MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Bytte av strømavtakere på Hobbytrades el 13
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bytte av strømavtakere på Hobbytrades el 13

Post Reply Post Reply
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bytte av strømavtakere på Hobbytrades el 13
    Posted: 19 mars 2014 at 19:14

Forhåndsbestilling - katt i sekk

Joda, jeg var også tidlig ute med å booke meg en el 13 fra Hobbytrade (HT) da den ble forhåndsannonsert og det ble åpnet for forhåndssalg. Det var knyttet mye forventninger til denne modellen. Hobbytrade hadde tidligere levert svært brukbare modeller med høy detaljgrad og samme forventninger ble naturlig nok tillagt det kommende lokomotivet. Dessuten kunne det være "forfriskende" at det ble flere tilbydere i det norske markedet, og at Limas modell av el13 trengte en avløser var vel ikke å ta for hardt i. 

Lanseringen av modellen ble utsatt, noe som slett ikke er et uvanlig fenomen i mj-bransjen - men andre steder fikk man fart på sine prosjekter, og nesten samtidig kom el 13 på marked fra to ulike mj-merker; Hobbytrade og NMJ.

De to modellene, herunder synspunkter på mj-merkenes prosjektering av modellene ble behørig omtalt andre steder på forumet. (Bl.a. tråden "El 13-krigen") Det kunne virke som det ble "dødt løp" i kappløpet om å være den beste. Det ble kommentert at skruefestet til strømavtakerne på NMJs versjon kunne virke noe skjemmende - mens strømavtakerne på Hobbytrades versjon var delvis etsede og kantete i utformingen, og at de tålte liten belastning og håndtering før de gikk i oppløsning.

Jaja, det ordner seg vel, tenker man mens man går og venter på at ens eget eksemplar skal ankomme i posten. Man har også bestemt seg for et eksemplar med lyddekoder, for ett eneste lok vil man ha som kan lage litt lydmessig stemning om man har lyst på det.

HTs frække fif til kunderne

Jeg tror ikke jeg noengang har vært så skuffet og indignert over slurvete og talentløs produksjon som Hobbytrades strømavtakere på el 13-modellen. Ikke bare er de etset/stanset ut fra en metallplate. 

• -De er overdimensjonerte. 
  • De er ikke lakkert. 
  • De har et ubestemmelig metallisk utseende som ikke stemmer med verken flunkende ny eller godt brukt eller noesteds på skalaen imellom. 
  • De tåler ikke å bli håndtert - de går i oppløsning i sine enkelte deler når strømavtakeren settes i hevet stilling. De har et toppstykke som ikke balanseres i plan av seg selv. 
  • De utetsede delenes firkantede utseende stemmer overhodet ikke med de runde rørformene som forbildets avtakere har. 
  • Om man synes NMJs festeskrue er skjemmende, balanseres det fint av HT, som på sin modell har en slags "sopp" i midten av sine strømavtakere. Denne "soppen" skal holde avtakeren nede når den skal forbli senket. Det klarer den meget godt, den slipper ikke før det må brukes så mye makt at strømavtakeren går i oppløsning når den først løsner.

Sterk kontrast til resten av modellen

Kontrasten til resten av HTs el 13 er ganske stor, for jeg synes modellen forøvrig er veldig fin. Kjøre- og skifteegenskaper er noe jeg legger stor vekt på, og her er jeg veldig fornøyd. Etter å ha fulgt Kjell Hs oppskrift for programmering av CV-verdier for lys og -markører synes jeg at jeg har fått en fin modell.

Bortsett fra for strømavtakerne. De skjemmer ut hele modellen. Det kan nesten virke som om HT på sluttidspunktet da det bare var å lage strømavtakerne igjen, at de gav helt opp i kappløpet med NMJ, og slengte på det de kom over av en kjip strømavtaker for endelig å få modellen ut og vekk. Her kunne HT heller valgt Limas strømavtaker. Anno 1984. Den er langt å foretrekke fremfor det skrotet de her frekt serverte kundene.

