MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - På tiden starte opp med H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

På tiden starte opp med H0

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: På tiden starte opp med H0
    Posted: 28 mars 2014 at 02:08
Å ja Morten , jeg har sett mye på div sporplaner og Svein S dukker stadig opp.. Takk. Mvh hauern
Ftf hauern
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 23:17
Jeg anbefaler deg å ta en titt på Svein Sando (SES) sin hjemmeside. Svein har bygd og/eller skissert flere anlegg som burde få plass i rommet ditt, spesielt om du godtar avtagbare broer eller "duck unders" ved døren.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 22:52
Takker for bidrag. Vi har god tid, så jeg får sette meg ned å prøve en del selv også.   Mvh hauern
Ftf hauern
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 22:38
Litt drodling med 60cm radier (og litt flex track med større radier).  Du ser at det er vanskelig å få til mye dersom du vil ha flere stasjoner, samtidig som du vil ha en rundbane og passasje mellom anleggsdelene.  Dette er på ingen måte en optimal løsning, men viser noen muligheter.  Jeg er selv ikke særlig komfortabel med anlegg der man må under og opp gjennom luker for å bygge eller for å plassere avsporede vogner.  Det må du imidlertid med en slik anlkeggstype.

 


Edited by Morten Jacobsen - 27 mars 2014 at 22:38
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 21:42
Hei Morten . Takker for det.   Skinne typen heter vel roco 83 profil.    Jeg har en forbedret utgave av mittt tidligere bidrag men   Så har det seg sånn at jeg var innom Drammen modeljernbane klubb i Solbergelva idag. Noen av gutta så på min skisse, jeg hadde oversett eller tegnet i feil stigning et par steder.      Ja takker for at du vil hjelpe. Mvh hauern .
Ftf hauern
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 18:25
Hei Helge. Kan du si noe om hvilket merke av skinner du planlegger å bruke, så kan jeg kanskje lage et par forslag til deg, om ikke i dag, men kanskje i løpet av en ukes tid.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2014 at 09:36
Hei. Jeg måtte dessverre slette min skisse, ( les redigert tidligere innlegg).   Legger heller inn et bilde av hvordan rommet ser ut.   Jaja nå får jeg ikke lagt inn nytt bilde heller.   Lol Meg og data passer ikke sammen    Til info, Igår kjøpte jeg meg 2 sett 360 sving skinner m radius 54 , kan nok fint øke til 60, jeg la så ut gråpapir på gulvet og tegnet ned sporplan, for dere som husker mitt utkast, så passet høyre side av rommet men det ble for trangt med 180 grader på venstre side. .    Så nå må jeg tegnet nytt utkast fra innerst i rommet og over på venstre side, hvor jeg kunne tenkt meg en stor stasjon. På venstre side har jeg jo nesten 3,5 m *0,70m til stasjon. De 2-3 andre st blir nok omgjort til div sidespor.   Mvh hauern.    

Edited by Hauern - 27 mars 2014 at 10:27
Ftf hauern
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2014 at 20:47
Skal gjøre d.       Jeg sjekket også ut de svingskinnene jeg hadde ups de var bare 35 r og det var ut fra dem jeg tegnet banen, ikke noe rart man fikk god plass.....    Ser jo tydelig nå at 60 r blir trangt,   Jaja. Påan igjen, like blid.   

Edited by Hauern - 26 mars 2014 at 10:32
Ftf hauern
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2014 at 20:28
Hei igjen
 
Jeg startet ut som mannfolk flest med tanke om at bruksanvisninger er for pyser.
Fant ganske fort ut at jeg sparte mye tid med å avsette litt tid til å sjekke ut hvordan Scarm fungerer.
Øverst har du hjelp. Klikk på denne og gå inn på Scarm Blogg.
Her vil du da finne Toturials som gir deg mange gode tips om bruk av programmet.
Bruk litt tid på dette, og du vil unngå masse frustrasjon.
 
Lykke til
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2014 at 19:57
Hei Mikki.  å ja da, sjekker ut alt, har lastet ned Scarm  men skjønner ikke helt tegninga på bruken.     Nå er sist rest flyttet ut fra rommet som skal bli for H0.  yes, et skritt nærmere.  Nå blir det litt maling/snekring også blir det å  prøve et eller annet program for sporplanbygging.  Smile  jeg er ikke så god på sånn data….  mvh hauern
Ftf hauern
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2014 at 18:52
Hei igjen
 
Vil bare minne deg om svaret fra mattis94gutt med link til Scarm.
Dette er gratis og enkelt å laste ned.
Her kan du legge inn mål på rommet, eller den plassen du skal bruke til sporlegging.
 
