MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gips som legges på gips?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gips som legges på gips?

 Post Reply Post Reply
Author
ulfr View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 10 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ulfr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gips som legges på gips?
    Posted: 10 mars 2014 at 20:09
Hei! Jeg skal bygge et nytt lag på deler av gips jeg la i forrige uke. Men eksisterende gips suger ut alt vann fra ny gips som naturligvis ikke gir noe godt resultat. Har forsøkt å vanne gipsen, men det synes heller ikke helt bra. Noen som vil bidra med et godt råd? Mener å ha lest noe om dette tidligere, men klarer ikke søke frem noen løsning på dette.

Back to Top
Disel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 12 august 2012
Location: norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Disel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2014 at 13:23
Prøv å fukte den gamle gipsen først, det blir kanskje ikke 100%, men bedre enn ingen ting.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2014 at 14:11
Den gamle gipsen må nok mettes med vann dersom den ikke skal fungere som veke for den nye våte gipsen.
Svein S
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2014 at 17:44
Mitt tips är att du köper en primer köpes på byggvaruhandeln eller en kakelbutik, som spädes 1:10 detta gör att den befinliga gipsen får sina porer stängda, och primer är ett bra underlag för en bra vidhäftning för den nya gipsen.

/Bo
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2014 at 15:33
Primer er sikkert en mulig løsning, men da frykter jeg at den nye ikke binder seg like godt til underlaget?

Det går helt fint å fukte den gamle gipsen godt og så legge på ny. Det har jeg gjort et utall ganger, funker helt fint. 
Hvis ikke, hvordan blander du ut gipsen? Har du riktig mengde vann i den? De fleste gipssorter blandes ut med 1,5-2 deler gips til 1 del vann. Hvis man heller på gips til den blir tykk av mengden gips i seg selv, blir det alt for lite vann i gipsen, og den vil ikke herde godt nok.

Forøvrig kan jeg tipse om rundt 5% skummet melk (ikke H-melk) i blandingen, etter at den har blitt rørt ut i riktig forhold. Da blir den umiddelbart tyktflytende, og kan mye lettere legges på uten at den renner rundt. Bearbeidingstiden øker også en hel del. Og den blir like hard. 


Edited by Henning L - 12 mars 2014 at 15:33
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2014 at 18:36
Gips fäster på glasytor.
Har limmat mycket gipsskivor över spegelglas.
Så att prima ytan gör att gipsen får än bättre fäste.

/Bo
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2014 at 08:16
Nå var det gips det skulle gipses på, ikke glass. Å bruke primer som koster penger framfor vann fra springen virker noe bortkastet, dersom det egentlig er unødvendig.
Svein S
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2014 at 10:29
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Forøvrig kan jeg tipse om rundt 5% skummet melk (ikke H-melk) i blandingen, etter at den har blitt rørt ut i riktig forhold. Da blir den umiddelbart tyktflytende, og kan mye lettere legges på uten at den renner rundt. Bearbeidingstiden øker også en hel del. Og den blir like hard. 

Godt tips, men det er ikke noen fare for at man kan få noe sur lukt ved å bruke melk da? Eller tørker også lukten bokstavelig talt vekk?
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2014 at 10:49
Henning kan sikkert svare for seg, men vi som har jobbet sammen med ham på TMJK-anlegget og Hennings fjellmirakler i et par år, kan i hvert fall ikke erindre noen gang at det har vært sur lukt av dette.
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2014 at 12:03
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Gips fäster på glasytor.
Har limmat mycket gipsskivor över spegelglas.
Så att prima ytan gör att gipsen får än bättre fäste.

/Bo


Gipsplater er papirbelagte og kan vel knapt sammenlignes med den flytende utgaven?
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2014 at 17:22
Då jag har en hel del erfarenhet av att både limma gipsplattor med gipsbruk respektive stuckgips för att forma detaljer.
Anledningen till att jag jämförde med spegelglas är att en primer bildar en glasliknande yta på underlaget, som främjar vidhäftningen.

Vi pratar alltså inte om gipsskivor utan gipsbruk för att limma gipsskivor
Stuckgips ( Alabastergips ) för att göra detaljer.
Detaljerna limmas sedan upp med gipsbruk, och dessa blötläggs ej.
Poängen är att låta gipsen hugga med det vakum som bildas vid limningen.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2014 at 17:25
Originally posted by ses ses wrote:

Nå var det gips det skulle gipses på, ikke glass. Å bruke primer som koster penger framfor vann fra springen virker noe bortkastet, dersom det egentlig er unødvendig.

Beror på vilken kunskap man besitter inom detta område.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2014 at 17:41
Jeg er overbevist om at primer er flott, særlig hvis det er presisjonsarbeid det handler om, men jeg har altså aldri opplevd at gips på gips ved landskapsbyggeing blir dårlig, så lenge den gamle gipsen er fuktet godt med vann. Den binder sge til underlaget og blir hard.

Og nei, det lukter slett ikke surt av gipsen med en anelse skummet melk i.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2014 at 17:48
Forøvrig har jeg også god erfaring med å forsegle gips som skal limes ved modellbygging, hus, murer og slike ting. Det er vel det Bo11 beskriver over, "gipsbruk" og gipsdetaljer. "Gipsbruk" er vel det vi på norsk gjerne samlet sett kaller gispsparkel, med gips, lim, kanskje cellullose med mer, som brukes til å helsparkle og forme gipsdetaljer? Det fins ulike typer, selv har jeg brukt dette med suksess til fjellforming.

Denne gipstypen er bearbeidbar i lang tid, opp mot en time, og er lett å forme våt, og hugge til når den har herdet. Det er også uproblematisk å bygge videre på den etter at den er tørr, bare den fuktes med vann.
Flügger Repa Fix bruker jeg, med en anlelse svart brekkfarge i. Den blir litt myk, derfor forsegler jeg den med matt, klar spraylakk før maling. Det gir hardere overflate, og full kontroll under maling.

Edited by Henning L - 14 mars 2014 at 07:59
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2014 at 18:35
När jag såg denna tråd, så ville jag endast förmedla det sätt vi använder på mitt arbete.
Detta ska inte uppfattas som att jag vill tala om hur ni andra ska göra, utan detta är min syn på det som efterfrågades.

Var och en ska naturligtvis testa sina egna metoder, och komma fram till det som var och en tycker är bra.

Vänligen
Bo
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.