I skapet

Modellen ble stort sett liggende i esken i skapet. Moro var det ikke å hente den frem, for knoting og rekonstruksjon av det rælet på taket hver gang dempet gleden effektivt. Til slutt bestemte jeg meg for å kaste meg ut i et prosjekt av type "Lars gjør ting han ikke kan" for om mulig få en modell som det gikk an å glede seg over mer enn å irritere seg over: Bytte ut strømavtakerne. Risken med å feile totalt syntes svak når modellen likevel ble liggende i skapet.

Passende strømavtakere til el 13.

På Stockholmsmässan i høst kom jeg over Entecs stand. Svenske Entec er godt kjent for å lage svært detaljerte og fine modeller av KL-anlegg og av strømavtakere. Det koster litt, men så er det da også håndlagede modeller man får, i solid kvalitet som tåler bruk. Entec kunne lage forbildetro modeller av strømavtakere til el13, det var bare å legge inn bestilling via hjemmesidene deres - Representanen på Entecs stand visste godt hvordan de så ut. Pris pr. stk ble da satt til ca.  400,-.

Jeg hadde god lyst på disse, og særlig fordi jeg da ville få en svært flott el 13. Likevel frafalt jeg å bestille, da jeg også syntes jeg hadde investert nok i el13 allerede (lyddekoder), og ville undersøke om det fantes andre alternativer.

Å velge NMJs el 13 strømavtaker som erstatning for HTs rælavtaker syntes å være det mest passende valget - mest ut fra et synspunkt om ironisk rettferdighet. Et par NMJ-strømavtakere ble mine for rundt en fjerdedel av Entec-alternativet.  Så gjaldt det å se om jeg kunne få dem til å passe oppå HT-modellen.

Først skal eksisterende strømavtaker av. Den er ikke noe vakkert syn, der den kneiser med skjevt toppstykke. Bildet er ikke særlig bra, men man skimter "soppen" dernede mellom fjæringene.

Demontering er ikke noe heksekunst, armene løsner helt fint fra rammen over isolatorene.

HTs strømavtaker etter demontering. Den gikk fint i oppløsning helt av seg selv.

Det eneste fortrinnet HTs strømavtaker har, er at HTs toppstykke synes langt mer forbildeaktig enn NMJs toppstykke. NMJs toppstykke virker noe ubestemmelig - dessverre har jeg ikke kunnet sammenlikne med forbildets strømavtaker. (Nedenfor: HT til venstre, NMJ høyre)

Så gjaldt det å se om NMJs strømavtaker passet sånn noenlunde oppå den rammen av strømavtakeren på HTs modell:

Bildet ovenfor er tatt etter at jeg klippet vekk noen deler med avbitertang fra strømavtakerrammen på HT-modellen. Akslingene som HTs strømavtaker var festet til ble fjernet for å gi plass til akslingene på NMJs strømavtaker. Videre er også NMJs avtaker saget litt på for å passe oppå rammen, jeg skriver om den modifiseringen lenger ned. Prøvemonteringen viste i alle fall at det er mulig å få til et brukbart resultat!

Sånn ser rammen ut etter å ha klippet vekk akslinger. Nøyaktige mål har jeg ikke notert, jeg merket av på rammen hvor jeg måtte klippe under prøvemonteringen. Jeg klippet først mindre enn jeg trengte, prøvemonterte på nytt , klippet litt mer, inntil jeg syntes ramme og NMJ-avtaker passet fint ihop.

Nå står restene av rammen igjen oppå isolatorene. Som bildet viser er taket fullt av metallspon. Jeg brukte først minidrill og kappeskive, og det er helt unødvendig. Avbitertang fungerer like fint, og lager ikke metallspon som kan komme seg inn steder der de absolutt ikke skal...