Når du så bruker skinne systemet som du finner her, ser du med en gang om du holder deg innenfor dine mål.
 
Du kan se frem til å bli bestefar. Det er helt supert.
 
Lykke til
Mikki
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2014 at 08:54
Ftf hauern
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2014 at 08:52
Det er ingenting i veien for å fortsette med penn og papir, så lenge du er klar over "fellene" og unngår å havne i de.Smile

Et tips her kan være å bruke John Armstrongs "design by squares", hvor han rett og slett deler opp rommet i kvadrater tilpasset minste kurveradius og tegner ut fra dette. F.eks hvis du vil ha 60cm minsteradius og kjører enkeltspor blir kvadratet da 65cm (minsteradius pluss 5cm klaring).
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2014 at 08:29
Stilig takker Svein og Morten for hjelpen, jeg må nok komme meg på nett og få instalert et CAD program.   Uff da , jeg var for optimistisk , jaja. Påan igjen.    Stilig. Må nok slutte med fritegning. Haha.
Ftf hauern
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2014 at 07:53
Jeg beklager å måtte si det, men Morten har nok rett i at den sporplanen din er litt i overkant optimistisk.

Jeg tok en utskrift av planen og kontrollmålte opp mot den romstørrelsen du har oppgitt, og allerede her er vi ute og kjører. Hvis arket er A4 og lengden tilsvarer 497cm er rommet ditt mye smalere enn arkbredden (som tilsvarer ca 350cm om ikke jeg har regnet feil), det betyr at du har mye mindre å jobbe med i bredden enn tegningen din tilsier.

Videre har jeg sett litt på kurvene dine, igjen sammenlignet og målt opp mot lengden på rommet. De to kurvene til høyre tilsvarer omtrent 54cm radius, mens de to 180-graders kurvene øverst er ned mot 51cm radius.

Til slutt har jeg sett på lengden på stasjonene dine, og de blir da som følger:
Solberg og Dalen: ca 80cm totalt inkludert ytre sporveksler
Knabben (Knarren?): ca 55cm
Gaustad: ca 85cm

Hvis vi antar at et lok er ca 20cm og en moderne passasjervogn ca 30cm betyr det at de lengste stasjonene ikke har plass til stort mer enn loket og 1 vogn, husk at sporvekslene også tar plass (en enkel sporsløyfe er gjerne 40-50cm, avhengig av hvilken type veksler du bruker).

Med et CAD-program hadde alt dette kommet tydelig fram allerede når du begynte å tegne, og det er vel en av de største fordelene med et slikt program. Man er gjerne alt for optimistisk når man tegner med penn og papir.

Når det gjelder anbefalte størrelser kommer det an på hvilken epoke du vil ha. Nye moderne tog er gjerne mye lengre enn gamle, og har lengre vogner, og trenger dermed større stasjoner. Antall vogner man ønsker å kjøre med er også en smakssak, men personlig ville jeg gått for 4-5 passasjervogner i et nyere tog, og da blir fort stasjonen 180-200cm lang pluss ytre sporveksler.

Vedrørede bredden på passasjer er det også smak og behag. 50cm er mulig men trangt, og jeg ville ikke anbefalt en slik smal passasje. Jeg har personlig valgt 70cm som minimum der man ofte ferdes, men har 50cm som absolutt minimum der jeg bare er innom en sjelden gang i blant. Rommet mitt er forøvrig litt mindre enn ditt, ca 400 x 280cm.

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2014 at 22:38
Radiusen på sporplan er på litt over 60 cm. Stasjoner og veksler er bare ca satt inn. Hvor lang bør en stasjon være ?    Her kan man vel få inn stasjoner på ca 1 meters lengde.   Etter det jeg har lest meg til på div forum trenger ikke en passasje være på mere enn 50 cm og luker på 60 cm. Det skal være nok til å opere fritt.   De andre områdene har jo større åpninger.   Mvh hauern
Ftf hauern
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2014 at 22:25
Jeg tror at dette blir for små radiuser som hindrer bruk av lange lok og vogner. Det skal også være bra små mennesker som skal operere togene, både hva angår passasjer og luker. Stasjonene dine virker veldig korte og det er ikke plass til veldig lange tog som kan passere hverandre.

