 at 20:14
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 20:21
Jeg har også tegnet et alternativ med en rundbane, i tillegg til punkt til punkt siden dette trolig er bedre for barnebarn som ønsker å kjøre tog mer enn å kjøre trafikkspill og skifte vogner på stasjoner.


Men akkurat nå heller jeg til en mellomstasjon, med en avtagbar travers for trafikkspill i den ene enden.


Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 20:48
Hei Morten.   Tusen takk. Jeg er litt opptatt denne uken men håper på å få lagt ut mine skisser i løpet av uken . Takker så meget for dine innspilll. Ja stemmer nok det at barnebarna vil kjøre mere.   Tror jeg har bestemt meg for en rund bane med 3 små stasjoner/ sidespor for skilting. Jeg har på sist utkast også fått inn en punkt til punkt bane sammen med rund bane.     Jaja time will show.   Hauern
Ftf hauern
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2014 at 07:58
Hei.   Jeg måtte dessverre slette dette skissebilde av mitt utkast til sporplan, da jeg via iPad og Mac bare får beskjed om: når jeg prøver å laste opp nytt bilde , gir opplastingen beskjed om at bilde allerede er opplastet.    Ser det er flere andre som sliter med det samme problemet.    Legger heller inn et bilde av hvordan rommet ser ut.     Men som dere gutta sier,   Utifra min skisse ville jeg slite med bredden på rommet forhold til skisse, så derfor starter vi på nytt.   

Edited by Hauern - 27 mars 2014 at 09:33
Ftf hauern
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2014 at 21:16
Spor med merke 1 er rund bane , kan også bygge avtagbar bro. Døren inn til rommet er ikke merket men døren er der hvor planlagt bro er nevnt.   Spor merket med 2 kan brukes som punkt til punkt bane.   Lar denne sporplan seg gjennomføre ???   Mvh hauern
Ftf hauern
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2014 at 22:25
Jeg tror at dette blir for små radiuser som hindrer bruk av lange lok og vogner. Det skal også være bra små mennesker som skal operere togene, både hva angår passasjer og luker. Stasjonene dine virker veldig korte og det er ikke plass til veldig lange tog som kan passere hverandre.

Edited by Morten Jacobsen - 24 mars 2014 at 22:27
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2014 at 22:38
Radiusen på sporplan er på litt over 60 cm. Stasjoner og veksler er bare ca satt inn. Hvor lang bør en stasjon være ?    Her kan man vel få inn stasjoner på ca 1 meters lengde.   Etter det jeg har lest meg til på div forum trenger ikke en passasje være på mere enn 50 cm og luker på 60 cm. Det skal være nok til å opere fritt.   De andre områdene har jo større åpninger.   Mvh hauern
Ftf hauern
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2014 at 07:53
Jeg beklager å måtte si det, men Morten har nok rett i at den sporplanen din er litt i overkant optimistisk.

Jeg tok en utskrift av planen og kontrollmålte opp mot den romstørrelsen du har oppgitt, og allerede her er vi ute og kjører. Hvis arket er A4 og lengden tilsvarer 497cm er rommet ditt mye smalere enn arkbredden (som tilsvarer ca 350cm om ikke jeg har regnet feil), det betyr at du har mye mindre å jobbe med i bredden enn tegningen din tilsier.

Videre har jeg sett litt på kurvene dine, igjen sammenlignet og målt opp mot lengden på rommet. De to kurvene til høyre tilsvarer omtrent 54cm radius, mens de to 180-graders kurvene øverst er ned mot 51cm radius.

Til slutt har jeg sett på lengden på stasjonene dine, og de blir da som følger:
Solberg og Dalen: ca 80cm totalt inkludert ytre sporveksler
Knabben (Knarren?): ca 55cm
Gaustad: ca 85cm

Hvis vi antar at et lok er ca 20cm og en moderne passasjervogn ca 30cm betyr det at de lengste stasjonene ikke har plass til stort mer enn loket og 1 vogn, husk at sporvekslene også tar plass (en enkel sporsløyfe er gjerne 40-50cm, avhengig av hvilken type veksler du bruker).

Med et CAD-program hadde alt dette kommet tydelig fram allerede når du begynte å tegne, og det er vel en av de største fordelene med et slikt program. Man er gjerne alt for optimistisk når man tegner med penn og papir.

Når det gjelder anbefalte størrelser kommer det an på hvilken epoke du vil ha. Nye moderne tog er gjerne mye lengre enn gamle, og har lengre vogner, og trenger dermed større stasjoner. Antall vogner man ønsker å kjøre med er også en smakssak, men personlig ville jeg gått for 4-5 passasjervogner i et nyere tog, og da blir fort stasjonen 180-200cm lang pluss ytre sporveksler.

Vedrørede bredden på passasjer er det også smak og behag. 50cm er mulig men trangt, og jeg ville ikke anbefalt en slik smal passasje. Jeg har personlig valgt 70cm som minimum der man ofte ferdes, men har 50cm som absolutt minimum der jeg bare er innom en sjelden gang i blant. Rommet mitt er forøvrig litt mindre enn ditt, ca 400 x 280cm.

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2014 at 08:29
Stilig takker Svein og Morten for hjelpen, jeg må nok komme meg på nett og få instalert et CAD program.   Uff da , jeg var for optimistisk , jaja. Påan igjen.    Stilig. Må nok slutte med fritegning. Haha.
Ftf hauern
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2014 at 08:52
Det er ingenting i veien for å fortsette med penn og papir, så lenge du er klar over "fellene" og unngår å havne i de.Smile

Et tips her kan være å bruke John Armstrongs "design by squares", hvor han rett og slett deler opp rommet i kvadrater tilpasset minste kurveradius og tegner ut fra dette. F.eks hvis du vil ha 60cm minsteradius og kjører enkeltspor blir kvadratet da 65cm (minsteradius pluss 5cm klaring).
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2014 at 08:54
Ftf hauern
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2014 at 18:52
Hei igjen
 
Vil bare minne deg om svaret fra mattis94gutt med link til Scarm.
Dette er gratis og enkelt å laste ned.
Her kan du legge inn mål på rommet, eller den plassen du skal bruke til sporlegging.
 
Når du så bruker skinne systemet som du finner her, ser du med en gang om du holder deg innenfor dine mål.
 
Du kan se frem til å bli bestefar. Det er helt supert.
 
Lykke til
Mikki
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2014 at 19:57
Hei Mikki.  å ja da, sjekker ut alt, har lastet ned Scarm  men skjønner ikke helt tegninga på bruken.     Nå er sist rest flyttet ut fra rommet som skal bli for H0.  yes, et skritt nærmere.  Nå blir det litt maling/snekring også blir det å  prøve et eller annet program for sporplanbygging.  Smile  jeg er ikke så god på sånn data….  mvh hauern
Ftf hauern
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2014 at 20:28
Hei igjen
 
Jeg startet ut som mannfolk flest med tanke om at bruksanvisninger er for pyser.
Fant ganske fort ut at jeg sparte mye tid med å avsette litt tid til å sjekke ut hvordan Scarm fungerer.
Øverst har du hjelp. Klikk på denne og gå inn på Scarm Blogg.
Her vil du da finne Toturials som gir deg mange gode tips om bruk av programmet.
Bruk litt tid på dette, og du vil unngå masse frustrasjon.
 
Lykke til
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.