MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - På tiden starte opp med H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

På tiden starte opp med H0

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2014 at 22:24
Takker Jornsjoh skal prøve xtracKCAD ut en dag til uken.   Svein A. Så bra innlegg. Jeg har sett en del fra Svein Sando. Liker det.    For meg blir det nok lokføreren som sitter på sin plass og kjører men også en tur i stilverket for å skifte div vogner hit og dit på div stasjoner. Jeg går nok ikke for en stor skiftetomt, heller små sidespor, hvor man kan skifte ut noen vogner.    Forbilde. Jeg har sett for meg div steder på østlandet hvor jeg har tilhørighet som jeg kunne tenkt meg og utforme fjell og fjorder. Dette er steder hvor tog ikke kjører idag, noe ala indre stambane. Jeg kommer selv fra Dalen i Telemark, nå for tiden er det Buskerud som gjelder men dette har jo ingen ting med utforming av banen å gjøre.    Sporplan kan man jo legge inn hvor man vil. Toglederen er nok også inne i bilde, da mitt utkast med kjøring er ganske lang kjøring med og uten stopp på stasjoner. Noen sporlegger kommer jeg ikke til å bli, kjører heller enkeltsporet, har fått det for meg at passer best på min størrelse av anlegg. Jeg har nok også behov en del landskap bygging. Svein S sin beskrivelse av lokføreren passet ganske bra... Takker. Mvh hauern
Ftf hauern
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2014 at 21:41
Takker   Skal sjekke det ut
Ftf hauern
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2014 at 15:37
Velkommen, og gratulerer med det kommende barnebarnet!Smile

Fordelene med et tegneprogram er mange; man klarer f.eks ikke "jukse" seg til en sporlegging som kanskje funker med penn og papir men som ikke er mulig i praksis, man kan generere lister over hvor mye skinner og hvilke sporveksler som skal brukes, sporplanen kan printes ut i full størrelse for assistanse ved skinneleggingen, og i mange programmer kan man også testkjøre sporplanen slik at man får et inntrykk før man faktisk begynner å bygge. Jeg bruker XtrkCad selv og er veldig fornøyd med det, kan absolutt anbefales selv om lærekurven i følge noen er ganske bratt.

Den kanskje største ulempen med et slikt tegneprogram er imidlertid at det ikke hjelper deg med å planlegge anlegget, og her er det nok mange som går litt i fella. Hvis man ikke har grunnleggende kjennskap til hvordan en sporplan bør planlegges og utformes for å dekke formålet er det enkelt å tegne kompliserte sporplaner som ser veldig lekre ut, men som overhodet ikke fungerer i praksis (det såkalte CTS-syndromet (CAD-too-soon) som det kalles på amerikanske MJ-forum).

Med din bakgrunn tviler jeg ikke på at du har inngående kjennskap til jernbanen, men likevel vil jeg anbefale deg å tenke litt gjennom hva du ønsker med anlegget, og gjerne drodle litt med penn og papir før du setter deg ned ved Mac-en og lager sporplanen i et CAD-program.

Det er mange her på forumet som kan være behjelpelige med forslag til sporplan, men det fordrer at vi får litt input fra deg siden det er ditt anlegg det handler om her. Jeg kan godt tegne en sporplan for et anlegg på 5x3m som jeg er kjempefornøyd med, men som kanskje ikke passer deg overhodet. Noen aktuelle stikkord kan være:

- Konkret forbilde (evt hvilket) eller fri fantasi?
- Epoke (har betydning for hvilke industrier du evt vil ha, samt materiell du vil kjøre)?
- Passasjer- eller godstrafikk, evt begge?
- Type anlegg (kontinuerlig rundbane eller punkt til punkt, evt en kombinasjon)?
- Hva slags MJ-type er du (Svein Sando har en flott artikkel om akkurat dette her)?
- Osv...

Alt dette er ting du bør tenke litt gjennom, og hvertfall kunne svare på noe av det, så du ikke setter igang med et stort prosjekt som kanskje ikke gir deg den tilfredsstillelsen du hadde ønsket.

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jornsjoh View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 06 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jornsjoh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2014 at 14:14
Hei

Et alternativt sporleggingsprogram for Mac er XtrackCAD

Se denne linken for info om XtrackCAD på MAC:
http://www.xtrkcad.org/Wikka/MacOSX
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2014 at 13:51
Heisann
Vi 2 er nok i noenlunde samme situasjon. Er noen år eldre og allerede bestefar til 4. Ser du har fått link til Scarm. Dette har jeg brukt og det fungerer fint til sporplan. Selv holder jeg på med N-Skala og har endelig fått laget en sporplan jeg har tro på kan bli fin. Har lite plass 170X100cm. Derfor N-Skala. Målet var mest mulig spor på minst mulig plass og ikke noe særlig med stasjonsområde.
Satser på å kjøre digitalt, og her er der nok mange utfordringer for meg siden mine elektroniske kunnskaper ikke er på topp. Men veien blir ofte til etter som man går.
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2014 at 12:46
Takker. Hyggelig, jeg bruker stort sett Apple men har jo en laptop , spørs nok om at jeg må ty til den i sporplanlegging.    Men det lar seg vel ordne mye med maler for svingradiuser etc..... I naturlig størrelse
Ftf hauern
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2014 at 12:27
Velkommen til forumet og en flott hobby. Bedre seint en aldri.
Slenger med denne linken til et flott og gratis sporleggingsprogram.

Proud to be a nerd.
Back to Top
Hauern View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 15 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 61
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hauern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2014 at 11:58
Hei.    Takker for at forumet finnes,veldig interessant å lese om div stoff her inne..... Jeg er helt ny i modeljernbane verdenen og skal starte opp med H0 anlegg.    Jeg er har et rom på 4,97 +2,95 m med dør som slår utover. Gleder meg til å begynne.     Alle trådene her på forumet har gitt meg mye inspirasjon og ideer. Takk.     Leser at det kan være vanskelig for andre å hjelpe til med sporplan.   Det virker som jeg bør gå for enkeltsporet på største delen av kjøreveien, noen som har en sporplan som kunne passe inn ?   Har noen tegninger selv, på rable stadiet. Kanskje jeg får lagdt de ut en vakker dag.    Jeg er veldig åpen for innspill.      Litt om meg selv. 50 år blir bestefar om litt over 3 mnd, så nå er det på tide å bygge togbane.   Jeg er jernbanemann på 33 året, Flytogfører for tiden. Mvh hauern.   

Edited by Hauern - 22 mars 2014 at 12:15
Ftf hauern
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.