Edited by Morten Jacobsen - 24 mars 2014 at 22:27
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2014 at 21:16
Spor med merke 1 er rund bane , kan også bygge avtagbar bro. Døren inn til rommet er ikke merket men døren er der hvor planlagt bro er nevnt.   Spor merket med 2 kan brukes som punkt til punkt bane.   Lar denne sporplan seg gjennomføre ???   Mvh hauern
Ftf hauern
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2014 at 07:58
Hei.   Jeg måtte dessverre slette dette skissebilde av mitt utkast til sporplan, da jeg via iPad og Mac bare får beskjed om: når jeg prøver å laste opp nytt bilde , gir opplastingen beskjed om at bilde allerede er opplastet.    Ser det er flere andre som sliter med det samme problemet.    Legger heller inn et bilde av hvordan rommet ser ut.     Men som dere gutta sier,   Utifra min skisse ville jeg slite med bredden på rommet forhold til skisse, så derfor starter vi på nytt.   

Edited by Hauern - 27 mars 2014 at 09:33
Ftf hauern
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 20:48
Hei Morten.   Tusen takk. Jeg er litt opptatt denne uken men håper på å få lagt ut mine skisser i løpet av uken . Takker så meget for dine innspilll. Ja stemmer nok det at barnebarna vil kjøre mere.   Tror jeg har bestemt meg for en rund bane med 3 små stasjoner/ sidespor for skilting. Jeg har på sist utkast også fått inn en punkt til punkt bane sammen med rund bane.     Jaja time will show.   Hauern
Ftf hauern
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 20:21
Jeg har også tegnet et alternativ med en rundbane, i tillegg til punkt til punkt siden dette trolig er bedre for barnebarn som ønsker å kjøre tog mer enn å kjøre trafikkspill og skifte vogner på stasjoner.


Men akkurat nå heller jeg til en mellomstasjon, med en avtagbar travers for trafikkspill i den ene enden.


Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 19:51
Hei Helge

Jeg er også bestefar og jeg har vært idenne hobbyen veldig lenge.  Siden jeg gikk over fra amerikansk N skala til norsk H0 (50/60 tallet) for ca 15 år siden har jeg ikke hatt et eget anlegg.  Jeg har imidlertid hatt stor glede av å være med i foreninger som har drevet med modulanlegg NJK Bergen, og ikke mist Skaarerbanens venner i FREMO Norge).  Dette har gitt meg muligheten til å lære ulike byggemetoder på egne moduler, samtidig som jeg har fått mulighet til å kjøre og skifte tog; i tillegg til tjeneste som TXP på ulike treff.

Men jeg har lenge drømt om et eget anlegg og venter egentlig bare på at et 4x4m rom skal bli ledig i huset (i mellomtiden har jeg kjøpt Roco Geoline skinner og Z21 digitalstyring for å vekke interessen hos barn og barnebarn).  Jeg har drodlet lenge og har en del utkast, tegnet i RailModeller for Mac, som kan danne utkast for et anlegg.  Her er noen eksempler:






Det siste anlegget er forresten tegnet i 3rdPlanIt på PC, og er til forveksling lik "Grimstadbanen" til Tore Hjellset.



Edited by Morten Jacobsen - 23 mars 2014 at 20:14
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 17:37
Takker for supre svar, tror jeg har skjønt tegninga men kommer nok tilbake med flere spørsmål. Mvh hauern
Ftf hauern
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 17:32
Hvis man, som anbefalt ikke bygger anlegg på plater, men med åpnet ramverk, er det også enklere å komme til skjulte spor fra undersiden. For øvrig bør man planlegge for alle "etasjer" med en gang, og i den planleggingen bør inngå hvordan komme til banen på (så godt som) alle steder.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 16:36
Det greieste er nok å få på plass et rammeverk først, og deretter skinneunderlag og skinner, slik at man kan testkjøre og luke ut evt feil før man dekker over med landskap til slutt.

Hvis du skal bygge i flere nivåer må du også ta hensyn til stigningen og hvor mye lokene dine klarer å trekke, så jeg vil uansett anbefale at du venter med landskapet der til du vet at alt er i orden. På partier hvor du kun skal ha ett nivå er det ingenting i veien for å bygge landskap samtidig som man legger skinnegangen, da ser det jo også straks mer "ferdig" ut.