Prøvemonteringen viste også hvor tydelig overdimensjonert HTs strømavtakere er i forhold til en el 13. Hvor i all verden fant HT de strømavtakerne??? (HT t.h, NMJ t.venstre)

Bildet ovenfor "sladrer" litt om hvilken festemetode jeg benyttet for de nye strømavtakerne; lodding. Jeg hadde opprinnelig tenkt å bore hull og benytte NMJs medfølgende skrue til å feste strømavtakeren fra undersiden av taket og opp i gjengene i midten av NMJs avtaker. Dette syntes etterhvert å være tungvint. Loket måtte åpnes, sentrere skrue, finne borrested og bore, og dette krever nøyaktighet og tid. Rammen oppå er laget i metall, og det lar seg gjøre å lodde på NMJs avtaker. Men først må NMJs avtaker modifiseres litt.

Jeg har ikke sett hvordan NMJs avtaker ser ut ferdig montert på en NMJ-el13. Men avtakerne som jeg kjøpte løse har noen merkelige "ører" i hvert hjørne. 

Selv om jeg totalslakter HT-avtakeren her, må jeg si at selve rammen som avtakeren sitter på er meget bra, forbildemessig sett. Derfor bevarte jeg så mye jeg kunne av den da den ble "beklippet" med avbiteren.

"Ørene" på NMJs avtaker ble klippet av: på bildet over er det høyre "øret" intakt, mens det på venstre side er klippet av. Senere filte jeg vekk klippekantene med minidrill. Hvis du lurer på hvor mye jeg filte, er svaret at jeg filte - prøvemonterte - filte - prøvemonterte - filte - (osv) til jeg syntes ramme og avtaker passet fint. 

På bildet nedenfor har jeg forsøkt å merke "ørene" med blå ring. Rød ring merker hvor jeg senere også må file - måle - file - måle for å passe på at den armen ikke stikker utenfor strømavtakerrammen. Dette blir et loddepunkt også. Grønn ring merker hvor strømavtaker blir liggende nedpå rammen, her filte jeg ingenting.

Loddepunktene ble pusset lett på slik at bart metall kom tilsyne der jeg skulle lodde mot rammen. Loddevann ble penslet på loddepunktene, og _litt_ loddetinn ble lagt på undersiden av strømavtakeren. I alt blir det 4 punkter. Så ble avtakeren snudd, og loddestedene varmet opp på nytt slik at tinnet smeltet mellom rammen og avtakeren.

Etter et par episoder med kaldlodding og nytt forsøk, satt det helt fint. Om det ble pent? Vel, jeg trenger fortsatt langt mer erfaring før jeg går løs på messingbyggesett.... Men jeg har i alle fall unngått tema "skjemmende skruer".

Som bildet over viser, har jeg klippet litt for mye av rammen. Den neste avtakeren ble bedre! 

Etterhvert kunne loddepunkter og rammen males matt sort (Humbrol). Bildet under viser 1. strøk, og som det vises har jeg ikke malt godt nok på kappepunktene på strømavtakeren. Dette ble rettet på, men jeg dokumenterte det ikke med bilde.

Dette presenteres ikke som noen perfekt metode for å forbedre HTs el 13 mht. strømavtakerne. Andre vil sikkert kunne gjøre jobben penere, perfeksjonere metoden, komme med bedre alternativer, etc - og det ser jeg eventuelt frem til! Selv ser jeg også at det er mer jeg kan gjøre for å gjøre det enda bedre og penere, men det blir neste steg - jeg er fortsatt på amatørstadiet i lokombygginger! Smile

Men selv synes jeg at jeg fikk en bedre modell - men mest fordi at forbedringsterskelen var svært, svært lav - med det rælet HT monterte på sin el 13. Til tross for kundeklager har de ikke tenkt å presentere noen alternativer, og med det har de vel signalisert tydelig at Norge ikke er noe interessant marked i fremtiden.

Om det blir Hobbytrade igjen for min del? Joda, men først etter at jeg har sett og holdt i modellen - ikke som forhåndsbestilling. Smile

Edited by Lars Gjertsen - 19 mars 2014 at 19:28
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,203 seconds.