Man bør alltid planlegge for "worst case", f.eks at en vogn løsner og sporer av og blir stående midt inne i en tunnel, slik at man kan nå inn overalt hvis det skulle bli nødvendig. Murphy's lov gjelder fremfor alt på de stedene som er vanskeligst tilgjengeligWink
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 16:18
Er så enig Svein. Men hvordan er rekkefølgen under bygging av flere etg.   Lager man god nok plass til å bygge / legge skinnegangen etter vi har bygd lag på lag eller legger man skinne gangen i 1 etg også bygger etg 2 ? Mvh hauern.   
Ftf hauern
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 15:54
Tidligere var det vanlig å bygge anlegget som en diger plate midt i rommet som man gikk rundt, ofte med slike luker som du nevner. Da hadde man gjerne et sentralt kontrollpanel, og kunne sitte der og ha full oversikt over hele banen hvor sporene gikk i kryss og tvers over og under hverandre, se togene forsvinne inn i en tunnel og dukke opp et helt annet sted, det vi gjerne kaller et "spaghettianlegg".

Jeg vil påstå at trenden i dag går mer og mer bort fra slike anlegg, og mot smalere hylleanlegg langs veggene rundt rommet, evt med en eller flere halvøyer som stikker ut i rommet om det er plass, og med en løs/flyttbar seksjon foran døra om man vil ha kontinuerlig kjøring. Med dagens digitale teknologi og håndholdte kontrollere kan man da gå langsmed anlegget og følge toget på sin ferd rundt på anlegget, samtidig som man kommer tett innpå når man f.eks skal skifte vogner på en stasjon. Samtidig kan man ha et komplett stillverk og kontrollpanel, gjerne separat fra anlegget, hvis det er snakk om et større anlegg med flere som kjører, og man ønsker mulighet for en overordnet toglederfunksjon. Størrelsen og fasongen på rommet ditt tilser også (for meg) at dette kanskje er en mer hensiktsmessig anleggstype for deg, ikke minst fordi du selv plasserer deg i både lokfører- og toglederrollen.

Jeg sier ikke at dette er det eneste riktige valget for deg, det må du jo selv avgjøreWink. Men faktum er uansett at med et hylleanlegg vil du få mye lengre kjørestrekke uten å passere forbi samme sted flere ganger, samtidig som anlegget også vil virke mye større siden du ikke kan se alt på en gang.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 15:19
Spørsmål og spørsmål.      Er det noen her på forumet som vil gi en forklaringer på hva og hvordan framgangsmåten er for å bygge opp et anlegg.       Jeg skal legge ut bilder av min tenkte sporplan en dag, så kan dere komme med for edringsforslag.                   Sporplan, legge ut skinnene på gulvet og se hvordan det ser ut også etter det    bygge opp i etg,    Men hvordan gjør man med 1 etg, legger man skinner ferdig der også bygger man opp 2 etg eller sørger man for stor nok klaring til å legge spor seinere ?    Hva med inne i fjell, spor først også bygge feil.     Eller ???    
Ftf hauern
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 08:41
Takk Knut. Det var grundighet ,ja.    Blir nok ikke skremt av god planlegging, liker d.     Det er vel sånn at en kan legge seg på ca 60-65 cm dybde på platen inn mot en vegg og i åpent område med tilgang fra flere sider kan bredden på plata være 120-130 cm. Jeg syns på den måten at da kan man bygge et mere helt terreng/landskap,kanskje med noen luker ( hvis område er så stort at man ikke rekker til div steder) hvor man kan dukke opp midt i terrenget for bygging/reparasjon.   Mvh hauern
Ftf hauern
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2014 at 00:05
Velkomme til en flott hobby hvor det er mer enn en hobby i hobbyen.
slik som å lage sporplaner Smile
Jeg har ikke erfaring med xtracKCAD selv siden jeg bruker et annet program, men hvis du har lyst til å se hva man kan gjøre med dette, ta en titt på dette amerikanske anlegget somer under bygging.
Her bygges det med omtrent tysk grundighet. En etappe av gangen. Han har holdt på i flere år og er endelig kommet så langt at han kan begynne å legge spor, dsv han vil bare bruke en måned eller tre på å rydde verkstedet sitt først. Wink
Men hele tiden har han benyttet seg av muligheten til å skrive ut sporplanen i full størrelse.
- og det er poenget mitt. Det er bare en av fordelen med å bruke et sporplanleggingsprogram.

PS
Ikke la deg skremme. Dette er et stort anlegg. For min egen del synes jeg det er viktig å ha noe å kjøre på raskt, så får jeg heller planlegge underveis.



Edited by KnuT - 23 mars 2014 at 00:07
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.